Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vet egentligen inte ens varför jag svarar på det här. En person som bor i Växjö där det finns gott om laddare och vädret är milt och snöfritt med en käck oneliner.
Där jag kör 90% av mina mil finns inga laddstationer över 11 kW om man inte kör en tesla.

Kör en model Y nu över julhelgen. @Aktsu det här är en helt ny model y. Inte någon tyst pjäs, ska försöka köra en model 3 sen men varje gång man testar en tesla så är vägljudet verkligen ingen höjdare.
I övrigt var den ganska trevlig, skärmen i mitten växte lite på mig men hade inte klagat på lite fysiska reglage för viktiga saker.

Vägljud i elbilar beror mycket på vilken typ/märke av däck det är. Har märkt stor skillnad själv...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vet egentligen inte ens varför jag svarar på det här. En person som bor i Växjö där det finns gott om laddare och vädret är milt och snöfritt med en käck oneliner.
Där jag kör 90% av mina mil finns inga laddstationer över 11 kW om man inte kör en tesla.

Kör en model Y nu över julhelgen. @Aktsu det här är en helt ny model y. Inte någon tyst pjäs, ska försöka köra en model 3 sen men varje gång man testar en tesla så är vägljudet verkligen ingen höjdare.
I övrigt var den ganska trevlig, skärmen i mitten växte lite på mig men hade inte klagat på lite fysiska reglage för viktiga saker.

Ja allt beror ju på vad man jämför med, det är ingen S-klass direkt men det är inte heller samma typ av bil. Däremot är den helt klart på nivån av andra bilar i samma “klass”.

Har aldrig hävdat att den är den tystaste bilen, däremot utmärker den sig inte speciellt negativt bland andra liknande bilar. Vännerna kör allt från C-klass till XC60 (vissa helt nya andra 2-3 år gamla) och även om varje bil har olika egenskaper i ljudet är det ingen av oss som upplever den nya 3an som speciellt dålig när vi jämfört “back to back”. Börjar vi jämföra mot de som kör 5-serie och E-klass osv så hamnar Model 3 lite sämre till men då är det åter igen en annan typ av bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag körde M3 idag. Precis som du som upplever jag vägljudet som ett stort problem i den bilen, även något stötig. Tycker nog Kia EV6 är mer bekväm att åka i. Däremot så är M3 en mycket roligare bil att köra, Kian är mer vardaglig

MY upplever jag som något tystare än M3. Men sen kan man ju säga också att kommer man från en bensin/dieselbil, så är båda dessa tystare än vad man har idag troligtvis

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Jag skickade in en motion till föreningen och nu har vi 12 platser! Har du inte gjort det än så börja där

Min sambo sitter i styrelsen och tro mig, det har gjort ett flertal försök att få till ett par laddplatser här de senaste åren, problemet är bara att vi inte ens har motorvärmarplatser och parkeringar så det räcker nu, och det ska prioriteras först. Skulle tippa på att det dröjer minst 2-3år innan den första laddstolpen är uppe här.

Och vi flyttade nyss till nybyggda lokaler på jobbet och då trodde man ju verkligen att det skulle smackas upp ett paer laddstoplar, men det blev avslag från MP3, för dyrt sa man bara.

Så nog är det en stor skillnad för de som bor i hus, då är det ju bara att smacka på och sätta upp laddstolpar på hela gården m man så vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en elbil innan infrastrukturen finns, såvida räckvidden inte är nog bra.

Folk köper elbilar, infrastrukturen för vardagen finns redan i form av dragen el. Det täcker inte alla olika behov förstås men de flestas.

Citat:

Jag är ytterst intresserad av att köra en elbil men ingen uppfyller kraven ännu om jag inte vill spendera flera timmar i veckan på laddning pga för dålig infrastruktur.
Eller ja det finns vissa som hade fungerat men det skulle innebära en rejäl fördyring av mina transportkostnader.

Jag vet inte hur det ser ut är du bor eller hur du kör förstås, men i allmänhet går det ju att lösa för de flesta. Jag bor i lägenhet och parkerar på gatan, vilket är det sämsta i denna situation, och det hade ändå funkat med elbil då det finns publika laddare inom någon kilometer. Jag hade behövt parkera där en natt i veckan kanske, men det är inte hela världen. Hade jag kört mycket längre så att jag hade behövt ladda där mycket oftare så hade det kanske blivit segt, men 30 mil i veckan (vilket väl är rätt rimligt att ladda upp över en natt) räcker längre än vad medelbilen i landet går, och medelbilen i alla län. Bor man i hus är det inget problem, bor man i lägenhet och parkerar i garage eller på en fast plats är det oftast lösbart men det beror förstås på hyresvärden eller föreningen.

Citat:

Att dina svar är "el finns, sätt bara dit en laddstolpe" fördummar bara diskussionen. El finns ja, effekten är däremot en helt annan grej. Har en bekant som tittat på kostnaden för mer effekt så att man skulle kunna ha snabbladdare på ett ställe. Vattenfall gav en offert på 20 miljoner eftersom man behövde bygga ny transformatorstation och dela av 130 KV kabeln. Ingen liten lek.

Men du fokuserar för mycket på snabbladdare, de används bara i undantagsfall. Alla hus har el och i princip alla tillräcklig kapacitet för att ladda en elbil varje natt. Går inte propparna när du kör torktumlaren och spisen samtidigt så går de inte vid nattlig laddning av en elbil heller.

Men sannolikt lär dagens bensinmackar bygga laddare, vissa har redan börjat. Det passar deras affärsmodell ganska bra, det var länge sedan de tjänade några större pengar på själva bensinen utan snarare går de runt på korv, kaffe och liknande och med elbilar behöver man något annat att locka in korvkunderna med än bensinpumpen liksom. Det kan förstås finnas hinder på vissa platser, men tanken är förstås att tjäna pengar på detta i längden, även om det mestadels handlar om fortsatt korvförsäljning snarare än att de skulle tjäna stora pengar på själva laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Min sambo sitter i styrelsen och tro mig, det har gjort ett flertal försök att få till ett par laddplatser här de senaste åren, problemet är bara att vi inte ens har motorvärmarplatser och parkeringar så det räcker nu, och det ska prioriteras först. Skulle tippa på att det dröjer minst 2-3år innan den första laddstolpen är uppe här.

Och vi flyttade nyss till nybyggda lokaler på jobbet och då trodde man ju verkligen att det skulle smackas upp ett paer laddstoplar, men det blev avslag från MP3, för dyrt sa man bara.

Så nog är det en stor skillnad för de som bor i hus, då är det ju bara att smacka på och sätta upp laddstolpar på hela gården m man så vill.

Om föreningen skall installera uttag för motorvärmare borde dom dra el samtidigt till laddplatser, annars blir arbetet bara dyrare om man skall gå på ny kabeldragning igen om något år.
Kostnaden för att dra kabel till laddare samtidigt blir ju lägre om man gör det samtidigt som annan kabeldragning istället för vid 2 olika tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag skickade in en motion till föreningen och nu har vi 12 platser! Har du inte gjort det än så börja där

Hur lägger man upp en motion?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

De flesta elbilar som man lanserat nu är ju av typen som är på modet, som SUV:ar. Det finns ju inga el-kombis heller. Men det kommer garanterat med tiden.

Elkombi finns, från oväntat håll.

https://www.porsche.com/international/models/taycan/taycan-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur lägger man upp en motion?

Skickar in till styrelsen via t ex Mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skickar in till styrelsen via t ex Mail.

Jo men hur lägger man upp det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja, det är knappast enkelt. Jag säger inte att min motion var rätt men den fungerade Jag började med att prata om Sveriges klimatmål och att en del av detta är elbilar. Jag nämnde att det finns stöd att få å lite annat. Tog en bild på den motion jag skickade in

https://imgur.com/dViFFzt

Tror det handlar mycket om att visa att det behöver inte vara ett jättejobb för föreningen att hantera fakturering och liknande, att det finns lösningar som sköter det. Också att "hita" med att installationsbidraget kan försvinna tror jag är bra eftersom det då blir dyrare för BRF. Har man en styrelse som insett att ma någon gång kommer behöva installera laddplatser så är nu den bästa tiden att göra det.

Vi ersatte motorvärmare med nya huvuden som fungerar både som motorvärmare och för elbilar: https://www.miljobelysning.nu/files/Laddstationer_MB.pdf

Tror det är en ganska billig lösning, vet inte vad det kostade! Får väl se när den ekonomiska rapporten kommer sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant video.
Se hur långt de går från 100% till 0%. Mustang Mach-E Audi Q4 e-tron Hyundai IONIQ 5 BMW iX3 Skoda Enyaq Kia EV6
https://www.carwow.co.uk/blog/ultimate-electric-car-range-tes...

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det är knappast enkelt. Jag säger inte att min motion var rätt men den fungerade Jag började med att prata om Sveriges klimatmål och att en del av detta är elbilar. Jag nämnde att det finns stöd att få å lite annat. Tog en bild på den motion jag skickade in

Tror det handlar mycket om att visa att det behöver inte vara ett jättejobb för föreningen att hantera fakturering och liknande, att det finns lösningar som sköter det. Också att "hita" med att installationsbidraget kan försvinna tror jag är bra eftersom det då blir dyrare för BRF. Har man en styrelse som insett att ma någon gång kommer behöva installera laddplatser så är nu den bästa tiden att göra det.

Vi ersatte motorvärmare med nya huvuden som fungerar både som motorvärmare och för elbilar: https://www.miljobelysning.nu/files/Laddstationer_MB.pdf

Tror det är en ganska billig lösning, vet inte vad det kostade! Får väl se när den ekonomiska rapporten kommer sen

Snyggt skriven Motion måste jag säga tror många kan använda den och bara skriva om den lite.

Var inte så stor effekt i den laddstationen men väldigt smart att kunna använde befintligt elnät.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Här är HSB's förklaring hur en motion kan/bör skrivas, det funkar säkert hos alla föreningar.
Den stora skillnaden mot ett vanligt förslag är att motionen lämnas till årsmötet, ett förslag kan man lämna in när som.
https://www.hsb.se/goteborg/om-hsb/organisation-och-agarinfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Snyggt skriven Motion måste jag säga tror många kan använda den och bara skriva om den lite.

Var inte så stor effekt i den laddstationen men väldigt smart att kunna använde befintligt elnät.

Tack, den fungerade så jag är nöjd

Nä, 3,7 kW är lågt men räcker gott till vardagskörning för dom flesta Tror också att kostnaden spelar stor roll, många BRFer ser bara kostnader, då är det ju bra om dom är låga så inte t.ex. ny kabel behöver grävas ner eller liknande Man installerade dessa för en månad sen ungefär men fortfarande inte tagna i bruk tyvärr, så vet ej vad det kommer kosta att ladda. Men man har gjort tydligt att man kommer ta igen kostnaden på elen som används, så parkeringsplatsen kommer vara fortsatt billig (150-200kr tror jag det är).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja allt beror ju på vad man jämför med, det är ingen S-klass direkt men det är inte heller samma typ av bil. Däremot är den helt klart på nivån av andra bilar i samma “klass”.

Har aldrig hävdat att den är den tystaste bilen, däremot utmärker den sig inte speciellt negativt bland andra liknande bilar. Vännerna kör allt från C-klass till XC60 (vissa helt nya andra 2-3 år gamla) och även om varje bil har olika egenskaper i ljudet är det ingen av oss som upplever den nya 3an som speciellt dålig när vi jämfört “back to back”. Börjar vi jämföra mot de som kör 5-serie och E-klass osv så hamnar Model 3 lite sämre till men då är det åter igen en annan typ av bil.

Problemet här är väl vad du anser är samma klass. Den model y jag kör nu över julhelgen kostar närmare 800k. Det är väl prisklass vi måste jämföra eller hur? Man får ju nästan en iX för det här priset, sämre räckvidd men komfort och ljudnivå är ju en helt annan planet.

När första reaktionen från de flesta som sätter sig i den är "den är ganska högljudd" så får man nog konstatera att Tesla har en bra bit kvar. Problemet är ju inte heller vindbrus som man kan lösa med bättre rutor utan problemet är ju att ljudet kommer från hjulhusen bak och isoleringen där verkar vara nonexistent.

Du säger varje gång man gnäller på ljudnivån att man bara ska testa en nyare men nu har det gått närmare två år och förbättringarna är minimala. Kanske dags att acceptera att Tesla gör inte tysta bilar, det är roliga bilar men i typisk amerikansk manér så är bilarna högljudda och dåligt isolerade.

Ingen vidare värme i den här model y heller, den förra fick jag höra det var fel på värmen och den var på reparation men det är samma problem här.

God Jul på er alla som kämpat er igenom mitt gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är också viktigt med ett system/fabrikat som integrerar med förvaltarens faktureringssystem så att det sköts på ett smidigt sätt. Zaptec är vanligt att man installerar.

De boende måste också vara öppna med att byta parkeringsplatser med varandra. Så att elbilsplatserna hamnar bredvid varandra, där det är billigast att installera dem. Så man inte krånglar till det när det finns konservativa medlemmar som bott där i många och alltid haft samma parkeringsplats.

Sedan kan även räddningstjänsten ha synpunkter om det är i garage. Men tala inte om det i motionen.

Har man en del personliga garage med gemensam mätning så finns risken att folk redan laddar sina bilar där med 1-fas schuko-uttag. Vilket belastar föreningen och en brandrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet här är väl vad du anser är samma klass. Den model y jag kör nu över julhelgen kostar närmare 800k. Det är väl prisklass vi måste jämföra eller hur? Man får ju nästan en iX för det här priset, sämre räckvidd men komfort och ljudnivå är ju en helt annan planet.

När första reaktionen från de flesta som sätter sig i den är "den är ganska högljudd" så får man nog konstatera att Tesla har en bra bit kvar. Problemet är ju inte heller vindbrus som man kan lösa med bättre rutor utan problemet är ju att ljudet kommer från hjulhusen bak och isoleringen där verkar vara nonexistent.

Du säger varje gång man gnäller på ljudnivån att man bara ska testa en nyare men nu har det gått närmare två år och förbättringarna är minimala. Kanske dags att acceptera att Tesla gör inte tysta bilar, det är roliga bilar men i typisk amerikansk manér så är bilarna högljudda och dåligt isolerade.

Ingen vidare värme i den här model y heller, den förra fick jag höra det var fel på värmen och den var på reparation men det är samma problem här.

God Jul på er alla som kämpat er igenom mitt gnäll.

Prisklass i sig är irrelevant då en sportbil kan kosta lika mycket som en lyx-sedan, man måste jämföra mot samma biltyp vilket är t.ex. 3-serie, C-klass osv. Det är då enligt mig och alla andra som jämfört med mig inga stora skillnader mellan min nya 3a och bilar som dessa som mina vänner har. Man kan inte säga att en BMW M3 är “ganska högljudd” och dålig för att den låter mer än en 5-serie, det är olika typer av bilar med olika fokusområden. Tidigare årsmodeller av Model 3 lät däremot mer och var klart sämre än motsvarande modell från andra tillverkare, vilket var en av anledningarna till att jag bytte bort min drygt ett år gamla mot en ny.

I fallet BMW iX så förväntar jag mig att den är mycket tystare och bekvämare än en Model Y, något annat vore konstigt då det är precis det området den skall framhäva sig på. Den hade blivit väldigt svårsåld om den både var dyrare, mindre sportig, hade kortare räckvidd och dessutom varit mindre komfortabel.

Sedan får man såklart ha egna preferenser och tycka att den biltypen har för hög ljudnivå i allmänhet, men då kan man inte klandra en enskild modell för att vara dålig. Jag känner folk som helt ratar de sportigare mindre varianterna för att istället köra på de större slagskeppen som är mycket tystare, inget fel med det.

Värmen verkar det vara problem med just nu för vissa, sägs vara en mjukvarubugg som kom när de gjorde någon förändring i hur värmepumpsystemet användes, min far som har en Y har det problemet som kommer och går just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Prisklass i sig är irrelevant då en sportbil kan kosta lika mycket som en lyx-sedan, man måste jämföra mot samma biltyp vilket är t.ex. 3-serie, C-klass osv. Det är då enligt mig och alla andra som jämfört med mig inga stora skillnader mellan min nya 3a och bilar som dessa som mina vänner har. Man kan inte säga att en BMW M3 är “ganska högljudd” och dålig för att den låter mer än en 5-serie, det är olika typer av bilar med olika fokusområden. Tidigare årsmodeller av Model 3 lät däremot mer och var klart sämre än motsvarande modell från andra tillverkare, vilket var en av anledningarna till att jag bytte bort min drygt ett år gamla mot en ny.

I fallet BMW iX så förväntar jag mig att den är mycket tystare och bekvämare än en Model Y, något annat vore konstigt då det är precis det området den skall framhäva sig på. Den hade blivit väldigt svårsåld om den både var dyrare, mindre sportig, hade kortare räckvidd och dessutom varit mindre komfortabel.

Sedan får man såklart ha egna preferenser och tycka att den biltypen har för hög ljudnivå i allmänhet, men då kan man inte klandra en enskild modell för att vara dålig. Jag känner folk som helt ratar de sportigare mindre varianterna för att istället köra på de större slagskeppen som är mycket tystare, inget fel med det.

Värmen verkar det vara problem med just nu för vissa, sägs vara en mjukvarubugg som kom när de gjorde någon förändring i hur värmepumpsystemet användes, min far som har en Y har det problemet som kommer och går just nu.

Fast jag skulle också säga att Telsa har hög ljudnivå, är jämföra fossilbilar med en elbil blir ju skevt när det är just ljudnivå man pratar om. Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4, Mustang Mach-e är alla tystare än Teslas bilar. Tesla är bra på mycket annat, ingen slår dom i effektivitet eller roliga att köra t.ex, men ljudnivå är inte deras grej.

Sen är dom inte ensamma om det, Polestar och Volvos bilar har också en hög ljudnivå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast jag skulle också säga att Telsa har hög ljudnivå, är jämföra fossilbilar med en elbil blir ju skevt när det är just ljudnivå man pratar om. Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4, Mustang Mach-e är alla tystare än Teslas bilar. Tesla är bra på mycket annat, ingen slår dom i effektivitet eller roliga att köra t.ex, men ljudnivå är inte deras grej.

Sen är dom inte ensamma om det, Polestar och Volvos bilar har också en hög ljudnivå.

Varför skulle du inte kunna jämföra skillnader i däck- och vindljud mellan elbilar och fossilbilar? En fossilmotpr skapar inte mer däckljud.

Permalänk
Medlem

Nån som kikat på MG Electric?
Går att leasa deras SUV för 2490kr/månaden, 44mil räckvidd.

Ska komma en kombi som förväntas landa på 2000kr/månaden.

Förstår inte hur leasingen kan vara så billig. Jag sitter och försöker räkna ihop på att köpa kombin (förväntat köp-pris 300k) men känns svårt när leasingen är så billig.. Känns trist att inte äga min bil dock tycker jag.

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev?https://mgmotor.eu/sv-se...

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Förstår inte hur leasingen kan vara så billig. Jag sitter och försöker räkna ihop på att köpa kombin (förväntat köp-pris 300k) men känns svårt när leasingen är så billig.. Känns trist att inte äga min bil dock tycker jag.

Kan vara lansering erbjudande för att slå sig in på marknaden eller utan batteri hyra. Känns väldigt billigt för el bil

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Det är nog för att komma in på marknaden. De siktar på 30 000 euro för den billigaste versionen av MG5. Detta blir nog tyvärr mer än 300k på svenska marknaden. Jag skulle gissa ca 350k.

Försökte få ute lite info om priser från en säljare tidigare i veckan då jag är väldigt intresserad av den för ca 2000 kr/mån. Men han menade på att den skulle vara dyrare än ZS och att ”alla andra bara snackar massa”.

Jag tror fortfarande på ett pris på ca 2000 kr. Den har ju faktiskt ett mindre batteri än ZS osv. Säljaren var inte så trovärdig och menade på att alla priser på MG skulle stiga efter 22 dec, men jag ser inga högre priser än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle du inte kunna jämföra skillnader i däck- och vindljud mellan elbilar och fossilbilar? En fossilmotpr skapar inte mer däckljud.

Jag tror inte någon kan urskilja exakt vart alla ljud kommer ifrån när man ligger 120 på motorvägen, det blir mest buller. Du nämner i dina jämförelser xc60, c-klass, 3-series, 5-series osv och tycker inte Tesla utmärker sig negativt. I min mening bör man jämföra elbilar med elbilar för att få en mer korrekt jämförelse. Gör man då det så är min uppfattning att både Tesla M3 och MY är märkbart bullrigare än många av sina konkurrenter. Jag har en vän som fick sin MY för 2 veckor sedan och M3 2021 körde jag i torsdags så det är senaste modeller

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nivå av buller är nog väldigt subjektivt. Och framförallt hur känslig man är. Jag tycker den här konversationen är som att jämföra två motorsågar där ljudnivå är irrelevant för funktionen.

Så vad är det för fel på din bil? Den låter. Ajdå.

BjörnNyland har en video om just detta (M3) och det är bara att efter-installera ljudisolering där de behövs dvs man behöver inte byta bil om man är petig.

Ett icke-problem.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tror inte någon kan urskilja exakt vart alla ljud kommer ifrån när man ligger 120 på motorvägen, det blir mest buller. Du nämner i dina jämförelser xc60, c-klass, 3-series, 5-series osv och tycker inte Tesla utmärker sig negativt. I min mening bör man jämföra elbilar med elbilar för att få en mer korrekt jämförelse. Gör man då det så är min uppfattning att både Tesla M3 och MY är märkbart bullrigare än många av sina konkurrenter. Jag har en vän som fick sin MY för 2 veckor sedan och M3 2021 körde jag i torsdags så det är senaste modeller

Kan man inte urskilja transmissionsljud från däckljud så är man så pass döv att ljudet inte spelar någon roll. I konstant motorvägshastighet är det mestadels däck-/vindljud oavsett hur den drivs framåt.

Men visst kan det vara bra att jämföra elbilar med elbilar också, men där finns det inte många bra jämförelser i dagsläget. Det är väl Polestar 2 och där är Model 3 inte direkt sämre. ID4, Enyaq osv är byggda för att vara ”tråkiga” familjebilar och inte sportiga bilar så att de fokuserar på komfort och ljudnivå är inte konstigt då det är det enda de har. Då är vi tillbaka till att säga att en biltyp är tystare än en annan vilket är självklart, sedan får man såklart ha en uppfattning om vilken biltyp som uppfyller sina egna krav.

Har inte kört ID4 och dem så kan inte uttala mig om hur de är heller, brukar bara köra bilarna som faktiskt är alternativ för mig att köpa. E-Tron GT och Taycan är tystare men de är också en större biltyp (och dyrare) och bör jämföras med Model S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nivå av buller är nog väldigt subjektivt. Och framförallt hur känslig man är. Jag tycker den här konversationen är som att jämföra två motorsågar där ljudnivå är irrelevant för funktionen.

BjörnNyland har en video om just detta (M3) och det är bara att efter-installera ljudisolering där de behövs dvs man behöver inte byta bil om man är petig.

Ett icke-problem.

Jag håller med om att det är högst subjektivt, inte om att det är ett icke-problem. Men jag känner att diskussionen nu bör läggas ner när vissa börjar med personliga påhopp och eftersom Tesla tydligen är helt ensamma i sitt segment helt utan konkurrenter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller med om att det är högst subjektivt, inte om att det är ett icke-problem. Men jag känner att diskussionen nu bör läggas ner när vissa börjar med personliga påhopp och eftersom Tesla tydligen är helt ensamma i sitt segment helt utan konkurrenter

Om du menar mig så var det inte tänkt som något påhopp på dig utan mer generellt att transmissionsljud faktiskt är lätt att urskilja jämfört med däckljudet i högre hastigheter, de har nämligen helt olika frekvenser. Om jag uttryckte mig klumpigt så det uppfattades som ett påhopp ber jag om ursäkt.

Just nu är det rätt få andra elbilar i segmentet sportigare mindre bilar ja, vilket är varför man får jämföra med fossilbilarna för det är där mångas andra alternativ finns. Börjar vi jämföra olika typer av bilar så kommer det bli väldigt konstigt då de helt enkelt fokuserar på olika saker. Då kan du kalla Tesla som högljudda, obekväma osv och jag kan säga saker som långsamma, tråkiga, ålderdomliga osv om många andra märken. Det ger dock inte speciellt mycket när de är tänkta till helt olika typer av körstilar och kundgrupper, jag tycker helt enkelt inte man kan säga att bil A är dålig på en punkt för att det finns andra bilar som struntat i områdena som bil A fokuserat sig på men istället fokuserat på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ett icke-problem.

Ett icke problem att bilen låter som en vaz låter som man inte har så höga förväntningar. Kör man mycket landsväg blir man otroligt less efter ett tag.

Tesla faller tyvärr bort varje gång för mig pga att bilarna är byggda för en motorväg i Kalifornien och är isolerade därefter.

@Aktsu det måste bli väldigt intressant när i4 och eqe kommer då och jämföra dessa bilar med model 3?
I4 borde finnas att provköra innan februari har jag fått för mig.

iX 50 kostar som en model x. har bättre räckvidd, lastutrymme och likvärdig prestanda. Misstänker den är otroligt mycket tystare och bekvämare än en model x också.

Traditionella tillverkare kommer komma ikapp Tesla snabbt om Teslas enda fördel är vroom i go fast och det är ju det som syns i statistiken också. Tesla kommer alltså behöva förbättra sig om man vill konkurrera.
MEB bilar är redan vanligare än model 3 än fast model 3 sålts sen 2019 om man kollar statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ett icke problem att bilen låter som en vaz låter som man inte har så höga förväntningar. Kör man mycket landsväg blir man otroligt less efter ett tag.

Tesla faller tyvärr bort varje gång för mig pga att bilarna är byggda för en motorväg i Kalifornien och är isolerade därefter.

@Aktsu det måste bli väldigt intressant när i4 och eqe kommer då och jämföra dessa bilar med model 3?
I4 borde finnas att provköra innan februari har jag fått för mig.

iX 50 kostar som en model x. har bättre räckvidd, lastutrymme och likvärdig prestanda. Misstänker den är otroligt mycket tystare och bekvämare än en model x också.

Traditionella tillverkare kommer komma ikapp Tesla snabbt om Teslas enda fördel är vroom i go fast och det är ju det som syns i statistiken också. Tesla kommer alltså behöva förbättra sig om man vill konkurrera.
MEB bilar är redan vanligare än model 3 än fast model 3 sålts sen 2019 om man kollar statistiken.

Ja jag tror i4an och EQE kommer bli väldigt intressant att testa, även om EQE storleksmässigt och prismässigt lär hamna i samma klass som Model S och inte Model 3/i4. Jag välkomnar konkurrens i segmentet då det tvingar alla aktörer att komma med bättre produkter. Jag har aldrig varit en person som är bunden till något märke utan jag köper det som passar mig bäst vid varje tillfälle, det gäller oavsett om vi pratar telefoner eller bilar. Jag bryr mig mycket om ljudnivå/komfort men det är inte mitt huvudfokus eller ens på andra plats (iaf fram tills nivå 3 självkörning blir lagligt i motorvägshastighet i hela EU). Jag gillar att få lite kraft när man trycker på pedalen och att det inte skall gunga för mycket när man tar kurvorna snabbt, sedan hänger jag ju här på Swec också så teknik och infotainmentsystemet kommer högt på listan.

Enligt amerikanerna så har Tesla gjort nya Model S bekvämare och tystare än den tidigare, nya Model 3 är bekvämare och tystare än den tidigare och för båda dessa är jag rätt säker på att vi kan tacka konkurrensen som kommit. Företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt så det är först när de måste som de kommer ta kostnaden för att förbättra produkterna.