CPU fläkten går full hastighet vid spel, men temperaturen ligger på 50°C och processoranvändningen är på drygt 10%

Permalänk

CPU fläkten går full hastighet vid spel, men temperaturen ligger på 50°C och processoranvändningen är på drygt 10%

Hej!

Jag har nyligen byggt ny dator där allt är nytt utom mitt grafikkort (GeForce RTX 2060 6GB) och SSD (Samsung 970 EVO 1TB M.2). Innan jag bytte delarna så hade jag ett liknande problem, fast datorn stängdes ner automatiskt, nu är det bara fläkten som går full fart.
Jag har testat göra en "factory reset" på datorn i fall jag hade något program på datorn som orsakade det, men det var inte fallet. Jag är väldigt osäker på vad problemet kan vara och skulle behöva hjälp från någon annan med andra idéer. Med tanke på att jag behöll grafikkortet och mitt SSD känns det som att det kan vara problemet, men det har väll inget med CPU fläktens hastighet att göra?

Extra info:
Processor: Intel Core i7-10700k
Moderkort: MSI MPG Z490M GAMING EDGE WIFI
CPU fläkt: be quiet! Pure Rock Slim 2
RAM: Dominator Platinum RGB 16GB (2x8GB)
Allt annat nödvändigt finns i texten...

Permalänk
Medlem

Körs den alltid i 100% (~2000 RPM?) eller händer det endast i spel?

Vilken anslutning är fläkten kopplad till? Hur är den inställd i BIOS?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

inte råkat ansluta cpufläkten till cpu_opt fläkt kontakten (om moderkortet har sådan) då den brukar dela pwmkurva med cpu_fan kontakten och gå efter rpm signalen på cpu_fan och om ingen fläkt finns där kör den 100% konstant iom att den inte får något varvtal tillbaka från en fläkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Decster:

Körs den alltid i 100% (~2000 RPM?) eller händer det endast i spel?

Vilken anslutning är fläkten kopplad till? Hur är den inställd i BIOS?

Den körs i full fart när jag spelar ett spel, annars är den normal.
Fläkten är ansluten till CPU_FAN1 precis upp åt höger om fläkten. Och inställningarna på BIOS har jag ingen aning om, ganska säger på att det är default.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte råkat ansluta cpufläkten till cpu_opt fläkt kontakten (om moderkortet har sådan) då den brukar dela pwmkurva med cpu_fan kontakten och gå efter rpm signalen på cpu_fan och om ingen fläkt finns där kör den 100% konstant iom att den inte får något varvtal tillbaka från en fläkt.

Fläkten är ansluten till CPU_FAN1, som ligger precis upp åt höger om fläkten.
Men den körs i full fart när jag spelar ett spel, annars är den normal. Anledningen kan ju vara så att den går full fart när processorn blir varmare, men det känns lite onödigt att fläkten går från 0 till 100 vid 50°C

Permalänk
Skrivet av WeirdSuedi:

Men den körs i full fart när jag spelar ett spel, annars är den normal. Anledningen kan ju vara så att den går full fart när processorn blir varmare, men det känns lite onödigt att fläkten går från 0 till 100 vid 50°C

Ja troligen är fläktkurvan lite väl snäv troligen behövs inte 100% förrän uppåt 80°c eller mindre krokarna och under 50°c kanske 30-50%

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeirdSuedi:

Låter som att du bör justera fläktkurvan i bios, se denna som lär visa ungefär hur du gör. https://www.youtube.com/watch?v=qu2CjqXDuVE

Du bör också installera HWmonitor - ett enkelt program som övervakar temps etc. du kan starta det och ha igång när du spelar och tabba ur, se vad cpu når för temp.

Mycket är väl en smaksak, men ligger cpu-tempen under ca 60-65 grader när du spelar så kan du definitivt sänka hastigheten på cpufläkten en bit. Vissa låter cpu-tempen gå upp mot 80 grader innan man låter fläkten gå 100% .

Sedan beror det på vad du har för chassi, chassifläktar och vad dessa går i för varv/fläktkurva. Du skriver inget om det. Har du inga chassifläktar alls behöver cpufläkt snurra mera för att kyla cpu med redan varm luft som står stilla i lådan. Med chassifläktar får du in kallare luft och snabbare ut varm luft, cpufläkt kan då snurra långsammare. Fler stora (120-140mm) fläktar=tystare dator.

Permalänk
Skrivet av anon330692:

Låter som att du bör justera fläktkurvan i bios, se denna som lär visa ungefär hur du gör. https://www.youtube.com/watch?v=qu2CjqXDuVE

Du bör också installera HWmonitor - ett enkelt program som övervakar temps etc. du kan starta det och ha igång när du spelar och tabba ur, se vad cpu når för temp.

Mycket är väl en smaksak, men ligger cpu-tempen under ca 60-65 grader när du spelar så kan du definitivt sänka hastigheten på cpufläkten en bit. Vissa låter cpu-tempen gå upp mot 80 grader innan man låter fläkten gå 100% .

Sedan beror det på vad du har för chassi, chassifläktar och vad dessa går i för varv/fläktkurva. Du skriver inget om det. Har du inga chassifläktar alls behöver cpufläkt snurra mera för att kyla cpu med redan varm luft som står stilla i lådan. Med chassifläktar får du in kallare luft och snabbare ut varm luft, cpufläkt kan då snurra långsammare. Fler stora (120-140mm) fläktar=tystare dator.

Jag har redan en app som heter "CoreTemp" som visar temperaturen på CPUn, men jag kan testa HWmonitor.
Jag trodde inte de andra fläktarna skulle vara intressanta pga CPU fläkten är den som går 100. Men jag lägger till de här nedan:
Chassi: Antec P120 Crystal
Fläktar: 6x Lian Li UNI FAN SL120 RGB (1 900 rpm)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeirdSuedi:

Jag har redan en app som heter "CoreTemp" som visar temperaturen på CPUn, men jag kan testa HWmonitor.
Jag trodde inte de andra fläktarna skulle vara intressanta pga CPU fläkten är den som går 100. Men jag lägger till de här nedan:
Chassi: Antec P120 Crystal
Fläktar: 6x Lian Li UNI FAN SL120 RGB (1 900 rpm)

Okej, core temp ser lite enklare ut. HW monitor visar lite mera info, men är fortf väldigt enkelt också. Du ser även fläkthastighet på chassifläktarna i HW monitor, åtminstone om du har fläktarna inkopplade i fläktutgångar på moderkortet. Om du har chassifläktarna inkopplade i någon sorts fläktkontroller via usb kanske du ser dom i någon Lian Li / Antec mjukvara i windows istället(?).

Med 6 st fläktar på 1900 rpm har du förmodligen mycket (överdrivet) välventilerat chassi. 1900 rpm låter i mina öron VÄLDIGT högt... du bör fixa fläktkurva för dessa också om du inte redan har det. Är du säker på att det inte är chassifläktarna du stör dig mest på?

Med så många fläktar lär det räcka om dom maxar på 900-1200 rpm vid tungt, långvarigt spelande. Om du inte spelar kan dom rulla på ca 400 varv. Det brukar kunna gå att ställa in så att dom går efter cpu-tempen. När cpu når 55 grader kan fläktarna börja att successivt varva upp till 600 rpm, 60 grader -> 850 rpm osv.. I bios/fläktprogram brukar man däremot ställa in fläkthastigheten i % och inte rpm. men du får testa dig fram... efter några veckor av pillande blir du nog nöjd

Själv har jag 4st 120mm-chassifläktar, 3in 1ut. 2 in-fläktar går inte alls vid låg cputemp.

Permalänk
Skrivet av anon330692:

Okej, core temp ser lite enklare ut. HW monitor visar lite mera info, men är fortf väldigt enkelt också. Du ser även fläkthastighet på chassifläktarna i HW monitor, åtminstone om du har fläktarna inkopplade i fläktutgångar på moderkortet. Om du har chassifläktarna inkopplade i någon sorts fläktkontroller via usb kanske du ser dom i någon Lian Li / Antec mjukvara i windows istället(?).

Med 6 st fläktar på 1900 rpm har du förmodligen mycket (överdrivet) välventilerat chassi. 1900 rpm låter i mina öron VÄLDIGT högt... du bör fixa fläktkurva för dessa också om du inte redan har det. Är du säker på att det inte är chassifläktarna du stör dig mest på?

Med så många fläktar lär det räcka om dom maxar på 900-1200 rpm vid tungt, långvarigt spelande. Om du inte spelar kan dom rulla på ca 400 varv. Det brukar kunna gå att ställa in så att dom går efter cpu-tempen. När cpu når 55 grader kan fläktarna börja att successivt varva upp till 600 rpm, 60 grader -> 850 rpm osv.. I bios/fläktprogram brukar man däremot ställa in fläkthastigheten i % och inte rpm. men du får testa dig fram... efter några veckor av pillande blir du nog nöjd

Själv har jag 4st 120mm-chassifläktar, 3in 1ut. 2 in-fläktar går inte alls vid låg cputemp.

Jag är nu 100% säker på att det endast är CPU fläkten. Jag såg nu att jag ställt in de andra fläktarna på 800rpm i "L-Connect 2" (fläktarnas egna program), men de kan som högst gå 1200rpm. När jag satte igång de på 1200 så hörde jag hur de lät och det är inte samma som jag hört tidigare, så det är endast CPU-fälten som går full fart. Jag ska se hur det ser ut i BIOS menyn, men jag är lite osäker på hur det ska vara där inne =P

Permalänk
Medlem

Du har väl satt de sex chassifläktarna så 3 blåser in och 3 blåser ut (eller 4-2). Blåser alla in i chassit så blir det varmt där inne. Både jag och en vän har fått fläktarna konfigurerade så när man beställt med montering från stora svenska återförsäljare (inga namn nämnda ).

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Skrivet av L-stream:

Du har väl satt de sex chassifläktarna så 3 blåser in och 3 blåser ut (eller 4-2). Blåser alla in i chassit så blir det varmt där inne. Både jag och en vän har fått fläktarna konfigurerade så när man beställt med montering från stora svenska återförsäljare (inga namn nämnda ).

Jag fixade lite i BIOS och det funkar bättre nu, men den blir varmare eftersom jag ökade fläktens hastighet vid högre temperatur.
Jag kan i alla fall säga att alla fläktarna går åt samma riktning (inåt tror jag). Jag visste inte att vissa fläktar skulle ta ut luften, jag antog att de fanns där för att kyla ner komponenterna och sedan försvann värmen ur andra möjliga hål ur chassit. Jag ska testa ha 4st in (de bakre och nedre) och 3 ut (de främre), då borde jag bara behöva byta håll på dem antar jag, så det ska inte vara några problem

Permalänk
Skrivet av WeirdSuedi:

Jag fixade lite i BIOS och det funkar bättre nu, men den blir varmare eftersom jag ökade fläktens hastighet vid högre temperatur.
Jag kan i alla fall säga att alla fläktarna går åt samma riktning (inåt tror jag). Jag visste inte att vissa fläktar skulle ta ut luften, jag antog att de fanns där för att kyla ner komponenterna och sedan försvann värmen ur andra möjliga hål ur chassit. Jag ska testa ha 4st in (de bakre och nedre) och 3 ut (de främre), då borde jag bara behöva byta håll på dem antar jag, så det ska inte vara några problem

generellt är bästa konfiguration

1-2 insug i fronten långt ner

1-2 utsug i bakkant högt upp antingen tak eller bakvägg

skulle säga i ditt fall 3 styck intag i fronten 2 utsug i baken och den nedre avstängd och fläkthålet igensatt är nog det bättre du kan göra.

insug i botten använder man bara om det absolut behövs eller om man gillar att rensa damfilter varannan dag typ...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeirdSuedi:

Hur varm blir din cpu nu då?

Se till att alla fläktar i fronten tar in luft, även dom i botten ska ta in luft och kan blåsa på grafikkortet. Ut där bak. Fläktarna som sitter på gpu'n är ofta vad som låter mest i en pc när man spelar, dessa kan du också ställa in fläktkurva på ifall du laddar ner MSI afterburner. Din gpu temp kan du också se i HWmonitor. Det är ingen fara att låta gpu gå upp mot 75 grader, ("hot spot" ännu högre). Bottenfläktar som kyler gpu gör att du kan köra gpufläktarna långsammare=tystare.

Du kanske även kan programmera chassifläktarna individuellt och vissa fläktar inte går alls vid låg belastning, surfande (när cpu går under ca 50-55 C).

Ha alltid fler fläktar som blåser in än ut.

Det är sällan man har två fläktar i bakkant. Du skulle nog klara dig med bara 1st, den övre. Jag har aldrig hört talas om ett chassi med två fläktar bak. Vad heter det? Eller har du nätagget längst upp där bak och du räknar med detta? Har du plats för fläkt i taket kan du flytta en från bakkant till taket

Permalänk
Skrivet av anon330692:

Hur varm blir din cpu nu då?

Se till att alla fläktar i fronten tar in luft, även dom i botten ska ta in luft och kan blåsa på grafikkortet. Ut där bak. Fläktarna som sitter på gpu'n är ofta vad som låter mest i en pc när man spelar, dessa kan du också ställa in fläktkurva på ifall du laddar ner MSI afterburner. Din gpu temp kan du också se i HWmonitor. Det är ingen fara att låta gpu gå upp mot 75 grader, ("hot spot" ännu högre). Bottenfläktar som kyler gpu gör att du kan köra gpufläktarna långsammare=tystare.

de i botten kan man mycket väl använda som utsug. beror lite på hur cirkulationen under grafikkortet ser ut.

mitt define R3 t.ex får grafikkortet att gå svalare om jag har ett utsug där under då luften knappt inte kan ta vägen nånstans då grafikkortet i princip blockerar hela cirkulationen uppåt mot cpu området.

så jag tjänade mer på att ha ett extra utsug under grafikkortet än ett insug.

sen nackdelen att allt jäkla dam som sätter sig i filtret när du har den som insug.
kan se hur välstädat ut som helst men sätter igen sig på nolltid ändå tycker jag där under.

Skrivet av anon330692:

Det är sällan man har två fläktar i bakkant. Du skulle nog klara dig med bara 1st, den övre. Jag har aldrig hört talas om ett chassi med två fläktar bak. Vad heter det? Eller har du nätagget längst upp där bak och du räknar med detta? Har du plats för fläkt i taket kan du flytta en från bakkant till taket

det finns chassin i de större kategorierna som har 2 platser på bakkanten även vanliga tower chassin som har dubbla 80-92mm fläktar men troligen menade han en i baken och den längst bak i taket då det är vanligast nu för tiden.

men håller med dig om att troligen är ett utsug bakom cpukylaren good enough

Visa signatur