Nintendo Switch passerar 100 miljoner sålda enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Livet under en sten.🥌
Har aldrig ägt/provat en produkt från Nintendo.

Det är aldrig för sent att ändra sig!

Jag har haft datorer sedan typ 1987, inte haft en Nintendo i hemmet, aldrig tänkt taken på det, förrän min fru (då sambo) ville spela Skyward Sword (hon är uppvuxen med Nintendo och har spelat de flesta Zeldor sedan 90-talet).

Jag provade emulatorn Dolphin, den funkade rätt ok till vissa Gamecubespel, men Skyward Sword, nja, inte på den tiden, för mig. Bara att skaffa en Wii. Den var rätt trevlig. Började greja lite med den, lade in Gamecubespel, det ena med det andra. Barnen blev större och kunde börja spela...sedan var det dags för Breath of the Wild, så då blev det en begagnad Wii U. Och sedan en Switch. Mycket trevliga maskiner tycker jag. Alla tre är inkopplade och används, om inte dagligen så ganska ofta.

Jag tycker det är bra att inte PS och XBox har helt monopol på konsollmarkaden. (Även om de hårdvarumässigt på de flesta sätt är betydligt bättre än Nintendo)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Dottern tappade min switch så ena Joy gick sönder. Orkade inte betala 800+ för nya så jag sålde.

Kanske köper en oled när botw2 kommer / Metroid prime 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sant! Det är tråkigt med enbart barnspel som The Witcher 3, Dark Souls och Doom Eternal.

Blev sjukt besviken på Metroid: Dread också

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sant! Det är tråkigt med enbart barnspel som The Witcher 3, Dark Souls och Doom Eternal.

Och alla de spelas med stor fördel på annan hårdvara.

Permalänk
Medlem

Så anledningen till att vi inte fick en helt ny switch är för att de vill slå PS2? ffs nintendo

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För mig är Switch den ultimata indie-platformen. De spelen som är ren spelunderhållning. Grafiken är ofta retro eller enkel och fokus är på spelmekanik. Så tänker även Nintendo med sina AAA-titlar. Här är Switch överlägset. Spelar nästan aldrig dockad, eller väldigt sällan.

Hade jag inte haft en PC så hade jag hållit med dig till 100% men allt indie som släpps på Switchen har redan funnits på PC ett bra tag så det känns lite poänglöst för mig att köpa den bara för det (förutom om jag hade behövt den bärbara biten).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinoman:

För mig är Switch den ultimata indie-platformen. De spelen som är ren spelunderhållning. Grafiken är ofta retro eller enkel och fokus är på spelmekanik. Så tänker även Nintendo med sina AAA-titlar. Här är Switch överlägset. Spelar nästan aldrig dockad, eller väldigt sällan.

THIS.

Skulle säga att 90 procent av det jag spelar på Switchen är diverse indie-titlar, typ plattformare och metroidvanias. Att kunna spela dessa portabelt med instant on/standby är guld värt när man inte längre har samma tid och möjlighet att sätta sig vid PC:n aktivt en längre period i spelsyfte.

Permalänk
Medlem

Har fyra stycken Switch (2 OG, och 2 Lite).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Grymt bra konsol och kalas att Nintendo valde en annan väg än pc/ps4/xbx istället för att försöka konkurrera med dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppskattar andrahandsvärdet på switchen. Fick 2.5k för min med 1 spel under julen. De väl bara Pokemon som är intressant då och då, men nu får de väl komma med en bättre skärm innan jag slår till igen.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är enkelt: släpp den beryktade "Switch Pro" och Nintendo kommer slå PS2 med enkelhet! Det är vad hela internet efterfrågar!

Köpte Switch på releasedagen med Breath of the Wild Collector's Edition och Amiibos, för mig världens bästa spel genom tiderna! MEN! Det laggar lite när det blir många fiender samtidigt. Därav behövs en lite starkare konsol inför uppföljaren. Och gärna 4K-uppskalning då jag 99% kör dockat mot min 4K-tv! Därför är inte riktigt OLED-modellen tillräcklig för mig.

Permalänk
Medlem

ser fram emot den dagen de satsar på högre uppdateringsfrekvens, köpte saints row 4 på rea på min switch för typ 20kr men det är totalt ospelbart, vi pratar om ner mot 10 fps och som max kanske 25 fps i ett FPS spel... har ett switch lite, verkar prestera betydligt bättre dockat på en TV.

nej det är dags för en ny switch som klarar lite mer

Grafik skiter jag fullständigt i men det ska vara tydligt och flyta på, två av mina favoritspel på PC är Tibia och Minecraft liksom.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte en Switch när den lanserades, såldes efter par år för att den bara stod där, kom inga nya spel som intresserade. Köpte igen för några år sen i hopp om att spelutbudet utökat men det senaste året har det bara varit 1 spel som rullat på konsolen och det fanns redan till föregående Nintendo konsol(som många av switch spelen). Idag är det praktiskt taget bara detta spel som gör att vi inte säljer konsolen, finner inget intressant i deras utbud som man inte redan spelat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tveksamt om den når de 155 miljoner som PS2 sålde.

Sedan är det ju lite svårt att jämföra dessa nummer med tanke på att PS2 släpptes för mer än tjugo år sedan och sedan dess har mänskligheten inte bara ökat med runt 1,6 miljarder människor utan vi har även sett världens BNP mer än dubblerats. Det finns idag helt enkelt en mycket större presumtiv marknad för tv-spel. Och trots att en spelkonsol kanske kan ses som en lyxartikel så är en PS2 med piratkopierade spel en av de billigaste nöjen som man kan ge ett barn, något som gjort att konsolen letat sig in i hushåll som vi själva skulle uppleva som väldigt fattiga.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som verkligen är nöjda med Switch som den är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Undrar hur många som verkligen är nöjda med Switch som den är?

Vore ju skönt om den var dubbelt så snabb. Jag skulle gärna slippa skärmen och batterier helt och hållet (förutom i joycons då), bättre om dessa kostnader användes till bättre hårdvara.

Nyfiken på efterföljare, hoppas de fixar så att äldre spel fungerar bättre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Undrar hur många som verkligen är nöjda med Switch som den är?

Jag tycker att Switch Lite i det närmaste är perfekt. Supersköna kontroller (med styrkors), bra skärm och smidigt format.

Hade kunnat önska mig bättre batteritid, bättre skärm och snabbare enhet, men det går inte att få alla tre sakerna uppfyllda.

Vanliga Switch är däremot en mer blandad upplevelse, där främst joycons känns som en mindre lyckad kompromiss. Speciellt då det inte finns något klassiskt styrkors. En Pro Controller eller motsvarande känns mer eller mindre som ett måste för allt annat än partyspel. Hade inte haft något emot att ha en helt stationär Switch utan skärm.

Synd att Switch Lite inte går att docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tycker att Switch Lite i det närmaste är perfekt. Supersköna kontroller (med styrkors), bra skärm och smidigt format.

Hade kunnat önska mig bättre batteritid, bättre skärm och snabbare enhet, men det går inte att få alla tre sakerna uppfyllda.

Vanliga Switch är däremot en mer blandad upplevelse, där främst joycons känns som en mindre lyckad kompromiss. Speciellt då det inte finns något klassiskt styrkors. En Pro Controller eller motsvarande känns mer eller mindre som ett måste för allt annat än partyspel. Hade inte haft något emot att ha en helt stationär Switch utan skärm.

Synd att Switch Lite inte går att docka.

Joycon är utan tvekat den sämsta kontroll jag använt de senaste 10 åren. Det är såklart en kompromiss fråga men för oss som bara kör dockat är det ingen långsiktig lösning. Fungerar säkert snäppet bättre för små händer dock!

Förövrigt var det riktigt snålt av Nintendo att skicka med ett joycon handtag utan uttag för laddning. Istället tvingas man lägga till par 100 lappar, köpa det identiska handtaget men med laddning och sen slänga det som kom med switchen. Kan inte ha kostat dem många kr extra att bara inkludera det direkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hm, ja, mina barn kör hellre med joycons. Vi köpte 2 extra joycons och 1 Pro controller, de provade även Pro controller och joycon handtag, men de tycker det är bättre med joycons. De har ju små händer men är vana med gamecube och xbox-controller också.

Vi kör bara stationärt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tycker att Switch Lite i det närmaste är perfekt. Supersköna kontroller (med styrkors), bra skärm och smidigt format.

Hade kunnat önska mig bättre batteritid, bättre skärm och snabbare enhet, men det går inte att få alla tre sakerna uppfyllda.

Vanliga Switch är däremot en mer blandad upplevelse, där främst joycons känns som en mindre lyckad kompromiss. Speciellt då det inte finns något klassiskt styrkors. En Pro Controller eller motsvarande känns mer eller mindre som ett måste för allt annat än partyspel. Hade inte haft något emot att ha en helt stationär Switch utan skärm.

Synd att Switch Lite inte går att docka.

Jepp Joyconsen är inte så sköna, känns rätt stela och plastiga och inte så skön känsla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Äger en sen releasedagen och är fortfarande fruktansvärt nöjd med den i sin helhet. Det är ju inte utan skavanker där exempelvis joycons är skräp, men det är väldigt många bra spel i ett bra format. Kör i stort sett enbart stationärt.

Smash Bros Ultimate har jag spelat i väldigt många timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Undrar hur många som verkligen är nöjda med Switch som den är?

Jag är nöjd! Har fyra stycken!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vanliga Switch är däremot en mer blandad upplevelse, där främst joycons känns som en mindre lyckad kompromiss. Speciellt då det inte finns något klassiskt styrkors.

Jag har köpt dessa https://www.maxgaming.se/sv/switch-handkontroll/nintendo-joy-... till mina stora Switchar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vore ju skönt om den var dubbelt så snabb. Jag skulle gärna slippa skärmen och batterier helt och hållet (förutom i joycons då), bättre om dessa kostnader användes till bättre hårdvara.

Nyfiken på efterföljare, hoppas de fixar så att äldre spel fungerar bättre.

Hoppas verkligen "Switch 2" blir bakåtkompatibel så en kan använda alla kassetter på den utan att ha två konsoler ståendes och drar el i onödan. Men de kanske vill experimentera med eget format igen som på Gamecube eller nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Hoppas verkligen "Switch 2" blir bakåtkompatibel så en kan använda alla kassetter på den utan att ha två konsoler ståendes och drar el i onödan. Men de kanske vill experimentera med eget format igen som på Gamecube eller nått.

Fast det är ju redan egen format

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Hoppas verkligen "Switch 2" blir bakåtkompatibel så en kan använda alla kassetter på den utan att ha två konsoler ståendes och drar el i onödan. Men de kanske vill experimentera med eget format igen som på Gamecube eller nått.

Nintendo är kung av att få sin användare att betala om och om för samma titlar. Blir förvånad om deras nästa konsol blir bakåtkomplatibel men man kan hoppas!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nintendo är kung av att få sin användare att betala om och om för samma titlar. Blir förvånad om deras nästa konsol blir bakåtkomplatibel men man kan hoppas!

Jo, så är det till en del.

Här måste jag ge en props till Microsoft. Har många spel från generationer tillbaka som går att köra på senaste konsolerna. Grymt trevligt!

Även en hel del (även om långt ifrån alla) titlar som man kan spela både på konsol och PC, utan extra licens eller kostnad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja, vi får se. Wii kunde ju köra Gamecubespel (även utan att hacka Wii), samt en hoper Virtual Console-spel, och Wii U kunde köra Wii-spel. (Och Gamecubespel, och diverse andra spel, om man "låste upp" den). Och Virtual Console-spel.

Switch har på sitt sätt varit dåligt kompatibelt bakåt, flera spel har portats från Wii U, exempelvis, men det satt långt inne att få NES, SNES, och N64-spel på Switchen. Och då inte speciellt många.

Oavsett så tror jag att nästa gen Switch kommer att kunna streama spel på ett rätt bra sätt vilket öppnar upp för fler äldre titlar, eller från andra plattformar. Med tanke på att det är ARM och Nvidia bakom Switch kan man ju hoppas att en uppdaterad Switch 2 kommer att kunna köra Switchtitlar - och då förhoppningsvis med bättre FPS i en del fall, 4K-uppskalning kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nintendo är kung av att få sin användare att betala om och om för samma titlar. Blir förvånad om deras nästa konsol blir bakåtkomplatibel men man kan hoppas!

Tyckte att Nintendo var bra på bakåtkompatibilitet från GameBoy -> GBC -> GBA -> DS.

Sedan gick det fint med spel från DS -> DS Lite -> DSi -> 3DS.

Så hoppas verkligen att kommande konsol funkar med Nintendo Switch-spelen

Sen att jag köpt Super Mario Bros. på nära nog alla konsoler är mitt egna fel. Har tre stycken Super Mario Bros. Game & Watch också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast det är ju redan egen format

Med "som på GC" menade jag små skivor men det var kanske otydligt. Alltså någonting helt annat än kassetter. Men å andra sidan skulle det ju ändå inte hindra dem att bara sätta in en liten station för dem också i sådana fall. Även om det vore overkill.

Skrivet av Neon:

Nintendo är kung av att få sin användare att betala om och om för samma titlar. Blir förvånad om deras nästa konsol blir bakåtkomplatibel men man kan hoppas!

Ja, till viss del men skulle de vägra bakåtkompatibilitet men sen släppa typ 90% av spelutbudet skulle de nog pröva sin lycka något så grovt. Att det funkade med Wii U-titlar till Switch är ju t.ex. en sak då den sålde så dåligt och de ville ge spelen en ny chans på det nya formatet. Och det var ju publiken införstådd med också. Och gamla retro-titlar kan de ju leva gott på än idag. Men att spola bort en hel lyckad generation som Switch ändå varit är att sänka ett stort skepp. Det förstod de ju t.ex. när de gjorde Wii-spel och tillbehör tillgängliga på Wii U. Den var för populär för att bara skära bort. Precis som jag hoppas de tycker Switch är för uppföljaren.