Förstår inte det roliga i FPS spel

Permalänk
Avstängd

Förstår inte det roliga i FPS spel

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, vet du väl.

Permalänk
Medlem

Innehållet är ju formatet för hur man tävlar mot andra människor och om man tar bort den faktorn så är det onekligen inte så mycket innehåll kvar. Gillar man inte att tävla mot andra, så blir det inte så kul.

Permalänk
Medlem

Tja, de är väl som ett roligare alternativ till t.ex. Tetris, som också är väldigt repetativt, men folk ändå spelar för att fördriva tiden, så jag kan förstå de som gillar det.

Jag själv känner dock absolut att jag inte orkar med för snabba spel nu när jag är äldre (40+). Det blir mest Hearthstone, Diablo 3 eller WoW samt slöpillande på mobilspel typ Merge Magic eller Puzzle Quest-liknande spel.

Jag gillade Beat'em'up när det var Mortal Kombat, Street Fighter och Shadow Fighter AGA som var populära, men Super Smash Bros t.ex. var värdelöst för mig, där hann jag knappt se vad som hände på skärmen innan jag blev utslagen.

Samma med FPS. Jag körde en hel del Unreal Tournament när det var hyfsat nytt, men mest mot datorn och inte andra spelare.
Jag har testat lite Overwatch och annat, men inte fastnat för dem.

Det närmsta jag kommit FPS på senare år är Mass Effect, som mest har det som mellansekvens mellan allt rollspelande, men då är det ju också mot datorn och inte andra spelare, så man hinner med att tänka.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folk som kan sitta och spela single player spel, det är för mig helt otroligt hur tråkigt det är.

Alla tycker inte likadant, och ser ingen mening direkt att förstå var för andra tycker som dom tycker
Spela det du tycker är kul o skit i andra

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika typer av fps. Jag blev också mindre intresserad av CS och liknande ju äldre jag blev. Battlefield som är lite långsammare var kul ett tag innan jag tröttnade på även det. Dock är FPS som Arma 3 rätt kul även på äldre dagar men tempot i Arma 3 är ju helt annorlunda mot andra fps.

Permalänk
Medlem

Fps kan jag bara avnjuta med polare annars är det för tråkigt och man glider tillbaka till stellaris/civ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag spelade en del sådana spel för sisådär 15 år sedan men tappade ganska snabbt intresset. Det var tämligen innehållslöst. Blev indragen i WWIIOnline ungefär vid samma tidpunkt och där sitter jag fortfarande fast. Det är i viss mån som ett FPS men med så många fler element då man måste planera hur man ska rycka fram och faktiskt samarbeta med andra spelare för att överlista fienden, samt att det faktiskt bara är andra spelare man ser, inga bots och sådan skit. Att man dessutom kan välja spela en hel del olika typer av infanteri, kanoner, flygplan och båtar gör det än roligare då man kan variera sitt spelande så mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Man kan som sagt tycka olika. Med åldern blir jag mer kräsen (eller förstockad) och det närmsta fps jag kommit är väl Black Crypt på Amiga...

När jag var typ 13 fanns inga fps av modernt snitt, annars hade jag nog fastnat för det då. Jag ser inte ner på fps men personligen fattar jag inte riktigt tjusningen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Viking

Ser inte hur man ska kunna uppleva samma känsla av att vinna ett Battle Royale i ett single player-spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Make sense att du känner så, finns hur många som helst som inte förstår poängen med fotboll heller. Bara massa människor som springer runt och sparkar på en boll. Men det som gör det intressant är tävlingsmomentet och lagdelen/samarbetet. Spela med fyra polare och försök vinna mot motståndarlaget och det bör vara omöjligt att ha en tråkig stund!

Permalänk
Medlem

Brädspel kanske är bättre för trådskaparen? Men jag spelar inte heller snabba fps-spel, det slutade jag med när Voodoo2 blev omodernt och jag var aldrig speciellt bra på det heller.
Långsamma men kluriga simulatorspel är kanske roligare i längden?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Settlers III är fortfarande ett av de spelen jag spelar och roas av.

Senast idag med frugan i LAN.

När jag spelade mer när jag var yngre var det mycket Age of empires, Settlers osv, strategi fick mig att fastna.

Spelade iofs en del Descent III över ISDN-internet också, men det var väl det sista skjutaspelet jag fastnade i.

Skjuter en del på fritiden dock, men då är det ju papperstavlor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Så du menar att du inte förstår det roliga att spendera(slösa) 1-2 timmar med ryssar i öronen som skriker på dig ett adsl bredand?

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gissa vad som hände i Lobbyn då? Jo, jag blev bannad för att joina spel skapad av denna person igen.
Okej, det säger lite vad det kan vara för folk som spelar detta spel och jag försätter nu med andra spel..

Halva meningen med spelet går liksom ut på att du ska försvara dig. Klart du blir utröstad om du inte säger ett ord. Tråkigt för dem andra i lobbyn också om du inte spelar seriöst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tiden går snabbare ju äldre man blir. Detta påstående finns det lite diskussioner om varför det upplevs så. Men det gör att man får fokusera sin tid mer.
Där vissa spel kan man tycka ta för mycket tid. Jag själv skulle med obegränsad till kunna spela det mesta och ha roligt.

*edit*
För många år sedan spelade jag RTCW på banor som hade följande regel.
Om man joinade ett spel mitt i så skulle man först begå sjlälvmord. Gjorde man ej detta så blev man kickad. Sedan skulle man vänta på att spelet börjar om. Då hade alla endast ett enda liv och gameplay var 15 eller 30 minuter, jag minns ej. Det blev då att man var rädd om detta liv. Samtidigt ledde detta till att folk blev fega och att då brutalt gå fram vara effektivt. Om man brutalt gick fram dog hoppade ur spelet så kunde man bli bannad.

Det är en helt annan upplevelse att spela lite så och jag skulle tänka mig att göra det än.
Det är bara ett problem som är att det tar väldigt mycket tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan30:

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

Finns säkert de som inte förstår poängen med spelen du spelar heller, vad exakt vill du ha diskuterat?

Permalänk
Medlem

Jag gillade cod när jag var yngre spelade 4:an och 5:an en hel del. Det var riktigt kul så jag vet ju varför folk tycker det är kul. Nu fastnar jag inte vid multiplayer fps längre. För jag är inte tillräckligt bra för att det ska vara kul. Visst kan jag lyckas få någon kills också men generellt sett så är jag riktigt dålig. Och jag har ingen motivation till att nöta så jag blir bra för att det ska bli kul.

Jag tror att det hade varit bra med matchmaking så man som lvl 1 casual inte behöver möta personer som har nött mängder. Där vi som är halvdålga kan möta andra halvdåliga. Då tror jag det hade varit roligare. Men de kanske inte finns tillräckligt med spelare för att sådant ska fungera.

Battlefield upplever jag nästan som värre för där bli man snipad så fort man rör sig. I Cod och Halo har jag iaf möjlighet att få några kills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

Allting i sport är ju repetitivt. Ta t.ex. tennis där man skjuter en boll fram och tillbaka över ett nät.

Det handlar inte om att det är enformigt, det handlar om att bli bättre och bättre hela tiden. Så är det för mig i alla fall. Jag har spelat Unreal Tournament-serien sedan 1999 och spelar det fortfarande (UT2004). Visst, det är inte alltid roligt när det går dåligt, men har man lite tålamod och blir bra så blir det per automatik roligare.

Vet inte om den förklaringen är tillfredsställande?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Halva meningen med spelet går liksom ut på att du ska försvara dig. Klart du blir utröstad om du inte säger ett ord. Tråkigt för dem andra i lobbyn också om du inte spelar seriöst.

Börjar spelet med roasting av lagkamrater i lobbyn?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker precis tvärtom, det är den enda typen av spel som jag har kvar intresset för när jag blir äldre. Singeplayer spel är för mig fullständigt värdelösa, jag köper dem med jämna mellanrum men blir alltid lika besviken och inte alls lika "indragen" som när jag var yngre utan nu snarare stör jag mig på hur dålig gameplay och stories med cutscenes etc. är.

Med det sagt får jag inte ut mycket av multiplayer spel där det bara är tanklöst spring, dö och repeat som i BF conquest eller COD team deathmatch utan Battle Royale är den enda typ av spel jag gillar för tillfället. Möjligtvis hade jag kunnat spela ett bra COD med search and destroy också men något sådant finns inte nu och har inte funnits på flera år.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Halva meningen med spelet går liksom ut på att du ska försvara dig. Klart du blir utröstad om du inte säger ett ord. Tråkigt för dem andra i lobbyn också om du inte spelar seriöst.

Jag tog bort inlägget. visst det går diskutera. Jag tycker folk spelar helt fel och jag har trollat andra gånger.. Men vad en person i detta fall den som skapade spelet gör säger ej mycket.
*edit*
Tog bort igen.. Man ska ej hänga upp sig på ett fall.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tog bort inlägget. visst det går diskutera. Jag tycker folk spelar helt fel och jag har trollat andra gånger.. Men vad en person i detta fall den som skapade spelet gör säger ej mycket.
Jag tycker inte man ska rapportera döda personer om man ej har någon information. Jag förstår inte vitsen med detta? Det leder ju bara att folk slumpmässigt väljer någon att rösta ut. Ofta då en person som någon först anklagar.
*edit*
Angående argument att försvara sig så förstår jag inte det från mobilen genom de få texterna man skriver.. Nå du har nog rätt att jag spelar fel.

Ja på mobilen är det svårspelat. Ingen tar det seriöst där, så förstår att du slutade.

Enda rätta sättet att spela Among Us på är att faktiskt sitta i en grupp och prata med folk. Annars är det helt värdelöst imo.

Skrivet av pacc:

Börjar spelet med roasting av lagkamrater i lobbyn?

Om impostern anser att det är rätt sätt att vinna på.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att det o-roliga i FPS spel är en smaksak, personligen har jag svårt för någon annan genre än Racing, RTS, Sandbox spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

COD är ett värdelöst spel IMO. Kanske kul om man kör 15 min. Man kommer in och knäpper några i ryggen, använder massa OP grejer och får frags och blir sen själv skjuten i ryggen. Man dödar mycket och dör mycket. Respawnar hela tiden.

CS GO. Har en hatkärlek till detta spel och brukar köra det i perioder. För att vara bra måste man lägga ner mycket tid. Det bästa är ju att man endast har ett liv per runda och inga respawns.
Har varit på PRO nivå i 1.6 och spelade minst 4h per dag, spelade i en klan med taktiker m.m. Trist att inte ha det aimet längre.
Man får väldigt mycket dopamin när man är på en hög nivå och spelar seriösa matcher.
Att komma in som lågrankad och spela med n00bs, "rena idioter", fuskare m.fl. är väldigt trist och avtändande.
Är man dålig på CS eller spelar mot andra högre rankade/smurfs kan det nog också kännas rätt knäckande.
Det är ändå ett spel där skill och träning lönar sig och är ju idag en populär eSport.

Har du testat några Single player FPS? Kanske mer din grej?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det var tider CoD 2 spela det mycket online när det begav sig och man blev anklagad för att fuska, det tolka jag som att man var bra och då var de kul att spela.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

Håller med men så är jag old med, föredrar singleplayer-lir eller multiplayer på samma skärm, men dom är ju inte direkt vanliga nuförtiden. Sen har jag aldrig tyckt en Windows PC är gjord för att spela på heller, det är bara att det råkar gå, visst har det blivit mycket smidigare sen MSDOS-tiden, men man har ändå ett rätt bloatat OS i grunden. Jag har kört konsol efter Amiga-tiden och vill väl i alla fall tro att Playstations OS är något mer slimmat.

Permalänk
Medlem

29 bast, spelat CS sen 2004. Farsan introducera mig till Quake 1998 och har inte slutat sedan dess.
Eller ja, en del breaks har det varit så klart men overall har jag alltid fallit tillbaka i CS

Det roliga för mig är att man aldrig kan vara bra nog. Det finns så många olika sätt att träna på och kunna bli bättre så det är liksom oändligt.

F.ö klarar jag inte av att spela SP-spel längre än 20 minuter innan jag tröttnat.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ser inte hur man ska kunna uppleva samma känsla av att vinna ett Battle Royale i ett single player-spel.

Det får du troligen inte. På samma sätt som du inte får samma känsla av att se en bra film och käka chips med dina kompisar som du får av att klå dem i poker. Därmed inte sagt att den ena eller den andra upplevelsen är värdelös för den sakens skull. Spel behöver inte vara tävling.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

FPS som Ready Or Not, Onward, RDR2, Cyberpunk77 är spel jag kör för att de är mer taktiska än de vanliga Rail Shooter spelen från COD serien. Min son (12 år) kör Warzone och gillar det. Voice chat avstängd. Spelet går fort och jag har svårt att titta på utan att få epilepsi

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600