Fynda bärbar speldator 11-13k på rean?

Permalänk

Fynda bärbar speldator 11-13k på rean?

Hej expertisen!

Hjälper min 12-årige son att fynda en speldator på mellandagsrean. Budgeten ligger på mellan 11-13 tusen kronor. Det är bärbart som gäller då han har två hem och han spelar i regel mest Fortnite och Warzone i nuläget. Ser i tidigare trådar att Lenovo Legion 5 brukar rekommenderas. Men måste säga att jag tycker det är ganska svårt att hitta rätt modell även med denna snäva ram i alla olika utföranden.

Tacksam för input😊

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en legion 5 så kan ge mina tankar kring detta.

Det finns en serie som heter endast "Legion 5" och en som heter "Legion 5 Pro".

Legion 5 = Lite sämre skärm, datorchassit är i plast. Lite sämre kylning. Den billigare av dom två.

Legion 5 Pro = Bättre skräm, chassi i metall, bättre kylning. Den bättre skärmen har högre upplösning vilket tyvärr gör den kräver mer av grafikkortet, så denna dator presterar lite sämre än den vanliga "Legion 5" med exakt samma konfiguration om man kör spelen med max upplösning för att nyttja den bättre skärmen.

Båda varianterna finns med ungefär samma konfigurationer. Under 13k så hamnar man just nu på en konfiguration med ett RTX 3060 grafikkort.

Kör du en Pro med 3060 får du troligtvis nöja dig med SSD lagring på 512GB medans du vid köp av en vanlig "legion 5" kan få till en SSD på 1TB. Spel idag är ganska stora så på 512GB får man kanske rensa lite i biblioteket ibland. Men möjligheten finns också att uppgradera datorn med en till SSD i framtiden.

Jag hade valt Pro versionen om jag främst spelade på den bärbara datorns skärm. Den bättre skärmen tycker jag väger upp en lite minskad prestanda. Om datorn används mestadels ansluten till en extern datorskärm hade jag satsat på den vanliga och gått på den större SSD.

Elgiganten säljer den vanliga med 1TB SSD för 12 990:-
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/308876/lenovo-legion-5-rgb-15-6-barbar-dator-for-gaming-r5161024306015-165

Om du väljer att köra på Pro hade jag beställt den direkt från Lenovo med rabattkoden "SWEC" för 20% rabatt. Då hamnar den på 12 399:-.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-series/Legion-5-Pro-16ACH6H/p/82JQ006CMX

Jag själv kostade på mig lite till och köpte en "vanlig" med ett snäppet vassare grafikkort (3070) för 13 990:- men då kommer jag köra den dockad till en extern skärm större delen av tiden.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275777/lenovo-legion-5-15-6-barbar-dator-gaming-r7161000307015-165

Kanske blev lite rörigt det där. Hoppas det är till nån hjälp.

Permalänk
Medlem

Skulle lagt på en tusenlapp och köpt denna som även Thide länkade till. Känns klart mest prisvärd.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275777...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Tackar er båda för värdefull input och tips. Vi grävde lite djupare i fickorna och har nu beställt den lite dyrare modellen från Elgiganten. Blir bra det här. Grabben full av förväntan inför upphämtning imorgon. Sparat många år för detta

Tack!

Permalänk
Medlem

Håller med @Thide här! Bra sammanfattning!

Jag gjorde precis som honom under black week och köpte faktiskt precis den datorn han länkar ovan (för 13990) då jag kommer att ha den i kopplad med extern skärm då jag spelar.

För att ge lite feedback till trådskaparen(@thequeenscoconut) så kan jag meddela att den fungerar otroligt bra för diverse spel!
Kan också tipsa om att se till att alla inställningar gällande energispar är justerade osv för att maximera prestandan, finns massa videos på internet för mer detaljerad genomgång.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk

Bra tips där @Lindhan

Datorn är på plats och används för fullt. Får se när det blir möjlighet att klämma in lite pappatid för att justera diverse settings, och kanske smyga in ngt pappaspel

Ska spana in tuben. Är det specifika videos för Legion 5 man ska leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQueensCoconut:

Bra tips där @Lindhan

Datorn är på plats och används för fullt. Får se när det blir möjlighet att klämma in lite pappatid för att justera diverse settings, och kanske smyga in ngt pappaspel

Ska spana in tuben. Är det specifika videos för Legion 5 man ska leta efter?

Perfekt! Ja men sök på "Lenovo Legion 5 optimize for gaming" så finns det en del videos. 😊
Viktigaste är i Lenovo Vantage, Nvidias 3d-inställningar och i Windows energiinställningar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem

Gjorde slag i saken och bokade samma på Elgiganten idag 👍👍

Verkar absolut vara bäst ”Bang of the buck” just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gjorde också slag i saken på Elgigantens dator. Mycket nöjd hittills.

Nu letar jag efter en extern monitor att ha när jag kör hemma, vilket kommer vara vanligast.
Har siktat in mig på en LG 27GP850 (eller motsvarande Dell). Nu är jag lite tveksam till om det är dumt att köpa en 1440 om datorn inte klarar den upplösningen för alla spel. Är det vettigare att gå på en lite mindre 1080 istället?