Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vem är det som köper alla elbilar då undrar jag.

Personer som inte behöver räckvidden i dagsläget eller bor i södra sverige? Statistiken är ganska talande var det säljs mest elbilar. Elbilsandelen av nyförsäljning under 2021 är inte ens 20% heller. Även med all straffbeskattning och incitament för elbilar.
https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar

Skrivet av Aktsu:

Ja men på ett kort toastopp hinner man fortfarande få i en hel del, pratar vi landsväg så tog jag och ressällskapet ett toastopp i somras där vi dessutom skulle köpa något att dricka. Det var några minuters väntetid i kassan på macken för att köpa drycken så när jag kom tillbaka till bilen hade jag fått nog för att köra över 20 mil ytterligare på landsvägarna vi körde på. Skall jag köra 60-70 mil på landsvägar så kommer jag i princip alltid stanna för att äta något, för då pratar vi 6-7 timmars restid vid normal trafik. Så toastopp räcker gott och väl fram tills resans längd ändå gör att man vill stanna 20-30 minuter för en lite längre paus.

Yes, finns infrastrukturen så fungerar det. Den infrastrukturen finns ju dock inte i norra sverige ännu. Läser man hela inläggen slipper jag repetera det här.

I dagsläget finns inte infrastrukturen för snabbladdning ovanför sundsvall, alltså halva sveriges yta drygt. Det tvingar fram ett behov av mer räckvidd för köpare i norra sverige. När infrastrukturen förbättras kommer behovet av hög räckvidd minska.

Det går väl okej med en tesla, men andra märken har inte infrastrukturen ännu. Då har väl teslor sina egna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en elbil innan infrastrukturen finns, såvida räckvidden inte är nog bra. Jag är ytterst intresserad av att köra en elbil men ingen uppfyller kraven ännu om jag inte vill spendera flera timmar i veckan på laddning pga för dålig infrastruktur.
Eller ja det finns vissa som hade fungerat men det skulle innebära en rejäl fördyring av mina transportkostnader.

Tycker infrastrukturen för oss som kör Tesla i alla fall är rätt bra och blir bara bättre och bättre. Ska snart åka 160 mil norrut till de verkliga norra delarna av Sverige och känner ingen räckviddsångest över huvud taget. Även fast det är mitt i vintern.
Men om man ser till andra biltillverkare, så är väl infrastrukturen rätt dålig än så länge. Det finns dock en positiv sak att se fram emot här, då Tesla kommer öppna upp SuperCharger nätverket för alla snart.
På den laddstation jag laddar mest, så har de 6st 150kW stolpar. De ska snart bygga ut till 12st 350kw stolpar innan det öppnas upp för alla. Tycker det ploppar upp nya SC hela tiden nu.

Vet inte hur dina resor ser ut, men personligen sparar jag tusenlappar varje månad på att köra med elbil. Men då kör jag 25-45mil/dag och laddar för det mesta hemma under natten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Yes, finns infrastrukturen så fungerar det. Den infrastrukturen finns ju dock inte i norra sverige ännu. Läser man hela inläggen slipper jag repetera det här.

I dagsläget finns inte infrastrukturen för snabbladdning ovanför sundsvall, alltså halva sveriges yta drygt. Det tvingar fram ett behov av mer räckvidd för köpare i norra sverige. När infrastrukturen förbättras kommer behovet av hög räckvidd minska.

Det går väl okej med en tesla, men andra märken har inte infrastrukturen ännu. Då har väl teslor sina egna problem.

Ja, infrastrukturen är viktig såklart och det är där jag tror det kommer hända mest framöver. Tesla har ju dock visat att det är fullt möjligt att bygga ett nätverk som duger även i norra Sverige. Så det är inte elbilar i sig som är problemet, det är bara det att än så länge är det bara Tesla som gjort det som krävs för att det skall fungera bra på långresorna.

Skrivet av DaBone:

Det finns dock en positiv sak att se fram emot här, då Tesla kommer öppna upp SuperCharger nätverket för alla snart.

Det återstår att se hur öppet det egentligen blir och på vilket sätt, så som beläggning och försäljningsplanerna ser ut framöver så kommer det vara många stationer där det inte finns kapacitet att öppna upp och då lär Tesla inte göra det heller.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gainsgoblin:

Personer som inte behöver räckvidden i dagsläget eller bor i södra sverige? Statistiken är ganska talande var det säljs mest elbilar. Elbilsandelen av nyförsäljning under 2021 är inte ens 20% heller. Även med all straffbeskattning och incitament för elbilar.
https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar

Räckvidden är ju varierande över året på grund av värmen i luften, men många modeller ligger ju kring 30-40 mil i räckvidd.

Sen att det bara är 20% av bilarna som är elbilar handlar nog mer om supply än demand för att vara ärlig. VAG lanserade på allvar många modeller baserade på deras MEB, Tesla har varit dyrt väldigt länge och nischat. KIA kommer också med rena elbilar, som också lanserats under 2020, EV6 t.ex.

2022 kommer garanterat se annorlunda ut då många andra ICE-fokuserade tillverkare nu kliver in i el-sfären.

Citat:

Det håller jag med om. Jag vet väldigt lite om laddning i norra delen av Sverige och är medveten att det är generellt långa avstånd. Utmaningarna är större där. Inget snack om saken men sen bor också majoriteten av befolkningen inte där. Utan de bor de facto söder om Sundsvall. Yta är inte relevant i detta sammanhanget, tyvärr.

Sen förändrar det inte vad du skriver, utmaningarna är större i norra delarna och man gör kanske bäst i att undvika elbil tills räckvidden blir bättre. Håll tummarna för solid state-batterier.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Talar den om hur många laddare som är lediga hela tiden du kör och är påväg till en laddstation?

Det står i destinationen hur många lediga som finns. Man kan även trycka på laddstationen på kartan och se hur många lediga som finns. Det är väl en viss fördröjning på datan, men ganska bra information.

Skrivet av Gainsgoblin:

Du verkar riktigt ute och cyklar tyvärr. en Model 3 får du dra 1000 kilo med

Ja, jag fick upp maximal teoretisk gräns tydligen. Jag har inte sett att den datan funnits tidigare, den känns ganska meningslös.

Skrivet av anon134512:

Volvo får generellt sett dra rätt bra beroende på modell. Den billigaste v90 dieseln får liksom dra 1800 och de kan man få för under 200k. AWD får dra 2200. En XC90 får dra typ 2400. Till och med mindre v60 AWD får dra 1800. Tyvärr är det inget annat än ett faktum att elbilar ligger hopplöst efter när det kommer till dragvikt. Och de få, som faktiskt får dra en del kostar hutlösa summor.

Förhoppningsvis kommer det mer fokus på detta inom från tillverkarna så man slipper köpa en 10 år gammal model x när de äntligen kommit under 300 000. Ska bli intressant när skiftet sker från att varenda hästmänniska har honda crv eller toyota rav4 till att de kommer med model X istället.

hm, tittade bara snabbt på en väns volvo som fick dra 1600. Men ovasett så håller jag med om att avsaknad av dragvikt har varit dåligt, men 1200-1600 täcker ju in mångas behov. Det räcker ju till byggvaror och tippen, och i alla fall en häst borde man väl klara? Jag vet ej vad en hästtransport väger, men 600kg häst + 600kg transport?

De flesta elbilar som man lanserat nu är ju av typen som är på modet, som SUV:ar. Det finns ju inga el-kombis heller. Men det kommer garanterat med tiden.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Det står i destinationen hur många lediga som finns. Man kan även trycka på laddstationen på kartan och se hur många lediga som finns. Det är väl en viss fördröjning på datan, men ganska bra information.

Ja, jag fick upp maximal teoretisk gräns tydligen. Jag har inte sett att den datan funnits tidigare, den känns ganska meningslös.

hm, tittade bara snabbt på en väns volvo som fick dra 1600. Men ovasett så håller jag med om att avsaknad av dragvikt har varit dåligt, men 1200-1600 täcker ju in mångas behov. Det räcker ju till byggvaror och tippen, och i alla fall en häst borde man väl klara? Jag vet ej vad en hästtransport väger, men 600kg häst + 600kg transport?

De flesta elbilar som man lanserat nu är ju av typen som är på modet, som SUV:ar. Det finns ju inga el-kombis heller. Men det kommer garanterat med tiden.

Ah. Du är inte helt ute och cyklar. 600kg häst + 600kg transport är en rimlig vikt. Vi behöver ha möjligheten att köra 2st havremopeder. Ca 800 kg för dom och sen ligger transporten på ca 900kg. Så redan där är man uppe i 1700 kg och då har man inte räknat med utrustning som ska med.

Men samtidigt är det ju väldigt få som behöver kunna dra så mycket som du säger. Därför har väl inte elbilstillverkarna brytt sig särskilt mycket. Ibland har de dock brytt sig lite för lite. Typ i ID4ans fall.

Min dröm är elbilskombi med 1800-2000 kg dragvikt. Räckvidden hade blivit starkt påverkad men oftast åker man inte så superlångt så det hade nog varit fine

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ah. Du är inte helt ute och cyklar. 600kg häst + 600kg transport är en rimlig vikt. Vi behöver ha möjligheten att köra 2st havremopeder. Ca 800 kg för dom och sen ligger transporten på ca 900kg. Så redan där är man uppe i 1700 kg och då har man inte räknat med utrustning som ska med.

Men samtidigt är det ju väldigt få som behöver kunna dra så mycket som du säger. Därför har väl inte elbilstillverkarna brytt sig särskilt mycket. Ibland har de dock brytt sig lite för lite. Typ i ID4ans fall.

Min dröm är elbilskombi med 1800-2000 kg dragvikt. Räckvidden hade blivit starkt påverkad men oftast åker man inte så superlångt så det hade nog varit fine

Hur många bilar får dra 1800-2000Kg

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Hur många bilar får dra 1800-2000Kg

Bland annat V90 AWD. Alla XC90. Audi Q3, Q5. BMW 5 serien. Honda C-RV. Hyundai Tuscon, Saab 9-5 beroende modell. Skoda superb, subaru outback, forester. Passater, tiguaner. Toyota RAV4. Ford explorer. Ett gäng mercedesar. Massa olika pick-ups.

Varierar ett par hundra kilo hit och dit beroende på AWD, årsmodell osv. Men det finns en hel del fossilbilar som får dra 1800 eller mer.

På elbilssidan har vi

Tesla model X, audi e-tron och Mercedes EQC. Inte direkt bilar vem som helst kan punga ut för direkt. Nya BMW iX xdrive 50 ska ju få dragvikt på 2,5 ton(!). Det är imponerande. Priset? Över 1 miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en elbil innan infrastrukturen finns, såvida räckvidden inte är nog bra.

Jag är ensamstående, två barn, villa och har absolut inga problem att klara mig med min elbil som klarar 20-25 mil, som inte har ”koppling” till något utbrett nätverk. Ingen dragkrok heller.

Planera inte för 1% av dina resor, planera för 99% av resorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bland annat V90 AWD. Alla XC90. Audi Q3, Q5. BMW 5 serien. Honda C-RV. Hyundai Tuscon, Saab 9-5 beroende modell. Skoda superb, subaru outback, forester. Passater, tiguaner. Toyota RAV4. Ford explorer. Ett gäng mercedesar. Massa olika pick-ups.

Varierar ett par hundra kilo hit och dit beroende på AWD, årsmodell osv. Men det finns en hel del fossilbilar som får dra 1800 eller mer.

På elbilssidan har vi

Tesla model X, audi e-tron och Mercedes EQC. Inte direkt bilar vem som helst kan punga ut för direkt. Nya BMW iX xdrive 50 ska ju få dragvikt på 2,5 ton(!). Det är imponerande. Priset? Över 1 miljon.

Sedan behöver man ju körkort för det också. En lättare bil får ju dra mer vanligt B-kort. Kanske blir svårare där också då de lättare elbilarna inte får dra så mycket?

Permalänk
Medlem

Velar mellan en Polestar 2 / XC40 / C40... och alla ligger samma i pris (mellan 500-600k)

som det ser ut i dagsläget så tror jag att jag avvaktar till 2024 innan jag lägger en beställning på första elbil då jag vill se vad både toyota och mazda kommer med innan jag spikar mitt val av elbil då jag inte tänker leasa utan köpa min bil.

Kör en mazda 3 -18 bensin idag som drar cirka 0.6 nu på vintern så blir inte ruinerad i bränslekostnader iallafall och den är superbillig i drift då jag snart är uppe i 13k mil och har lagt 0 kronor på den utöver service, behövs dock 2 nya sommardäck inför sommaren 2022

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Velar mellan en Polestar 2 / XC40 / C40... och alla ligger samma i pris (mellan 500-600k)

som det ser ut i dagsläget så tror jag att jag avvaktar till 2024 innan jag lägger en beställning på första elbil då jag vill se vad både toyota och mazda kommer med innan jag spikar mitt val av elbil då jag inte tänker leasa utan köpa min bil.

Kör en mazda 3 -18 bensin idag som drar cirka 0.6 nu på vintern så blir inte ruinerad i bränslekostnader iallafall och den är superbillig i drift då jag snart är uppe i 13k mil och har lagt 0 kronor på den utöver service, behövs dock 2 nya sommardäck inför sommaren 2022

Om du ska vänta till 2024 skulle jag nog säga att ingen av dom du nämner kommer vara intressanta då Volvokoncernern (som du verkar mest intresserad av) har hunnit släppa både det ena och det andra då! Synd att dom släpper XC90 först, jag hade älskat en XC60 Electric! Men det blir nog inte förren 2024 som tidigast

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Vattenfall gav en offert på 20 miljoner eftersom man behövde bygga ny transformatorstation och dela av 130 KV kabeln. Ingen liten lek.

Det är uppenbart att vi behöver statsbidrag och säkert även befrielse från dumheter som nätavgifter som kan vara dråpslag för lägenhetshusområden. Krafttag behöver tas nu med en gång för att börja bygga ut laddningsinfrastrukturen med en gång.

Iallafall jag ska då fan ligga på alla de politiska partierna inför kommande valrörelse som en jävla svärm bin för att se så de har konkreta effektiva planer för att genomföra detta, och snabbt också.

Samma sak med utbyggnaden av grön el - kan inte ha lokala veton som sätter stopp för energiutbyggnaden när elproduktion är en nationell fråga. Det påverkar hela vår trygghet och välstånd. Vissa företag kan ju inte etablera verksamheter just nu för att det saknas elproduktion i södra Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Sedan behöver man ju körkort för det också. En lättare bil får ju dra mer vanligt B-kort. Kanske blir svårare där också då de lättare elbilarna inte får dra så mycket?

Mycket möjligt. Vilket inte är mer än rätt. Ska man köra tungt ska man ha körkort och kunskap därefter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Aeqvist:

Talar den om hur många laddare som är lediga hela tiden du kör och är påväg till en laddstation?

Nja, du har en karta, typ google maps på skärmen om du har GPSen igång. Eller går ju att ha igång den hela tiden om man vill.
Där kan du klicka på varje tesla laddare för att se hur många platser som är upptagna, hur många som finns, hur snabb laddning det är, samt kostnad.
Brukar själv oftast klicka mellan de två närmsta där jag tänkt ladda så det inte är helt fullt på den ena. Isåfall kan jag ladda på den som är tidigare eller efter beroende hur mycket batteri som är kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ska man köra tungt ska man ha körkort och kunskap därefter.

GMC Hummer introduceras väl aldrig i Sverige, men då den kan väga över 4 ton fullt utrustad, vad skulle krävas för att köra en sådan jättekloss? Lätt lastbilskort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Jag är ensamstående, två barn, villa och har absolut inga problem att klara mig med min elbil som klarar 20-25 mil, som inte har ”koppling” till något utbrett nätverk. Ingen dragkrok heller.

Det är ju en stor skillnad att bo i villa el lägenhet ur laddsynpunkt, vi i lägenhet har ju ingen möjlighet att ladda hemma. Det har ju den som bor i villa. en ganska stor skillnad om du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är uppenbart att vi behöver statsbidrag och säkert även befrielse från dumheter som nätavgifter som kan vara dråpslag för lägenhetshusområden. Krafttag behöver tas nu med en gång för att börja bygga ut laddningsinfrastrukturen med en gång.

Iallafall jag ska då fan ligga på alla de politiska partierna inför kommande valrörelse som en jävla svärm bin för att se så de har konkreta effektiva planer för att genomföra detta, och snabbt också.

Samma sak med utbyggnaden av grön el - kan inte ha lokala veton som sätter stopp för energiutbyggnaden när elproduktion är en nationell fråga. Det påverkar hela vår trygghet och välstånd. Vissa företag kan ju inte etablera verksamheter just nu för att det saknas elproduktion i södra Sverige.

Sluta prata politik. Inte det tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är ju en stor skillnad att bo i villa el lägenhet ur laddsynpunkt, vi i lägenhet har ju ingen möjlighet att ladda hemma. Det har ju den som bor i villa. en ganska stor skillnad om du frågar mig

Syrrans bostadsrättsförening har 5 st laddboxar sedan några år tillbaka.

Min har inga laddboxar men jag har ett vanligt eluttag/shuko som jag klarar mig bra på på yttersidan av lägenhetshuset.

Så det går att lösa om man bor i lägenhet.

Prata med förening och ställ det som ett krav och försök pusha dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

GMC Hummer introduceras väl aldrig i Sverige, men då den kan väga över 4 ton fullt utrustad, vad skulle krävas för att köra en sådan jättekloss? Lätt lastbilskort?

C-kort. En sån bil skulle också få göra max 90km/h i Sverige.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Ja, B körkort är max totalvikt på 3500kg. Det lär bli ett problem med Tesla cybertruck om den skulle bli godkänd i EU (vilket den inte lär bli i nuvarande form, vi får kanske en liknande?). För där ligger vikten på 3000kg.. Räcker ju att lasta en på fyra pers stor familj med semesterpackning så är man körd. Tyngre last med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag skickade in en motion till föreningen och nu har vi 12 platser! Har du inte gjort det än så börja där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Med mina körmönster så hade det inte varit några problem att åka och ladda någon gång under veckan eller medans man jobbar.

Men jag gör samtidigt få spontana långa turer, utan planerar det mesta i förväg.

Permalänk
Medlem

Angående dragvikt så får ni vänta på Rivians bilar. Deras pickup får dra gravt mycket och deras SUV 3500 kg ( 7700 lbs). Vet inte om de kommer säljas utanför USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om du ska vänta till 2024 skulle jag nog säga att ingen av dom du nämner kommer vara intressanta då Volvokoncernern (som du verkar mest intresserad av) har hunnit släppa både det ena och det andra då! Synd att dom släpper XC90 först, jag hade älskat en XC60 Electric! Men det blir nog inte förren 2024 som tidigast

Kommer antagligen inte köpa en ny och det alltid bra att se hur de åldras först och inte vara först på det

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Jag skickade in en motion till föreningen och nu har vi 12 platser! Har du inte gjort det än så börja där

Du verkar tro att alla bor i bostadsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det jag menade (vilket jag trodde var uppenbart) var att vill man ha något får man försöka göra något åt det. Bor man i BRF kan man skriva en motion, bor man i hyresrätt så kan man ju prata med sin hyresvärd och se hur dom ser på saken. Så att man visar att det finns ett intresse.

Så börja där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då får du skriva till den du hyr av och se vad dom kan göra.
Min fru's bror hyr av en privat och ha sa till att han skulle skaffa elbil och vips så satte ägaren av huset upp så han kan ladda en el bil.

Förstår inte vara alla bara ser problem och inte möjligheterna inte konstigt att så många är negativa om saker och ting.

Har haft min elbil lite över en månad vist den är liten men jag behöver inte större bil så än så länge passar den oss utmärkt.
Min bensin räkning sjönk med över 2000:- vist el kostnaden gick upp 50:- för november hade bara bilen 11 dagar i november.

December har jag ladda 365kwh än så länge men då har jag haft en varm bil till och från jobbet varje dag.
Kommer säkert ligga runt 500kwh i månaden på bilen men den delen av året det är sol så kan jag ladda bilen istället för att sälja elen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vet egentligen inte ens varför jag svarar på det här. En person som bor i Växjö där det finns gott om laddare och vädret är milt och snöfritt med en käck oneliner.
Där jag kör 90% av mina mil finns inga laddstationer över 11 kW om man inte kör en tesla.

Kör en model Y nu över julhelgen. @Aktsu det här är en helt ny model y. Inte någon tyst pjäs, ska försöka köra en model 3 sen men varje gång man testar en tesla så är vägljudet verkligen ingen höjdare.
I övrigt var den ganska trevlig, skärmen i mitten växte lite på mig men hade inte klagat på lite fysiska reglage för viktiga saker.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Syrrans bostadsrättsförening har 5 st laddboxar sedan några år tillbaka.

Min har inga laddboxar men jag har ett vanligt eluttag/shuko som jag klarar mig bra på på yttersidan av lägenhetshuset.

Så det går att lösa om man bor i lägenhet.

Prata med förening och ställ det som ett krav och försök pusha dem.

Vill skjuta in en sak här ur elsäkerhetssynpunkt. Det är INTE rekommenderat att ladda elbilar i ett schuko-uttag. Dessa är inte designade för att regelbundet tåla den stora lasten som en elbilsladdning utgör och ska endast ses som "nödladdning". Detta är en diskussion som förs inom mitt yrke just nu och det kommer en standard framöver där detta framgår tydligare.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)