Google drive - hur är det tänkt att fungera?

Permalänk
Medlem

Google drive - hur är det tänkt att fungera?

Min mormor har haft Google Backup & Sync, och det har fungerat jättebra för att synka fotografier hon tagit med sin digitalkamera bl.a.

Men Google har ju bytt Backup & Sync mot Google Drive-appen istället, och jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att fungera.
Den vill helt plötsligt "migrera" hennes filer, har skapat ny enheter/enheter på hennes dator (Windows 10).

Med Backup & Sync hade jag satt upp att alla filer under D:\Foton\ speglades till Google Drive och det har fungerat utan problem i flera år, men hur gör jag nu?
Ska byta ut hennes dator nu i dagarna och undrar hur jag gör rätt från början, så att säga. Ska man bygga upp nya mappstrukturer på enhet(erna?) som Google Drive-appen skapade eller? Eller löser Google Drive det själv efter att jag installerat appen på hennes nya dator (också Windows 10)?

(Jag sitter inte framför hennes dator nu och använder själv inte Google Drive, så därför jag är osäker på om det är en eller flera enheter som skapades när Google Drive-appen installerades).

Tack på föhand.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Gällande att synkronisera via hennes telefon, så får hon använda sig av Google Foton-appen.

Gällande att synkronisera via hennes dator. Jadu. Nu sitter jag inte med Windows eller macOS, men enligt bilderna som Google presenterar deras synkroniseringsprogram med på google.com/drive/download, så verkar det ju fortfarande gå att säkerhetskopiera ens mediafiler till Google Foto. Har du kollat extra noga i programmet? Jag kan ju byta över till Windows lite snabbt snart för att kolla själv.

Uppdatering
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än jag redan har gjort (om det kan klassas som hjälp, haha). Jag är nu i Windows och har installerat deras mjukvara, men när jag har loggat in via webbläsaren, så får jag bara en 404-sida. Kommer nu att avinstallera skiten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Min mormor har haft Google Backup & Sync, och det har fungerat jättebra för att synka fotografier hon tagit med sin digitalkamera bl.a.

Men Google har ju bytt Backup & Sync mot Google Drive-appen istället, och jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att fungera.
Den vill helt plötsligt "migrera" hennes filer, har skapat ny enheter/enheter på hennes dator (Windows 10).

Med Backup & Sync hade jag satt upp att alla filer under D:\Foton\ speglades till Google Drive och det har fungerat utan problem i flera år, men hur gör jag nu?
Ska byta ut hennes dator nu i dagarna och undrar hur jag gör rätt från början, så att säga. Ska man bygga upp nya mappstrukturer på enhet(erna?) som Google Drive-appen skapade eller? Eller löser Google Drive det själv efter att jag installerat appen på hennes nya dator (också Windows 10)?

(Jag sitter inte framför hennes dator nu och använder själv inte Google Drive, så därför jag är osäker på om det är en eller flera enheter som skapades när Google Drive-appen installerades).

Tack på föhand.

Jag installerade nyligen det på min arbetsdator här och då fick jag en bokstavsenhet G:\ med en mapp i och i den mappen låg alla filerna som var synkade. Du kan välja på offline (streaming)/mirror. Mirror är det du vill ha i ditt fall då får du en lokalkopia på allt. Sen ber du din mormor spara dem under g:\my drive\foton istället. Alternativt lägger du ut en genväg dit.

Men det är ganska lätt att förstå när du installerat appen på nya datorn. om du ska byta har du väl kvar den gamla disken "just in case" tills du ser det rullar på.

EDIT: Mao lättast är att se till så allt är synkat innan du byter datorn. Ladda sedan hem appen och logga på nya datorn så tankar den hem allt åt dig på "rätt" plats.
Dubbelkollade nu på datorn, väljer du mirrorläget så får du välja mapp på datorn där den ska spara allt i. Så peka ut ex D:\foton igen

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar @fragwolf och @Airikr!

Både hennes läsplatta och mobiltelefon är Android, och det fungerar finfint.

Hennes nuvarande dator håller på att dö; den stänger av sig helt random, kopplar bort alla USB-portar i ett nafs och får artefakter på skärmen (inbyggd GPU), så vet inte hur länge till den är kvar.
Men jag är helt säker på att de foton som finns lokalt även finns på hennes Google Drive då hon inte hunnit lägga in alla julbilder ännu.

Kommer sitta med detta imorgon så återkommer med hur det gick, om jag blev något klokare...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Tack för era svar @fragwolf och @Airikr!

Både hennes läsplatta och mobiltelefon är Android, och det fungerar finfint.

Hennes nuvarande dator håller på att dö; den stänger av sig helt random, kopplar bort alla USB-portar i ett nafs och får artefakter på skärmen (inbyggd GPU), så vet inte hur länge till den är kvar.
Men jag är helt säker på att de foton som finns lokalt även finns på hennes Google Drive då hon inte hunnit lägga in alla julbilder ännu.

Kommer sitta med detta imorgon så återkommer med hur det gick, om jag blev något klokare...

Eftersom hennes dator håller på att dö, så kan jag tipsa att överföra alla värdefulla filer till en extern plats, som till exempel en extern hårddisk. När det väl är klart, och om du orkar, försök med att överföra bilderna och videoklippen till hennes Google Drive från hennes dator. Om den dör och vill inte starta igen, så har ni inte förlorat något

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Så, fick gjort bytet igår och det gick fint.

Fick flytta (på hennes Google Drive) från gamla datorn till den nya, sedan valde jag var de skulle synka och så satte den igång.
Man kunde även välja mellan att streama eller spegla filer, så jag valde spegla. Gick smärtfritt.

(Tog dock backup till min externa hårddisk innan).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig