Gigabyte Aorus Elite. OK eller undvik?

Permalänk
Medlem

Gigabyte Aorus Elite. OK eller undvik?

Behöver ett nytt moderkort till en burk med en Ryzen 7 1800x och tänkte köpa ett lokalt och såg detta kort.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Har dock läst ungefär lika mycket hyllningstrådar som katastroftrådar om just detta kort.
Någon här som kör det? Är det sprängfyllt med issues?

Permalänk
Inaktiv

Är mitt goto brand för AMD moderkort. Tror jag köpt 4-5 st nu, olika varianter av B450/B550(M) Aorus Pro/Elite.

Inga problem överhuvudtaget. Min dotter har ett B450 till ett 1700X exempelvis.

Permalänk
Medlem

Är det sprängfyllt med issues? Nej. Men man får också tänka på att det är ett budget kort, och det skall helst inte paras med en cpu över 8 kärnor(VRM är inte super effektiv och gillar man slänga på PBO och töjja lite på powerlimits så börjar VRM blir ledsen ganska fort)

1800X är dock inga bekymmer och det kommer lira fint. det är när man börjar vilja dra ur mer än 100A ur VRM som det börjar byggas värme ordentligt.

Och så med budget brädor så är det billiga realtek grejer på nätverk och ljud. Man får vad man betalar för liksom.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Är mitt goto brand för AMD moderkort. Tror jag köpt 4-5 st nu, olika varianter av B450/B550(M) Aorus Pro/Elite.

Inga problem överhuvudtaget. Min dotter har ett B450 till ett 1700X exempelvis.

Skrivet av SwedenVirre:

Är det sprängfyllt med issues? Nej. Men man får också tänka på att det är ett budget kort, och det skall helst inte paras med en cpu över 8 kärnor(VRM är inte super effektiv och gillar man slänga på PBO och töjja lite på powerlimits så börjar VRM blir ledsen ganska fort)

1800X är dock inga bekymmer och det kommer lira fint. det är när man börjar vilja dra ur mer än 100A ur VRM som det börjar byggas värme ordentligt.

Och så med budget brädor så är det billiga realtek grejer på nätverk och ljud. Man får vad man betalar för liksom.

Tackar för svaren!