EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Medlem

i det stora hela är jag för detta men om detta hade sket med Micro eller ännu äldre laddare hade vi fått fram Usb C?

konkurrens driver fram utveckling dvs glra saker bättre än dom andra.
jag hoppas verkligen det blir bättre utveckling på USB C och nån gång måste USB D? komma.

100w idag täcker det mesta idag det skulle behövas liknade standarder för mer krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Min USB-C sitter fast i telefonen.. Vad har du haft för problem? Är det att du vill kunna använda telefonen som morgonstjärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Är Apples laddare bättre? Du får inte ens med en laddare om du köper en ny iPhone? har själv ägt massvis med Android mobil och aldrig haft problem med själva laddaren. Varken om det är usb typ c eller typ a i laddaren. Så vet inte vart deras laddare är bättre med tanke på hur otroligt dåligt dom laddar jämfört med vad som finns tillgängligt för vissa android mobiler.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte nån större skillnad. Men det hade kanske också kunnat motverka den här absurda tunnifieringen av mobila enheter. Snart knäcks de när man håller dem i handen...

USB-B hane är 10,45mm tjock, och hona kommer vara ännu tjockare, nej tack jag vill inte ha en telefon som är minst 1,5cm tjock... Om du råkar knäcka en mobil genom att bara hålla i den bör du nog uppsöka läkare.

Permalänk
Medlem

ska bli kul å se hur många miljoner dom förlorar på detta lär nog utan tvekan vara en märkbar skillnad i plånboken för frukten ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Skit-idé att tvinga användning av en proprietär standard.

Proprietär? USB-C??
Det är ju en hel-öppen standard.

Permalänk
Medlem

Ja, branschen fick ju bra många år på sig att lösa det själva... så det är på tiden med en standardisering. Redan så otroligt skönt och smidigt när man behöver ladda något och inte hittar laddaren eller en sladd att bara kunna ta en annan man har liggandes. Kommer ihåg när man grävde runt i en uppsjö olika laddare som ofta bara fungerade med en modell från en tillverkare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är Apples laddare bättre? Du får inte ens med en laddare om du köper en ny iPhone? har själv ägt massvis med Android mobil och aldrig haft problem med själva laddaren. Varken om det är usb typ c eller typ a i laddaren. Så vet inte vart deras laddare är bättre med tanke på hur otroligt dåligt dom laddar jämfört med vad som finns tillgängligt för vissa android mobiler.

Den sitter bättre ja. Hur snabbt man laddar en telefon är helt ointressant då jag enbart laddar på natten. För över data gör jag inte heller via telefonen till datorn.

Så därför tycker jag den är bättre. Min högst personliga åsikt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

USB-B hane är 10,45mm tjock

Nä, den är 7.26 x 8 mm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare

Bra, på två sätt, USB-C är najs och att den trådlösa laddningstekniken kommer att pushas framåt (se Apple som kommer att innovera som dom brukar göra imo)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Den sitter bättre ja. Hur snabbt man laddar en telefon är helt ointressant då jag enbart laddar på natten. För över data gör jag inte heller via telefonen till datorn.

Så därför tycker jag den är bättre. Min högst personliga åsikt

Mjaa och en annan tycker tvärt om efter hur många gånger själva kabeln gick sönder för sambon innan jag fick henne lämna frukt världen att gå över till den goda sidan (mutade henne med en kaka)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nä, den är 7.26 x 8 mm.

På vilket sätt är detta en bra storlek på en laddkontakt för bärbara enheter? Såväl usb-c som lightning känns som ett betydligt bättre val.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta en bra storlek på en laddkontakt för bärbara enheter? Såväl usb-c som lightning känns som ett betydligt bättre val.

USB-C är så klen och vek och kan åka ur lätt eftersom kontaktytan är så mikroskopisk. USB B är rejäl och stadig. Den perfekta USB-kontakten, helt enkelt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av norrby89:

ska bli kul å se hur många miljoner dom förlorar på detta lär nog utan tvekan vara en märkbar skillnad i plånboken för frukten ^^

Säg inte det. För många så är just avsaknad av USB C ett av de största skälen till att inte välja en iPhone om man tänker köpa en dyr mobil i samma prisklass.

Permalänk

Surt, blir ju en hel del utrustning här hemma som blir värdelös. Kommer ta några år innan miljönyttan faktiskt ligger plus.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyklonen:

USB-C är så klen och vek och kan åka ur lätt eftersom kontaktytan är så mikroskopisk. USB B är rejäl och stadig. Den perfekta USB-kontakten, helt enkelt!

Beror på vilka kablar du har, detta är inget problem på bra saker (wish kablar visst)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skönt, då slipper man förhoppningsvis i framtiden den eviga frågan: "har du en Iphone-laddare?".

Skrivet av Chippen2188:

Marknaden är inte redo att ta bort porten. Många bilar har inte trådlös Apple Carplay t.ex. Men det skiter väl Apple i.

Löser sig med en adapter som Apple lär sälja till det fina priset av 500 kr. Är ju precis samma sak med bilar som bara har 3,5mm ingång för ljud och nyare telefoner som saknar den. Då är ju dessutom Apple Carplay ovanligare och mer nischat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Master of Overkill

Apple kommer ju inte ta bort porten pga enorma pengarna dom får för den (eller om dom tvingas till det)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

tänker om Apple kör spåret endast trådlös laddning - vad händer då med alla phone-junkies, som använder telefonen hela dygnet?

Blir ju svårt att ha den på en trådlös laddplatta samtidigt som man kör Snapchat?

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Apple kommer ju inte ta bort porten pga enorma pengarna dom får för den (eller om dom tvingas till det)

Jodå, dem har varit på väg dit i några år.
Med tanke på att det tar, vadå 3-4 timmar att föra över en fil som tar 3-4 minuter med USB-C så är det begränsningar i användbarheten för Pro-enheter som pallar köra Apple ProRes.

(Lightning är fortfarande USB2, innovation vettu)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Proprietär? USB-C??
Det är ju en hel-öppen standard.

https://www.usb.org/getting-vendor-id

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Gut!
Tycker ipaden med usb-c funkar bra och den kan laddas hyfsat snabbt med samma laddare som till macbooken.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Risken med detta är att det förhindrar någon att komma med en ännu bättre kabel i framtiden. Tänk om det beslutats att VGA kabel var enda som fick användas för dator och vi inte fått DVI HDMI och DisplayPort.

Micro USB är ändå i stort sett utdött så enda fördelen det kan ha är möjligen att Apple går över till det. Men de planerar ju ha bara trådlös laddning istället vilket inte är bättre.

Hoppas det blir bra och inte får massa oönskade konsekvenser. I teorin är det skönt med slippa ha olika kablar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jodå, dem har varit på väg dit i några år.
Med tanke på att det tar, vadå 70 timmar att föra över en fil som tar 2 minuter med USB-C så är det begränsningar i användbarheten för Pro-enheter som pallar köra Apple ProRes.

(Lightning är fortfarande USB2, innovation vettu)

Vilka överföringshastigheter har du räknat med? Det känns som att du har fått lite fel på storlekarna.

USB-C max 40 Gbps
Lightning max 480 Mbs

40e3 / 480 = 83

70 timmar / 2 min = 2100

Det är nog inte så vanligt bland dagens telefoner att de stödjer 40 Gbps tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Löser sig med en adapter som Apple lär sälja till det fina priset av 500 kr. Är ju precis samma sak med bilar som bara har 3,5mm ingång för ljud och nyare telefoner som saknar den. Då är ju dessutom Apple Carplay ovanligare och mer nischat.

Nu är ju inte ljud och Apple Carplay samma sak. Ljud via 3,5mm kan ersättas med en adapter i lightning-kontakten eller Bluetooth, vilket finns i alla bilar. Apple Carplay kräver även data, inte bara ljud. Och jag skulle nog säga att i dom flesta bilar efter 2015 så är Apple Carplay/Android Auto mer vanligt än 3,5mm uttaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vansinne!

Man borde ha standariserat formfaktor USB B, den enda vettiga USB-kontakten.

B, B-superspeed, Micro-B, Micro-B superspeed eller Mini-B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Surt, blir ju en hel del utrustning här hemma som blir värdelös. Kommer ta några år innan miljönyttan faktiskt ligger plus.

Varför skulle utrustningen bli värdelös?

Ontopic, vad händer när nästa USB-kontakt kommer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

B, B-superspeed, Micro-B, Micro-B superspeed eller Mini-B?

Nu pratar jag om den fysiska formen. Hur kontakterna byggs upp inne i den är sekundärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle utrustningen bli värdelös?

Ontopic, vad händer när nästa USB-kontakt kommer?

Förhoppningsvis behöver det inte komma en uppföljare till USB-C på länge. Det är inte en perfekt kontakt (Lightning är från vad jag hört en bättre kontakt på många sätt) men den är klart "good enough" för allt man någonsin behöver göra med en mobiltelefon. Det finns inget en iPhone kan göra idag som den inte lika gärna skulle kunna göra

Hellre en lite sämre kontakt som är standardiserad än att tillverkare ska köra med sina egna kontakter. Om vi nu bara utöver Lightning även kan få slippa allt micro-USB (och t.o.m. Mini-USB!) som fortfarande förekommer på helt nya produkter så vore det ju skitbra.