App för att kommunicera anonymt över nätet

Permalänk
Medlem

App för att kommunicera anonymt över nätet

Hej!
Jag har en fråga som jag undrar om ni kan hjälpa mig med: om jag skulle vilja kommunicera anonymt och säkert med en annan person, hur gör jag lämpligast det? Vad finns det för enkla (att installera, ställa in och använda) appar för det? Med anonymt menar jag att jag och personen jag skriver till inte ska kunna identifiera varandra (så med andra ord ska man inte t.ex. kunna se varandras telefonnummer som många dylika appar låter en göra). Appen i fråga bör också vara väldigt enkel (som sagt) så att personer utan dator- och mobilvana kan installera och använda den.

Tack på förhand, kakua

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Enklaste är att köpa ett kontantkort och köra med signal appen på en valfri smartphone.

Permalänk
Medlem

Men man måste köpa ett kontantkort? Finns det ingen app med vilken man kan göra detta utan att behöva skaffa ett kontantkort?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

FBI har nog en app man kan använda. Whatsapp är ju helt säkert också

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Du kan väl bara skapa en ny mailadress och skicka till personen? Då förblir du ju helt anonym i dennes ögon.
Eller skapa ett nytt Facebook konto o kör messenger? Blir ju också anonymt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du söker efter Wickr Me, där man skriver upp sig med användarnamn endast

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ett annat bra sätt är att skapa ett e-postkonto på valfri site som tex protonmail eller liknande. Skapa ett utkast och ge login och lösen till den andra personen som svarar i utkastet så fortsätter man konversera i utkastet. Det skickas inga mejl eller skrivs meddelanden i telefoner och appar. Och man kan i lugn och ro konversera om vad det nu är man ska prata om.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wbugs:

Ett annat bra sätt är att skapa ett e-postkonto på valfri site som tex protonmail eller liknande. Skapa ett utkast och ge login och lösen till den andra personen som svarar i utkastet så fortsätter man konversera i utkastet. Det skickas inga mejl eller skrivs meddelanden i telefoner och appar. Och man kan i lugn och ro konversera om vad det nu är man ska prata om.

Hur förmedlar du lösen och login anonymt till den andra personen ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Framgår inte att dom "inte" känner varandra sedan tidigare så mitt förslag gäller bara den anonyma kommunikationen vilket trådskaparen frågar efter! Ut efter den lilla infon som gav jag ett förslag. Men om man då utgår från din tes att dom inte känner varandra och att vederbörande vill komma i kontakt med en annan person utan att den vet vem det är så är du ju i ett annat fråga! Men vet man vem det är så finns det sätt att lösa uppgiften överlämningen! Tex "Dead Drops" för att sedan kommunicera ostört i utkastet.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Hej!
Jag har en fråga som jag undrar om ni kan hjälpa mig med: om jag skulle vilja kommunicera anonymt och säkert med en annan person, hur gör jag lämpligast det? Vad finns det för enkla (att installera, ställa in och använda) appar för det? Med anonymt menar jag att jag och personen jag skriver till inte ska kunna identifiera varandra (så med andra ord ska man inte t.ex. kunna se varandras telefonnummer som många dylika appar låter en göra). Appen i fråga bör också vara väldigt enkel (som sagt) så att personer utan dator- och mobilvana kan installera och använda den.

Tack på förhand, kakua

Känner du personen, men när vi kommunicerar så ska ingen annan kunna se att det är ni?
Eller ska du kunna höra av dig anonymnt till en person som inte vet att det är du?

Permalänk
Medlem

Knarklur helt enkelt...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Båda tänker på 20 blandade tecken, visar det sig inte vara samma så får man hitta någon annan att kommunicera anonymt med!

Permalänk
Medlem

@kakua: När jag höll på med nätdejting var Kik en väldigt användbar app. Vet inte hur den fungerar idag, men på den tiden kunde man ha ett konto där ens motpart bara behövde veta ens användarnamn. Så det var skönt att kunna chatta med främlingar utan att behöva lämna ut varken namn, e-post eller telefonnummer. Det var bara att utbyta användarnamn på dejtingsidan och sen lägga till varandra som kontakter i Kik. Vet inte vad du menar med "säkert" och vet heller inte huruvida Kik är "säkert".

Permalänk
Medlem

En sammanställning över olika vanliga appar

https://www.securemessagingapps.com/

Permalänk
Avstängd

Det beror ju helt på hur säker man vill vara. Snapchat och liknande är ju säkra tills dess man gör något så olagligt att polisen begär ut ens uppgifter.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för alla tips!
Jag kanske skulle givit mer information om sammanhanget. Som någon delvis var inne på gäller det att skriva med tjejer (i detta fallet en specifik) på nätet anonymt då hon - likt många tjejer - har erfarenhet av skitstövel till kontrollerande ex och ej vill lämna ut personlig information innan man faktiskt träffas irl. Så jag tänkte mig att det fanns ett WhatsApp men där man ej kan identifiera varandra, om ni förstår. Wickr Me tipsar någon om, Kik någon annan. Jag ska kolla upp dem. Ett stort tack! Det är något sådant jag hade hoppats fanns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja en burner lär väll va säkrast. Billigaste luren på ica maxi + en kontantkort, enkelt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Telegram?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD