Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

Permalänk
Medlem

Sluta gör Windows Update värdelöst. Om jag hämtar hem uppdateringar, installerar dem så ska jag kunna få alla efterkommande om jag trycker på knappen "Check for updates" varför i helvete måste datorn vara igång i SEX TIMMAR? Jag förstår inte hur svårt det kan vara att skicka en text string som berättar vad jag har för att sedan avgöra om det finns något jag borde ha. Tänk om det hade varit samma för ett spel. Mer än två veckor sedan som patchen som pajade l2tp kom, IDAG är de första klienterna som har fått patchen som fixar det. Sluta vara efterblivna!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Såg bara den här delen fört..

” Windows Update kräver sex ”

Man undrar ju ibland, haha!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Såg bara den här delen fört..

” Windows Update kräver sex ”

Man undrar ju ibland, haha!!

Så det är därför jag aldrig får några uppdateringar..

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Min uppdaterar inte ens om jag vill, blir bara error
https://i.imgur.com/NzgYAER.jpg

Hade samma problem och testade lite olika lösningar då även steam vägrade att installera uppdateringarna den drog hem, det enda som hjälpte mig va att dra hem win11installationassistant o köra de i win7 kompatibelt läge, antar att något inte blev helt rätt när den uppgraderades från win 10 till 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Varför skulle man inte sätta datorn i sleep när man är borta en längre stund?

Varför ska man? Ser inte poängen med det.

Jag sitter rätt mycket med datorn och vill att den kommer igång direkt när jag rör på musen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Varför ska man? Ser inte poängen med det.

Jag sitter rätt mycket med datorn och vill att den kommer igång direkt när jag rör på musen.

Ja, reaktionstiden är inte mer än en sekund från sleep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, reaktionstiden är inte mer än en sekund från sleep.

Ja, ok. Sleep är väl vad datorn går ned i automatiskt när det stått ett tag utan aktivitet? Har lite dålig koll på vad som är sleep och hibernate etc. Men jag förstår inte riktigt grejen att stänga av datorn helt, den kan väl lika gärna stå på? Har man torrentklient igång med RSS-downloads så vill man ju att det är aktivt 24/7.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ja, ok. Sleep är väl vad datorn går ned i automatiskt när det stått ett tag utan aktivitet? Har lite dålig koll på vad som är sleep och hibernate etc. Men jag förstår inte riktigt grejen att stänga av datorn helt, den kan väl lika gärna stå på? Har man torrentklient igång med RSS-downloads så vill man ju att det är aktivt 24/7.

För att spara pengar? Det kostar att använda elen. Jag har ingen torrentklient eller RSS downloads så datorn står bara helt i idle och då känns det jävligt onödigt att den är igång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Hade samma problem och testade lite olika lösningar då även steam vägrade att installera uppdateringarna den drog hem, det enda som hjälpte mig va att dra hem win11installationassistant o köra de i win7 kompatibelt läge, antar att något inte blev helt rätt när den uppgraderades från win 10 till 11.

Aj då. Mitt steam vill inte heller installera uppdateringar. Installera du om 11:an eller bara reparerade?
När du skriver köra i kompatibilitetsläge menar du högerklicka på filen och gå in i inställningarna där man kan ändra sådant?

Permalänk
Medlem

Windows behöver ju fixa sina updates. Att behöva starta om bara för man uppdaterat är ju inte acceptabelt. Att vissa uppdateringar tar över 8 timmar att slutföra i ett stadie där datorn är oanvändbar är heller inte acceptabelt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Windows behöver ju fixa sina updates. Att behöva starta om bara för man uppdaterat är ju inte acceptabelt.

Det är väl ett *önskemål* som de flesta användare skulle skriva under på (oavsett OS), men det är inte något trivialt problem och Windows lösning motsvarar väl i princip alla realistiska alternativ på denna punkt.
Med det inte sagt att inget kan eller bör förbättras, bara att jag tycker det känns lite väl starkt med "inte acceptabelt" när det är ett verkligt besvärligt problem och ingen annan verkar ha någon avsevärt bättre lösning på plats heller.

Skrivet av Field-Mouse88:

Att vissa uppdateringar tar över 8 timmar att slutföra i ett stadie där datorn är oanvändbar är heller inte acceptabelt.

Är detta en ren missuppfattning av vad artikeln handlar om eller ett annat problem som du tar upp?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför använder ni Windows om det är så dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Aldrig haft problem med detta. När uppdateringar kommit får jag en notifikation, sen installerar jag dem när jag stänger ned för dagen. Är det bara "Home" och "Pro" som har dessa problem? Själv har jag alltid använt Enterprise LTSC.

"Detta" som i det artikeln handlar om? Hade tippat på att få här på Sweclockers har ett användningsmönster som passar den rätt speciella situation som artikeln handlar om...

Scenariot som artikeln beskriver: du har datorer som aldrig är uppkopplade minst två timmar i sträck och 6 timmar totalt under månaden
Vad de konstaterat: det kan i det läget bli så att Windows Update inte hittar inte någon uppdatering av sig själv

Och med tanke på att artikeln tydligt är riktad till IT-avdelningar som försöker tillmötesgå krav de har på sig om att hålla hela maskinparken uppdaterad så kan man förstå att scenariot kan ha ett visst intresse i de kretsarna, men knappast det breda intresse som folk som läser Swecs artikel förväntar sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Detta" som i det artikeln handlar om? Hade tippat på att få här på Sweclockers har ett användningsmönster som passar den rätt speciella situation som artikeln handlar om...

Scenariot som artikeln beskriver: du har datorer som aldrig är uppkopplade minst två timmar i sträck och 6 timmar totalt under månaden
Vad de konstaterat: det kan i det läget bli så att Windows Update inte hittar inte någon uppdatering av sig själv

Och med tanke på att artikeln tydligt är riktad till IT-avdelningar som försöker tillmötesgå krav de har på sig om att hålla hela maskinparken uppdaterad så kan man förstå att scenariot kan ha ett visst intresse i de kretsarna, men knappast det breda intresse som folk som läser Swecs artikel förväntar sig.

Japp, ibland läser man inte artikeln ordentligt innan man skriver. Inlägget raderat. Tack!.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Sex timmar igång per månad, med minst två timmar sammanhängande, inte direkt svårt att lösa för de flesta skulle jag tro. Men många har ju en dator de knappt använder nuförtiden, mest av gammal vana antar jag, och då funkar det förstås mindre bra.

Men jag vet inte riktigt hur folk får sådana stora problem. För mig har uppdateringar funkat bra sedan typ W7 i alla fall, men jag kör uteslutande Pro förstås, det kanske hjälper en del. Sen har jag fått problem på jobbdatorn emellanåt, inte något strul egentligen men det kan ta lång tid, men det beror förstås på att IT styr så mycket med alla policys och grejer som ska in innan uppdateringen är klar. Jag misstänker också att vi inte hämtar uppdateringen från MS utan från företagets nätverk vilket inte direkt snabbar upp saker när något hundratal personer samtidigt ska uppdatera över ett pissigt nätverk med tvingad VPN. Detta har dock funkat mycket bättre sedan hemarbetet kom igång.

Min misstanke är att många som får problem får det för att de kämpar emot för mycket. Jag förstår ju känslan och instinkten, men allt funkar väldigt mycket smidigare om man bara låter uppdateringar installeras och inte installerar diverse mjukvaror för att hindra datorn att utföra det underhåll som MS anser krävs. Jag har dock inte installera automatiskt aktiverat, men ladda ner automatiskt, och då och då när jag ska sätta datorn i sleep så står det typ "Starta om för att installera uppdateringar", och då gör jag det, eller oftare "Installera och stäng av", vilket är en trevlig funktion.

Permalänk
Medlem

För min del har Windows Update orsakat mer dataförlust än något virus.

Glömmer jag att spara något i IDE:n på kvällen passar Windows Update alltid på att starta om datorn. Samma sak om jag låter datorn stå på för att rendera film eller liknande. Omstart direkt.

Tycker dessutom att jag stänger av automatisk omstart flera gånger per år, men ändå hittar de sätt att starta om min dator.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Att Windows inte kommit längre trotts alla pengar det dragit in är förvånande. Linux kan du uppdatera systemfiler och även kernel på ett system som är i drift. Windows tar längre tid och kräver ofta att systemet startas om.

Herregud, att kolla om det ens finns några uppdateringar tar pfta längre tid än att kolla, ladda ner och installera på Linux.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

För min del har Windows Update orsakat mer dataförlust än något virus.

Glömmer jag att spara något i IDE:n på kvällen passar Windows Update alltid på att starta om datorn. Samma sak om jag låter datorn stå på för att rendera film eller liknande. Omstart direkt.

Tycker dessutom att jag stänger av automatisk omstart flera gånger per år, men ändå hittar de sätt att starta om min dator.

Har du ställt in aktiva timmar? Det borde lösa ditt problem med omstarter. Själv har jag aldrig råkat du för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat från w8->w10->w11 och aldrig haft problem med att datorn startar om av sig själv. Inte heller att den startar av sig själv.
När en uppdatering är nedladdad automatiskt kommer det alltid upp ett meddelande om jag vill starta om eller inte. Den startar inte om så länge jag inte klickar "OK" i det meddelandet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Pausar i en månad i taget. Klarar inte av förbaskade auto update.
Kör temporärt med mobil internet 4 månader tills fiber kommer. Väldig irriterande att skjuta upp i ms till 2000 för plötslig nertankning.
Med fiber blev de +5-10 ms.

Men värst med update är ju den korta förvaringen. Du gör något går på toa/lagar mat kommer tillbaka till omstartad dator allt inte sparat förlorat.

Räckvidden på använder datorn dessa timmar är på tok för uråldrad, 8 timmar blev 12 har jag för mej men på helgen då..passar kontors nissar.
Mellan kl 4-5.30vardagar kan den få göra sånt..

Permalänk
Avstängd

Jag är glad att jag kör LTSC av Win10 Pro, för där kan man stänga av automatisk omstart helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att Windows inte kommit längre trotts alla pengar det dragit in är förvånande. Linux kan du uppdatera systemfiler och även kernel på ett system som är i drift. Windows tar längre tid och kräver ofta att systemet startas om.

Herregud, att kolla om det ens finns några uppdateringar tar pfta längre tid än att kolla, ladda ner och installera på Linux.

Dom har gått bakåt tidigare windows hade hur ofta vill du uppdatera. Var annan dag/vecka osv.
Blev 8-10 timmars fönster utan uppdateringar per dag.nu 12?
Tog 1-2 år innan man ens kunde. Pausa updates i 7+7+7+7 dagar (jup måste klicka pausa 7 dagar 4 gånger varje månad. Fast måste updatera när en månad har gått för att pausa lika länge till

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett *önskemål* som de flesta användare skulle skriva under på (oavsett OS), men det är inte något trivialt problem och Windows lösning motsvarar väl i princip alla realistiska alternativ på denna punkt.
Med det inte sagt att inget kan eller bör förbättras, bara att jag tycker det känns lite väl starkt med "inte acceptabelt" när det är ett verkligt besvärligt problem och ingen annan verkar ha någon avsevärt bättre lösning på plats heller.

Är detta en ren missuppfattning av vad artikeln handlar om eller ett annat problem som du tar upp?

Hur ofta behöver man starta om en linuxburk? Typ aldrig. Hur lång tid tar det? Ingen alls typ. Dvs windows ligger väldigt mycket efter.
När irriterade man sig senast på att mobilen inte va uppdaterad? Jag vet inte tbh inte ens hur mon mobil löser det men det är nästan alltid up to date utan att jag ens behöver bry mig eller märker nåt.

Det andra är nog ett helt separat problem ja.

Min poäng är att windows updates verkligen inte har utvecklats tillräckligt de senaste åren. Hade windows släppts idag hade ingen accepterat att det beter sig som det gör.
"Aha du ska ha en powerpoint presentation med företagsledningen? aa men här, ta lite updates innan din dator kan starta, det tar bara ÅTTA TIMMAR"
Fullt rimligt och realistiskt säger du. Allow me to not agree

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett *önskemål* som de flesta användare skulle skriva under på (oavsett OS), men det är inte något trivialt problem och Windows lösning motsvarar väl i princip alla realistiska alternativ på denna punkt.
Med det inte sagt att inget kan eller bör förbättras, bara att jag tycker det känns lite väl starkt med "inte acceptabelt" när det är ett verkligt besvärligt problem och ingen annan verkar ha någon avsevärt bättre lösning på plats heller.

Är detta en ren missuppfattning av vad artikeln handlar om eller ett annat problem som du tar upp?

MacOS startar om för major updates som kommer någon gång per kvartal eller så - och de flesta av programmen du sannolikt kör kommer automatiskt lagra state vid omstart så du kommer tillbaka dit du var när du loggat in igen.

De flesta Linuxdistributioner (utan enterpriseavtal) rekommenderar en omstart ifall du uppdaterat till ny kärna. Kör du RHEL-baserat eller Ubuntubaserat är det stor chans att du inte ens behöver göra det, om du tycker det är värt lite pengar att slippa neretid. Fedora är väl den mest Windowslika distributionen på så sätt att den kommer föreslå omstart vid uppdatering om du uppdaterar via GUI. Kör du dnf från en kommandoprompt har du samma valfrihet som i vilken annan distro som helst. Men även Fedora kommer inte tvinga in uppdateringar vid en tidpunkt som inte passar dig.

Enkelt uttryckt skulle jag säga att typ alla har hittat bättre lösningar på problemställningen än Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malainor:

Pausar i en månad i taget. Klarar inte av förbaskade auto update.
Kör temporärt med mobil internet 4 månader tills fiber kommer. Väldig irriterande att skjuta upp i ms till 2000 för plötslig nertankning.
Med fiber blev de +5-10 ms.

Du kan aktivera "Ange som anslutning med datapriser" Eller Metered connection på engelska. Då laddar den inte ner uppdateringar automatiskt.

Skrivet av Malainor:

Men värst med update är ju den korta förvaringen. Du gör något går på toa/lagar mat kommer tillbaka till omstartad dator allt inte sparat förlorat.

Räckvidden på använder datorn dessa timmar är på tok för uråldrad, 8 timmar blev 12 har jag för mej men på helgen då..passar kontors nissar.
Mellan kl 4-5.30vardagar kan den få göra sånt..

Du kan ha upp till 18 timmar som aktiva timmar. Borde räcka för det flesta. Har du aktiverat aktiva timmar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

MacOS startar om för major updates som kommer någon gång per kvartal eller så - och de flesta av programmen du sannolikt kör kommer automatiskt lagra state vid omstart så du kommer tillbaka dit du var när du loggat in igen.

De flesta Linuxdistributioner (utan enterpriseavtal) rekommenderar en omstart ifall du uppdaterat till ny kärna. Kör du RHEL-baserat eller Ubuntubaserat är det stor chans att du inte ens behöver göra det, om du tycker det är värt lite pengar att slippa neretid. Fedora är väl den mest Windowslika distributionen på så sätt att den kommer föreslå omstart vid uppdatering om du uppdaterar via GUI. Kör du dnf från en kommandoprompt har du samma valfrihet som i vilken annan distro som helst. Men även Fedora kommer inte tvinga in uppdateringar vid en tidpunkt som inte passar dig.

Enkelt uttryckt skulle jag säga att typ alla har hittat bättre lösningar på problemställningen än Microsoft.

Nu argumenterar du utifrån vad användaren tvingas att göra, inte vad som *behöver göras*.

Där har vi ett av de stora problemen på Linuxsidan i detta sammanhang. Traditionellt har det varit "klart" när de uppdaterade filerna packats upp, men det har då varit upp till användaren att lista ut vad som behöver startas om (ibland samtliga processer!) för att färdigställa uppdateringen.
T.ex. senaste Ubuntu har blivit mycket bättre på att tydliggöra detta efter en uppdatering, man får se vilket härke det är med alla saker som måste startas om.
Och visst, det finns kexec-baserade lösningar för att patcha kärnan specifikt, men kärnan är bara en liten del av problemet som leder till att "omstart krävs" blir det enkla (även för användaren) svaret.

Vad gäller MacOS så skulle jag säga att det utifrån mina erfarenheter har ännu sämre uppdateringshantering än Windows, nedtiden är framförallt *mycket* längre.
Men visst, åtminstone deras egna applikationer behåller state i högre utsträckning, så det är kanske en idé som hjälper för vissa (för mig är det mest irriterande så länge det inte är 100% komplett). Dock tar ju uppdateringsprocessen så lång tid att det inte känns som att det spelar så stor roll, man skulle hinna återställa allt från "ren uppstart" många gånger om, om uppdateringen bara installerade lite snabbare (tänk om den åtminstone var lika snabb som Windows t.ex., och det säger jag utan att vara särskilt imponerad av Windows).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Har du ställt in aktiva timmar? Det borde lösa ditt problem med omstarter. Själv har jag aldrig råkat du för det

Skrivet av jnsson:

Du kan aktivera "Ange som anslutning med datapriser" Eller Metered connection på engelska. Då laddar den inte ner uppdateringar automatiskt.
Du kan ha upp till 18 timmar som aktiva timmar. Borde räcka för det flesta. Har du aktiverat aktiva timmar?

24 timmar är ju det man vill ha, det vore klart bättre om det skötte om allt utom omstarter automatiskt för det är ju de ofrivilliga omstarterna som är allra värst.
Dessutom verkar Edge föra sitt eget liv och uppdateras oberoende av resten men den startar ju i vart fall inte om men både Edge och Chrome verkar ju ofta krascha när det är dags att uppdatera så att man tvingas starta om dem och mäts av ett uppdateringsmeddelande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

alltid underållande att läsa alla klagomål på Windows som vanligt

har aldrig några problem med Win update, märker dock ibland på laptoparna på windows 11 kan det ta en stund ibland att ladda ner, men tror det är pga Delivery Optimization eftersom alla burkar hemma kör 11 så tar den först ifrån lokala nätet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Vad är det för korkad logik? Ska alla ha sina datorer ständigt igång för att Microsoft inte kan leverera/forcera uppdateringar?

Vart skickar jag elräkningen, Microsoft?

Permalänk
Medlem

Det här är kanske deras sätt att säga att de har ett problem, utan att lova en lösning.. dags för råttorna att lämna skeppet?
De har då ett problem. Bara att hoppas de har förstått det, och anpassar sig efter kunderna.. för tvärtom kommer aldrig att ske.