Veckans fråga: Är NFT:s här för att stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nä. Det känns som en tidsfråga innan juristerna kommer på ett sätt att göra dem illegala.

Den primära anledningen till att hajpen överhuvudtaget existerar är att en majoritet inte begriper vad det handlar om. De tror att de "köper" en bild, en tweet eller whatever, men så är inte fallet.

Se denna superba video som behandlar ämnet så vem som helst kan förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Men man kan ju störa sig en del på des stora rubrikerna av ’att köpa första’ tweeten/smset/’charie bit my finger’

Man köper ju bara ett kvitto med en referens, inte innehållet i sig

Permalänk
Medlem

Svarade kanske, men hoppas lite på nej (med ett undantag, se nedan).

Konceptet är helt tappat bakom flötet anser jag, men det finns en liiiiiiten poäng med det; som ett sätt för små kreatörer att få in pengar liknande Patreon, dvs fans som betalar för en NFT enbart för att stödja sin favoritkreatör, men inte för att NFT:n har något verkligt värde.

Värdet för samtliga NFT:er är 0 och endast 0, ur min synvinkel. Ett "äkthetscertifikat" för något som varken är unikt eller något man faktiskt äger, det är värt exakt 0.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls meningen med dessa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nä. Det känns som en tidsfråga innan juristerna kommer på ett sätt att göra dem illegala.

Den primära anledningen till att hajpen överhuvudtaget existerar är att en majoritet inte begriper vad det handlar om. De tror att de "köper" en bild, en tweet eller whatever, men så är inte fallet.

Tack för det. Den väldigt pedagogiska förklaringen till trots, så blir jag liksom bara ännu mer förvirrad ju mer jag förstår. Mikrotransaktioner och lootlådor och hästrustningar och annan skit är ju i alla fall någonting - om än litet. Det här är ju bara världens mest obegripliga luftslott. Folk gör väl vad de vill med sina pengar, men tanken på att nån stackars unge lägger sin ihopsparade veckopeng på att köpa NFT:s i tron om att de äger något unikt kniv-skin till Counter-Strike som de kan använda i Call of Duty i samma veva, det gör mig bara trött.

Vuxna människor som vill leka kryptohaj kan väl få hålla på med det här, om de tycker att pengar är någonting som ska göras av med på alla tänkbara sätt, men hur det här fick något genomslag övergår mitt förstånd. Det måste ju bara vara byggt på lögner om ägandeskap som sen fick nog med luft under vingarna för att bli lönsamt att handla med.

Permalänk
Medlem

Nej fast ja. Det kommer definitivt att finnas kvar men inte inom den vilda västern som den är just nu.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Precis den jag tänkte länka. De köpte en digital kopia av en inscannad analog bok och trodde de ägde hela universumet... ingen vet vad NFT är...

De köpte en fysisk bok. Så otroligt dumt dock. Lite deprimerande hur så korkade människor kan få tag på så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis lugnar krypto och nft's ner sig lite mer. Båda är bra som koncept.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag hajar. Ponera att jag ritar en bild i paint och säljer den pp böocket. Är det en NFT?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om NFTs användes för att ge mig ett kvitto på min spellicens som jag sedan var fri att sälja eller skänka vidare när jag var klar med spelet så vore jag mer positiv till det. Med tanke på att man gjort så mycket som möjligt för att stoppa begagnatmarknaden av spel så tror jag oddsen för detta är riktigt små.
Tror det oavsett vad vi här tycker om NFTs så kommer det, precis som mikrotransaktioner, lootboxes och hästrustningar, både finnas kvar och öka kraftigt i omfattning de närmaste åren. Det enda som kan stoppa det är om myndigheter runt om i världen säger ifrån.

Det är ändå en bra analogi för hur NFT kan fungera i spel, en steam-nyckel kan ju mycket väl behandlas som en NFT
det som fattas är ju att sälja den till någon annan och generera en ny nyckel och invalidera din gamla.
Eftersom det inte krävs någon mining eller decentraliserad ledger så behöver det inte heller vara resurskrävande.

Nackdelen är ju att helt vanliga skins kommer att säljas som unika och få galna priser på auktioner.
Antagligen blir den mest lönsamma affärsmodellen att verkligen ge bort de unika sakerna i loot boxes
men att behålla kontrollen över auktioner och överlåtanden så att spelföretaget kan ta en viss procent i galenskapen.
Spel som helt öppet genererar 'unika' saker och säljer dyrt själva kommer jag nog rygga tillbaka ifrån.

Permalänk
Medlem

Varför är värdet på en sten från månen så högt? Det är ju bara grus och har noll värde. Ändå betalar folk multum för dem.

Är vanlig sten dyrt då? Nej självklart inte. Skillnaden är att månstenen är knuten till en specifik, och exklusiv, händelse.

Samma med NFT. Majoriteten kommer vara värdelösa. Men de som är knutna till unika händelser kommer ha ett samlarvärde.

Det är alltid samlare med för mycket pengar som driver upp ett värde, inte vi vanliga dödliga (se t.ex. diamanter...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tror inte jag hajar. Ponera att jag ritar en bild i paint och säljer den pp böocket. Är det en NFT?

Nej. Det är baserat på "blockchain" teknoligi. Det är som att du målar en tavla, och säljer den med ett äkthetsintyg på blocket. Det finns bara ett original, och det går att bevisa, mer eller mindre. NFT's är samma sak, men online. Det finns bara ett original, och det går att bevisa genom blockchain, för det går alltid att visa varifrån något kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Gillar slutklämmen...

...of as system that just exists to part people from their money while providing essentially NOTHING.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tror de är här för att stanna. NFTs har blivit associerade med bilder och memes men NFTs är förstås mycket bredare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej. Det är baserat på "blockchain" teknoligi. Det är som att du målar en tavla, och säljer den med ett äkthetsintyg på blocket. Det finns bara ett original, och det går att bevisa, mer eller mindre. NFT's är samma sak, men online. Det finns bara ett original, och det går att bevisa genom blockchain, för det går alltid att visa varifrån något kommer.

Aha okej tack! så vad är det dåliga med NFTs inom spelbranchen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Svarade kanske, men hoppas lite på nej (med ett undantag, se nedan).

Konceptet är helt tappat bakom flötet anser jag, men det finns en liiiiiiten poäng med det; som ett sätt för små kreatörer att få in pengar liknande Patreon, dvs fans som betalar för en NFT enbart för att stödja sin favoritkreatör, men inte för att NFT:n har något verkligt värde.

Värdet för samtliga NFT:er är 0 och endast 0, ur min synvinkel. Ett "äkthetscertifikat" för något som varken är unikt eller något man faktiskt äger, det är värt exakt 0.

Ja, för mig är det också väldigt svårt att förstå värdet i detta. Det är inte som att bilden eller tweeten blir otillgänglig för andra att få tag i. Och inte äger man bilden eller rättigheter runt den heller. Utan bara en unik länk, samt bevis på det, för att se bilden, eller?

Permalänk
Medlem

Tror det mycket beror vad man menar, kommer fula apor för $100k falla som ett korthus: ja!
Kommer Non-Fungible Tokens hitta något vettigt användningsområde: förmodligen, dock är jag inte övertygad om de nuvarande användningsområdena är de som överlever. Kan vara något helt annat än nu och eventuellt mycket tråkigare (exakt vad är jag inte kunnig nog att uttala mig om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

scammy, scummy, moneygrabbing, med flera. Det finns ingen anledning att använda NFT's inom spelbranschen som dom gör nu, utan det är endast för att tjäna pengar medan NFT hypen ligger högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Snarare, vad är det som är så bra med NFT´s?

Det är endast ett sätt att få folk att spenderasina pengar. En NFT har inget som helst värde förutom som spekulationsunderlag.
Du äger aldrig bilden som associerats med din NFT. Samma sak som att jag skulle säga: du får stå bredvid min bil när jag parkerat den på en parkeringsplats. Du får inte röra vid den, du äger inte bilen, du har bara rätten att stå stilla bredvid min bil. Jag säljer då 4 NFT's varav 1 ger rätten att stå norr om min bil, en söder, en österut och en västerut.

Så...grattis, du har rätt att stå bredvid min bil! Men låt bli bilen, för den är fortfarande min!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här känns lite som 90-talets MLM-boom där några få i toppen tjänade massor initialt och de flesta bara förlorade pengar. Minns hur det hölls sammankomster som mer liknade frireligiösa möten där det utlovades både det ena och det andra utan att några bevis kunde presenteras. Blev själv inbjuden till ett sådant informationsmöte där ett par personer pratade om fantasiprodukter som i princip skulle sälja sig själva om man bara värvade in fler säljare och hur man efter en tid inte behövde sälja något själv utan bara kunde dra in pengar på vad de man värvat skulle sälja.

Tackar verkligen min medfödda skepticism här för det var så uppenbart att allt var bluff och bara ett pyramidspel i förklädnad. Minns hur jag bad en av dessa predikare att visa upp en faktiskt utbetalning och blev bara påhoppad för det. Hela grejen såg ut precis som dessa tältpredikare man brukar se i amerikanska filmer/serier.

Detta kanske inte är exakt likadant men det slår an precis samma sträng hos mig. Bedrägeri låter det som i mina öron.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förutom att man inte säljer tavlan, utan rätten att titta på tavlan via en viss länk och garanterar att länken är unik. Och om tavlan flyttas, flyttas inte länken med. Om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Själva problemet i hur detta används (hittills iaf) handlar väl mycket om att ingenting är sämre med alla kopiorna, så värdet av att någonting är "originalet" är i grunden begränsad till vetskapen om detta.
Och sedan då hur man ska bestämma att någonting är "originalet". I nuläget verkar det ju vara väldigt poppis att bara blåsa folk, ta någon annans verk och sälja dessa (om folk sväljer det så är det ju mycket mer lönsamt än att göra något själv).

Så det finns brister både i vad det faktiska värdet öht är när det nu går att skapa perfekta kopior utan ansträngning och hur man faktiskt ska kunna fastställa att det gått rätt till.

Skrivet av SellahiR:

Det är väl mycket hur det förväntas användas. Om man gillar att spel är kul/spännande/intressant snarare än att spel är en ekonomisk plattform så är man nog generellt extremt tveksam till nyttan av detta.

Som nämnts tidigare så vore det ju intressant om detta kunde vara lösningen på att skapa en begagnatmarknad för digitalt sålda spel, men just det kan vi ju fett glömma, syftet kommer ju vara att tjäna mer pengar på spelen, inte mindre.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Förutom att man inte säljer tavlan, utan rätten att titta på tavlan via en viss länk och garanterar att länken är unik. Och om tavlan flyttas, flyttas inte länken med. Om jag förstått rätt.

Du äger originalet, men det finns ju inget som hindrar personer att ha exakta kopior på tavlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du äger originalet, men det finns ju inget som hindrar personer att ha exakta kopior på tavlan.

Nej

Du äger en NFT. Den har ingenting med att du på nått sätt skulle äga en tavla/bild/sång/whatever.

Du äger en plats i en databas. Som någon valt att associera med en bild...bilden har inget med din NFT att göra, mer än att skaparen av NFT'n säger att: du har rätt att stå bredvid bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fast vad jag förstått äger man inte verket i sig, utan länken till det. Eller?

Typ att jag skulle kunna fotografera något fint och sedan lägga upp fotot som NFT. Du äger inte fotot om du köper NFT:n, utan en unik rätt att titta på det. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej

Du äger en NFT. Den har ingenting med att du på nått sätt skulle äga en tavla/bild/sång/whatever.

Du äger en plats i en databas. Som någon valt att associera med en bild...bilden har inget med din NFT att göra, mer än att skaparen av NFT'n säger att: du har rätt att stå bredvid bilden.

Skulle man kunna jämföra det med att ha ett galleri och sälja platser för att kolla på ett visst konstverk? Det finns oändligt med plats för att kolla på konstverket, men exakt den platsen som säljs blir reserverad för just den som köper. Men det är inget som hindrar andra att ta del av verket på precis lika bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Fast vad jag förstått äger man inte verket i sig, utan länken till det. Eller?

Typ att jag skulle kunna fotografera något fint och sedan lägga upp fotot som NFT. Du äger inte fotot om du köper NFT:n, utan en unik rätt att titta på det. Eller?

Egentligen äger du inte ens rätten att titta på bilden...det kan vem som helst göra.

Du äger en NFT. Inget mer, inget mindre

Bilden är bara där för att du ska kunna associera din NFT med något. Kan vara en bild på en bajshög (men du får ingen speciell rätt till denna bajshög trots att du har en NFT som är associerad med den)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva problemet i hur detta används (hittills iaf) handlar väl mycket om att ingenting är sämre med alla kopiorna, så värdet av att någonting är "originalet" är i grunden begränsad till vetskapen om detta.
Och sedan då hur man ska bestämma att någonting är "originalet". I nuläget verkar det ju vara väldigt poppis att bara blåsa folk, ta någon annans verk och sälja dessa (om folk sväljer det så är det ju mycket mer lönsamt än att göra något själv).

Så det finns brister både i vad det faktiska värdet öht är när det nu går att skapa perfekta kopior utan ansträngning och hur man faktiskt ska kunna fastställa att det gått rätt till.

Det är väl mycket hur det förväntas användas. Om man gillar att spel är kul/spännande/intressant snarare än att spel är en ekonomisk plattform så är man nog generellt extremt tveksam till nyttan av detta.

Som nämnts tidigare så vore det ju intressant om detta kunde vara lösningen på att skapa en begagnatmarknad för digitalt sålda spel, men just det kan vi ju fett glömma, syftet kommer ju vara att tjäna mer pengar på spelen, inte mindre.

Tack för förklaringarna!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag ser nog NFT som någon form av digitalt certifikat på varor, digitala och fysiska sådan. Skulle kunna användas för att "validera" dyra lyxprodukter som väskor/skor/tavlor etc. Dvs, saknas NFT kopplad till produkten så är produkten en piratkopia och inte äkta.

Det här tramset med Zombie-Apor och videoklipp på ett basketmålskott.... Näe.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Skulle man kunna jämföra det med att ha ett galleri och sälja platser för att kolla på ett visst konstverk? Det finns oändligt med plats för att kolla på konstverket, men exakt den platsen som säljs blir reserverad för just den som köper. Men det är inget som hindrar andra att ta del av verket på precis lika bra sätt.

Snarare:

Det finns 100 platser i en kö som inte leder nånstans...

Bredvid varje plats hänger en bild. Vem som helst kan titta på bilden men den hänger närmast din unika plats.

Är du beredd att betala för en plats i en kö (som för all del är unik...plats 001 kanske anses mer värd än plats 73 i vissas ögon?)
som inte leder nånstans?

Bilden som råkar hänga bredvid din plats har egentligen ingenting med din plats att göra, den är bara associerad med din plats av den som skapade dessa 100 NFT's.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ser nog NFT som någon form av digitalt certifikat på varor, digitala och fysiska sådan. Skulle kunna användas för att "validera" dyra lyxprodukter som väskor/skor/tavlor etc. Dvs, saknas NFT kopplad till produkten så är produkten en piratkopia och inte äkta.

Det här tramset med Zombie-Apor och videoklipp på ett basketmålskott.... Näe.

Frågan är dock om det behövs en decentraliserad lösning där, om Chanel vill verifiera sina handväskor kan man väl få en kod som verifieras på deras hemsida/app eller dylikt. Likt hur det fungerar idag om jag ger dig ett intyg på studieresultat så kan du gå in på LADOK och verifiera att mitt intyg inte är gjort i paint. (kan ha missat något som gör det bättre att ha en NFT i den situationen vet inte vad i så fall, att det finns färdig lösningar redan?).