14 " laptop för studier, julklapp till sambo

Permalänk
Medlem

14 " laptop för studier, julklapp till sambo

Hej,

Jag försöker hitta den 14 "-laptopen som är mest "bang for the buck" åt flickvännens studier. Tänker mig även att jag kommer nyttja den för att komma åt vår TrueNas m.m. också. Dvs, inget direkt spelande på den, men ska helst vara snabb samt hålla i minst 3 år.

Inte så priskänslig budget. Tror inget under 4 tkr håller måttet och taket får väll ändå vara någonstans runt 8 tkr. Är ändå bara en julklapp.

Dessa två har jag hittat som tänkbara kandidater hittills:

HP 14s-FQ1035no för 6490:-

ASUS ZenBook 14 UX425EA för 7990 :-

Tar tacksamt emot synpunkter, nya förslag och frågor. Köper troligtvis under morgondagen.

Lutar åt Zenbooken just nu.

Mvh
Daniel

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Inaktiv

Zenbooken har förmodligen bra mycket bättre byggkvalitet = kommer hålla längre.

Men den kommer förmodligen också vara en slökuk till dator efter något år med dom specsen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Hp datorn. 6 kärnig AMD Ryzen 5 är bättre än 4 kärnig Intel i5.
16Gb ram är bra för prisklassen och även SSD 512 vs 256.
Hp har fördelen att både minnesmoduler och SSD går att uppgradera.

Asus har även dom haft ganska usel kvalitet så att Zenbook skulle vara bättre är inte säkert, förmodligen kanske den känns lite bättre. Men går något sönder är Asus ett elände att laga. Finns ens delarna så räkna med att de kostar skjortan.
till Hp brukar det vara lättare att få tag i delar även om även de tar betalt.

Det negativa man kan säga om Hp datorn är att skärmens ljusstyrka är för låg för utomhusarbete i solen men sitter man inne funkar den.

Är inte bakgrundsbelyst tangentbord på Hp om det är ett krav men annars betydligt mer prestanda för pengen än Asus modellen.

Jag har modellen före denna med Ryzen 5 4500u med mindre minne och disk som ändå fungerar hyggligt, det är just skärmens klena ljusstyrka utomhus som som är ett frågetecken om man har det behovet.
Batteritiden är ganska okej vid enklare uppgifter, jag är i alla fall nöjd med min köpt i våras så här långt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt någon av dem, men enbart för att jag inte fixar halva piltangenter
Om man står ut med det så var ju HPn riktigt bra för det priset.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kompisen frågade mig om råd under BF-rean. Det blev en https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... vilket jag tror är svårslaget. Finns som outlet vara i jönköping, alternativt så ger du det en vecka till mellandagarna så kanske den kommer ner till 8000kr igen.

Jag själv kör en HP Pavilion Aero 13 som jag är väldigt nöjd med men 8gb ram visar sig ibland så jag hade nog siktat på 16gb i ditt fall.

Annars kan jag rekommendera att hålla utkik i Lenovos studentbutik, elfynd.se, HP's studentbutik.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag en Lenovo Yoga Slim Pro med 5800H propp. 90Hz IPS. Fanns ganska bra erbjudande på dessa förut iaf, där de gick för under 10k.

Lycka till i träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Jag skulle tagit Hp datorn. 6 kärnig AMD Ryzen 5 är bättre än 4 kärnig Intel i5.
16Gb ram är bra för prisklassen och även SSD 512 vs 256.
Hp har fördelen att både minnesmoduler och SSD går att uppgradera.

Asus har även dom haft ganska usel kvalitet så att Zenbook skulle vara bättre är inte säkert, förmodligen kanske den känns lite bättre. Men går något sönder är Asus ett elände att laga. Finns ens delarna så räkna med att de kostar skjortan.
till Hp brukar det vara lättare att få tag i delar även om även de tar betalt.

Det negativa man kan säga om Hp datorn är att skärmens ljusstyrka är för låg för utomhusarbete i solen men sitter man inne funkar den.

Är inte bakgrundsbelyst tangentbord på Hp om det är ett krav men annars betydligt mer prestanda för pengen än Asus modellen.

Jag har modellen före denna med Ryzen 5 4500u med mindre minne och disk som ändå fungerar hyggligt, det är just skärmens klena ljusstyrka utomhus som som är ett frågetecken om man har det behovet.
Batteritiden är ganska okej vid enklare uppgifter, jag är i alla fall nöjd med min köpt i våras så här långt.

Tack alla!

Jag köper nog HP:n som det är nu samt bevakar mellandagsrean om det mot förmodan dyker upp något bättre alternativ där

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |