Permalänk
Medlem

Högre frekvens i idle än i load?

Hej!

Jag kör ett PRIME Z390M-PLUS med en i7 9700k.

I load ligger frekvensen på 4300/4500 mhz och i idle på 4700/4900mhz. Jag vill veta varför.

Suttit och trixat omkring i bios i evigheter utan framgång. Inte ens med default-inställningarna i BIOS lyckas jag få "standardfrekvenserna" för processorn..

Inte hittat de rätta inställningarna i bios så att den håller den låga klockfrekvensen i idle och den högre i load samt att tempen hålls på rätt nivå. Börjar lessna.

Försökt hitta rätt inställningar ett tag nu, men utan framgång som sagt...

Boosten ska ju ligga på 4.9ghz och ha en stockfrekvens på 3.6ghz. Men så är inte fallet för mig.

Idle:

Load:

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vad Load innebär. Om du slänger på datorn någon benchmark eller annan lite tyngre grej så kommer du inte komma upp i full boost utan något lägre. Så utan mer info skulle jag säga att frekvensen i load är korrekt.

Att processorn kör 4,9GHz om du inte använder den kan bero på att power states eller liknande inte fungerar som de ska. Power states kontrollerar ju vilket läge processorn kör i typ.
Har du installerat alla drivrutiner till moderkortet? Det kan också vara värt att se om det finns någon BIOS-uppdatering som verkar fixa power states.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har senaste versionen av BIOS installerad samt de senaste drivrutinerna till moderkortet.
Med load så är det som du säger. Jag har kört stresstest på CPU:n.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjordlax:

Har senaste versionen av BIOS installerad samt de senaste drivrutinerna till moderkortet.
Med load så är det som du säger. Jag har kört stresstest på CPU:n.

Man kan se på Core Voltage på Idle att datorn identifierat att belastningen är låg och sänkt spänningen. Kan inte förklara varför frekvensen ändå har max-boost, men någon annan kanske vet.

Min Ryzen 7 3800X lägger sig på basfrekvensen vid dessa fallen, det är också vad jag ser på andra processorer. Faktiskt har jag även sett de som inte har någon boostfrekvens ändå gå ner till typ 800MHz när det inte finns någon belastning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kan va så att du slår i taket för ström på cpun när du belastar den tungt.

Medans i idle når bara nån enstaka kärna eller ett par arbetar har du god marginal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter rätt rimligt, under låg belastning så har man en högre klockfrekvens för att ge maximal prestanda på ett fåtal kärnor.

Belastar man CPU:n så att flera kärnor behöver användas kontinuerligt så sjunker klockfrekvensen efter en stund för att inte använda mer ström än kylningen är specad för (TDP). Exakt hur det beter sig beror på hur moderkortet är konfigurerat med power limits etc.

Default BIOS-inställningar betyder inte automatiskt att CPU:n beter sig enligt Intels "rekommendationer", moderkortstillverkarna är duktiga på att välja annat.

Vill du uppnå maximal prestanda utan att egentligen "överklocka" så ska du skruva upp alla effektbegränsningar på max, samt aktivera "multi core enhancement". Du bör då kunna köra 4,9 GHz "all core" givet att du kan kyla bort värmen som bildas.