Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det här med att man ska "fortbilda sig" på fritiden är sjukt störigt faktiskt. De räknar liksom med att man ska ha jobbet som sin hobby också.

På mitt jobb är denna tendens ganska tydlig. Dessutom vill de gärna att man ska stanna kvar sent emellanåt, trots att de inte ger någon övertidsersättning.

Det är väl dock rätt många (kanske särskilt bland drivna utvecklare) som inte alls tycker att det där låter så tokigt? Alla vill eller kan ju förstås inte, men då är man kanske utanför målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är väl dock rätt många (kanske särskilt bland drivna utvecklare) som inte alls tycker att det där låter så tokigt? Alla vill eller kan ju förstås inte, men då är man kanske utanför målgruppen.

Varför jobba gratis när det istället finns tillräckligt många företag som är beredda att betala för din tid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Varför jobba gratis när det istället finns tillräckligt många företag som är beredda att betala för din tid?

Det är väl upp till var och en att avgöra, men ofta gäller väl som sagt att jobb och hobby sammanfaller (och att inte få ersättning för hobbyverksamhet är ju normalt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det är väl dock rätt många (kanske särskilt bland drivna utvecklare) som inte alls tycker att det där låter så tokigt? Alla vill eller kan ju förstås inte, men då är man kanske utanför målgruppen.

Problemet är väl vad målgruppen är? Utvecklare? För om det är ett krav, att lägga ett antal timmar i veckan av sin fritid på kompetensutveckling, för att kunna sköta det jobbet så stänger man ju ut en ganska stor del av arbetstagarna, i princip alla om man vill ha någon senior.

Jag lägger gärna en del av min fritid för att lära mig saker som jag tycker är roliga, och ibland sammanfaller det med vad som är nyttigt för mitt jobb, men ofta gör det ju inte det. Jag har inget djupt intresse för CRM-system, industriapplikationer, bildigenkänning eller liknande. Däremot har jag ett intresse för utveckling, men inte i formen av att lära sig typ hela OPC-UA-specifikationen eller liknande utan mer för att doppa tårna i något nytt språk eller så.

Så för mig är det en fråga jag ställer på alla intervjuer: Hur gör ni med kompetensutveckling? Kan de inte ge ett tillfredsställande svar utan typ något oklart om att Pluralsight finns eller så, så är det nej tack till det jobbet helt enkelt. Allt handlar ju om vad jag får ut från ett jobb jämfört med vad jag behöver "stoppa in". Får jag 60K i månaden men måste lägga två timmar om dagen på saker jag inte hinner med, utbildning eller liknande så tar jag ju hellre ett annat jobb som ger mig 50K men där jag är färdig efter mina åtta timmar liksom. Work-life balance helt enkelt. Jag lever inte för att kunna jobba utan jobbar för att kunna leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är väl vad målgruppen är? Utvecklare? För om det är ett krav, att lägga ett antal timmar i veckan av sin fritid på kompetensutveckling, för att kunna sköta det jobbet så stänger man ju ut en ganska stor del av arbetstagarna, i princip alla om man vill ha någon senior.

Jag lägger gärna en del av min fritid för att lära mig saker som jag tycker är roliga, och ibland sammanfaller det med vad som är nyttigt för mitt jobb, men ofta gör det ju inte det. Jag har inget djupt intresse för CRM-system, industriapplikationer, bildigenkänning eller liknande. Däremot har jag ett intresse för utveckling, men inte i formen av att lära sig typ hela OPC-UA-specifikationen eller liknande utan mer för att doppa tårna i något nytt språk eller så.

Så för mig är det en fråga jag ställer på alla intervjuer: Hur gör ni med kompetensutveckling? Kan de inte ge ett tillfredsställande svar utan typ något oklart om att Pluralsight finns eller så, så är det nej tack till det jobbet helt enkelt. Allt handlar ju om vad jag får ut från ett jobb jämfört med vad jag behöver "stoppa in". Får jag 60K i månaden men måste lägga två timmar om dagen på saker jag inte hinner med, utbildning eller liknande så tar jag ju hellre ett annat jobb som ger mig 50K men där jag är färdig efter mina åtta timmar liksom. Work-life balance helt enkelt. Jag lever inte för att kunna jobba utan jobbar för att kunna leva.

Jag håller med, det är orimligt och olämpligt att en arbetsgivare kräver att du fortbildar dig utanför arbetstid.

MEN, att jobba med utveckling är svårt och om man enbart jobbar 9-5 och helt släpper sitt intresse utanför de timmarna, kommer man för evigt vara medioker på det man gör. Det kräver ju en passion, dedikation och fokus som sträcker sig långt utanför arbetstimmarna för att hänga med och förbättra om man vill skilja sig från mängden.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ernesto:

Det kräver ju en passion, dedikation och fokus som sträcker sig långt utanför arbetstimmarna för att hänga med och förbättra om man vill skilja sig från mängden.

Är det vad livet går ut på, att tillfredställa en arbetsgivares våta drömmar att vara en arbetstagare som jobbar gratis? Som "hired gun" dvs inhyrd konsult är prislappen väldigt mycket annorlunda jämförelsevis. Som ung och dum förstår jag att man kan ha den inställningen men livet är så mycket mer än att känna press och stress från "överordnade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag håller med, det är orimligt och olämpligt att en arbetsgivare kräver att du fortbildar dig utanför arbetstid.

MEN, att jobba med utveckling är svårt och om man enbart jobbar 9-5 och helt släpper sitt intresse utanför de timmarna, kommer man för evigt vara medioker på det man gör. Det kräver ju en passion, dedikation och fokus som sträcker sig långt utanför arbetstimmarna för att hänga med och förbättra om man vill skilja sig från mängden.

Varför behöver man "skilja sig från mägden" ? Det sägs vara brist på utvecklare där ute ju.

Permalänk

Jag tror det handlar om personlighet. Vissa vill bli så bra de kan inom sitt yrke och tycker det är kul att sitta utanför arbetstid och lära sig nya saker. Det finns en anledning till att barn/tonåringar drömmer om att bli fotbolls/ishockey/youtuber proffs.

Om du har intresset och ökar din kompetens snabbare än de runt omkring dig, så har du också en mycket större chans att kunna prova på nya saker och på så sätt få en roligare tid på jobbet.

Jobba gratis ska ingen göra. Krav på utbildning på obetald tid.. absolut inte. Men ibland så kanske det är en utbildning eller innovationsdag som drar över 8h men då ska man också debitera de extra timmarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Problemet är väl vad målgruppen är? Utvecklare? För om det är ett krav, att lägga ett antal timmar i veckan av sin fritid på kompetensutveckling, för att kunna sköta det jobbet så stänger man ju ut en ganska stor del av arbetstagarna, i princip alla om man vill ha någon senior.

Kanske vill man ha någon som är duktig och brinner för sitt yrke snarare än gör minsta möjliga för att få ut sin lön och lägger dagarna på att längta från jobbet? Jag säger inte att det är rimligt att tvinga folk till detta mot sin vilja, men när de nu finns ändå är det väl inte så konstigt om arbetsgivare gärna fångar upp dem?

Skrivet av snajk:

Så för mig är det en fråga jag ställer på alla intervjuer: Hur gör ni med kompetensutveckling? Kan de inte ge ett tillfredsställande svar utan typ något oklart om att Pluralsight finns eller så, så är det nej tack till det jobbet helt enkelt. Allt handlar ju om vad jag får ut från ett jobb jämfört med vad jag behöver "stoppa in". Får jag 60K i månaden men måste lägga två timmar om dagen på saker jag inte hinner med, utbildning eller liknande så tar jag ju hellre ett annat jobb som ger mig 50K men där jag är färdig efter mina åtta timmar liksom. Work-life balance helt enkelt. Jag lever inte för att kunna jobba utan jobbar för att kunna leva.

Jättemycket betald kompetensutveckling (inom ett område man är intresserad av) är ju såklart det bästa, men det är ju en av många faktorer som avgör jobbets attraktivitet. Om de kräver att man skall göra något på fritiden som man vet att man ändå kommer att göra är det kanske inte någon större sak. Det hade ju förstås varit kul att få ekonomisk ersättning, men det kan ju balanseras med att lönen är hög eller att arbetet är roligt.

Skrivet av hasenfrasen:

Är det vad livet går ut på, att tillfredställa en arbetsgivares våta drömmar att vara en arbetstagare som jobbar gratis? Som "hired gun" dvs inhyrd konsult är prislappen väldigt mycket annorlunda jämförelsevis. Som ung och dum förstår jag att man kan ha den inställningen men livet är så mycket mer än att känna press och stress från "överordnade".

Just så skulle nog få formulera det, men om jobb och hobby sammanfaller kan det ju hända att utfallet blir detsamma.

Permalänk
Avstängd

Att kompetensutveckla sig på fritiden som utvecklare är viktigast för juniorer och/eller för dom som verkligen tycker det är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här med att man ska "fortbilda sig" på fritiden är sjukt störigt faktiskt. De räknar liksom med att man ska ha jobbet som sin hobby också.

På mitt jobb är denna tendens ganska tydlig. Dessutom vill de gärna att man ska stanna kvar sent emellanåt, trots att de inte ger någon övertidsersättning. Typ när vi hade innovationsvecka senast så bjöd företaget på frukost innan 8:30 på morgonen och middag (pizza) vid 18:30. Det går inte ihop med åtta timmars arbetsdag. Jag säljer inte mig så billigt som en fattig hämtpizza.

Mja. Förutom lön så har jag personligen lärt mig mycket i jobbet. Har också jobbat alldeles för sent och utan nån ersättning.
Man har känt sig plikten och tvungen att göra klart grejer för att inte sätta de andra i skiten. Ibland har det varit dålig planering av folket högre upp som lett till detta.

Ang. att ha jobbet som hobby
Fast på något sätt tycker jag det är rimligt på samma sätt som att man kan förutsätta att en bilmekaniker är bilintresserad och meckar med sin egen bil.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Eller så kan man se det som:

En fotbolls metafor
[Management] Vi behöver utöka med en fotbollsspelare.
[HR] Det finns massor med fotbollsspelare på marknaden. Vi brukar få in 200 ansökningar som fotbollsspelare vid varje ny öppen position.
[Management] Det är viktigt att han/hon kan dribbla till vänster.
[HR] Det kan vi få tag på.

Det man många gånger från management sidan glömmer är att 1 utvecklare != 1 utvecklare. Vi gräver inte diken eller fixar en bil där utfallen alltid borde vara detsamma oavsett hur duktig du är. Hur många känner till de bästa top 10 dikesgrävande i världen?

Lönegapet mellan en Div3 spelare och en av top ligorna i europa är enormt.
Lönegapet mellan en 'medioker/standard' utvecklare och en inom top 100 i sverige är litet.

För något år sedan så pratades om "developer unicorns", där vissa utvecklare sägs kan producera x10 gånger så mycket som en 'normal' developer.
Som extra info. För något år sedan så gjorde vi en utvärdering av faktiskt contribution av kod/idéer/quality anonymt. Det visade sig att runt 5-10% personer var runt x4-6 så produktiva som standard inom deras team.

Om du ägde företaget som anställer, skulle du vilja anställa personer som spelat i de lägre diversionerna några år, går till jobbet och gör sitt, eller någon som spelat i de högre ligorna och sticker ut och försöker förbättra sig?

1 developer != 1 developer.

Missade en 1 i 1 developer != 1 developer.
Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt att många företag har tvingats tänka om när det gäller att rekrytera juniora profiler. Tycker det är lite av en myt numera att det krävs 5 års erfarenhet för att landa en junior position osv. Snarare skulle jag vilja påstå att ribban till arbetsmarknaden nog inte har varit lägre sedan IT-boomen i slutet av nittiotalet. En medioker talang som har 2 års KY-utbildning kan utan problem landa ett första jobb med 35-40k som ingångslön i någon av storstadsregionerna. Min arbetsgivare och många med oss letar snarare efter personer med dem rätta attributen, driv & viljan att lära sig - det är det viktigaste. När jag rekryterar så värderar jag ex. tidigare arbetslivserfarenheter högt, även om dem är från helt andra branscher. Jag anställer generellt hellre en nyexad KY-student med 5-10års erfarenhet från typ Circle K än en nybakad 23 åring från KTH. Det har varit en vinnande strategi hittils, win-win för bägge parter.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Elgot:

Just så skulle nog få formulera det, men om jobb och hobby sammanfaller kan det ju hända att utfallet blir detsamma.

Även jag har varit "ung och dum" och utvecklat mig på fritiden (då för att det var kul) till gagn för någon annans räkning. Senaste 15 åren (bara månader kvar tills jag kan ta pension) har tre arbetgivare haft noll invändning mot att avsätta dagar till förkovring. T.ex. T-SQL verkar vara en färdighet som få orka lära sig ordentligt (mot större datamängder) och det blev stela ryggar och stirriga ögon när ordet "pension" kom på tal vid senaste utvecklingssamtalet.

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Jag tycker generellt att många företag har tvingats tänka om när det gäller att rekrytera juniora profiler. Tycker det är lite av en myt numera att det krävs 5 års erfarenhet för att landa en junior position osv. Snarare skulle jag vilja påstå att ribban till arbetsmarknaden nog inte har varit lägre sedan IT-boomen i slutet av nittiotalet. En medioker talang som har 2 års KY-utbildning kan utan problem landa ett första jobb med 35-40k som ingångslön i någon av storstadsregionerna. Min arbetsgivare och många med oss letar snarare efter personer med dem rätta attributen, driv & viljan att lära sig - det är det viktigaste. När jag rekryterar så värderar jag ex. tidigare arbetslivserfarenheter högt, även om dem är från helt andra branscher. Jag anställer generellt hellre en nyexad KY-student med 5-10års erfarenhet från typ Circle K än en nybakad 23 åring från KTH. Det har varit en vinnande strategi hittils, win-win för bägge parter.

En bra poäng ang ribban till arbetsmarknaden. Vilket ger oss tillbaka till frågan "Är det brist på utvecklare?".
Nej, om vi tittar på alla som titulerar sig som utvecklare efter utbildning och kanske 6 månaders jobb.
Ja, om vi tittar på personer som faktiskt kan driva den digitalisering som företag/samhället behöver. Det finns inte tillräckligt med personer (engineers/architects inom sverige) som tekniskt kan driva allt som behövs.

Jag vet flera storbolag där man har gått tillbaka till en lägre tröskel för anställning. Att man anställer samma antal som man gjorde 2-3 år bakåt i tiden betyder inte att man fortfarande ser en brist på kompetenta utvecklare. Bara att det är svårare att hitta de som har erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen svårt? Jag blir kontaktad ialaf 1 gång per vecka via linkedin där man vill köra en intervju.
Jag har kodat väldigt mycket, men mest i mitt egna företag jag hade då.

Nu förtiden är jag anställd som DevOps, och det verkligen flyger in intevjuförfrågningar via linkedin.
Trivs dock där jag är.

För mig känns det som om allt inom IT är efterfrågat. Allt mellan support/drifttekniker/nätverk/devops/utveklare.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartring:

Det finns i princip ingen brist. Det är bara en massa lögner från företag som inte vill investera i sin arbetare. De förväntar sig att du ska kunna 15 olika teknologier/språk och ha 5 års erfarenhet i dessa. ETT jobb för 3 personer. Och så vill ju dessa arbetsgivare att du ska ta med boken hem och lära dig nya ramverket över helgen på din privattid för deras nästa projekt på företaget. Hur fungerar hjärnan på dessa asså...

Om ni vill ha raketforskare, då ska ni betala raketforskarlöner. Om en sån gubbe ni behöver tjänar 50 tusen/mån på ett annat företag, så får min locka över han till er för minst 65. Du har inte råd? Då existerar inte bristen. Punkt slut.

Gick själv Yrkeshögskola och tog kvalivicerad examen. Jag slösade 6 år av mitt liv på det här bedrägeriet som heter "Brist på utvecklare" genom att försöka få jobb i branschen. IToTelekomföretagen uppfann denna myt om att det ska nu saknas 70 000 programmerare till 2022. Självklart har de ju ändrat och säger att det är till 2024 istället. De kan lika gärna säga att det är 170 000 som saknas, vem kommer att ifrågasätta dem? Det är en siffra som är dragen rakt från deras bakdel. Det finns absolut inga som helst konkreta bevis på att det är brist på utvecklare. Eller i deras fall "duktiga" utvecklare. Det är bara tomma ord. Att det ska vara 2% arbetslöshet bland ingenjörer är också en lögn. Den här lögnen är utspridd i hela världen, inte bara Sverige. Sluta ljug till folk. Inse att erat struntprat förstör människors liv.

Om företag säger att det finns en brist då säger de väl att efterfrågan är hög och tillgången är låg? Alltså driver de själva upp lönerna. Eller?

Sen finns det ju siffror på hur många som är arbetslösa så att kalla det för en lögn är väl att ta i?

Sen har du rätt i att ibland/ofta finns en orimlig förväntan på vad en person ska ha för kompetenser och denna fixering vid hur länge man har arbetat med något.

När GDPR kom för några år sedan då sökte vissa bolag personer med fem års erfarenhet. Det hade då funnits i noll månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så för mig är det en fråga jag ställer på alla intervjuer: Hur gör ni med kompetensutveckling? Kan de inte ge ett tillfredsställande svar utan typ något oklart om att Pluralsight finns eller så, så är det nej tack till det jobbet helt enkelt. Allt handlar ju om vad jag får ut från ett jobb jämfört med vad jag behöver "stoppa in". Får jag 60K i månaden men måste lägga två timmar om dagen på saker jag inte hinner med, utbildning eller liknande så tar jag ju hellre ett annat jobb som ger mig 50K men där jag är färdig efter mina åtta timmar liksom. Work-life balance helt enkelt. Jag lever inte för att kunna jobba utan jobbar för att kunna leva.

Jag har ingen erfarenhet av storstäderna men hör att kompisar som jobbar i Stockholm och Uppsala har det sådär ibland. Ibland är det inte ens ett krav utan det är något som "uppskattas" men så blir liksom företagskulturen som så att det i princip blir ett krav ändå.

Själv har jag aldrig varit på ett företag där du förväntas läsa på fritiden, eller där du avkrävs att göra det överhuvudtaget. Men så är jag mest verksam utanför storstäderna.

Men jag håller helt med dig. Även om jag också utvecklar på fritiden så är min fritid just min fritid. Jätteviktigt och bra att du ställer krav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om företag säger att det finns en brist då säger de väl att efterfrågan är hög och tillgången är låg? Alltså driver de själva upp lönerna. Eller?

Inte direkt, snarare tvärt om även om det kan verka ologiskt.

Företag säger att det finns brist för att fler skall tro att det är faktisk brist ( samt fler skall tro att företaget är beredda att betala hög lön ). I praktiken leder denna tro dock till fler ansökande och att de kan sänka lönen då det är fler sökande eller större chans för dem att hitta någon som kan acceptera en lägre lön / hitta någon som inte vet vad sin kompetens är värd.

Det kan såklart finnas verklig brist också, men om bristen är allvarlig nog så bör företagen även kunna tänka sig att ge liknande förmåner och lönenivåer till utvecklare som till sina chefer och management och i de få fall jag sett när det erbjuds ( för fastanställning eller mer sannolikt för att ta in tillfällig kompetens via konsultbolag ) så förvinner helt plötsligt bristen och det finns massor med erfarna utvecklare som står i förfogande för uppdraget eller möjligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte direkt, snarare tvärt om även om det kan verka ologiskt.

Företag säger att det finns brist för att fler skall tro att det är faktisk brist ( samt fler skall tro att företaget är beredda att betala hög lön ). I praktiken leder denna tro dock till fler ansökande och att de kan sänka lönen då det är fler sökande eller större chans för dem att hitta någon som kan acceptera en lägre lön / hitta någon som inte vet vad sin kompetens är värd.

Det kan såklart finnas verklig brist också, men om bristen är allvarlig nog så bör företagen även kunna tänka sig att ge liknande förmåner och lönenivåer till utvecklare som till sina chefer och management och i de få fall jag sett när det erbjuds ( för fastanställning eller mer sannolikt för att ta in tillfällig kompetens via konsultbolag ) så förvinner helt plötsligt bristen och det finns massor med erfarna utvecklare som står i förfogande för uppdraget eller möjligheten

1) Det är sällan sökanden till en position, det är ett företag som via rekryterare kontaktar arbetstagare och försöker rekrytera dem

2) Många utvecklare har betydligt högre löner än vad de flesta VDar, och på riktiga IT-bolag så är det ofta lägre kompensation för management, då det inte kräver specialistkompetens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

1) Det är sällan sökanden till en position, det är ett företag som via rekryterare kontaktar arbetstagare och försöker rekrytera dem

2) Många utvecklare har betydligt högre löner än vad de flesta VDar, och på riktiga IT-bolag så är det ofta lägre kompensation för management, då det inte kräver specialistkompetens

Det beror förståss på hur seniora och specialiserade utvecklare vi pratar om, samt vad du syftar på med "riktiga IT-bolag".

Men jag känner mig iaf ganska säker på att den stora majoriteten av utvecklare både jobbar på en position som funnits ute via vanliga kanaler med flera sökanden, samt att de inte jobbar i företag där de har högre löner än vad VDn har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Jag håller med, det är orimligt och olämpligt att en arbetsgivare kräver att du fortbildar dig utanför arbetstid.

MEN, att jobba med utveckling är svårt och om man enbart jobbar 9-5 och helt släpper sitt intresse utanför de timmarna, kommer man för evigt vara medioker på det man gör. Det kräver ju en passion, dedikation och fokus som sträcker sig långt utanför arbetstimmarna för att hänga med och förbättra om man vill skilja sig från mängden.

En del av problemet är förstås att det väldigt sällan handlar om något uttalat krav, bara en förväntan att man ska vara produktiv, i betydelsen producera värde för företaget, under hela sin arbetstid oavsett om någon plötsligt bestämmer att man ska använda helt andra tekniker än man gjort innan, byta språk, arkitektur, teststrategi, databasmotor eller liknande.

Sen är ju hela branschen väldigt bajsnödig. Man kan aldrig lugna sig lite utan ska hela tiden hoppa på nya trender och ändra på saker, vilket är vad som skapar detta problem förstås. Mycket tror jag handlar om att företagen inte riktigt förstår sig på utveckling, de vill ha mer kontroll över vad deras anställda gör, mer mätbara mål och så. Och därför hittar diverse management-konsulter på nya metodiker som ska hjälpa med detta, efter tag märker man att detta inte funkar och något mer pragmatiskt kommer fram, inte sällan från utvecklarhållet (dock aldrig från ett företags egna utvecklare utan det måste ju börja som någon internationell trend eller liknande), och så drar man åt det hållet en (kort) period, men snart känner ledningarna att de tappar kontroll igen och börjar peta i processen igen.

Och det handlar inte om att vara medioker på något sätt. Jag säger inte att jag är någon superutvecklare på något sätt men jag har jobbat med flera ytterst kompetenta personer och det brukar handla om grundkompetens, erfarenhet och logik liksom, inte vem som lägger mest tid på att lära sig det senaste js-ramverket eller något sådant.

Skrivet av Elgot:

Kanske vill man ha någon som är duktig och brinner för sitt yrke snarare än gör minsta möjliga för att få ut sin lön och lägger dagarna på att längta från jobbet?

Denna attityd är i mina ögon en del av problemet. Att en vilja att hålla arbetet på arbetstiden automatiskt innebär att man gör det minsta möjliga på arbetstiden och bara längtar bort. De sakerna är inte relaterade.

Citat:

Jag säger inte att det är rimligt att tvinga folk till detta mot sin vilja, men när de nu finns ändå är det väl inte så konstigt om arbetsgivare gärna fångar upp dem?

Nej det är inte konstigt, samtidigt finns det ju arbetsgivare som har fattat att det inte håller i längden och som väljer att satsa på folk med intressen utanför jobbet liksom.

Citat:

Jättemycket betald kompetensutveckling (inom ett område man är intresserad av) är ju såklart det bästa, men det är ju en av många faktorer som avgör jobbets attraktivitet. Om de kräver att man skall göra något på fritiden som man vet att man ändå kommer att göra är det kanske inte någon större sak. Det hade ju förstås varit kul att få ekonomisk ersättning, men det kan ju balanseras med att lönen är hög eller att arbetet är roligt.

Just så skulle nog få formulera det, men om jobb och hobby sammanfaller kan det ju hända att utfallet blir detsamma.

Jo absolut, men det är inte riktigt den nivån jag menar. Jag gillar att utveckla mig på fritiden med olika projekt och så, men det är skillnad på vad jag tycker är roligt och vad som är nyttigt för arbetsgivaren, i de flesta fall. Mitt företag kör på Angular för GUI nu exempelvis, och det är ganska intressant. Jag hade nog inte lagt min tid specifikt på Angular och TS om jag hade valt helt själv men det funkar för en del hobbyprojekt jag har exempelvis, så det är inget konstigt att jag "labbar" lite med Angular hemma. Däremot kommer jag inte att lära mig typ ELK-stacken på min fritid för det är inget jag personligen har någon nytta av, på samma sätt som att jag tyckte ASP var roligt och användbart på mitt förra jobb och därmed gjorde mer än arbetstiden, medan exempelvis SSRS fick jag lära mig på jobbet.

Skrivet av Herr Kantarell:

Mja. Förutom lön så har jag personligen lärt mig mycket i jobbet. Har också jobbat alldeles för sent och utan nån ersättning.
Man har känt sig plikten och tvungen att göra klart grejer för att inte sätta de andra i skiten. Ibland har det varit dålig planering av folket högre upp som lett till detta.

Men är det inte alltid det det handlar om? Dålig planering alltså. Visst känner jag också ett ansvar för att göra färdigt mina grejer så att andra kan bygga färdigt sina och så, och det händer förstås att jag sitter med något på helgen bara för att jag har sagt att jag bara har någon timme kvar hela veckan, men komplexiteten var större än väntat hela tiden (estimeringar är svårt). Men minst lika ofta handlar det om otydlig kravbild eller "moving goalposts", ändringar förklädda som buggar för att de ska gå före i prioritering, och så vidare.

Om vi som utvecklare bara tar sådana saker hela tiden så blir det det normala, förväntningarna blir att teamen klarar av sånt, lär sig saker "gratis", och man ser inte att det sliter på personerna.

Citat:

Ang. att ha jobbet som hobby
Fast på något sätt tycker jag det är rimligt på samma sätt som att man kan förutsätta att en bilmekaniker är bilintresserad och meckar med sin egen bil.

Är det verkligen så då? Jag förväntar mig att en bilmekaniker är kompetent, inte att hens intresse nödvändigtvis är bilar. Inte minst för att det sällan hjälper så mycket idag, vad spelar det för roll att en bilmek är raggare och spenderar en massa tid under gamla amerikanare eller Volvobilar när min bil är modern och helt annorlunda mot de liksom? När han lagar min bil förväntar jag mig att han följer vad som gäller för den, använder rätt mjukvara för att kontrollera och justera felkoder och liknande. Huruvida han har det som intresse spelar mindre roll för arbetet.

Skrivet av Curik:

Jag har ingen erfarenhet av storstäderna men hör att kompisar som jobbar i Stockholm och Uppsala har det sådär ibland. Ibland är det inte ens ett krav utan det är något som "uppskattas" men så blir liksom företagskulturen som så att det i princip blir ett krav ändå.

Själv har jag aldrig varit på ett företag där du förväntas läsa på fritiden, eller där du avkrävs att göra det överhuvudtaget. Men så är jag mest verksam utanför storstäderna.

Men jag håller helt med dig. Även om jag också utvecklar på fritiden så är min fritid just min fritid. Jätteviktigt och bra att du ställer krav!

Precis. Jag, liksom de flesta här antar jag, har ju ett datorintresse, ett teknikintresse, och det hjälper oss om vi har yrken inom det, men det är en väldig skillnad på att hålla sig ajour med trender och tekniker i samhället i stort och de specifika saker som ens arbetsgivare vill att man ska arbeta med.

Min fritid är min fritid, om jag måste göra något jobbrelaterat på den så är det inte fritid utan arbetstid och då förväntar jag mig betalt helt enkelt. Problemet är att företag ofta ser personer som lägger hela sin själ i jobbet som någon form av hjältar. "Lasse gjorde en insats och fixade buggen som upptäcktes i kund X system halv tolv på nyårsafton, vilken tur att vi har honom..." Nej, behöver man ha någon som kan fixa buggar på nyårsafton så ska man fan ha någon som har som ansvar (och som har betalt) som sitter där på nyår liksom. Och "Lasse" är ingen hjälte ur kollegornas synvinkel utan tvärtom, han höjer förväntningarna på alla andra att de ska göra liknande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min fritid är min fritid, om jag måste göra något jobbrelaterat på den så är det inte fritid utan arbetstid och då förväntar jag mig betalt helt enkelt. Problemet är att företag ofta ser personer som lägger hela sin själ i jobbet som någon form av hjältar. "Lasse gjorde en insats och fixade buggen som upptäcktes i kund X system halv tolv på nyårsafton, vilken tur att vi har honom..." Nej, behöver man ha någon som kan fixa buggar på nyårsafton så ska man fan ha någon som har som ansvar (och som har betalt) som sitter där på nyår liksom. Och "Lasse" är ingen hjälte ur kollegornas synvinkel utan tvärtom, han höjer förväntningarna på alla andra att de ska göra liknande saker.

+1

”Om du tänker positivt varje dag, arbetar hårt, strävar efter att bli den bästa versionen av dig själv, omger dig av inspirerande människor och aldrig ger upp, så finns det inga gränser, för hur utbränd du kan bli.”

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

+1

”Om du tänker positivt varje dag, arbetar hårt, strävar efter att bli den bästa versionen av dig själv, omger dig av inspirerande människor och aldrig ger upp, så finns det inga gränser, för hur utbränd du kan bli.”

Detta.

IT branschen är jävligt skev. Det är ingen som någonsin frågat min fru på nån intervju hur hon kompetensbreddar sig inom inköp, som hon jobbar med, på fritiden.
Som redan nämnts så finns det en bild av att utvecklare är en helt egen kompetensgrupp som inte kan få ha en sund relation till sitt jobb som vem som helst annars. Det har till och med hittats på en egen kategori ”fullstack” för att en person ska kunna göra två personers jobb. Ja jag vet att inte alla tänker så och att det inte är den egentliga meningen men har stött på oroväckande många personer där ute med den bilden.
Utvecklare går in i väggen på löpande band pga. att Lasse som löste buggen gratis på nyår ska hyllas till förbannelse. För mig var det tydligen extremt viktigt att jag i mitt konsult-CV skrev att jag kompetensutvecklade mig mycket mig på fritiden. Och visst, det är ju såklart ett intresse man har och absolut så kodas det på fritiden ibland. Men det är lätt hänt att det blir vinklat mot någon jobbrelaterad teknik eller område och då är gränsen utsuddad och det blir mest stress av det.

Men sett till ämnet så jo, det är brist på utvecklare. Jag sitter på kompetens inom .NET och Azure, inte överdrivet senior eller den mest kompetenta kodaren, och jag behöver inte ens gå på intervjuer, erbjudandet ligger på bordet direkt. Bolagen har extremt svårt att hitta erfaren kompetens. Konsultbolagen täljer guld och kan inte svara på alla förfrågningar från sina kunder. Nu ska Klarna öppna utvecklingsavdelning i Göteborg och anställa 500 pers. Pratade med en rekryterare som hade ordentlig ångest över det. Fattar själv inte vart de ska få folk ifrån.

Sen om man ska vara krass, bara för att det är brist så anställer man inte vem som helst. Utveckling är inte ett jobb för alla precis som att jag absolut inte skulle kunna bli sjuksyrra. Att pumpa ut resurser från YH-fabriker löser bara problemet till viss del. Utveckling är så mycket mer än att skriva kod vilket utbildningarna mest fokuserar på. Om man redan direkt på utbildningen vred på frågeställningarna till ”Kunden X har följande verksamhet och upplever problemet Y” istället för ”gör en app som funkar såhär” hade förflyttningen till yrkeslivet blivit mycket enklare.

Permalänk
Avstängd

Angående att Klarna ska hitta folk... Höj lönerna och sätt det i annonsen. Någon kommer givetvis att bli utan utvecklare och det blir brist, men sanningen är att om man har pengar finns det ingen brist. Förhoppningsvis kan våra löner stiga kraftigt. Utvecklare blir allt mer kärnan i många bolag; inga utvecklare - inget bolag. Med att lönerna går upp kommer fler att studera till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Angående att Klarna ska hitta folk... Höj lönerna och sätt det i annonsen. Någon kommer givetvis att bli utan utvecklare och det blir brist, men sanningen är att om man har pengar finns det ingen brist. Förhoppningsvis kan våra löner stiga kraftigt. Utvecklare blir allt mer kärnan i många bolag; inga utvecklare - inget bolag. Med att lönerna går upp kommer fler att studera till det.

Precis så är det. Utveckling och problemlösning är den absolut centrala biten, vilket många inom management har sjukt svårt att förstå och sen sitter där med sina projektplaner och tidsramar och undrar varför det inte går framåt (inte alls bitter). Utmaningen sen är sen att de som ”snabbutbildas” till utvecklare inte eller sällan, enligt min erfarenhet, får lära sig att utveckling är att lösa en användares/kunds problem, inte skriva massa kod efter färdiga mallar.

Permalänk
Medlem

Har vänner med utbildning inom programmering men som saknar kunskap / motivation / intresse för att faktiskt lära sig vad det innebär att bli en bra programmerare. Tror många inte förstår skillnaden mellan traditionella 8-17 jobb som och IT-relaterade specialistjobb. Visst de klarade av att hassla sig genom någon basal utbildning som lär ut grunderna men inte mycket mer.

Exempel, en redovisningsfirma har x antal anställda där alla har fasta arbetsuppgifter mot kunder. Mata in x antal rader i excel, verifiera och gå hem för dagen och kör repeat. Men en riktigt duktig programmerare kan på nolltid ersätta ett team om tio utdaterade programmerare.

Och att tro att en arbetsgivare ska kunna göra dig till en bra programmerare / specialist är ett starkt feltänk, det är på fritiden detta sker genom att nöta nöta nöta. Därav så är det sjukt enkelt att få jobb om du kan visa upp vad du gör på fritiden och inte via ngn utbildning. Passion vinner inom dessa segment för det är i princip ett krav för att bli bra på jobbet kontra mer traditionella jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

[…] Men en riktigt duktig programmerare kan på nolltid ersätta ett team om tio utdaterade programmerare.

Fast nej.. Oavsett kunskap om kodning i sig så har den personen ingenting att komma med när det gäller domänkunskap och kännedom om användarens behov, vilket behövs för att kunna vara en bra utvecklare. Har upplevt s.k duktiga kodare som ska komma in som en virvelvind och berätta hur allt ska göras men sen målat i sig i ett hörn då de inte brydde sig om slutanvändaren. Blev sådär..

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att utvecklare är den nya tidens arbetare?
Det är samma som i en fabrik, utan arbetare så blir det inget gjort, men det syns inte på lönen. Inte superbra jämförelse kanske men ni förstår poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan det vara så att utvecklare är den nya tidens arbetare?
Det är samma som i en fabrik, utan arbetare så blir det inget gjort, men det syns inte på lönen. Inte superbra jämförelse kanske men ni förstår poängen.

Det får mig att tänka på mitt gamla jobb (ej IT)
Man försökte i största möjliga mån slimma personalstyrkan på folk som faktiskt gjorde något av värde, medan man gladeligen hittade på nya flumtjänster åt folk som fjäskat tillräckligt.