Permalänk
Medlem

En riktigt God Jul önskas alla gnällgubbar och gnällgummor. Hoppas att vi alla får något att glädjas åt och något att gnälla om (t.ex. det här inlägget som ju inte är i trådens anda).

Permalänk
Samsung Sverige

Imorn förväntas jag spendera tid hos Morsan och Farsan. Får jag bara gnälla av mig på att det alltid är "barnen" som ska resa runt halva sverige på julafton? Kan man inte ta varannan jul eller något? Nejnej, blir ett jäkla liv om man inte dyker upp på julafton även om dom bor tiotals mil från varandra.

Nästa jul ska jag strejka och sitta hemma och matvägra julmat. Det ska konsumeras Pizza och kolla på nå gammalt F1 Race istället!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Julledigt ? det är så mycket som ska hinnas med både före efter och under jul så stressigare helg får man leta efter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Är sedan 2010 med i en fantasy-liga i amerikansk fotboll (nfl.com/fantasy), spelar med några kompisar från jobbet och några fler. Är inte alls intresserad egentligen av sporten som sådan, utan bara halkade med från början för att fylla ut sista platsen i ligan. Det går ut på att man draftar och sedan sätter ihop sitt eget lag och byter ut spelare i laguppställningen allteftersom säsongen går. Varje vecka läggs alla poäng sina egna startade spelare tar ihop och jämfört mot den spelaren man möter och den med högst poäng vinner.

Gått riktigt bra för mig denna säsong, men nu förstås när det börjar dra ihop sig mot semifinaler så har var och varannan av mina gubbar covid eller andra fel så de inte kan starta. Det innebär att laget jag möter till och med har bättre spelare på sin avbytarbänk än vad jag får med mig till start. Följden blir att hur jag än gör nu så har jag praktiskt taget noll chans att ta mig till final utan kommer troligen sluta fyra. Surt eftersom det är prestige i det hela och man får sitt namn på en buckla som efter tre säsongsvinster tillfaller vinnaren! Men jag ska inte ge mig utan en kamp.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Imorn förväntas jag spendera tid hos Morsan och Farsan. Får jag bara gnälla av mig på att det alltid är "barnen" som ska resa runt halva sverige på julafton? Kan man inte ta varannan jul eller något? Nejnej, blir ett jäkla liv om man inte dyker upp på julafton även om dom bor tiotals mil från varandra.

Nästa jul ska jag strejka och sitta hemma och matvägra julmat. Det ska konsumeras Pizza och kolla på nå gammalt F1 Race istället!

Jag julvägrade under ett antal år innan jag bildade familj. Körde taxi för att minska studieskulderna, lyckades utom sista terminen. Då jag på den tiden var (mer eller mindre) hippie så hade jag stort skägg och stort rufsigt hår (det var tider det). Då jag körde en familj till flyget så började deras lille son prata ivrigt med mig. Pappan blev förvånad eftersom grabben var väldigt blyg och i vanliga fall inte pratade med främlingar. Plötsligt frågade den lille om jag inte borde vara på nordpolen och slå in julklappar. Föräldrarna blev lite generade men jag svarade grabben att det var viktigt att ge sig ut bland folk för att se om barnen varit snälla. Han berättade en hel del om hur snäll han varit mot mamma och pappa och .... en massa andra.
När jag lämnade av dem på Arlanda kom pappan och jag överens om att jag skulle vara tomte hos dem, vilket jag var. Det spred sig i deras släkt och hos deras grannar så under tre års tid hade jag mycket jobb under jultiden innan jag sa ifrån att det fick vara sista julen, dels eftersom jag tröttnat och dels eftersom ungarna vuxit upp. Men det var ett ganska bra sätt att fira jul och man fick faktiskt en del presenter (och glögg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag julvägrade under ett antal år innan jag bildade familj. Körde taxi för att minska studieskulderna, lyckades utom sista terminen. Då jag på den tiden var (mer eller mindre) hippie så hade jag stort skägg och stort rufsigt hår (det var tider det). Då jag körde en familj till flyget så började deras lille son prata ivrigt med mig. Pappan blev förvånad eftersom grabben var väldigt blyg och i vanliga fall inte pratade med främlingar. Plötsligt frågade den lille om jag inte borde vara på nordpolen och slå in julklappar. Föräldrarna blev lite generade men jag svarade grabben att det var viktigt att ge sig ut bland folk för att se om barnen varit snälla. Han berättade en hel del om hur snäll han varit mot mamma och pappa och .... en massa andra.
När jag lämnade av dem på Arlanda kom pappan och jag överens om att jag skulle vara tomte hos dem, vilket jag var. Det spred sig i deras släkt och hos deras grannar så under tre års tid hade jag mycket jobb under jultiden innan jag sa ifrån att det fick vara sista julen, dels eftersom jag tröttnat och dels eftersom ungarna vuxit upp. Men det var ett ganska bra sätt att fira jul och man fick faktiskt en del presenter (och glögg)

Alldeles för positivt inlägg för att vara gubbgnäll! Mods, ta bort!*

*Skojade så klart. En väldigt fin historia tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Väldigt fint och en precis lagom härlig julhistoria <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Håller med er egentligen En EPA har dock inga begränsningar som en A-traktor så de kan lätt komma upp i höga hastigheter så som 180km/h på min tid när jag var ung.

Vet du varför stinker dom så jävligt? Även dom lite "nyare" varianterna stinker ju som fan, min hund dog nästan förra helgen när en EPA körde förbi xD

Permalänk
Medlem

Satt idag fast bakom en åldrig i bil som skulle göra vänster sväng. Det var mängder med mötande trafik och åldringen planerade sig mitt i körbanan så det gick inte att komma runt. Lång blev kön bakom. 80 meter fram fanns en rondell. Jag blir så irriterad. När jag tog mitt körkort fick jag lära mig att undvika vänstersvängar när det är mycket trafik och istället välja annan väg.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Satt idag fast bakom en åldrig i bil som skulle göra vänster sväng. Det var mängder med mötande trafik och åldringen planerade sig mitt i körbanan så det gick inte att komma runt. Lång blev kön bakom. 80 meter fram fanns en rondell. Jag blir så irriterad. När jag tog mitt körkort fick jag lära mig att undvika vänstersvängar när det är mycket trafik och istället välja annan väg.

Japp! Jag blev lärd att är det över 50 km/h väg och man har trafik bakom sig så bör man faktiskt inte stanna alls, det är för farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet du varför stinker dom så jävligt? Även dom lite "nyare" varianterna stinker ju som fan, min hund dog nästan förra helgen när en EPA körde förbi xD

En Epa är en vackra syn här i Sverige,att det framfördes av en idiot är en annan sak. Jag har själv hund så jag är Pro Bon där.

God Jul

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Håller med er egentligen En EPA har dock inga begränsningar som en A-traktor så de kan lätt komma upp i höga hastigheter så som 180km/h på min tid när jag var ung.

Villkoret 1:10 i utväxling, men med stora bakhjul så...

Mitt gnäll: Igårkväll var det någon granne som spelad musik framåt 01:00 så idag är det koma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Villkoret 1:10 i utväxling, men med stora bakhjul så...

Mitt gnäll: Igårkväll var det någon granne som spelad musik framåt 01:00 så idag är det koma...

Alla har/hade en liten spak och vips, så var det 180+

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ehsnils:

Min granne strömmar musik via Bluetooth så när jag bestämt mig att "nu är det nog" kopplar jag upp mig på hans LG-TV ett par gånger och spelar tystnad dvs efter klockan 22.

Permalänk
Inaktiv

Skräppost och SMS som dimper ner både på julafton och idag, har redan fått flera stycken och helgen är ännu inte över. För fan LUGNA er era köphetsande jävlar! Julen ska ju vara en familjehögtid, inte en virvelvind av kommers, men näe. Det struntar de i tammefan, det är bara köpköpköpköpköp hela jävla tiden. Mellandagsrea utropas fast mellandagarna inte börjat än, det värsta jag sett än så länge var Sonys nyårsrea fast nyåret ligger en vecka bort.

Ända sedan veckan FÖRE "black friday" har det varit så här. Konstant bombardemang om reor ovanpå reor. Skynda skynda fortfort snart tar det slut! Och så fort det tar slut trillar det direkt ned ett nytt skräppost om en ny rea. Jävla förbannat ljug och båg är vad det är alltså. Borde fan förbjudas. *morr*

Permalänk
Medlem

Det är samma pris på etanolen och bensinen...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Folk som envisas med att backa in sina bilar på parkeringen för att visa upp någon slags begåvning.. Usch

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Chromatic:

De flesta har borttagen eller är såpass gamla att en katalysator aldrig fanns, därav lukten

Om det är en diesel som körs så är eventuellt partikelfilter och katalysator troligen borttagen. Det ska ju "cööölas" och sådär.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Något som jag fruktansvärt stör mig på i dagens Internet-samhälle är när man diskutera saker på forum/sociala medier och någon vräker ut sig något som i mina öron låter som dynga och ber om källa, så får man oftast svar tillbaka "googla på det".

Eller så är det alltid nån tjomme som drar fram mobilen för att bevisa vad som stämmer och inte.

Kom och tänka på en annan sak som hände mig.
Skulle köp en grej på blocket och bad om fler bättre bilder och får detta till svar: ”det finns i annonsen och det är bara att förstora”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Folk som envisas med att backa in sina bilar på parkeringen för att visa upp någon slags begåvning.. Usch

Varför då? Jag backar in min bil i carporten alltid. Spar tid och bränsle i långa loppet. Man ser dessutom korsande trafik lättare när man sen ska ut på vägen igen från tomten sett.
På jobbet backar jag också alltid in för att slippa ha solen ståendes mitt i sätet så man bränner sig när man hoppas in på sommarhalvåret. Är det vinter och minusgrader, så kör jag in i rutan så slipper jag skrapa framrutan när man ska köra ifrån jobbet sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Jag brukar alltid/oftast backa in då jag tycker det är lättare, och framför allt när man ska köra iväg och slippa vrida huvudet av sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Kvinnor och rondeller! " Dock inte alla kvinnor "
Många av dessa som jag blir irriterad på har skygglappar och MÅSTE parkera innan rondellen. Först då tittar dom åt vänster istället för att titta en bit innan så man sakta kan glida igenom utan fullt stopp!
Detta va skönt att äntligen få ur systemet

Var med om samma sak igår, än sålänge bara kvinnor som stannar innan de vågar köra in i rondeller, oavsett om den är trafikerad eller inte. Vad är detta?

Permalänk
Medlem

Några år gammal video men aktuell nu i halkan. Kolla avståndet bilarna håller till varandra i halkan. Min egen erfarenhet är att vissa tror man ska köra fortare om de lägger sig nära fast det är halt.

Bilisten som älskar att leka i snön på trafikerad väg i slutet menar jag inte med mitt inlägg. Har dock för mig att det slutade med bruten nacke och inget roligt liv efter det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Ser inte varför du retar dig på folk som backar in. Jag gör det för att det är smidigare och säkrare, speciellt när man ska köra iväg, inte för att glänsa.

Förr körde jag alltid in i p-rutan men min nuvarande bil är helt oduglig sett till motorhuvens utformning, man vet inte om man står rätt i rutan eller hur långt det är kvar framför. Backar jag in hittar jag lättare rätt i rutan, dessutom är det lättare att backa in på trånga p-platser.

På parkeringen hemma är det knappt en billängd mellan cykelskjulet och min plats, kommer inte in rakt utan att backa. Det syns på grannens bil (Seat Leon kombi, typ samma storlek som min Volvo V60) som alltid står snett och dant när hon kört in i rutan bredvid min...

Relaterat gubbgnäll: Folk som inte kan ta 30 sekunder av sitt liv och se till att de parkerat snyggt mitt i p-rutan. Varför??
Ser man till att bilen står parallellt med linjerna med lika stort utrymme på varje sida så kommer både man själv och de som parkerat bredvid in och ut ur bilen utan dörruppslag. 😮😮😮

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av myra:

Kan ju också vara att de vill visa upp en icke begåvning.
Kör jag autopark på min bil så väljer den att backa in och då utövar jag ingen begåvning alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kan ju också vara att de vill visa upp en icke begåvning.
Kör jag autopark på min bil så väljer den att backa in och då utövar jag ingen begåvning alls

På jobbet måste vi backa in bilarna. Företagspolicy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

När jag jobbade med produktionsvagnar på Volvo var det inte tillåtet att backa in dem.

Personligen fickparkerar jag oftast och då backar jag in förstås, men på parkeringsplatser brukar jag sällan backa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Här blir jag nyfiken vad det kan vara för jobb. Gissar det här att göra med att bilarna ska synas från sin bästa sida samt vara lätta att köra ut, och inte bara något påhitt hos ledningen. Uthyrning?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Här blir jag nyfiken vad det kan vara för jobb. Gissar det här att göra med att bilarna ska synas från sin bästa sida samt vara lätta att köra ut, och inte bara något påhitt hos ledningen. Uthyrning?

Säpo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Nej, för att man inte skall backa ut och köra på någon - tung industri.