Någon som köpt PS5 men som sedan gått över till Series X? (Eller tvärtom)

Permalänk
Medlem

Någon som köpt PS5 men som sedan gått över till Series X? (Eller tvärtom)

Hej,

Som rubriken lyder- finns det någon här som gjort ett val men som sedan bytt konsol? Jag skulle vilja höra varför i så fall.

Jag sitter just nu med en PS5 disc-version, men har sneglat på Xbox gamepass som erbjuder mycket roliga spel för en låg kostnad, medan PS5 tar bra betalt för sina spel och deras motsvarighet saknar bra titlar?

Jag har prövat PS5 "exclusives spelen", men de har väl inte dragit mig till soffan egentligen, nu är frågan om jag ska bygga vidare här eller byta till Xbox och köra "resten" där för en mycket billigare peng?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Något som är helt oslagbart är ju mängden spel man får med Gamepass.

Det finns 430+ spel till xbox (med bakåtkompatibla spel inräknade), och 200+ till PC.

Jag hoppade på xbox när Xbox One släpptes, mest för Forza. Mängden spel till PS5 har väl varit ganska bristfällig för att vara en ny konsol, men kvalitén på dem är ju väldigt hög.

Det som är bra med Xboxen är väl att den stödjer VRR och Dolby atmos, något som saknas hos Sonys variant.

Men den största anledningen att byta märke på konsolen är väl om kompisarna spelar på något annat. Oftast köper man väl samma som ens vänskapskrets, eftersom Sony är så o­hemulskt emot crossplay.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver beror det ju lite på situationen.
Jag har båda konsolerna. De flesta kompisarna lirar på PS5/PS4 så för onlinespel blir det mest PS5.
Sen har jag en ett Atmos 5.2.4 system i vardagsrummet och där gör sig Series X bättre. Atmos, VRR stöd och den är tyst, vilket jag inte kan säga om PS5.
Så för alla singleplayer spel som släpps på båda kommer det helt klart bli att spela på Series X.
Gamepass är grymt för vad det är. Är nog upp till var och en vad man tycker om utbudet men hittills finns inte så många spel jag känt ett behov av att köpa iom att många finns som gamepass

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag köpte en PS5 men gick över till en Ouya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Jag köpte en PS5 men gick över till en Ouya.

Bra byte.. Ouya är ju så tyst och liten..

Permalänk
Avstängd

Kör båda, men använder PS5:an enbart för tillfället. Tycker de har bättre spel.

Men Xbox Game Pass är en guldgruva, man hinner inte spela allt bara

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart på Playstation pga jag älskar Naughty Dog & Quantic Dream som båda gör fantastiska exklusiva spel till konsolen.
Om det inte vore för dessa 2 företagen hade jag med all förmodan kört på Xbox.

Så det beror helt på om du gillar dessa exklusiva spel eller inte.
Om du inte bryr dig om dem så kör på Xbox Game Pass som är en bättre bang for the buck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Hej,

Som rubriken lyder- finns det någon här som gjort ett val men som sedan bytt konsol? Jag skulle vilja höra varför i så fall.

Jag sitter just nu med en PS5 disc-version, men har sneglat på Xbox gamepass som erbjuder mycket roliga spel för en låg kostnad, medan PS5 tar bra betalt för sina spel och deras motsvarighet saknar bra titlar?

Jag har prövat PS5 "exclusives spelen", men de har väl inte dragit mig till soffan egentligen, nu är frågan om jag ska bygga vidare här eller byta till Xbox och köra "resten" där för en mycket billigare peng?

Jag köpte en ps5 i våras. inte haft Playstation sen ps3. Jag spelade otroligt mycket på den. Men nu i Augusti så köpte jag en series X också. Det var främst för jag fick nostalgi och blev sugen på Halo. Köpte även tre år gamepass via turkiet för 950 kr. Sedan jag köpte series x har jag inte startat min ps5 tyvärr. Men det är för det inte har släppts något exklusivt de senaste månaderna. Nu i februari kommer Horizon och då kommer det spelas massvis igen på den.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag äger PS5an endast för de exklusiva spelen, det finns inget spel på xbox som ens kommer i närheten. Medans jag har xboxen för gamepass och spelar massa spel jag aldrig hade spelat annars. Nu senaste Nobody saves the world och Deaths door.

Permalänk
Medlem

Om du har provat dom exklusiva och inte gillar dom så borde du självklart byta till xbox.
Game pass är det bästa i spelvärlden just nu och det kommer inte bli sämre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Hej,

Som rubriken lyder- finns det någon här som gjort ett val men som sedan bytt konsol? Jag skulle vilja höra varför i så fall.

Jag sitter just nu med en PS5 disc-version, men har sneglat på Xbox gamepass som erbjuder mycket roliga spel för en låg kostnad, medan PS5 tar bra betalt för sina spel och deras motsvarighet saknar bra titlar?

Jag har prövat PS5 "exclusives spelen", men de har väl inte dragit mig till soffan egentligen, nu är frågan om jag ska bygga vidare här eller byta till Xbox och köra "resten" där för en mycket billigare peng?

Sitter med xbox series x men har märkt jag vill ha ps5 tilltalar mig mer, om du är intresserad av byte hör av dig, har också ett par gryma trådlösa headset

Permalänk
Medlem

Hade PS5 och upptäckte sedan Game Pass, blev en självklarhet för mig då jag tröttnar fort och byter spel ofta.
Sen var det en plus att Xbox har Dolby Vision och bättre hårdvara på papperet och dessutom ser mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

Xboxens quick resume är ju en gudagåva, var helt säker på att PS5 skulle ha nåt liknande men icke. Så den blir mest stående för man vill inte väcka familjen heller.

Permalänk
Medlem

Jag är själv på väg att byta till Playstation enbart för att få spela ett par exklusiva titlar, jag hittar ganska omgående flera orsaker till varför jag själv hade lämnat Playstation för Xbox.

Ta till exempel Ratchet and Clank. Det finns totalt 14 spel, varav 3 är remastrade. Av alla de här spelen så finns bara 2 st att köpa på Playstation-store, här kan du helt enkelt bara köpa PS4 och PS5 spel. Inga gamla godingar, om de nu inte är remastrade.
Xbox däremot saluför både gamla xbox och xbox 360 spel i sin butik. Nu är ju inte Xbox rakt igenom bättre då de börjat ta bort deras egna "gamla" spel, så fort t ex ett Forza-spel fyller 4 år, då tas det bort från butiken.

Gamepass är såklart guld, men har medfört sig en tråkig förändring. Har haft Xbox live gold i 6-7 år, i prenumerationen ingår ett par gratis titlar varje månad och sedan Gamepass lanserades så har man inte fått en enda vettig titel genom Xbox live gold. Tidigare har man fått iaf 3-4 top notch titlar per år, t ex AC Black flag, Bioshock, Hitman, Forza.