Intel: "AMD i backspegeln"

Permalänk
Medlem

Universell tönt+bullshit-indikator: Person som använder "Boom!" icke-ironiskt.

Pat Gelsinger verkar vara en riktig ärkefjant, om man ska utgå från det där dravlet.

Jag har alltid avskytt alla skrävlare, oberoende av läger.

Tillägg:

Ett förtydligande är uppenbarligen på sin plats:

Jag syftar alltså enbart och endast på det citerade uttalandet (som verkligen är ärkefjantigt), inte på hans faktiska arbetsprestationer (som är respektingivande).

"Alder Lake. All of a sudden ... Boom! We are back in the game, AMD in the rearview mirror in clients, and never again will they be in the windshield; we are just leading the market."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är superenkelt.

Billigaste AMD-processorn du kan köpa just nu på t.ex. Webhallen är en Ryzen 5 5600X. 3299 kr.

Ska du ha en CPU för typ 2000 kr är det omöjligt från AMD just nu, de AMD säljer bara i high-end-segmentet. Det är inte lönt för dem att producera billigare CPU:er just nu eftersom de ligger på TSMC:s process, och de tjänar mer på att använda allokationerna för att tillverka svindyra grafikkort.

Jämför gärna en Ryzen 5 5600X med en i5-12400F. Ryzen-proppen är snabbare, men å andra sidan kostar Intel-proppen bara 2100 kr och presterar "typ lika bra" för många. Intel har egen tillverkningskapacitet och är därför inte lika beroende av att maximera en liten allokation.

Intel i5-12400F är lite av vår tids "Ryzen 5 3600", en kompetent processor för "lagom"-budgetbyggen. (Inte lika prisvärd som Ryzen 5 3600 var när den kom, eftersom man får med en skräpkylare... men man kan ju inte få allt, särskilt i dessa bristtider.)

Har inget att göra med vilket företag som har bättre teknik eller ledarskap just nu, handlar till 100% om vem som faktiskt kan tillverka prisvärda CPU:er. Där vinner just nu Intel på walkover.

Det är väl ändå inte riktigt så enkelt tycker jag.
Man får se till hela bilden med moderkort också och en snabb koll vad billigaste priserna va i lager så tycker jag detta är mer jämförbart.
AMD
5600x 3000:- + enkelt MSI B450 moderkort för 500:- = 3500:-
5600g 2700:- + enkelt MSI B450 moderkort för 500:- = 3300:-
Intel
12400F 2000:- + billigaste moderkortet jag hittade va 1500:- = 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Intel lägger väl 10 gånger så mycket pengar på forskning och utveckling av sina processorer som AMD gör. Så det är inte direkt någon bedrift att skryta med att de just nu ligger kanske 10% före I bästs fall. Men som andra påpekat så verkar detta mer vara riktat till investerare. Och de vill ju bara höra att det går bra.

Att säga att man vinner när man drar dubbla mängden energi känns också krystat

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ElonB:

Klart man har dom i backspegeln när man åker åt fel håll.

Haha, det här kan vara dagens inlägg. Skrattade högt

Lite mer on topic: Jag kan ändå tycka att det är lite skoj när de utmanar varandra. Det känns ändå som att det ofta är lite med glimten i ögat, och en lite gnutta drama höjer ändå spänningsnivån lagom mycket

Permalänk
Medlem

Jag tolkar att det blir ett intressant år att se fram emot...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad ska han säga annars? Alder Lake är väldigt bra men knappast såpass bra att de lämnar AMD i backspegeln så var det på Bulldozer-tiden, men knappast nu. En ledning med 10% i bästs fall kan knappast ses som en kross när folk inte verkar tycka att överklockning är värt det för samma ökning i prestanda. Varken Intel eller AMD har en övertygande ledning nu och det är kanon för oss konsumenter.

Lägg dessutom till svindyra LGA1700 moderkort och då syftar jag också på B660 och DDR5-minnen.

Finns också en anledning till att AMD inte kunnat ge Intel konkurrens som de förtjänat och det stavas ATI. ATI-affären gjorde AMD uttarmat på pengar, de kunde ej spendera R&D som de hade velat. Den tvingade också AMD att sälja sina fabs.

Den summan som AMD kunnat spara in på att köpa ATI hade gett Intel mycket mer konkurrens. Jag vill inte gå så långt att Bulldozer hade blivit ogjort men saker hade kanske sett ljusare ut för AMD de senaste åren. Men i allt det hela så har ATI-affären också gjort att AMD kunnat hänga kvar i branschen. Så det finns två sidor av det hela.

Det är helt andra bullar idag! AMD är starkare än någonsin!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ortovox:

Det är väl ändå inte riktigt så enkelt tycker jag.
Man får se till hela bilden med moderkort också och en snabb koll vad billigaste priserna va i lager så tycker jag detta är mer jämförbart.
AMD
5600x 3000:- + enkelt MSI B450 moderkort för 500:- = 3500:-
5600g 2700:- + enkelt MSI B450 moderkort för 500:- = 3300:-
Intel
12400F 2000:- + billigaste moderkortet jag hittade va 1500:- = 3500:-

Alltså, det där är ju två saker. Vill du verkligen påskina skillnaden i plattformkostnad får du gärna lägga på ett par hundringar till för en vettig CPU-fläkt också på Intelplattformen.

Frågan är ju vem som har de mest prisvärda CPU:erna, och där är det sant att AMD inte har något under 3000 kr just nu. Finns ju de som bygger med i3:or och Pentium också.

Att jämföra med ett moderkort för 500 kr på en gammal krets utan stöd för Pci-E Gen4, och gudarna vet vilka andra begränsningar på plattformen jämfört med moderkortet är ju svårt, det är inte bara CPU-prestandan som räknas, utan även funktionerna på plattformen.

Så det är nog lite svårjämfört rent generellt, det man kan säga är att AMD inte säljer några CPU:er under 3000 kr, därför är de inte med och tävlar i de lägre CPU-segmenten. Sedan kan det vara så att det inte spelar någon roll ändå då Intel inte tävlar i det segmentet ändå.

Till sist finns ju också Intels tidigare serier (11:e generationen, t.ex. och i5-11400F) som också är en relevant CPU att titta på om man vill reducera sin plattformskostnad. Igen, där finns inte AMD längre alls, de säljer inte sina tidigare modeller alls längre.

Oavsett är allt det är irrelevant för vem som har något ledarskap just nu, eller vem som är i vems backspegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lägg dessutom till svindyra LGA1700 moderkort och då syftar jag också på B660 och DDR5-minnen. Finns också en anledning till att AMD inte kunnat ge Intel konkurrens som de förtjänat och det stavas ATI. ATI gjorde att AMD fattigt dvs de kunde ej spendera R&D som det hade kunnat om de inte hade köpt ATI.

Det är helt andra bullar idag! AMD är starkare än någonsin!

Ja det blir väl delvis en effekt av den höga strömförbrukningen. Då blir inte en kraftfull VRM en "nice to have" längre utan en nödvändighet om man vill kunna driva typ 12900K

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Universell tönt+bullshit-indikator: Person som använder "Boom!" icke-ironiskt.

Pat Gelsinger verkar vara en riktig ärkefjant, om man ska utgå från det där dravlet.

Jag har alltid avskytt alla skrävlare, oberoende av läger.

Vad exakt är det han gör fel? Den "ärkefjanten" har varit väldigt betydelsefull för IT-branschen.
Du verkar inte vara en speciellt älskvärd person heller, baserat på det där dravlet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Billigaste AMD-processorn du kan köpa just nu på t.ex. Webhallen är en Ryzen 5 5600X. 3299 kr. ...

Skrivet av KingCobra:

Du menar att Intel kan titta i backspegeln på AMD för att de erbjuder billiga low end CPUer vilket AMD inte gör? ...

Det går att köpa exempelvis en Athlon 3000G för en bit under tusenlappen, förutsatt att man söker i fler än en butik.
Jämför man den med Intels Celeron 5900-serie i samma prisnivå vet jag inte om dessa är så mycket bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Universell tönt+bullshit-indikator: Person som använder "Boom!" icke-ironiskt.

Pat Gelsinger verkar vara en riktig ärkefjant, om man ska utgå från det där dravlet.

Jag har alltid avskytt alla skrävlare, oberoende av läger.

Ja han designade ju bara 486an, blev VP vid 32års ålder och var CTO när Core arkitekturen utvecklades. Vilken jäkla "ärkefjant".

Skrivet av pv2b:

och de tjänar mer på att använda allokationerna för att tillverka svindyra grafikkort.

Nej det gör dom väl inte och jag tvivlar dessutom starkt på att dom skulle tjäna på det. Sedan kretsbristen började har det inte direkt varit ett överlöd av levererade grafikkort, När 6000-serien lanserades så var det extremt låga volymer för vissa AMD-kort medan CPU:er som 5800X har funnits i lager typ hela tiden. Och även med dessa priser står väl lagerhyllorna fortfarande ganska tomma medan det finns gott om CPUer.

Den största ökningen av GPU-priserna kommer väl inte från vad AMD säljer kretsar för till tredjepart, kretspriserna bör fortfarande vara inom en rimlig nivå baserat på vad dom faktiskt använder för MSRP. Och om vi tittar på vad dom tar för en Ryzen CPU och att en Zen3 CCD är runt 80mm2 + I/0 som är ungefär lika stor på en billigare nod (sen då övriga komponenter, substrat, IHS etc) och jämför det med att en Navi 23 krets är monolitisk på 230mm2, lägg då på att här ska det på minne, strömförsörjning, kretskort, AIB partners som ska marginaler, större paketering vid frakt osv osv, så ser man rätt snabbt varför AMD prioriterar sin CPU tillverkning. En waffer CPU-kretsar bör vara extremt mycket mer lönsam för AMD än en med GPUer då dessa produkter kan ha en snarlik MSRP. Så AMD måste väl ha mångdubblat kretspriserna för att det ska bli mer lönsamt än eller? Kan dom verkligen ha gjort det och ha kvar en officiell MSRP? Och samtidigt verkar dom fortfarande leverera kretsar till systembyggare för humana priser. Jag köper in rätt mycket hårdvara med nvidia GPUer på jobbet och där har jag inte sett någon märkvärdig ökning i pris t ex.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad han säger är det mycket positivt att de är tillbaka på banan igen. Vi behöver att båda gör bra ifrån sig. Det gynnar alla.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lägg dessutom till svindyra LGA1700 moderkort och då syftar jag också på B660 och DDR5-minnen.

Finns också en anledning till att AMD inte kunnat ge Intel konkurrens som de förtjänat och det stavas ATI. ATI-affären gjorde AMD uttarmat på pengar, de kunde ej spendera R&D som de hade velat. Den tvingade också AMD att sälja sina fabs.

Den summan som AMD kunnat spara in på att köpa ATI hade gett Intel mycket mer konkurrens. Jag vill inte gå så långt att Bulldozer hade blivit ogjort men saker hade kanske sett ljusare ut för AMD de senaste åren. Men i allt det hela så har ATI-affären också gjort att AMD kunnat hänga kvar i branschen. Så det finns två sidor av det hela.

Det är helt andra bullar idag! AMD är starkare än någonsin!

Men samtidigt var det ju ATI (senare AMD) som mer eller mindre höll skeppet flytande under ett antal år kring och efter Bulldozer-debaclet. Så man kan ju peka på att det är tack vare förvärvet av ATI som vi idag har Ryzen.. rent ekonomiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Sekunden som de är på topp (jämn topp åtminstone) så blev de kaxiga igen. Särskilt när de för inte så längesedan sa åt folk att sluta jämföra hastigheten på processorerna när de inte var snabbast.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Intel är sena på bollen, precis som Pat som har Jultröja 19:e Januari.

Permalänk
Medlem

11-generationen var ju ett skämt. Alder lake är bra, men de behövde fuska lite med skyhög strömbudget tillika värmeutveckling och då ska de jämföra med AMDs som ändå kommit långt mycket tidigare?

Tror Intel kommer åka på nöten när AMDs zen 4 kommer.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men samtidigt var det ju ATI (senare AMD) som mer eller mindre höll skeppet flytande under ett antal år kring och efter Bulldozer-debaclet. Så man kan ju peka på att det är tack vare förvärvet av ATI som vi idag har Ryzen.. rent ekonomiskt.

Jepp men det höll också AMD nere när mindre peng gick till R&D och tvingas sälja av sina fabs. AMD hålls bara tillbaks utav råvarubristen och TMSC just nu. Får hoppas det lossnar när TMSC byggt färdig Arizonafabriken om två år och att de globala tillgångarna rätt ut sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad exakt är det han gör fel? Den "ärkefjanten" har varit väldigt betydelsefull för IT-branschen.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja han designade ju bara 486an, blev VP vid 32års ålder och var CTO när Core arkitekturen utvecklades. Vilken jäkla "ärkefjant".

Ett förtydligande är uppenbarligen på sin plats:

Jag syftar alltså enbart och endast på det citerade uttalandet (som verkligen är ärkefjantigt), inte på hans faktiska arbetsprestationer (som är respektingivande).

Jag har redigerat mitt första inlägg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan ändå tycka att det är lite skoj när de utmanar varandra. Det känns ändå som att det ofta är lite med glimten i ögat, och en lite gnutta drama höjer ändå spänningsnivån lagom mycket

Om det är med uppenbar självdistans och glimten i ögat så kan det vara lite skoj, helt klart. Men enligt min uppfattning brukar det inte vara så, det verkar vara vanligt med dryga stöddiga skrävlare på höga chefsposter (särskilt i USA).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Universell tönt+bullshit-indikator: Person som använder "Boom!" icke-ironiskt.

Pat Gelsinger verkar vara en riktig ärkefjant, om man ska utgå från det där dravlet.

Jag har alltid avskytt alla skrävlare, oberoende av läger.

Tillägg:

Ett förtydligande är uppenbarligen på sin plats:

Jag syftar alltså enbart och endast på det citerade uttalandet (som verkligen är ärkefjantigt), inte på hans faktiska arbetsprestationer (som är respektingivande).

"Alder Lake. All of a sudden ... Boom! We are back in the game, AMD in the rearview mirror in clients, and never again will they be in the windshield; we are just leading the market."

Lite "Hello, fellow kids" på det. Men att kalla honom ärkefjant? Har verkar bara vara en helt vanlig Boomer, lite nördigare än genomsnittet.

Permalänk
Medlem

Fett cringe snubbe. Snacka om att höja sig till himlen efter år av stagnering och mjölkning av sina konsumenter.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Vi behöver bägge, och förhoppningsvis så påverkas AMD och Intel av Apple och fixar till betydligt mer energieffektiva kretsar.
På den punkten så är Intel inte något att ha just nu.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, det där är ju två saker. Vill du verkligen påskina skillnaden i plattformkostnad får du gärna lägga på ett par hundringar till för en vettig CPU-fläkt också på Intelplattformen.

Frågan är ju vem som har de mest prisvärda CPU:erna, och där är det sant att AMD inte har något under 3000 kr just nu. Finns ju de som bygger med i3:or och Pentium också.

Att jämföra med ett moderkort för 500 kr på en gammal krets utan stöd för Pci-E Gen4, och gudarna vet vilka andra begränsningar på plattformen jämfört med moderkortet är ju svårt, det är inte bara CPU-prestandan som räknas, utan även funktionerna på plattformen.

Så det är nog lite svårjämfört rent generellt, det man kan säga är att AMD inte säljer några CPU:er under 3000 kr, därför är de inte med och tävlar i de lägre CPU-segmenten. Sedan kan det vara så att det inte spelar någon roll ändå då Intel inte tävlar i det segmentet ändå.

Till sist finns ju också Intels tidigare serier (11:e generationen, t.ex. och i5-11400F) som också är en relevant CPU att titta på om man vill reducera sin plattformskostnad. Igen, där finns inte AMD längre alls, de säljer inte sina tidigare modeller alls längre.

Oavsett är allt det är irrelevant för vem som har något ledarskap just nu, eller vem som är i vems backspegel.

Min grundmening va bara att det inte är så enkelt som att säga att det bara finns 12400f att välja på för en enklare/billigare speldator.

Sweclockers vinterdator innehåller 5600g och den kostar 2700:- så under 3000:- kommer man även om det inte är mycket.
Och tar man ett B550 moderkort med PCI-E gen 4 så kan man klara sig med 800:- . Då blir summan samma som 12400f med moderkort 3500:- .

Med det sagt så hade jag troligen själv valt 12400f för jag tycker den verkar roligare med potential att överklockas .

Nu verkar ju faktiskt Intel kylaren som följer med vara bättre än man först befarat så behov av byta kylare är nog samma mellan AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Antar det här betyda att Intel kommer återinföra storskaliga fulspel igen. Är ju inte första gången.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lägg dessutom till svindyra LGA1700 moderkort och då syftar jag också på B660 och DDR5-minnen.

Finns också en anledning till att AMD inte kunnat ge Intel konkurrens som de förtjänat och det stavas ATI. ATI-affären gjorde AMD uttarmat på pengar, de kunde ej spendera R&D som de hade velat. Den tvingade också AMD att sälja sina fabs.

Den summan som AMD kunnat spara in på att köpa ATI hade gett Intel mycket mer konkurrens. Jag vill inte gå så långt att Bulldozer hade blivit ogjort men saker hade kanske sett ljusare ut för AMD de senaste åren. Men i allt det hela så har ATI-affären också gjort att AMD kunnat hänga kvar i branschen. Så det finns två sidor av det hela.

Det är helt andra bullar idag! AMD är starkare än någonsin!

Var det inte ATI affären som gjorde att de kunde gå med vinns ett tag igen och att de idag ens har en GPU avdelning så de kan ha APUer och sälja till MS och Sony. samt Nintendo tidigare? Konsolbitarna är nog inte så lukrativa men borde gå med vinst.

Buldozer var en bra ide men kom för sent och vart fel. Tror inte de väntat sig att den skulle ha sämre IPC än Phenom 2.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Han jämför ju processorer i två olika generationer. Intel hann få ut sin generation först. De kan jämföra Intel 12th generation med Ryzen 7xxx. Är Intel fortfarande bäst då är det bara att lyfta på hatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Han jämför ju processorer i två olika generationer. Intel hann få ut sin generation först. De kan jämföra Intel 12th generation med Ryzen 7xxx. Är Intel fortfarande bäst då är det bara att lyfta på hatten.

Då blir det ju ojämnt åt andra hållet istället... Zen4 vs Raptor Lake mot slutet av året, då snackar vi

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jepp men det höll också AMD nere när mindre peng gick till R&D och tvingas sälja av sina fabs. AMD hålls bara tillbaks utav råvarubristen och TMSC just nu. Får hoppas det lossnar när TMSC byggt färdig Arizonafabriken om två år och att de globala tillgångarna rätt ut sig lite.

Problemen som AMD hade pre-daterar ATI-förvärvet med ett par år. Visst tog de R&D men utan ATI hade AMD gått i graven.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

12400F 2000:- + billigaste moderkortet jag hittade va 1500:- = 3500:-

Då kan du inte ha letat länge, 30 sek på Inet visar att det finns B660 listade ner till 1299:- samt om du är en riktig cheapskate H610 för 1199:-. Sen är det release priser som alltid ligger högt, ge det nån månad så kommer många av dessa moderkort ha droppat hundringar.

Skrivet av Olle P:

Det går att köpa exempelvis en Athlon 3000G för en bit under tusenlappen, förutsatt att man söker i fler än en butik.
Jämför man den med Intels Celeron 5900-serie i samma prisnivå vet jag inte om dessa är så mycket bättre...

Nu får du dock betydligt mer än en "celeron" för en bit under tusenlappen om du köper Intel, https://www.inet.se/produkt/5303384/intel-core-i3-10100f-3-6-...