Flerkanalsljud över optiskt funkar inte i Windows 11

Permalänk

Flerkanalsljud över optiskt funkar inte i Windows 11

Hejsan!

Har precis uppgraderat CPU, moderkort, SSD och minnen på min speldator.

Uppgraderade från en intel 8700k och nya komponenterna är:
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
ASUS PRIME B550-PLUS
Corsair MP600 Core 1TB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance

Grejerna funkade felfritt så passade även på att göra en nyinstallation av senaste Windows.

Har en Onkyo TX-RZ730 som processor för min surround setup som är kopplad till separata slutsteg för att driva högtalarna.
Tidigare körde jag Hdmi från mitt grafikkort för att få 8 kanaler PCM men övergav det pga var tvungen att ha en bildskärm kopplad efter recivern för att den skulle dyka upp som en ljudenhet i windows. Det ledde dock till konstiga problem med detektion av bildskärmar och upplösning.

Så har kört optiskt ett tag och kan leva med lite komprimerat ljud till film och spel. Har ju fortfarande 2 kanaler PCM till stereolyssning vilket är viktigast såklart.

Till problemet: Hur jag än gör kan jag inte konfigurera flerkanals ljud i Windows 11.
Har provat med Realteks drivrutiner och de Windows själv laddar ner vid installation.
Har provat alla olika bitdjup och samplingshastigheter.
Men rutan för att konfigurera ljudenheten är grå i kontrollpanelen.
Går jag in på properties kan jag iaf testa DTS och Dolby och får då plingljud i alla högtalare. Så helt dött är det inte.
Kör jag bitstream från VLC får jag såklart ljud i dom formaten toslink/spdif orkar med att leverera. Men tidigare med windows 10 hade jag ju även flerkanalsljud i spel som jag saknar nu.
Någon som haft liknande problem eller har nån ide hur detta kan lösas?

God Jul önskar Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du laddat hem dolby-appen och ändrat ljudläge till dolby atmos?

Appen är gratis, men det kostar om du ska ha hörlursstöd.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

inte svar på din fråga men https://www.amazon.se/nappkontakt-huvudl%C3%B6st-displayemula... kan lösa ditt problem med hdmi ev.

Permalänk
Avstängd

Är det inte något med att optiska ljudkablar av någon outgrundlig anledning har en begränsad dataöverföringsförmåga vilket sabbar för en när man vill ha fler ljudkanaler än stereo?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte något med att optiska ljudkablar av någon outgrundlig anledning har en begränsad dataöverföringsförmåga vilket sabbar för en när man vill ha fler ljudkanaler än stereo?

Nej, DD och DTS går bra att överföra via Toslink.
Däremot tilläts en del nyare ljudformat bara att överföras över hdmi för att kunna tvinga in HDCP (DRM) men bandbredden på Toslink hade räckt, det finns även system som använt glasfiber med ST kontakter för att överföra ljudet och de klarar typ 100 Gbit/s utan problem då de är baserade på teknik för datanätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har du laddat hem dolby-appen och ändrat ljudläge till dolby atmos?

Appen är gratis, men det kostar om du ska ha hörlursstöd.

Tackar. Ska prova det när julfirandet har lagt sig lite.

Skrivet av varget:

inte svar på din fråga men https://www.amazon.se/nappkontakt-huvudl%C3%B6st-displayemula... kan lösa ditt problem med hdmi ev.

Tack. Kan vara något. Beställde en direkt iaf. Greppar efter halmstrån här men vore verkligen optimalt om jag fick ljudet över HDMI att fungera utan att det blir problem med bildskärmarna. Har kollat på splitters tidigare men de som klarar uhd HDR 60hz är ganska dyra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, DD och DTS går bra att överföra via Toslink.
Däremot tilläts en del nyare ljudformat bara att överföras över hdmi för att kunna tvinga in HDCP (DRM) men bandbredden på Toslink hade räckt, det finns även system som använt glasfiber med ST kontakter för att överföra ljudet och de klarar typ 100 Gbit/s utan problem då de är baserade på teknik för datanätverk.

Tycker det är synd att toslink inte har vidareutvecklas med stöd för de nya formaten och högre bandbredd. En stor fördel för mig med optisk toslink är just den galvaniska isolationen mellan apparaterna för att undvika jordloopar och störningar. Har köpt optiska HDMI-kablar för det syftet men misstänker att skärmen fortfarande är kopplad i båda ändar. Ska nog mäta det när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mjältbrand:

Tycker det är synd att toslink inte har vidareutvecklas med stöd för de nya formaten och högre bandbredd. En stor fördel för mig med optisk toslink är just den galvaniska isolationen mellan apparaterna för att undvika jordloopar och störningar. Har köpt optiska HDMI-kablar för det syftet men misstänker att skärmen fortfarande är kopplad i båda ändar. Ska nog mäta det när jag kommer hem.

Det ironiska är att hdmi allt mer tvingas gå över till att använda optik för det går inte att överföra bandbredderna som krävs på ett stabilt och bra sätt längre om kablaget blir över ca 2m, snart kommer nog även usb och thunderbolt att behöva använda optik, thunderbolt var ju faktisk tänkt att köras optiskt från början men sedan snålades det in på det men nu har ju bandbredderna ökat så att det också slår i taket på vad som är möjligt utan att behöva minska den maximala kabellängden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ironiska är att hdmi allt mer tvingas gå över till att använda optik för det går inte att överföra bandbredderna som krävs på ett stabilt och bra sätt längre om kablaget blir över ca 2m, snart kommer nog även usb och thunderbolt att behöva använda optik, thunderbolt var ju faktisk tänkt att köras optiskt från början men sedan snålades det in på det men nu har ju bandbredderna ökat så att det också slår i taket på vad som är möjligt utan att behöva minska den maximala kabellängden.

Ja. En optisk data överföring kombinerat med två ledare för skaplig strömöverföring hade kunnat varit en only solution på all kabelproblematik för all evighet nästan. Saknar ett mainstream Interface för digitalt ljud som inte kräver bildsignal och hdcp. Har letat ljudkort bland pro produkter och har svårt att hitta något som är kompatibelt med en vanlig hifi anläggning. Har du sett någon lösning att till exempel bitstreama dts-hdma till något som kan dekoda det och skicka vidare till förstärkare för uppspelning? Det ända jag vet som fixar det är HDMI. Men då måste bildsignalen följa med vad jag förstår. Och när inte recivern fixar senaste HDR standarden tex så är det bara att köpa nytt som gäller. Sorry för ältandet men har brottats med det här problemet till och från i åratal.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mjältbrand:

Ja. En optisk data överföring kombinerat med två ledare för skaplig strömöverföring hade kunnat varit en only solution på all kabelproblematik för all evighet nästan. Saknar ett mainstream Interface för digitalt ljud som inte kräver bildsignal och hdcp. Har letat ljudkort bland pro produkter och har svårt att hitta något som är kompatibelt med en vanlig hifi anläggning. Har du sett någon lösning att till exempel bitstreama dts-hdma till något som kan dekoda det och skicka vidare till förstärkare för uppspelning? Det ända jag vet som fixar det är HDMI. Men då måste bildsignalen följa med vad jag förstår. Och när inte recivern fixar senaste HDR standarden tex så är det bara att köpa nytt som gäller. Sorry för ältandet men har brottats med det här problemet till och från i åratal.

Sony jobbade hårt för att tvinga in hdmi med hdcp så det finns inte några bra alternativ utan hdcp stänger av signaler på nått sätt nånstans i kedjan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

Har du sett någon lösning att till exempel bitstreama dts-hdma till något som kan dekoda det och skicka vidare till förstärkare för uppspelning? Det ända jag vet som fixar det är HDMI. Men då måste bildsignalen följa med vad jag förstår. Och när inte recivern fixar senaste HDR standarden tex så är det bara att köpa nytt som gäller. Sorry för ältandet men har brottats med det här problemet till och från i åratal.

Kan du inte dekoda DTS-HD MA vid källan och skicka som LPCM? Annars borde du väl kunna köra eARC för att bitstreama ljudet till en SHARC eller någon liknande pryl som skickar vidare denna bitstream i en vanlig HDMI-signal till din receivers vanliga HDMI-ingång?

https://www.thenaudio.com/

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mjältbrand:

Det är långt värre än bara skärm som inte är galvaniskt avskilt med optisk hdmi tyvärr..
Du har ett helt gäng med ”vanlig” kopparkabel i en sådan också (DDC/eARC/HDCP/EDID) så har man problem med störningar som jordbrum mm så hjälper de föga…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

Går jag in på properties kan jag iaf testa DTS och Dolby och får då plingljud i alla högtalare. Så helt dött är det inte.
Kör jag bitstream från VLC får jag såklart ljud i dom formaten toslink/spdif orkar med att leverera. Men tidigare med windows 10 hade jag ju även flerkanalsljud i spel som jag saknar nu.
Någon som haft liknande problem eller har nån ide hur detta kan lösas?

Vad hade du för ljudkort/moderkort förut när det funkade? Körde du HDMI eller toslink?

Såvitt jag vet så om du vill få spel att funka med surround på toslink så behöver du något som heter dolby digital live eller DTS connect, som gör om surroundljudet från dina spel till det komprimerade surroundformat som toslink kräver. (jag kan ha fel!)
Sen om det är något som går att få igång på nuförtiden har jag sämre koll på...

I korthet: jag tror mer på spåret att försöka få igång HDMI och få det att funka den vägen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För att få flerkanals ljud i spel via Toslink behöver jag ändra ljudformat till Dolby Digital Live.
För att få den inställningen har jag för mig att jag behövde installera drivrutinen från moderkortstillverkarens hemsida. Från Windows eller Realtek fungerade inte, antar att det har med licens att göra.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Kan du inte dekoda DTS-HD MA vid källan och skicka som LPCM? Annars borde du väl kunna köra eARC för att bitstreama ljudet till en SHARC eller någon liknande pryl som skickar vidare denna bitstream i en vanlig HDMI-signal till din receivers vanliga HDMI-ingång?

https://www.thenaudio.com/

Ska forska lite om den prylen kan hjälpa mig. Ser intressant ut iaf.

Skrivet av Trigger:

Det är långt värre än bara skärm som inte är galvaniskt avskilt med optisk hdmi tyvärr..
Du har ett helt gäng med ”vanlig” kopparkabel i en sådan också (DDC/eARC/HDCP/EDID) så har man problem med störningar som jordbrum mm så hjälper de föga…

Misstänkte det. Mätte precis perfekt kontinuitet i skärmen iaf. Har iofs provat en "HDMI till cat6 tillbaks till HDMI igen adapter" Den verkade iaf isolera bort alla störningar men klarade inte de mest bandbreddskrävande bildformaten tyvärr.

Skrivet av Roger W:

Vad hade du för ljudkort/moderkort förut när det funkade? Körde du HDMI eller toslink?

Såvitt jag vet så om du vill få spel att funka med surround på toslink så behöver du något som heter dolby digital live eller DTS connect, som gör om surroundljudet från dina spel till det komprimerade surroundformat som toslink kräver. (jag kan ha fel!)
Sen om det är något som går att få igång på nuförtiden har jag sämre koll på...

I korthet: jag tror mer på spåret att försöka få igång HDMI och få det att funka den vägen!

Hade ett ASUS och det fungerade direkt. Har ett ASUS nu också men hittar inga specifika drivare till ljudkortet utöver deras "chipset drivers" som antagligen innehåller ljuddrivare också. Har såklart provat dom utan resultat.
Blir nog att försöka få fart på ljud över HDMI istället. Får som sagt lite störningar från grafikkortet dock. Har ojordade uttag i vardagsrummet. Kan det vara en orsak? Skulle det hjälpa att sätta datorn och recivern i samma jordade förgreningsdosa kanske? Tänkte att de iaf får samma potential trotts avsaknad av skyddsjord.

Skrivet av Zarper:

För att få flerkanals ljud i spel via Toslink behöver jag ändra ljudformat till Dolby Digital Live.
För att få den inställningen har jag för mig att jag behövde installera drivrutinen från moderkortstillverkarens hemsida. Från Windows eller Realtek fungerade inte, antar att det har med licens att göra.

Har provat som sagt. Ska leta lite till och se om jag hittar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

Ska forska lite om den prylen kan hjälpa mig. Ser intressant ut iaf.

Ser nu att det var en dator vi pratade om. Då är den kanske inte aktuell. Om det ursprungliga problemet med HDMI till förstärkaren orsakades av att förstärkaren krävde att en skärm var inkopplad på andra sidan så finns ju billiga donglar att köpa som fejkar att en sådan är inkopplad.

Sök på "hdmi fake monitor", "hdmi dummy" eller liknande på AliExpress, eBay eller liknande sidor.

Vet inte vilka detektions-problem du fick dock. Risken finns ju att de kommer finnas kvar.

Kan tyvärr inte svara på hur du ska lösa störningarna du upplever.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mjältbrand:

Misstänkte det. Mätte precis perfekt kontinuitet i skärmen iaf. Har iofs provat en "HDMI till cat6 tillbaks till HDMI igen adapter" Den verkade iaf isolera bort alla störningar men klarade inte de mest bandbreddskrävande bildformaten

Nu finns det säkert andra lösningar på ditt problem som du ville ha hjälp med men för input på problemet med galvaniskt avskild HDMI så fungerar lösningar liknande denna.
https://www.lindy-international.com/300m-Fibre-Optic-HDMI-18G...

Dyrt och omständigt men det är absolut noll överföring av annat än optisk signal via fiber
Fick själv använda mig av en sådan lösning när inga andra alternativ fanns.

Visa signatur