Förstår inte det roliga i FPS spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag förstår inte folk som kan sitta och spela single player spel, det är för mig helt otroligt hur tråkigt det är.

Alla tycker inte likadant, och ser ingen mening direkt att förstå var för andra tycker som dom tycker
Spela det du tycker är kul o skit i andra

tycker exakt likadant, man vill ju spela med andra. Vilket är lite synd för jag har en lång lista med ps4-spel SP som jag borde spela men tröttnar direkt (last of us, rdr2, AC:valhalla osv).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpan30:

Tja

Är jag den enda som inte förstår det roliga i spel som CS och COD? Man dör hela tiden och blir skjuten med ett skott. Sedan
är såna spel rätt innehållslösa och repetitiva i längden. Förstår inte folk som kan sitta och köra multiplayer och tycka det är roligt. Folk verkar ta såna spel alltför seriöst. Och sedan är man inte bra på spel heller och då blir det självklart tråkigare. Ju äldre man blir desto tråkigare tycker jag såna skjutspel är. Fler som känner likadant?

Jag förstår inte det roliga i fordons- eller sportspel? Bara kör fordonet på riktigt eller utöva sporten på riktigt istället. Sport- och fordonsspel är ju sjukt repetitiva av sig - samma körsträckor och samma spelregler... Dörp! ( ͡° ͜ʖ ͡°) ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Nu menar jag inte att vara negativ men behövdes den här tråden alls? Det är som att säga att man inte tycker om att se på fotboll eller smaken av leverpastej. Smaken är som baken, som @m4gnify skrev vilket sammanfattar det ganska bra.

Permalänk
Medlem

Alla FPS spel är inte samma var min mening med inlägget som jag gjorde iallafall. Det är synd om man bara provar COD och tror att alla FPS är samma.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Testa gärna Enlisted som är ett FPS spel,kostnadsfritt helt sjukt vacker och som inte kostar en krona.

Permalänk
Medlem

Dock stor skillnad på spel som CS och spel som COD, där jag antar att du menar spel av battle royale typ.

Om du dör första sekunden i CS så kommer du respawna inom 3 minuter som värst. Planta bomb sista möjliga sekund, och misslyckad defuse.

I spel som Apex kan du sitta och stirra en kvart.

Men mer avgörande för mig är att jag inte står ut med den combat som finns i Apex. Ser inte var folk är för fem öre, dör direkt. Mycket bättre i Warzone och BF.

Permalänk
Medlem

Arenaspel med battle royale etc är i grunden samma tycker jag. Kan inte köra dem pga kassa reflexer
Single player där man kör mot datorn i olika former funkar bättre för mig. Undviker bara det jag kallar Rail shooter som Call of Duty single player. Det är som att åka en bana på Liseberg mellan stationer där man får skjuta lite, sen körs man vidare till nästa station osv. Varje "station" är rensad på fiender tills man kommer till nästa waypoint, då poppar fienden fram. Det gör att "stress" inte finns utan man kan i lugn och ro plocka upp det man behöver innan man går vidare till nästa sekvens.

Roligare med spel där fienderna alltid är på banan/kartan och man kan använda olika taktik och utrustning.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tävlingsaspekten fungerar väldigt bra i FPS som ofta är "Easy to learn, hard to master". Så otroligt lätt att trilla tillbaka i det om man någon gång gillat FPS på riktigt. Mycket jobbigare för mig som snart är är 30 att sätta mig och lära mig ett nytt strategispel än att hoppa in i ett nytt FPS.

Permalänk
Medlem

Folk gillar ju olika, finns nog ett och annat som andra kan tycka är märkligt att någon gillar.

Men när det gäller FPS mer specifikt finns det några olika former och olika spel.

En är tävlandet i MP där snabba reflexer och mycket nötande av banorna är avgörande. Fokus ligger på att man tävlar med andra.
Även om man nog till stor del kan träna upp sakerna, så är just hur snabb du klarar av att vara extremt viktigt. Finns väl säkert någon slags vetenskap bakom att olika är olika snabba i rörelse/reflex/tanke.
Den som är van vid tempot i MP kommer att tycka att SP går för sakta, sannolikt så att dessa personer även i övrigt är mycket för snabba kickar.

SP är mer för upplevelsen, storyn, atmosfären och spänningen m m. Med varierande tempo och där man i något högre grad själv styr det. Att köra SP på en MP-bana mot bottar är ju inte särskilt kul mer än högst tillfälligt, då man tappar många av SP-aspekterna och inte heller får alla från MP.

Kan även tänka mig att skyttet (att det smäller och man träffar något) är en del av det som lockar med FPS. Det är en mer tillgänglig form av skytte till skillnad mot verkligt sådant som är väldigt reglerat och kräver en hel del (tid, engagemang, ekonomi m m) för att komma in i.
Som en som sysslat med verkligt skytte i olika former både inom det militära och privat, går det att delvis koppla ihop FPS och skytte. Att köra Simfire i/vid riktiga bunkrar eller ligga i bakhåll med kulsprutan redo och se fienden närma sig är helt klart häftiga upplevelser. En viss del av det kan upplevas via FPS. Samtidigt som man ju vet att man inte skadar någon/något, till skillnad från vid t ex jakt.

Permalänk
Medlem

Antagligen för att vi inte blir dödade hela tiden, utan faktiskt är bra på spelet. Det man är bra på tycker man i regel är kul och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag tror att det o-roliga i FPS spel är en smaksak, personligen har jag svårt för någon annan genre än Racing, RTS, Sandbox spel

Exakt samma här,

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2