Illegal IPTV och andra samhällskatastrofer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, iom att jag agerar teknisk support för extremt stor andel av min släkt, en hel del vänner och så samt inga vänner som jag vet drar ner eget betalar för någon tjänst för det så kan på rak arm säga att det verkligen inte är ett gäng varken bland tekniskt kunniga eller okunniga.

När en lobbyist för något påstår att de är "utsatta" så är det rimligt att faktiskt vara skeptisk.

Vet flera i min umgängeskrets som betalar för såna här tjänster, skulle jag börja fråga så skulle jag säkert hitta fler. Många som förr tankade hem filmer osv men som tycker det är enklare med illegal IPTV och deras medföljande VOD-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thule:

Vet flera i min umgängeskrets som betalar för såna här tjänster, skulle jag börja fråga så skulle jag säkert hitta fler. Många som förr tankade hem filmer osv men som tycker det är enklare med illegal IPTV och deras medföljande VOD-tjänster.

Då har vi väldigt olika kretsar onekligen, verkar ju dock udda att betala för något du antingen behovsmässigt kan täcka med legal streaming eller utan kostnad fixa själv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja och det står uttryckligen att det inkluderar både kunniga och okunniga, dvs kommentar om att det är skevat pga avgränsning till okunniga faller. Om du ska svara får du gärna göra det på vad som faktiskt står i helhet och inte en selektiv del, gör man det är det ganska poänglöst.

Klart det blir skevt om du talar om saker du möter, frågar du inte dina vänner får du knappast veta.

Permalänk
Medlem

Känner mig väldigt ute ur tekniken just nu men vad är illegal IPTV? Är det alltså att man streamar tv-kanaler på något sätt, typ som med gamla skolans guldkort i satellitmottagarna?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart det blir skevt om du talar om saker du möter, frågar du inte dina vänner får du knappast veta.

Jag pratar med mina vänner och vet vilka lösningar de kör, så förstår inte riktigt vad du försöker säga här.
Under Corona speciellt har sådana saker varit ganska brett diskuterat iom att folk är hemma mycket mm.

Har du inget givande att tillägga så släpper jag det här.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då har vi väldigt olika kretsar onekligen, verkar ju dock udda att betala för något du antingen behovsmässigt kan täcka med legal streaming eller utan kostnad fixa själv.

Att kunna titta på t.ex. live-sport kostar skjortan om du vill göra det legalt och fulstreaming har usel kvalitet. Utbudet du får är dessutom enormt sett till den peng du betalar. Utan kostnad är ju också en definitionsfråga, behövs utrymme för att tanka hem filmer/serier, kostar tid att hålla på med det också, går så klart att göra den biten väldigt smidigt också men jämfört med att bara ha illegal IPTV så kommer det garanterat att ta mer tid.

Det är ju framför allt bekvämligheten som gör att iaf jag slutat tanka själv utan väljer att ha konto på de streamingtjänster som har något jag eller barnen är intresserad av att titta på. HBO/Disney+/Netflix/Prime/Viaplay blir så klart en slant i månaden men den betalar jag gärna för att slippa allt krångel. Gissar att det är samma anledning till att folk skaffar en illegal IPTV-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Känner mig väldigt ute ur tekniken just nu men vad är illegal IPTV? Är det alltså att man streamar tv-kanaler på något sätt, typ som med gamla skolans guldkort i satellitmottagarna?

Ja precis detta. TV-kanaler, princip alla som finns i Sverige, men också utländska kanaler.
Sen finns det oftast VOD innehåll(video-on-demand), med flera tusentals filmer nya som äldre.
Tror mest folk har det för tv-kanalerna.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thule:

Att kunna titta på t.ex. live-sport kostar skjortan om du vill göra det legalt och fulstreaming har usel kvalitet. Utbudet du får är dessutom enormt sett till den peng du betalar. Utan kostnad är ju också en definitionsfråga, behövs utrymme för att tanka hem filmer/serier, kostar tid att hålla på med det också, går så klart att göra den biten väldigt smidigt också men jämfört med att bara ha illegal IPTV så kommer det garanterat att ta mer tid.

Det är ju framför allt bekvämligheten som gör att iaf jag slutat tanka själv utan väljer att ha konto på de streamingtjänster som har något jag eller barnen är intresserad av att titta på. HBO/Disney+/Netflix/Prime/Viaplay blir så klart en slant i månaden men den betalar jag gärna för att slippa allt krångel. Gissar att det är samma anledning till att folk skaffar en illegal IPTV-tjänst.

Jo sant att sportutbudet är ju för många avgörande men för serier/film krävs ganska minimalt jobb då det mesta går att automatisera.
Men ja alla prioriterar ju annorlunda, dock verkar det ju även bero på bekantskapskrets.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Känner mig väldigt ute ur tekniken just nu men vad är illegal IPTV? Är det alltså att man streamar tv-kanaler på något sätt, typ som med gamla skolans guldkort i satellitmottagarna?

Du laddar typ ner Smart IPTV på din Samsung-apparat och köper en lista att ladda in från någon skojare som annonserar på sociala medier. Finns boxar också, och det finns fysiska butiker du kan köpa allt i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jo sant att sportutbudet är ju för många avgörande men för serier/film krävs ganska minimalt jobb då det mesta går att automatisera.
Men ja alla prioriterar ju annorlunda, dock verkar det ju även bero på bekantskapskrets.

Ja alltså, de jag känner som köper såna här tjänster är inte såna som förut skulle ha tankat hem det iaf, de hade isåfall bett någon mer inne på området om det så för dem är det ju win/win, betala en mindre summa och få allting levererat i tvn utan att behöva be någon om hjälp eller lära sig hur man fixar det själv. De behöver inte ens ha en dator längre.
Har även bekanta som fortfarande tankar allt de konsumerar, då ofta automatiserat som du säger men de är också mer tekniskt kunniga än de som köpt ett illegalt IPTV-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Dessa siffror de hittat på antar att piratIPTV-kunderna fortfarande skulle vara intresserade av tjänsten om den kostade 10+ gånger så mycket och ändå hade avsevärt sämre utbud än tidigare. Är man TV-leverantör önskar man nog det men särskilt rimligt tror jag inte att det är. Handlar om att piratIPTV ger en bättre upplevelse än alternativet trots att det streamas från överbelastade servrar, marknadsförs av random säljare på Facebook och dessutom är olagligt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

tror att många stött på dessa tjänser på nätet random och startat en betalpremuneration utan att veta att det är en olaglig tjänst utan trott att det var en legit laglig tjänst med bra pris då inte alla direkt skyltar med att du faktiskt betalar för en olaglig tjänst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

https://www.expressen.se/debatt/illegal-tv-och-piratkopiering...

Många hushåll i Sverige strömmar illegal tv, köper piratkopierade produkter, eller laddar ned dataspel illegalt. Det kan låta harmlöst, men resultatet är att 71 000 jobb trängs undan, att 17 miljarder kronor i skatteintäkter uteblir och att miljarder kronor årligen går till den organiserade kriminaliteten, skriver Nima Sanandaji och Sara Lindbäck.

Problemet är att det alltid antas att alternativet hade uppstått, dvs att de betalt för det legala alternativet om pirat-alternativet inte funnits.

Illegala nedladdningar var nästan utrotade för ett par år sedan då det var lätt att få tag i vad man ville från mestadels Netflix. Idag är marknaden så fragmenterad så man behöver 154651 olika tjänster, det som streaming ursprungligen löste, så piratandet är på väg upp igen.

Gissar det sker mest inom sport då det krävs 3 abonnemang för att följa fotboll (Staten äger Champions League via Telia, Discovery har allsvenskan, Viasat Premier League). Är man exempelvis sportintresserad så får man även betala för alla andra sporter man inte är intresserad av och då sport verkar vara det enda som fortfarande går att få någon att betala rejält för (säg 500 kr paket) så blir det mycket i månaden gissar jag folk tycker. Själv nöjer jag mig med Premier League... det är ändå så mycket sport

Permalänk
Medlem

Hm, ja, sport-kanaler kan jag ju förstå att folk vill ha IPTV till för att se "live", och kan man skaffa sådana billigare så...

Angående IPTV, är det typ många som delar på samma abb (som företagslicenser för mjukvara), eller är det något piratföretag som har en shitload of abonnemang och sedan i sin tur streamar ut till sina kunder? I Sverige eller handlar det främst om utländska kanaler? Försöker bara förstå upplägget, och de summor det blir.

Har själv inget behov av IPTV, löser det jag vill se på mer traditionella sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, ja, sport-kanaler kan jag ju förstå att folk vill ha IPTV till för att se "live", och kan man skaffa sådana billigare så...

Angående IPTV, är det typ många som delar på samma abb (som företagslicenser för mjukvara), eller är det något piratföretag som har en shitload of abonnemang och sedan i sin tur streamar ut till sina kunder? I Sverige eller handlar det främst om utländska kanaler? Försöker bara förstå upplägget, och de summor det blir.

Har själv inget behov av IPTV, löser det jag vill se på mer traditionella sätt.

Det är piratsändningar över internet. Någon som tar ner allt, kodar om och strömmar.

Permalänk
Avstängd

Ingen som har pirat iptv hade betalt dom hutlösa summorna det kostar att ha alla film och sportkanaler. Bara en sportkanal kostar 399kr, för 350kr får man två månader pirat iptv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Hm, ja, sport-kanaler kan jag ju förstå att folk vill ha IPTV till för att se "live", och kan man skaffa sådana billigare så...

Angående IPTV, är det typ många som delar på samma abb (som företagslicenser för mjukvara), eller är det något piratföretag som har en shitload of abonnemang och sedan i sin tur streamar ut till sina kunder? I Sverige eller handlar det främst om utländska kanaler? Försöker bara förstå upplägget, och de summor det blir.

Har själv inget behov av IPTV, löser det jag vill se på mer traditionella sätt.

Det går inte att dela pirat iptv. Om ett hushåll har två datorer kan man bara se på vad det ena abbonemanget sänder, vill man växla mellan olika kanaler måste man köpa ett till abbonemang.

Permalänk
Medlem

Tror de själva lite är orsaken till att ful-streaming är så stort, även om det såklart inte är hela orsaken.

Men att tex ta 500kr/mån om någon bara vill se några SHL matcher i månaden är inte rimligt.
Skulle de sänka till halva priset så skulle de säkert få mer än dubbelt så många fler abbonenter och därmed samma kostnad, men färre piratanvändare. (om man nu bortser från kostnaderna i infrastruktur)

Lite som bio, det är svindyrt och de klagar på att det är 10-15 pers på visningarna, men istället för att ta halva priset och få kanske 50-70 pers så klagar man på internet och höjer priserna istället.

Jag hade jättegärna betalat för BBC-utbudet, men det finns inte i Sverige. Man kan få enstaka kanaler som tex BBC Brit, men det är jag inte intresserad av. Så då har man två val, piratkopiering eller vara utan. Så tyvärr är jag utan både det och SHL.