Permalänk
Medlem

bygga nytt nätverk

Hej på er

Det har blivit dags att uppgradera nätverket. Vill lära mig mer om nät i allmänhet. och kunna segmentera för att tex kunna labba.

Har idag en

https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...

kollade på möjligheten att byta firmware på den men den verkade inte ha stöd för detta då jag kollade.

enhetsmässigt har jag 1 mobiltelefon 1 smarttv,robotdamsugare, 1 google chromecast 1 laptop sedan har jag min desktop och en proxmoxserver som jag hostar

1 container med pihole och 1 vm med truenas.

har köpt en

https://www.dustin.se/product/5011254401/2100-pfsense-securit...

har en 500/500 lina från bahnhof om det kommer flera personer för tex lan sä har jag en

https://www.webhallen.com/se/product/11503-Netgear-GS108GE-v4...

Några tankar

asus routern går att sätta som ap vet inte hur prestandan är dock.

ubiquiti är populära men tycker att det är lite dyrt för en cloud key 2+ controller. det går ju tex att hosta controllern som en vm/container själv i proxmox. De har ju även tex

https://www.webhallen.com/se/product/279868-Ubiquiti-EdgeSwit...

denna skulle ju gå och köra med tex en AC lite bor i lägenhet på 58km.

tar gärna imot tankar /förslag/förbättringar

/sebbe

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Medlem

Du vill troligen inte ha en EdgeSwitch utan EdgeRouter om du vill labba med olika nät.
Du behöver inte ha någon cloud key för att köra unifi enheter, de har en gratis online variant (hade iaf förrut).

Inte använt pfsense, men ska vara kapabelt till mycket.

Vill du bara labba lite går det även att sätta in ett par extra nätverkskort i en dator och göra en egen routingtabell.
Linux, skriv route i terminalen.
Windows, cmd (som admin), skriv route.
Dock mindre praktiskt att använda.

Focusera inte för mycket på vilken hårdvara du behöver, begräsningen sitter i kunskaperna.
(Går även att simulera nätverk)

Finns även mikrotik som alternativ till unifi, har några små billiga enheter.
Kan till o med köra routing protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du vill troligen inte ha en EdgeSwitch utan EdgeRouter om du vill labba med olika nät.
Du behöver inte ha någon cloud key för att köra unifi enheter, de har en gratis online variant (hade iaf förrut).

Inte använt pfsense, men ska vara kapabelt till mycket.

Vill du bara labba lite går det även att sätta in ett par extra nätverkskort i en dator och göra en egen routingtabell.
Linux, skriv route i terminalen.
Windows, cmd (som admin), skriv route.
Dock mindre praktiskt att använda.

Focusera inte för mycket på vilken hårdvara du behöver, begräsningen sitter i kunskaperna.
(Går även att simulera nätverk)

Finns även mikrotik som alternativ till unifi, har några små billiga enheter.
Kan till o med köra routing protokoll.

En edgeswitch kan komplettera netgaten för att trunka vidare vlan.

En cloudkey är däremot onödig, även att installera unifi controller som en container eftersom att den inte är kompatibel med Edge-produkterna från ubiquiti.

Permalänk
Medlem

Hej

tack för svaren så en edgeswitch och en AClite skulle räcka för mina behov? tänkte koppla apen med poe räcker en 60w skall bara ha en ap till switchen eller skall man gå upp till en 150w?

/sebbe

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Medlem

Bra val av brandvägg/router! Kör enbart Netgate i jobbet numera, fungerar klockrent.

Vad gäller Switch/AP så hade jag valt grejer som går att köra i Unifi kontrollern. Finns ingen som helst anledning till att köpa en cloudkey, jag kör min kontroller på en RPi. Funkar förstås även i en Linux VM/Container.

Vill du pilla med IoT, gästnät m.m. Så se till att köpa switchar med stöd för VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Bra val av brandvägg/router! Kör enbart Netgate i jobbet numera, fungerar klockrent.

Vad gäller Switch/AP så hade jag valt grejer som går att köra i Unifi kontrollern. Finns ingen som helst anledning till att köpa en cloudkey, jag kör min kontroller på en RPi. Funkar förstås även i en Linux VM/Container.

Vill du pilla med IoT, gästnät m.m. Så se till att köpa switchar med stöd för VLAN.

Hej tack för svaret

har du förslag på switch / ap kombo ? kan hosta controllern själv men finns det några andra alternativ ? om man hostar själv får man uppdateringar via Ubiquiti ? eller kan man köpa en edge switch och koppla apn till den?

/sebbe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_93:

Hej tack för svaret

har du förslag på switch / ap kombo ? kan hosta controllern själv men finns det några andra alternativ ? om man hostar själv får man uppdateringar via Ubiquiti ? eller kan man köpa en edge switch och koppla apn till den?

/sebbe

Antar att du är ute efter en PoE switch? Den här gör jobbet om du klarar dig på 8portar https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Annars har du Flex mini om PoE ej är nödvändigt https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

1st AC-lite räcker gott och väl på 58kvm.

Unifi kontrollern är gratis, och det kommer nya uppdateringar frekvent (Ubiquiti var riktigt snabba med att patcha Log4j hålet när det uppenbara sig för ett par veckor sedan)

Finns ingen poäng med att köra Edge switch, då kan du likagärna köpa valfri D-link, Zyxel, TP-Link etc. som fyller dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Antar att du är ute efter en PoE switch? Den här gör jobbet om du klarar dig på 8portar https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Annars har du Flex mini om PoE ej är nödvändigt https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

1st AC-lite räcker gott och väl på 58kvm.

Unifi kontrollern är gratis, och det kommer nya uppdateringar frekvent (Ubiquiti var riktigt snabba med att patcha Log4j hålet när det uppenbara sig för ett par veckor sedan)

Finns ingen poäng med att köra Edge switch, då kan du likagärna köpa valfri D-link, Zyxel, TP-Link etc. som fyller dina behov.

stämmer är ute efter poe så slipper man en laddare åtminstånde. Tittade unifi-switch-lite-8-poe men blev osäker finns många alternativ. Min tanke är främst att kunna tex lägga tv + dammsugaren på på ett nät och om man vill labba så kan man komfa detta på ett annat sedan ha ett gästnät till att börja med.

Återigen tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_93:

stämmer är ute efter poe så slipper man en laddare åtminstånde. Tittade unifi-switch-lite-8-poe men blev osäker finns många alternativ. Min tanke är främst att kunna tex lägga tv + dammsugaren på på ett nät och om man vill labba så kan man komfa detta på ett annat sedan ha ett gästnät till att börja med.

Återigen tack för hjälpen

Låter som en bra plan! Då behöver du en VLAN kapabel switch. Alternativt så kör du accesspunkten med PoE-injektor och kopplar den direkt i din brandvägg. Blir lite mer kablar men du sparar en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Låter som en bra plan! Då behöver du en VLAN kapabel switch. Alternativt så kör du accesspunkten med PoE-injektor och kopplar den direkt i din brandvägg. Blir lite mer kablar men du sparar en tusenlapp.

men bara så jag fattar rätt unifi-switch-lite-8-poe är vlan kompatibel väl ? så den/ AC-lite skulle vara en bra början?

så jag börjar med att konfa vlan i netgaten sedan i switchen och sedan kopplas apn in i en poe port.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_93:

men bara så jag fattar rätt unifi-switch-lite-8-poe är vlan kompatibel väl ? så den/ AC-lite skulle vara en bra början?

så jag börjar med att konfa vlan i netgaten sedan i switchen och sedan kopplas apn in i en poe port.

Korrekt, Lite PoE switchen har stöd för layer 2 funktioner där bland annat VLAN (802.1) går under. Den switchen + en AP-AC-Lite blir kanon.

Yes, har du inte pillat med detta tidigare kan det vara lite knepigt. Men det finns gott om info på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle satsa på en cloudlösning, typ Aruba Instant On, eller Grandstreams WiFi-system som du kan köra både lokalt eller via cloud. För små installationer är UniFi inte en optimal lösning om man vill ha kontroll över nätet. Du har ju en bra router redan, så att komplettera med en prisvärd och enkel AP-lösning är vettigt.

Aruba Instant On och Grandstream är alltså endast AP-delen

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro