Hur ser ni på Xbox Game Pass?

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på Xbox Game Pass?

Jag är tillräckligt konservativ för att skaffa mina spel på skiva, men hur ser ni andra på Xbox Game Pass (Ultimate)? Mina spontana reaktioner är väl lite följande:
Där finns ett stort utbud av spel för en ganska blygsam peng.
Men mycket är äldre titlar/shovelware som kan köpas på skiva för en tia eller två.
Och även om 139 kronor/månad kan verka lite betyder det drygt 10 000 kronor över en konsolgeneration.
Man slipper byta skiva för att byta spel.
Men utan ett abonnemang så har man inga spel alls.
Och långsiktigt vet ingen vad som kommer fungera eller ej, ett spel som finns tillgängligt idag kan vara borta imorgon.

Permalänk
Medlem

Man måste ändå prenumerera för att spela online så med gamepass får man ju i alla fall något för pengarna istället för att donera dem till MS.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag har använt tjänsten ett längre tag och är väldigt nöjd. Efter att PC stöd också infördes så blev det en nobrainer för mig att fortsätta med den.
Köper skiva extremt sällan.

Har inte prövat Sonys tjänst på ett par år nu, men för mig så var XGP (tillsammans med Halo) det som var spiken i kistan för mitt inköp av Series X istället för PS5.

Permalänk
Medlem

Följde instruktionerna här för att få nästan 3 år av gamepass för 1150kr (Köpte från Kinguin):
#18700948
Då blir det helt klart en superdeal. Om jag kommer fortsätta efter dessa tre år för 139kr/mån beror på hur spelbiblioteket har utvecklats samt hur van jag har blivit att ha tillgång till ett sådant spelbibliotek. Men med nuvarande utbud hade jag inte betalat 139kr/mån, tror inte jag använder det tillräckligt för det.

Permalänk
Inaktiv

Kör Game Pass for PC och extremt nöjd med tjänsten. Sparar mig pengar även med normal kostnad. Blir tjänsten sämre blir det dock att sluta använda den.

Permalänk
Medlem

Finns ju både gammalt och nytt. Sen köper man på skiva ett spel i månaden så snittar man nog över 139 :- Men Forza Horizon 4 ex ligger ju fortfarande kvar. Sen de mesta drar man ju igenom en gång och återser inte så att de försvinner gör inte så mycket. Annat än om man missar tåget Tycker det är bra mycket mer generöst än ex netflix.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Följde instruktionerna här för att få nästan 3 år av gamepass för 1150kr (Köpte från Kinguin):
#18700948
Då blir det helt klart en superdeal. Om jag kommer fortsätta efter dessa tre år för 139kr/mån beror på hur spelbiblioteket har utvecklats samt hur van jag har blivit att ha tillgång till ett sådant spelbibliotek. Men med nuvarande utbud hade jag inte betalat 139kr/mån, tror inte jag använder det tillräckligt för det.

Jag följde den guiden och har nu Gamepass Ultimate till september 2023. Kostade ca 1400kr, gold koderna köpte jag från Inet.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag är fruktansvärt imponerad av Game Pass, jag köpte vanliga Live Gold-koder i butik och konverterade, men även om jag skulle betala 135:- i månaden så är det fruktansvärt bra.
Jag får tillgång till mängder av spel nu direkt som jag aldrig spelat eftersom jag körde PS4 förra generationen, och alla titlar M$ egna studios släpper vid release. Till PS4an har jag väl snittat tre-fyra spel om året sedan inköp till fullpris, med Gamepass räknar jag med att kanske köpa ett.
Med tanke på att jag ändå behöver betala för att spela online så ser jag det som en självklarhet att ha Game Pass Ultimate på en Xbox i nuläget - en femtiolapp i månaden extra för att inte behöva köpa spel...? Worth it.
Det som oroar mig framöver är just den minimala prisskillnaden mellan att bara kunna spela online och ha Game Pass - I nuläget är Game Pass Ultimate för billigt. Jag är ganska övertygad om att priset kommer att höjas succesivt, och börjar det krypa uppemot 200:- i månaden är det svårare att motivera. Men det är inte ett problem för mig kommande åren i alla fall...

Mitt största problem är det som TS nämner, om jag börjar spela ett spel idag och sedan har en period då jag inte kan spela (Jäkla barn och familj och jobb och annat som förstör...), då finns risken att jag står där med spelet bortplockat innan jag blev klar med det. Då skulle det ju dessutom kännas ännu sämre att faktiskt betala fullpris för att få det, eftersom jag bara ska "spela klart"...

Och visst - Om tio år sitter du kanske med din konsol utan spel, men ärligt - Hur ofta plockar man fram 360't ur garderoben...?

EDIT:
Lite OffT, men - Jag kan ju för övrigt tillägga att jag är helt övertygad om att Series S med Game Pass (All Access, eller i annan form) kommer att vinna konsolkriget denna generation för Microsoft. Det kommer bli svårt att stå emot när du kan få en "nästagenerationskonsol" med Gamepass X antal månader för halva priset mot en PS5.

Permalänk
Medlem

Game Pass har förändrat mitt sätt att konsumera spel. Jag är ett stort fan av fysisk media när det gäller retrospel, men i vår tidsålder känns i stället digitalt som vägen framåt. Har inte köpt ett fysiskt spel på flera år. Så otroligt bekvämt att slippa meka med fodral, skiva och fysiska spelinköp för något som i många fall handlar om så att säga snabb och tillfällig underhållning snarare än något jag faktiskt har djupare band till såsom en retrokonsol. Visst är det synd att teoretiskt riskera att förlora spel man verkligen vill ha kvar, men i de trots allt fåtal fall det rör sig om för mig går det utmärkt att köpa spelet digitalt i stället. Risken är förstås att spelet till slut inte kommer fungera digitalt heller fast å andra sidan är frågan hur väl en fysisk skiva kommer fungera med always online och stängda servrar.

Game Pass har för mig förstärkt dessa tankegångar genom att även erbjuda mycket av sådant jag inte visste jag skulle gilla. Hängde på tidigt och har sedan dess spelat igenom och kunnat uppskatta en relativt stor mängd spel som jag aldrig ens skulle gett en chans i vanliga fall. För mig är det alltså helt klart värt pengarna för bekvämligheten och möjligheten att upptäcka nya spel. Att priset ligger såpass nära den mer eller mindre obligatoriska onlinedelen är förstås en bonus. Och säkerligen i synnerhet uträknat som så av de som bestämmer.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med de tidigare ”talarna” kring hur förtjust jag blivit i gamepass. Särskilt nu när ea play nu ingår. Trodde själv exempelvis aldrig att jag skulle gilla något battlefield-spel. Men man vågar prova många fler spel utanför ramen för vad man vanligtvis spelar. Och det är kul att bli överraskad över vad som dyker upp varje månad. Jämfört med mitt steamkonto där minst hälften är sånt jag undrar varför jag köpt känns det kul med ett ständigt nytt spelbibliotek.

Permalänk
Medlem

Brukade förut alltid bli att jag köpte två spel eller så av MS spel till full pris och betalar för xbl Gold. Nu kan jag för i princip samma pengar ha game pass ultimate så väl värt pengarna.

Passar mig väldigt bra att pröva fler olika sorters spel och inte känna att jag måste spela klart spel även om det är kasst eller jag tröttnat som det lätt blir när man köpt ett spel.

Bra när man har barn också så de kan pröva lite olika typer av spel.

Nu när jag har två xboxar så saknar jag dock någon form av familje prenumeration eller om de tillåtit flera hemma xboxar på samma lokala nätverk eller något.

Permalänk
Medlem

jag har kört gamepass lite då och då, men sedan ultimate kom har jag kört det konstant. Betalade ändå för Live gold på min 360 och one så kan lika gärna betala typ 50kr extra och få tillgång till massa spel både på PC och Xbox.
Och säger jag upp mitt abonnemang så har jag inga spel men det är väldigt få spel som jag faktiskt spelar om (utöver de jag köpt utanför tjänsten). Och de som jag känner jag vill ha kvar kan jag alltid köpa för 100kr i någon realåda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Game Pass har förändrat mitt sätt att konsumera spel. Jag är ett stort fan av fysisk media när det gäller retrospel, men i vår tidsålder känns i stället digitalt som vägen framåt. Har inte köpt ett fysiskt spel på flera år. Så otroligt bekvämt att slippa meka med fodral, skiva och fysiska spelinköp för något som i många fall handlar om så att säga snabb och tillfällig underhållning snarare än något jag faktiskt har djupare band till såsom en retrokonsol. Visst är det synd att teoretiskt riskera att förlora spel man verkligen vill ha kvar, men i de trots allt fåtal fall det rör sig om för mig går det utmärkt att köpa spelet digitalt i stället. Risken är förstås att spelet till slut inte kommer fungera digitalt heller fast å andra sidan är frågan hur väl en fysisk skiva kommer fungera med always online och stängda servrar.

Game Pass har för mig förstärkt dessa tankegångar genom att även erbjuda mycket av sådant jag inte visste jag skulle gilla. Hängde på tidigt och har sedan dess spelat igenom och kunnat uppskatta en relativt stor mängd spel som jag aldrig ens skulle gett en chans i vanliga fall. För mig är det alltså helt klart värt pengarna för bekvämligheten och möjligheten att upptäcka nya spel. Att priset ligger såpass nära den mer eller mindre obligatoriska onlinedelen är förstås en bonus. Och säkerligen i synnerhet uträknat som så av de som bestämmer.

Det med att fysisk skiva kanske inte fungerar i framtiden håller jag med om.

Om nu ett digitalt spel i framtiden inte kommer att fungera, så är risken lika stor att din fysiska skiva inte kommer få några uppdateringar heller via exempelvis Xbox. En fysisk skiva idag är vara till 70% komplett typ med tanke på hur det har utvecklat sig med stora uppdateringar osv. Så enbart en fysiskt skiva är idag rätt upp och ner inte värt mycket spelmässigt alls tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Det med att fysisk skiva kanske inte fungerar i framtiden håller jag med om.

Om nu ett digitalt spel i framtiden inte kommer att fungera, så är risken lika stor att din fysiska skiva inte kommer få några uppdateringar heller via exempelvis Xbox. En fysisk skiva idag är vara till 70% komplett typ med tanke på hur det har utvecklat sig med stora uppdateringar osv. Så enbart en fysiskt skiva är idag rätt upp och ner inte värt mycket spelmässigt alls tyvärr.

Ne det gäller att ta backup på hårddisken om man tänkt köra Xbox one med sina barnbarn om 30 år. Alternativt köra emulator, Om det inte blir så att microsoft behåller kompatibilitet även i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nog för bra betyg här, men är inte spel utbud ganska gammalt samt lite begränsad? Nya spel som valhalla eller call of duty, bf, cyberpunk kommer inte hamna där. Så för min del har jag svårt med tjänsten dagsläget.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Nog för bra betyg här, men är inte spel utbud ganska gammalt samt lite begränsad? Nya spel som valhalla eller call of duty, bf, cyberpunk kommer inte hamna där. Så för min del har jag svårt med tjänsten dagsläget.

Mvh

Självklart kommer inte AAA-titlar från andra utvecklare att hamna där direkt vid launch, och vissa troligtvis aldrig - Det vore totalt orimligt om man inte vill betala tusenlappar i månaden för tjänsten.
Men med tanke på att allt från Microsoft Game Studios ska finnas tillgängligt vid launch så kan jag inte låta bli att vara ganska nöjd för den väldigt magra månadskostnaden. Säg att det släpps ett vettigt "måste"-spel per år från någon av de utvecklarna, då har du 700:- "insparat" redan där av totalkostnaden på ca 1500:- för ett års Game Pass Ultimate (ordinarie pris). Visst, du kan bara spela det så länge du betalar - Men åter igen, hur ofta plockar man upp någon av förra generationens konsoler och drar igång något random spel man var asugen på för tio år sedan?

Men jag har full respekt för att det inte är för alla, framför allt om man spelat "allt" på Xbox One redan.

Permalänk
Skrivet av lejonhead:

Nog för bra betyg här, men är inte spel utbud ganska gammalt samt lite begränsad? Nya spel som valhalla eller call of duty, bf, cyberpunk kommer inte hamna där. Så för min del har jag svårt med tjänsten dagsläget.

Mvh

Blir lite svårt att lägga till dem spelen du nämnt med ett möjligt undantag för cyberpunk som kanske kan dyka upp där beroende på vad CD Projekt tycker och tänker, valhalla är ju ett ubisoft spel och dem vill ju hellre ha det på sin tjänst framför någon annans om dem nu lagt till det där låter jag vara osagt då jag ej kollat deras utbudet, cod finns på battle.net vilket är deras orsak då jag har för mig dem har något avtal där, battlefield finns på origin/ea egna tjänst så man har ju tillgång till battlefield via game pass men endast på xbox i nuläget.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Avstängd

Har kört Gamepass ganska länge nu, sedan jag köpte en One S för typ tre år sedan eller så, och har förbetalt medelst diverse deals i ett år till ungefär, men jag lär fortsätta om jag inte tappar spelintresset helt.

Framför allt är det roligt att ha en massa spel som man annars aldrig hade köpt. Diverse halv-indie och liknande som kanske kostar 300 i fullpris vilket jag inte hade betalt bara sådär. Men också storspel i genrer jag inte brukar spela så mycket, som sportspel eller liknande.

Jag tycker också utbudet är förvånansvärt bra även för spel utanför MS alla studios. Det har hänt några gånger att jag har gått och väntat på att ett spel ska gå ner i pris och sen köpt det när det gjort det, och sen har spelet kommit till GP inom kort. RDR 2 exempelvis, jag trodde inte det skulle komma till GP alls så jag köpte det när de var nere runt 300 har jag för mig, sen kom det, dock försvann det ganska snabbt. Samma med Shadow of the Tomb Raider. Var nära att köpa Jedi Fallen Order också, men där hade jag is i magen och väntade. GTA V köpte jag när det var billigt (hade det redan till PC och PS3), typ 180 för någon specialutgåva, sen kom det till GP inom en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Det med att fysisk skiva kanske inte fungerar i framtiden håller jag med om.

Om nu ett digitalt spel i framtiden inte kommer att fungera, så är risken lika stor att din fysiska skiva inte kommer få några uppdateringar heller via exempelvis Xbox. En fysisk skiva idag är vara till 70% komplett typ med tanke på hur det har utvecklat sig med stora uppdateringar osv. Så enbart en fysiskt skiva är idag rätt upp och ner inte värt mycket spelmässigt alls tyvärr.

Fast alla spel som släpps på skiva idag är fullt spelbara. Det betyder varken buggfria eller optimerade, men skulle Xbox Live gå i graven imorgon eller om 20 år kommer ändå spelen fungera. Jämför det med en situation där spel kan och verkligen försvinner månad till månad.

Permalänk
Medlem

köpte två år i början, minns inte vad avgiften låg på men det verkarvara dyrare nu. Har även en Xbox one s vilket ger mig ett något större utbud. tycker tjänsten är bra Och prisvärd Men spelar nog med handen på hjärtat för lite för att det egentligen ska vara värt det. Är ett Netflix för spel utan streaming trams, kan varmt rekommendera alla som är intresserade att i alla fall prova en månad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Testkörde på PC och tyckte det var så bra att jag mer eller mindre spontanköpte ett series x och ångrar mig inte en sekund. Att kunna spela på konsol och PC till slutet av 2023 för typ samma pris som det kostar för 2 spel till PS5 är sinnessjukt prisvärt(tog också dealen det tipsats om). Visst kommer inte alla nya spel som finns men tillräckligt många för att jag ska ha fullt upp.

Permalänk
Medlem

Om man säger upp Game Pass kommer då speldata från molnet försvinna? Tänkte om man gör ett uppehåll och aktiverar Game Pass efter en tid, finns speldatan kvar?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Om man säger upp Game Pass kommer då speldata från molnet försvinna? Tänkte om man gör ett uppehåll och aktiverar Game Pass efter en tid, finns speldatan kvar?

Det finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast alla spel som släpps på skiva idag är fullt spelbara. Det betyder varken buggfria eller optimerade, men skulle Xbox Live gå i graven imorgon eller om 20 år kommer ändå spelen fungera. Jämför det med en situation där spel kan och verkligen försvinner månad till månad.

Fast är det så?
Ett antal spel har ju "REQUIRES CONTENT DOWNLOAD" tryckt direkt på asken... Men det kanske är spelbart ändå? Jag vet faktiskt inte, minns inte när jag spelade ett spel på en konsol som inte hade internetanslutning sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Fast är det så?
Ett antal spel har ju "REQUIRES CONTENT DOWNLOAD" tryckt direkt på asken... Men det kanske är spelbart ändå? Jag vet faktiskt inte, minns inte när jag spelade ett spel på en konsol som inte hade internetanslutning sist.

Jag ska inte säga emot dig, jag har inte upplevt det men det kan ju absolut vara så att det finns single-player-spel som kräver internet för att fungera.

Hittade en lista på spel som trådskaparen kunnat installera utan tillgång till internet: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/a16bln/xbox_one_gam...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Fast alla spel som släpps på skiva idag är fullt spelbara. Det betyder varken buggfria eller optimerade, men skulle Xbox Live gå i graven imorgon eller om 20 år kommer ändå spelen fungera. Jämför det med en situation där spel kan och verkligen försvinner månad till månad.

Samtidigt så kan man ju se det från andra hållet. Om tio år, när optiska enheter kanske har försvunnit helt från nya XBoxar, så kan man fortsätta spela alla "digitala" spel man har köpt så länge MS tjänster finns kvar. Kanske till och med på en PC eller via streaming. Jag har en massa spel från 360-tiden som jag köpte digitalt som bara var att installera på XSX, men många av mina skivor från den tiden har försvunnit i flyttar, genom utlån eller liknande eller så har jag kvar skivan men den har blivit repig och funkar inte längre.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och funderar på om jag ska skaffa gamepass till PC, testade när jag körde Wasteland 3 och det fungerade ju bra. (går ju fortfarande att köpa billigt gold och konvertera till gamepass) Det enda jag egentligen stör mig på är hur det blir med DLC, om jag vill ha DLC till ett spel så kan det ju kosta lika mycket som ett helt år gamepass vilket inte känns rimligt att betala. Känns ju som att man då kommer skippa DLCs samtidigt som att de kommer göra fler DLC efterssom det antagligen är där de tjänar de stora summorna?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag ska inte säga emot dig, jag har inte upplevt det men det kan ju absolut vara så att det finns single-player-spel som kräver internet för att fungera.

Hittade en lista på spel som trådskaparen kunnat installera utan tillgång till internet: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/a16bln/xbox_one_gam...

Det var ju en kanonbra länk!
Jag misstänker att de absolut flesta fungerar jag med, jag bara misstänkte att det blivit vanligare och vanligare på slutet att internetanslutning faktiskt krävs för att ens få igång spelen. Men för just XBone verkar det ju inte vara speciellt vanligt iaf!

Skrivet av snajk:

Samtidigt så kan man ju se det från andra hållet. Om tio år, när optiska enheter kanske har försvunnit helt från nya XBoxar, så kan man fortsätta spela alla "digitala" spel man har köpt så länge MS tjänster finns kvar. Kanske till och med på en PC eller via streaming. Jag har en massa spel från 360-tiden som jag köpte digitalt som bara var att installera på XSX, men många av mina skivor från den tiden har försvunnit i flyttar, genom utlån eller liknande eller så har jag kvar skivan men den har blivit repig och funkar inte längre.

Faktiskt en valid point.
Jag som blev utan Series X sitter ju nu med 80+ fysiska 360 spel (Varav mängder nya och inplastade - Snacka om att man hade pengar över som ungkarl för dryga tio år sedan...) som jag inte kan lira på min nya konsol, men allt som jag köpte digitalt för tio år sedan låg direkt och och väntade på mig när jag loggade in...

Permalänk

Ett år senare nu.
Känner ni likadant?

Jag spelar mest single-player (RPG odyl) och dessutom lite äldre spel som jag köper beggat, men i takt med att barnen blir äldre tror jag att de kommer att fråga mer om online-spel med kompisarna.

Glömde, jag spelar på en Xbox One X, barnen har en X360 som just nu mest går med Minecraft.
Spelar dessutom då och då via Steam på min Kubuntu-dator när tv-apparaterna är upptagna, dock inte samma spel som på Xboxarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_vg:

Ett år senare nu.
Känner ni likadant?

Jag spelar mest single-player (RPG odyl) och dessutom lite äldre spel som jag köper beggat, men i takt med att barnen blir äldre tror jag att de kommer att fråga mer om online-spel med kompisarna.

Fortfarande nöjd med Gamepass i alla fall, lär fortsätta i överskådlig framtid. Sonen har börjat spela mer också, inte online-spel än eller så då han bara är fem men det finns mycket han gillar.

Jag köper fortfarande en del spel, men i princip aldrig till fullpris. Gamepass gör ju att man alltid har något nytt att spela så behovet av att ha det senaste är inte så stort liksom.