Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Direkt:

Total rookie på området men köpte Avanza zero precis istället för att ha på sparkontot, trots att den stängt på + inledningsvis visar det ändå - i utvecklingen. Hur kommer det sig?

Priset på fonden har rört sig varje timme under dagen. Att den stängt på plus betyder att den stängde på högre pris än den öppnade - men du kan fortfarande "ligga back" eftersom priset kan ha varit ännu högre när du köpte. Hittepå-exempel för att visualisera

Kl 10:00 ::: 20 SEK
KL 12:00 ::: 25 SEK <- Du köpte här
Kl 16:00 ::: 22 SEK

Den kommer ha stängt på +10% men du kommer ändå ha gått back

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Priset på fonden har rört sig varje timme under dagen. Att den stängt på plus betyder att den stängde på högre pris än den öppnade - men du kan fortfarande "ligga back" eftersom priset kan ha varit ännu högre när du köpte. Hittepå-exempel för att visualisera

Är Avanza Zero en ETF? Jag trodde kursen på Avanza Zero sattes vid stängning varje dag.

Edit: Från avanza informationsbroschyr:
"Köp och sälj av andelar sker till den kurs som gäller den bankdag begäran om köp och likvid eller begäran om sälj kommer Fondbolaget tillhanda, under förutsättning att denna kommer till Fondbolaget före klockan 15.00 på bankdag och före klockan 12.00 dag före helgdag."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Kl 10:00 ::: 20 SEK
KL 12:00 ::: 25 SEK <- Du köpte här
Kl 16:00 ::: 22 SEK

Den kommer ha stängt på +10% men du kommer ändå ha gått back

Det där stämmer inte, Avanza Zero är inte en ETF. En klassisk fond bara.

Permalänk
Medlem

Fråga om procentuell ökning hos fonder och försäljning av dessa:

Sen jag köpte "Avanza Zero" för 100 kronor så har den ökat med 9.53% vilket gör att mina 100 kronor står som 110 kronor.
Om jag rent hypotetiskt nu säljer 10 kronor av mitt innehav (dvs bara vinsten) hur mycket pengar skulle då hamna på mitt ISK konto?
Inget jag tänkt göra men om vi tänker oss att jag hade haft kanske 1 miljon kronor i fonden och den hade ökat med nästan 10% på en månad så skulle det kännas ganska bra att kunna plocka ut 100.000

Skulle bli ganska bra månadslön utan någon egentlig motprestation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Sen jag köpte "Avanza Zero" för 100 kronor så har den ökat med 9.53% vilket gör att mina 100 kronor står som 110 kronor.
Om jag rent hypotetiskt nu säljer 10 kronor av mitt innehav (dvs bara vinsten) hur mycket pengar skulle då hamna på mitt ISK konto?

Om du säljer fondandelar för 10 kr så för du 10 kr på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

om vi tänker oss att jag hade haft kanske 1 miljon kronor i fonden och den hade ökat med nästan 10% på en månad så skulle det kännas ganska bra att kunna plocka ut 100.000

Ja det är ju precis därför man investerar. Men att en fond skulle öka 10% på en månad är inte vanligt. Om det hände varje månad skulle fonden gått upp nästan 214% på ett år. Och hade du plockat ut vinsten varje månad så hade du gått miste om över 1 miljon i ränta-på-ränta.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du säljer fondandelar för 10 kr så för du 10 kr på ditt konto.

Oj, jag trodde att typ 30-50% av vinsten skulle försvinna genom någon avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Det beror på vad du har för konto. På investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring (KF) nej, ingen avgift. På vanlig depå får du skatta 30% på vinsten (och kan kvitta eller dra av ev förluster).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Det är en av fördelarna med att använda ett ISK. En annan väldigt stor fördel är den väldigt enkla deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fråga om procentuell ökning hos fonder och försäljning av dessa:

Inget jag tänkt göra men om vi tänker oss att jag hade haft kanske 1 miljon kronor i fonden och den hade ökat med nästan 10% på en månad så skulle det kännas ganska bra att kunna plocka ut 100.000

Det är också det som är det fina med fonder, du kan sälja av vinsten och ändå ha ursprungligt innehav kvar. Rena aktier går det inte att göra så på, även om aktien går upp och du säljer med vinst så kommer man till sist till läget att innehavet är borta när man sålt den sista.

Det trista med fonder är att handel tar längre tid (beroende på fond, Avanza Zero är nog bland den snabbaste som går att hitta), samt man vet inte exakt till vilken kurs man säljer. Det är dock sällan fonder hinner röra sig med väldigt många procent över kort tid så att det blir ett problem. Kan dock inträffa vid ett kraftigt generellt börsras så man får vara lite på sin vakt. Om enstaka aktier i fonden går ner påverkas inte fondens värde som helhet i någon större utsträckning. Avanza Zero har ju också den trevliga sidan att det är 0% i avgifter. I goda tider är fonder i praktiken en uttagsautomat.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag sålde stor del av mina Lyko i går med bra vinst, därefter steg aktien naturligtvis ännu mycket mer. Uppköp på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Det är också det som är det fina med fonder, du kan sälja av vinsten och ändå ha ursprungligt innehav kvar. Rena aktier går det inte att göra så på, även om aktien går upp och du säljer med vinst så kommer man till sist till läget att innehavet är borta när man sålt den sista.

Det är ju exakt samma sak, man har färre andelar kvar av fonden tills man inte har några andelar kvar..., man kan förstås inte sälja av en fond och ha ursprungligt innehav kvar. Effekten blir ju densamma vare sig det är aktier eller fonder, men absolut, man kan ta hem del av vinstökningen om man vill i bägge fall, men innehavet minskar förstås i bägge fall.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Spännande satsning. Var det i 2019 som Cereno bytte målgrupp när deras trombosmedicin inte fungerade som det var tänkt?

Hoppas jag lyckades svara på din fråga. Om du undrar mer kring Cereno kan jag varmt rekommendera discord kanalen som är fylld med fakta och seriösa diskussioner. Läs sammanfattning till och börja med för att få en uppfattning kring caset.

https://discord.gg/7HbqMe8GaA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är ju exakt samma sak, man har färre andelar kvar av fonden tills man inte har några andelar kvar..., man kan förstås inte sälja av en fond och ha ursprungligt innehav kvar. Effekten blir ju densamma vare sig det är aktier eller fonder, men absolut, man kan ta hem del av vinstökningen om man vill i bägge fall, men innehavet minskar förstås i bägge fall.

Beror väl lite på hur man ser det. Aktier handlas i hela ental, fonder är ju ett samlat värde av flera ingående aktier.

För att sälja av aktier måste du sälja minst en hel aktie och kan hålla på så till du inte har några aktier kvar. Fonden kan du alltid sälja av överskottet vad den gått upp med, det vill säga 10kr som i exemplet ovan. Förutsatt uppgång så kan han sälja nu, ta hem 10 kr och ha 100kr kvar i fonden, vänta till den går upp till 110 igen, sälja och ta hem 10kr och fortfarande ha fondvärde av 100kr kvar just därför att han inte handlar med de ingående aktierna, det sköter fondförvaltaren om.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Beror väl lite på hur man ser det. Aktier handlas i hela ental, fonder är ju ett samlat värde av flera ingående aktier.

För att sälja av aktier måste du sälja minst en hel aktie och kan hålla på så till du inte har några aktier kvar. Fonden kan du alltid sälja av överskottet vad den gått upp med, det vill säga 10kr som i exemplet ovan. Förutsatt uppgång så kan han sälja nu, ta hem 10 kr och ha 100kr kvar i fonden, vänta till den går upp till 110 igen, sälja och ta hem 10kr och fortfarande ha fondvärde av 100kr kvar just därför att han inte handlar med de ingående aktierna, det sköter fondförvaltaren om.

Fast det är fortfarande andelar du säljer av så ingen direkt skillnad kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Med (många) aktier får du utdelning, vilket är ett sätt att casha ut varje år. I fonder återinvesteras utdelningen. Så med utdelningsaktier får du varje år dina "10 kronor" utan att behöva sälja. Dock skattar du 30% på det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hmm, snitt-avanzianen hade alltså en uppgång på 19,8% i 2021, klart sämre än OMXS30 t.ex.
Kanske många som har sparkonto eller räntefonder som drar ner snittet.

Har inte räknat ut vad jag landade på totalt sett, men ca +33% på Avanza och +47% på Nordnet.
Sen har jag månadssparat på norska Nordea och deras sida är provocerande dålig. Man kan inte se mer än utveckling sedan start och utveckling 1 dag.
Hursomhelst så är det nog bästa året någonsin och jag är väldigt nöjd. Borde dra ner på exponeringen nu inför stundande husköp.

Snitt-avanzianen ska du inte jämföra dig med alls! Det som är intressant att jämföra med är index.
Finns många konton/användare som bara har en aktie/fond, sparkonto etc.
Tror de flesta som sparar aktivt och har en diversifierad portfölj låg på ~30% för 2021.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det är fortfarande andelar du säljer av så ingen direkt skillnad kan jag tycka.

Det är helt okej att tycka olika och ta del av andras infallsvinkar, det är väl det vi har har diskussionsforumet till. Skulle alla stryka varandra medhårs hela tiden fanns ju inget att diskutera.

Varje fondandels egna pris påverkar inte den enskilde investeraren eftersom man handlar i fraktioner av andelar för ett visst värde snarare än hela aktier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Det är helt okej att tycka olika och ta del av andras infallsvinkar, det är väl det vi har har diskussionsforumet till. Skulle alla stryka varandra medhårs hela tiden fanns ju inget att diskutera.

Varje fondandels egna pris påverkar inte den enskilde investeraren eftersom man handlar i fraktioner av andelar för ett visst värde snarare än hela aktier.

Finns andelar i aktier också, exempelvis hos Aktieinvest.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Med (många) aktier får du utdelning, vilket är ett sätt att casha ut varje år. I fonder återinvesteras utdelningen. Så med utdelningsaktier får du varje år dina "10 kronor" utan att behöva sälja. Dock skattar du 30% på det.

Så är det. Jag är väldigt förtjust i utdelningsaktier eftersom de automatiskt ger ifrån sig pengar löpande, men takten på de flesta utdelare har haft svårt att hävda sig med fondernas uppgång på senare år. Det är därför jag gillar fonder, man får själv skära loss önskade utdelningar men de växer ut igen så länge man inte skär loss för mycket i taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns andelar i aktier också, exempelvis hos Aktieinvest.

Se där, det visste jag inte. Ny dag, nya kunskaper

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Givetvis får man tycka olika, dock så är det fortfarande så att för att realisera vinsten så måste du sälja en del av ditt innehav, oavsett om det är aktier eller fonder.

Skrivet av MadMantiz:

Vad du menar med detta? Priset per andel är väl högst relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Har du dina aktier på i en ISK så skattar du bara den vanliga schablonskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sålde stor del av mina Lyko i går med bra vinst, därefter steg aktien naturligtvis ännu mycket mer. Uppköp på gång?

Släppte mina sista precis innan jul också, har gått riktigt fint under senhösten! Uppköp? Förvärv menar du antar jag? Vet inte vem som skulle köpa Lyko..

Gillar fortfarande bolaget och tycker värderingen är rimlig sett till tillväxttakten, men tror på ränteuppgång framåt Q2 och då vill jag inte ligga i growth..

EDIT: Nu var det någon som klippte aktier för närmare 400K i slutcall:en, "vanliga döda" kan ju inte handla då. Så antingen insiderköp, fond flöde eller någon större spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du dina aktier på i en ISK så skattar du bara den vanliga schablonskatten.

Oh, visste inte det. Bor utomlands så jag får tyvärr inte ha ett ISK.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av joakim99:

Är Avanza Zero en ETF? Jag trodde kursen på Avanza Zero sattes vid stängning varje dag.

Edit: Från avanza informationsbroschyr:
"Köp och sälj av andelar sker till den kurs som gäller den bankdag begäran om köp och likvid eller begäran om sälj kommer Fondbolaget tillhanda, under förutsättning att denna kommer till Fondbolaget före klockan 15.00 på bankdag och före klockan 12.00 dag före helgdag."

Skrivet av anon333222:

Det där stämmer inte, Avanza Zero är inte en ETF. En klassisk fond bara.

Där satt jag och kommenterade i nattmössan, onekligen. Ni har såklart alldeles rätt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Oh, visste inte det. Bor utomlands så jag får tyvärr inte ha ett ISK.

Varför skulle du inte få det? Är du inte svensk medborgare?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Varför skulle du inte få det? Är du inte svensk medborgare?

Svensk medborgare, men har skatterättslig hemvist utanför Sverige. Då får man inte öppna ISK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Total rookie på området men köpte Avanza zero precis istället för att ha på sparkontot, trots att den stängt på + inledningsvis visar det ändå - i utvecklingen. Hur kommer det sig?

En liten blänkare om den dagliga avkastningen.

Det räknas från stängning till stängning. Skulle du köpa och sälja på intradag så kan du göra vinst fastän pappret från stängning till stängning går minus.

Exempel:

Stängning 100 kr. Öppnar på 90 kr och du köper i callen, stänger på 99 kr och du säljer i slutcallen.

Du har gjort vinst men de som satt med pappret dagen före har gått minus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Svensk medborgare, men har skatterättslig hemvist utanför Sverige. Då får man inte öppna ISK.

Får du inte skatta i Sverige frivilligt då?

Visa signatur