Permalänk
Medlem

Säkrare nätverk?

Hejsan

Hade tänkt att köpa mig en ny fet server ( ) och hade då tänkt att använda mig utav Windows fildelning och skapa "nya hårddiskar" med hjälp av "Anslut nätverksenhet" osv. Tänkte bara höra om det finns bättre förslag på såna här server-programvaror eller om man kan skydda mappen med något sorts användarnamn/pass osv....vill ha det säkert nämligen

Hade uppskattat lite tips om bättre fildelning alt. säkrare Windowsdelning.

//Mike

Permalänk
Medlem

linux...

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Det säkraste är väl att installera en brandvägg som inte tillåter sådan trafik till nätverkskortet som är kopplat till Internet, om det nu är hotet från Internet som du är rädd för.

Permalänk

Personligen anser jag att Novell Netware är det enda raka om man ska ha ett stabilt nätverk. Om du tycker det är kul att fippla med olika typer av nätverkstjänster så kan jag lova dig att du har många långa nätter framför dig att lägga in massa roliga funktionaliteter framför dig om du vill. Windows fildelning är inte i närheten så ballt som att mounta från Novell-träd är min åsikt.

Om du måste envisas med att använda Windoze på servern så är väl AD nåtgot att titta på (usch). Det ryktas om att det ska gå att implementera AD i Linux också fast det har jag inte tittat på. Det går även att lägga till AD-tjänster i Netware.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för svaren pöjkar...

RulerOfHeck: Novell Netware låter som ett bra alternativ, ska titta lite på det...alltid kul när du kan fiffla med många funktioner och så

Sen med Linux....verkar både för svårt och finns inte alltid matchande alternativ till bra Windows-program.

Mike

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
...
Sen med Linux....verkar både för svårt och finns inte alltid matchande alternativ till bra Windows-program.

Mike

...snarare tvärt om..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
Ok tack så mycket för svaren pöjkar...

RulerOfHeck: Novell Netware låter som ett bra alternativ, ska titta lite på det...alltid kul när du kan fiffla med många funktioner och så

Sen med Linux....verkar både för svårt och finns inte alltid matchande alternativ till bra Windows-program.

Mike

1) Novell är ett jävla helvete att projektera och implementera på ett bra sätt, men dock säkert. Kostar dock fruktansvärt mycket.

2) GNU/Linux är inte speciellt svårt och samba är en fullgod ersättning till Windows SMB-tjänster. Vad har Windows som GNU/Linux saknar?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
1) Novell är ett jävla helvete att projektera och implementera på ett bra sätt, men dock säkert. Kostar dock fruktansvärt mycket.

2) GNU/Linux är inte speciellt svårt och samba är en fullgod ersättning till Windows SMB-tjänster. Vad har Windows som GNU/Linux saknar?

Hmm, ni har börjar övertyga mig lite, kanske en Linux-installation vore till det bättre. Det enda jag då oroar mig för är GUI, har ingen lust att sitta och "commandoa" på en server för 20.000. Finns i så fall någon bra Linuxdist som faktiskt liknar Windows?

Mike

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
Hmm, ni har börjar övertyga mig lite, kanske en Linux-installation vore till det bättre. Det enda jag då oroar mig för är GUI, har ingen lust att sitta och "commandoa" på en server för 20.000. Finns i så fall någon bra Linuxdist som faktiskt liknar Windows?

Mike

Varför skall du ha GUI till en server? Visst, du kan dra in Xfree och ngn windowmanager, men varför? Är det inte bättre att använda processorkraften till något annat? Du kommer ju ändå spendera all tid i en kommandoprompt för att redigera konfigurationsfiler och starta/stoppa tjänster...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Re: Säkrare nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
Hejsan

Hade tänkt att köpa mig en ny fet server ( ) och hade då tänkt att använda mig utav Windows fildelning och skapa "nya hårddiskar" med hjälp av "Anslut nätverksenhet" osv. Tänkte bara höra om det finns bättre förslag på såna här server-programvaror eller om man kan skydda mappen med något sorts användarnamn/pass osv....vill ha det säkert nämligen

Hade uppskattat lite tips om bättre fildelning alt. säkrare Windowsdelning.

//Mike

1. Installera Router med firewall

2. Installera Windows 2000, XP eller 2003

3. Forwarda portar du tänker anväda genom routern

4. Andvänd Radmin till att administrera din server, den är snabbare än windows fjärrstyrning.

Varför göra det krångligt för sig?

Permalänk
Medlem

@ Irlut: det var just det med kommandobiten jag tänkte slippa, men om man ändå måste använda kommandon spelar det ju ingen roll om man har "delvis GUI"....ursäkta för min okunnighet.

Mums: Sant, det är ju den lätta lösningen får nog bli på det viset. Iofs tar väl radmin en del av CPU, inte sant?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Säkrare nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mums
4. Andvänd Radmin till att administrera din server, den är snabbare än windows fjärrstyrning.

Kan du visa källa på att Radmin är snabbare än Terminal Services? För det andra, pratar vi med låg bandbredd eller hög bandbredd såsom 100Mbit?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Säkrare nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kan du visa källa på att Radmin är snabbare än Terminal Services? För det andra, pratar vi med låg bandbredd eller hög bandbredd såsom 100Mbit?

Låg bandbredd antar jag att vi pratar om. Källa kan jag inte hänvisa till ang radmin, det är bara vad jag själv tycker går minst trögast och samtidigt är smidigast, det är som att arbeta vid sitt eget skrivbord. Det har varit något test på just fjärrstyrnings program i någon svensk dator tidning, kan inte bara minnas vilken, där även dom upplevde radmin som snabbast, skall se om jag kan hitta den recensionen, har tidningen här någonstans bland mina 200 tidningar.

Permalänk
Medlem

Ska ju ha servern hemma, så vi pratar om 100 mbit eller 1 gbit nätverk. Iofs kan väl inte radmin dra mer än typ 1 mbit?

Mike

Permalänk
Medlem

Så mycket knappande behövs det inte.. och det går nog snabbare att skriva t.ex "apachectl start", än att leta sig in i windows tjänster lista och juxxa med IIS där...

ssh är riktig remote, och det funkar på alla linor typ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så mycket knappande behövs det inte.. och det går nog snabbare att skriva t.ex "apachectl start", än att leta sig in i windows tjänster lista och juxxa med IIS där...

ssh är riktig remote, och det funkar på alla linor typ...

Sen ska man ju veta att man ska skriva just "apachectl start".
Man måste lära sig kommandona också.

Visa signatur

No guts, no glory.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Säkrare nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mums
1. Installera Router med firewall

2. Installera Windows 2000, XP eller 2003

3. Forwarda portar du tänker anväda genom routern

4. Andvänd Radmin till att administrera din server, den är snabbare än windows fjärrstyrning.

Varför göra det krångligt för sig?

Ja, det blir säkert en stabil och säger server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qaz
Sen ska man ju veta att man ska skriva just "apachectl start".
Man måste lära sig kommandona också.

Vad gör det så mycket svårare att lära sig ett gäng kommandon än att lära sig vart i vilmet av menyer som just det alternativet man letar efter finns?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Säkrare nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Ja, det blir säkert en stabil och säger server

Varför inte? Den blir så stabil som du gör den, snälla, gör inte denna tråden till en Windows vs. Linux tråd. Varför ska alltid Linux-nissar komma in och slänga ur sig kommentarer såsom "Det blir säkert stabilt", "Haha, Windows på en server" etc.

Permalänk

Håller med SantaClaus. Winxp/win2k/win2k3-server har aldrig crashat på min burk. Ingen har "tagit sig in" i min dator. Det gånger som något gått galet har det varit mitt fel

sbs orsakar problemen

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Varför inte? Den blir så stabil som du gör den, snälla, gör inte denna tråden till en Windows vs. Linux tråd. Varför ska alltid Linux-nissar komma in och slänga ur sig kommentarer såsom "Det blir säkert stabilt", "Haha, Windows på en server" etc.

Så det faktum att Windowsburkar inte brukar klara över 43 dagars uptime har inget me dsaken att göra? Alla säkerhetshål i t.ex IIS eller SMB-tjänsterna orsakar inte problem? Jo jag tackar jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse1900
Ingen har "tagit sig in" i min dator.

Så vitt du vet, ja... Har du kikat i loggarna?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Så det faktum att Windowsburkar inte brukar klara över 43 dagars uptime har inget me dsaken att göra? Alla säkerhetshål i t.ex IIS eller SMB-tjänsterna orsakar inte problem? Jo jag tackar jag...

Såvitt jag vet är Hotmail en tjänst med ganska många användare och hög belastning. Faktum är att fronservern kör Win2k och IIS 5. Enligt dig ska den alltså inte klara en uptime på mer än 43 dagar, tycker att ~215 dagar motsäger ditt inlägg ganska mycket...

Olika system är bra på olika saker, olika människor gillar olika system etc. Måste vi disuktera det här, tycker du får skapa en ny tråd om du vill diskutera det. Det är tråkigt att det alltid ska komma in folk i trådar som denna och flippa ur och starta Windows vs. Linux-debatt.

Håll dig till en egen tråd istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Såvitt jag vet är Hotmail en tjänst med ganska många användare och hög belastning. Faktum är att fronservern kör Win2k och IIS 5. Enligt dig ska den alltså inte klara en uptime på mer än 43 dagar, tycker att ~215 dagar motsäger ditt inlägg ganska mycket...

Jaså, har de äntligen lyckats porta Hotmail till Windows... De hade ju enorma problem med det...
Visst finns det Windowsburkar som klarar mer än 43 dagar, men de är ganska få. Att en Novellburk har en uptime på 2 eller 3 år är inte ovanligt, 8 år är det mesta jag har hört. Bankernas stordatorer har snurrat i 20 år, tror du de kör Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Så det faktum att Windowsburkar inte brukar klara över 43 dagars uptime har inget me dsaken att göra?

Missade ett brukar, kanske? Prata med valfri serveradmin som kör Windows på ett normaldimensionerat system - de brukar få boota om sin server en eller ett par gånger i veckan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Olika system är bra på olika saker, olika människor gillar olika system etc. Måste vi disuktera det här, tycker du får skapa en ny tråd om du vill diskutera det. Det är tråkigt att det alltid ska komma in folk i trådar som denna och flippa ur och starta Windows vs. Linux-debatt.

Flippa ur? Jag påpekade att Windows är i mitt tycke en sämre plattform för serververksamhet än GNU/Linux, *BSD, UNIX eller Novell. Sen undrar jag fortfarande vad Windows är bättre på än GNU/Linux/*BSD/UNIX/Novell? Novell är ju relativt mycket bättre på säkerhetsbiten, men OpenBSD är inte så pjåkiga på det de heller (Ett nätverkshål i standardinstallationen - på 7 år!). Sen skall vi inte ens börja diskutera vad man får får de pengar man lägger på mjukvaran...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Håll dig till en egen tråd istället.

Puss på dig med, du är så söt när du tror att Windows guds gåva till servervärlden.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Dock om det är en server för 20000 så är det ju inte så mycket att hänga upp i granen, dvs ingen SCSI raid eller liknande?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Såvitt jag vet är Hotmail en tjänst med ganska många användare och hög belastning. Faktum är att fronservern kör Win2k och IIS 5. Enligt dig ska den alltså inte klara en uptime på mer än 43 dagar, tycker att ~215 dagar motsäger ditt inlägg ganska mycket...

Olika system är bra på olika saker, olika människor gillar olika system etc. Måste vi disuktera det här, tycker du får skapa en ny tråd om du vill diskutera det. Det är tråkigt att det alltid ska komma in folk i trådar som denna och flippa ur och starta Windows vs. Linux-debatt.

Håll dig till en egen tråd istället.

Är det din tråd eller? Och tror du att folket på Hotmail inte får lite hjälp av Ms själva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qaz
Sen ska man ju veta att man ska skriva just "apachectl start".
Man måste lära sig kommandona också.

Det finns manualer på Apache.org.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som jag undrar är om du har ett litet privat nätverk eller hur det ligger till?
Finns det risk för att någon kan avlyssna nätverket?
Isf ska du ju se till att allt krypteras om du vill ha säkert.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
En sak som jag undrar är om du har ett litet privat nätverk eller hur det ligger till?
Finns det risk för att någon kan avlyssna nätverket?
Isf ska du ju se till att allt krypteras om du vill ha säkert.

Jepp privat nätverk...kommer ingå kanske 4-5 datorer. Har en router redan, men det lär inte räcka mot små ivul script-kiddies :/ . Krypterar man all ingående och utgående nätverkstrafik från servern då? Vilket program? Tar det mycket av systemet?

PS. Tack alla andra för era svar, ni har skapat en fin diskussion

Mike

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Bankernas stordatorer har snurrat i 20 år, tror du de kör Windows?

Nä, naturligtvis inte, knappast Linux eller Novell heller.

Om det är gamla stordatorer lär MVS eller Unix köras på dem.

Permalänk

Kryptering? Här kan du läsa...
Using IPsec (IP Security Protocol)

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Nä, naturligtvis inte, knappast Linux eller Novell heller.

Om det är gamla stordatorer lär MVS eller Unix köras på dem.

Så vitt jag vet kör IBM AS/390 UNIX. Vad deras dialekt heter vet jag dock inte, men den kör en jävla massa kobol-program

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)