Vem är det som köper alla elbilar då undrar jag.
Personer som inte behöver räckvidden i dagsläget eller bor i södra sverige? Statistiken är ganska talande var det säljs mest elbilar. Elbilsandelen av nyförsäljning under 2021 är inte ens 20% heller. Även med all straffbeskattning och incitament för elbilar.
https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar
Ja men på ett kort toastopp hinner man fortfarande få i en hel del, pratar vi landsväg så tog jag och ressällskapet ett toastopp i somras där vi dessutom skulle köpa något att dricka. Det var några minuters väntetid i kassan på macken för att köpa drycken så när jag kom tillbaka till bilen hade jag fått nog för att köra över 20 mil ytterligare på landsvägarna vi körde på. Skall jag köra 60-70 mil på landsvägar så kommer jag i princip alltid stanna för att äta något, för då pratar vi 6-7 timmars restid vid normal trafik. Så toastopp räcker gott och väl fram tills resans längd ändå gör att man vill stanna 20-30 minuter för en lite längre paus.
Yes, finns infrastrukturen så fungerar det. Den infrastrukturen finns ju dock inte i norra sverige ännu. Läser man hela inläggen slipper jag repetera det här.
I dagsläget finns inte infrastrukturen för snabbladdning ovanför sundsvall, alltså halva sveriges yta drygt. Det tvingar fram ett behov av mer räckvidd för köpare i norra sverige. När infrastrukturen förbättras kommer behovet av hög räckvidd minska.
Det går väl okej med en tesla, men andra märken har inte infrastrukturen ännu. Då har väl teslor sina egna problem.