Skulle du kunna tänka dig att hyra ut din hårdvara?

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna tänka dig att hyra ut din hårdvara?

Tror ni att det finns en marknad för ”komponentpooler” (jämför bilpooler)?

Vi lever just nu i en värld där komponentbrist (grafikkort, DDR5, PS5...) gör att det är logistiskt och/eller ekonomiskt svårt att få tag på hårdvara. Jag antar att många med mig ser det som naturligt att äga sin hårdvara – grafikkort, spelkonsol, etc – med undantag för de som använder strömningstjänster som GeForce Now och liknande.

När jag läste nyheten om ryktet att Apples AR-headset ryktas kosta ~2 000 USD började jag fundera över gamla tider, när man hyrde inte bara spel utan även spelkonsolen i videobutiken.

På grund av tidsbrist spelar jag sporadiskt, kanske fyra timmar i veckan i snitt. Jag hade turen att få tag på ett GTX3080 till MRSP vid lansering, ett kort som alltså sitter och vilar 97,5% av tiden. Jag inbillar mig att situationen är liknande för många andra, såväl med PC-komponenter som med spelkonsoler – ett riktigt slöseri.

PS. Jag har inte någon avsikt alls att kommersialisera den här idén, jag är bara nyfiken.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Vila i frid

Problemet är väl vad händer när Blixten ESDnovis zonkar gaffet och hur man bevisar det åt det ena eller andra hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Problemet är väl vad händer när Blixten ESDnovis zonkar gaffet och hur man bevisar det åt det ena eller andra hållet?

Precis, jag skulle aldrig låna/hyra ut min hårdvara då försäkringsfrågan blir för tuff om något skulle hända.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Att hyra ut hårdvara som privat person är ett stort nej. Som företag dock så har jag inget emot det. Finns ju redan streaming tjänster av spel och liknande tjänster även om jag gillar att äga allt själv.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem

För mig känns det som mycket tid och krångel för lite pengar och stor risk.

Kretskort ska inte flyttas runt i onödan mellan datorer, de är inte konstruerade för att klara av det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut kapacitet i min hårdvara, men då inte själva hårdvaran. Alltså jag tänker mig ungefär som en blandning av Folding@Home, (utlånande av resurser), Uber (jag som privatpersoner lånar ut min hårdvara till en annan privatperson, företaget tar bara en slant för att ordna med infrastrukturen/appen runt om) och Geforce Now (Cloud gaming).

Hade ett sådant upplägg funnits hade jag varit intresserad. Men jag skulle inte fysiskt låna ut min dator. Även om jag har väldigt lite tid till att spela på den så använder jag den även mycket i jobbet, mitt arbete inte alls är särskilt resurskrävande så behöver jag ju fortfarande tillgång till datorn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Låna/hyra ut datorn? Visst, kanske

Låna/hyra ut komponenter? Aldrig

Stavfel
Permalänk
Medlem

Lika lite som jag skulle hyra ut min bil, lägenhet eller annat.

Men jag är inte emot idén öht... bara att det inte passar mig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut kapacitet i min hårdvara, men då inte själva hårdvaran. Alltså jag tänker mig ungefär som en blandning av Folding@Home, (utlånande av resurser), Uber (jag som privatpersoner lånar ut min hårdvara till en annan privatperson, företaget tar bara en slant för att ordna med infrastrukturen/appen runt om) och Geforce Now (Cloud gaming).

Hade ett sådant upplägg funnits hade jag varit intresserad. Men jag skulle inte fysiskt låna ut min dator. Även om jag har väldigt lite tid till att spela på den så använder jag den även mycket i jobbet, mitt arbete inte alls är särskilt resurskrävande så behöver jag ju fortfarande tillgång till datorn.

Det finns. Du kan ju hyra ut ditt grafikkort till att bryta kryptovalutor utan att du behöver hyra ut själva hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut kapacitet i min hårdvara, men då inte själva hårdvaran. Alltså jag tänker mig ungefär som en blandning av Folding@Home, (utlånande av resurser), Uber (jag som privatpersoner lånar ut min hårdvara till en annan privatperson, företaget tar bara en slant för att ordna med infrastrukturen/appen runt om) och Geforce Now (Cloud gaming).

Hade ett sådant upplägg funnits hade jag varit intresserad. Men jag skulle inte fysiskt låna ut min dator. Även om jag har väldigt lite tid till att spela på den så använder jag den även mycket i jobbet, mitt arbete inte alls är särskilt resurskrävande så behöver jag ju fortfarande tillgång till datorn.

Att hyra ut GPU-tid till diverse kryptopengnätverk är ju rätt populärt.

Permalänk
Medlem

Streama från grannen vore ju perfekt, lär kunna bli galet låg latens jämfört med Geforce Now osv? Problemet är ju att man då måste avstå själv från att använda datorn, så man måste ju ha ett bra system för att "boka" tid. Skulle inte kännas jättekul kanske om man råkar sjabbla någon gång och någon annan spelar på ens dator med fläktarna på 100% när man behöver göra något snabbt.

Permalänk
Medlem

Nej. Däremot hyra hårdvara om det var värt det med exakt allt inräknat.
Naturligtvis ett transparent avtal som jag är nöjd med då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pine-orange:

Det finns. Du kan ju hyra ut ditt grafikkort till att bryta kryptovalutor utan att du behöver hyra ut själva hårdvaran.

Skrivet av FattarNiInte:

Att hyra ut GPU-tid till diverse kryptopengnätverk är ju rätt populärt.

Jodå, det är jag med på. Men jag menade mer om det fanns en uthyrningstjänst för att andra ska spela på det, då hade jag också kunnat tänka mig det

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Personligen hyra ut min dator/grafikkort/etc aldrig!

Ett företag som tillhandahåller "hårdvaran" och hyr ut den visst.
MEN det skulle troligen vara en komplett dator för hyra ut enskilda komponenter till kreti o pleti som då behöver hantera ESD känsliga saker som grafikkort osv skull bli en enorm röta.

För vad händer när ett 10K+ grafikkort går sönder ska företaget ta smällen?
Ska den aktuella kunden ta smällen?
Om kortet kom till den aktuella kunden trasigt vad händer då? Hur ska kunden bevisa detta?
ESD skador kan ju i vissa fall ta månader innan dom upptäcks, om ett grafikkort orsakar bsod då o då pga tex en ESD skada (vilket är fullt möjligt) ska kunden behöva betala full pris då?

Vad händer om kunden får filsystemet förstört av en BSOD som kan ha orsakats av ett ej 100% stabilt grafikkort vem ska ta den kostnaden?
Visst det är extremt ovanligt att detta händer men det är långt ifrån omöjligt.

Drivrutins problem om man hyr olika kort vid olika tillfällen är en sak som kan hända det med men igen ganska ovanligt.

Om en väldigt okunnig kund (vilket uthyrningen till stor del troligen riktar in sig på) med ett skräp nätagg på 850w hyr ett nvidia 3070 och nätagget inte orkar med och dödar kortet vems fel är det?
För enligt mig så kan man ej belasta kunden för detta då kunden hade ett nätagg som "skulle" klarat av ett 3070 enligt watt som står på det, heller ska man kräva att kunderna vet exakt vad dom har för nätagg och hur gamla dom är? Och då förlora större delen av potentiella kunder?
Sen banna vissa dåliga nätagg, och andra något bättre agg om dom är för gamla?

Heller ska man kräva att kunden hyr både gpu och psu?
Hur vet man att kunden kan koppla in nätagget? Och om kunden gör fel vid inkoppling som tex använder sig av sina egna kablar som redan finns i chassit men dom orsakar kortis och dödar nåt.
Ska kunden stå för allt även om det tex dödar kundens ssd?

Med tanke på dom över problemen och troligen en hel del fler som jag ej tänkt på som tex postens dagliga fotbolls turneringar om komponenterna ska skickas runt så bör man troligen behöva få in kostnaden för kortet på väldigt/väldigt få uthyrningar (oavsett längden på dessa).

Går vi över till o hyra ut kompletta datorer istället så finns andra problem.
Som tunga cpu kylare/grafikkort.
Dvs man kommer troligen inte kunna ha för högpresterande saker i dom och troligen inte heller intels phuspinskylare som inte är dom bästa vid transporter.
Och ska dom skickas runt med posten så är dom ju tunga och kräver riktig rejäl förpackning för att kunna skickas runt hela tiden.

Tror inte det skulle funka!
Bästa chansen för detta o funka är om man kunde gå till macken/ica/video butiken (och ja vet att dom flesta inte vet vad video butiken är!) och hyra en burk där.
Men tror att även det skulle vara döfött!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mining och folding är bra exempel. Lämpar sig för distribuerade beräkningar över internet. Betalningar är ju lätt fixat med kryptovaluta.

Däremot är jag inte sugen på att någon fysiskt hämtar mina prylar.