Polisen beslagtog vespa-moped

Permalänk
Avstängd

Polisen beslagtog vespa-moped

Tjo! Sitter och chillar South Park och när jag gick förbi balkongen så bländades jag av farbror & moster blås ljus.

Jag såg då att en vespa-mopedförare hade stoppats av en polisbil längs vägen här. Tio minuter senare när jag går förbi igen så var det tre polisbilar där, inklusive en skåppolisbil där vespa-modepen stoppades in i.

Lustigt nog så verkade vespa-mopedföraren riktigt medgörlig och bara satte sig helt frivilligt i en av de andra polisbilarna. Inget handfängslande eller dylikt ägde rum.

Är detta sedvanligt när otillåtna mopeder beslagtas? T.ex. trimmade eller av andra skäl? Om personen var misstänkt i annat brott så torde väl den ha försökt fly och därmed omhändertagits med handklovar och dylikt?

Hursomhelst, en av många roliga scener jag får se från min balkong till och från runtomkring där jag bor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det finns väl inget som säger att en misstänkt gärningsman måste fly när den blir ”tagen” av polisen.

Verkligheten är inte ett copsavsnitt

Permalänk
Medlem

Och den här tråden kommer att bli en "flashback" tråd

Permalänk
Medlem

Säkert stulen och den fångades upp automatiskt av polisbilens alla kameror.
Om dom inte är ute på något uppdrag så blir det ju svårt för dom att ignorera ett sånt larm

Permalänk

Det finns olika anledningar att fly från polisen. Det rationella är att man tror att man själv tjänar på detta. De irrationella som flyr utan att ens ha begått ett brott finns de också.
Diskussionsunderlag varför en enskild individ gjorde något som en person utger sig för att ha sett är dock väldigt dåligt.

Men vi alla har nog varit med om tillfällen så man står inför valet ska jag tiga eller ska man erkänna. Det behöver inte vara polisen, utan det räcker med att något frågar, vem tusan tog sista toalettrullen på toan utan att fylla på? Och hela lokalen ekar tom och ingen erkänner.
I liknande sits kände sig nog den som grep. Kanske var den hans moped, de hade regnummret, kanske visste de vem det var etc.

Permalänk
Medlem

Om den inte är rejält trimmad kanske det inte är så smart att försöka fly på den

Om personen inte gör någon ansats att fly eller något motvärn, och inte får följa med på grund av något grövre brott, är det väl ingen mening att använda handklovar eller dylikt heller.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Personen på mopeden hade troligtvis vaccinerat sig och kunde således enkelt spåras, ingen idé att fly.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ingen fara, personen släpps snart igen ändå

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

De flesta av er som har svarat på tråden har varit väldigt duktiga på att bryta mot §1.6.
Grattis till att vara lite sämre än de som inte svarade.

/Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin