SweClockers drop!

Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag alternativet i Win Update att uppdatera till W11 på min mainrigg. Men jag avvaktar ändå ett tag till.

Ska köra klart Skyrim först. Vet ej hur bökigt det är att få det att fungera i och och med uppdateringen som släppts. Borde dock inte vara så svårt då jag har backup på spelmappen ifall jag skulle missa att avbryta uppdateringen.
Skitsteam låter än ju inte längre att stänga av uppdateringar helt för ett spel. Man kan bara välja att skjuta upp dem i oändlig tid. Råkar man starta en uppdatering så kommer det försöka uppdatera efter varje avstägning av spelet. 🤬

Dold text

Annars skulle jag schlänga in det direkt då jag är nöjd med det på Surfacen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Byggde en ny dator och köpte då windows 11 till.

Redan ifrån start började det krångla.
Fick till det och det kändes sedan riktigt bra, tills jag skulle börja spela Destiny 2 igen då jag upptäckte att det är flera spel som fortfarande inte har officiellt stöd för windows 11. Spelat kraschade flertalet gånger och även andra spel.

Lessnade och installerade windows 10 igen, nu funkar allt perfekt
Fick idag upp windows update som tyckte jag skulle uppgradera till windows 11, men jag väntar ett tag till !

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P500A Svart | MB: Asus Rog strix Z690F Gaming | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU Cooler: Corsair iCUE H150i ELITE LCD | GPU: ASUS Geforce TUF Gaming RTX 4080 | RAM: Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | HDD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, Samsung M.2 NVMe SSD 500GB, Corsair Force 3 120GB SSD | PSU: ASUS ROG Strix 1000W | OS: Windows 11 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"Samtidigt"... med virtuella maskiner eller 3 fysiska ?

Det enda jag saknar i Windows är sammankopplingen till iCloud och främst iMessage-funktionen..
Och det är jag väl inte ensam om om jag förstår rätt 🙄

Har en Windows-burk (tar över mer och mer som primär) med två Windowsar, en virtuell, och så en MacBook bredvid.

Yes, saknar iCloud fullt ut, inte bara den lilla delen man kan få med iCloud för Windows. iMessage .. skulle inte den komma sin webbvariant så att man kunde inkludera även andra plattformar?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

iMessage .. skulle inte den komma sin webbvariant så att man kunde inkludera även andra plattformar?

Just iMessage AirMessage borde gå att köra fint som Android-app i Windows 11 snart. Förhoppningsvis får vi se mer om ett par månader kring detta.

Själv saknar jag mest AirDrop i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just iMessage borde gå att köra fint som Android-app i Windows 11 snart. Förhoppningsvis får vi se mer om ett par månader kring detta.

Själv saknar jag mest AirDrop i Windows.

iMessage finns väl inte till Android? Mig veterligen finns det inte till Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

iMessage finns väl inte till Android? Mig veterligen finns det inte till Android

Var inte så genomtänkt svar från mig. Såg dock att AirMessage finns för att skicka vidare meddelande (iMessage) från en Mac till Android.

Skyller på att jag för knappt ett år sedan gick från Android till iPhone och har glömt bort alla begränsningar i Android.

Permalänk
Inaktiv

Gillar det fortfarande, även om jag blåste rent för att komma bort fort ifrån Beta-kanalen och få stabila uppdateringar. Riktigt smooth och responsivt. Jag gillar det starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var inte så genomtänkt svar från mig. Såg dock att AirMessage finns för att skicka vidare meddelande (iMessage) från en Mac till Android.

Skyller på att jag för knappt ett år sedan gick från Android till iPhone och har glömt bort alla begränsningar i Android.

Det är ju mer Apples fel att iMessage inte finns på Android, de är de som inte vill göra det tillgängligt på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Funkar prima, det sista jag skulle göra är att installera nått suspsekt tredjeparts härk för att det ska se ut som win7? hallå har ni köpt ny bil eller flyttat nån gång? tryck win skriv och enter, svårt eller? saker förändras.. jisses såna här problem har vi med 50+ åriga humanvetare, dom har tydligen aldrig flyttat renoverat eller köpt ny bil heller. ALLT SKA SE UT SOM DET ALLTID GJORT men kör en 2021 e-klass

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Funkar prima, det sista jag skulle göra är att installera nått suspsekt tredjeparts härk för att det ska se ut som win7? hallå har ni köpt ny bil eller flyttat nån gång? tryck win skriv och enter, svårt eller? saker förändras.. jisses såna här problem har vi med 50+ åriga humanvetare, dom har tydligen aldrig flyttat renoverat eller köpt ny bil heller. ALLT SKA SE UT SOM DET ALLTID GJORT men kör en 2021 e-klass

Om det hade fungerat pålitligt så. I win10 så gör det det men i win11 vet man aldrig om resultaten ska komma direkt, efter en minut eller inte alls.

Sen när man vill organisera ett 30 tal program, genvägar och annat för jobbet så är win11 start helt värdelös.

Vill man dessutom göra det enkelt för barnen på en touch enhet som en Surface så är det ännu sämre.

Så det handlar inte alltid om att man vill att det ska se ut som förr. Det handlar om att funktionalitet som funnits sen win8 är borta, annat som funnits sen ännu längre tillbaka.

Men visst, om man bara använder en webläsare och kanske Word ibland på en dator med lågupplöst skärm så funkar win11 start säkert fint.

Permalänk
Medlem

Tycker inte Win 11 är så märkvärdigt, den enda burk jag har 11 på använder jag nog minst av alla jag har, trots att den är nyast och dyrast.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Om det hade fungerat pålitligt så. I win10 så gör det det men i win11 vet man aldrig om resultaten ska komma direkt, efter en minut eller inte alls.

Sen när man vill organisera ett 30 tal program, genvägar och annat för jobbet så är win11 start helt värdelös.

Vill man dessutom göra det enkelt för barnen på en touch enhet som en Surface så är det ännu sämre.

Så det handlar inte alltid om att man vill att det ska se ut som förr. Det handlar om att funktionalitet som funnits sen win8 är borta, annat som funnits sen ännu längre tillbaka.

Men visst, om man bara använder en webläsare och kanske Word ibland på en dator med lågupplöst skärm så funkar win11 start säkert fint.

Man kan ju också se det som att om man behöver titta i startmenyn så använder man den fel. Sök bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan ju också se det som att om man behöver titta i startmenyn så använder man den fel. Sök bara.

Inlägget du svarade på beskrev ju ganska utförligt varför Microsofts sök inte är en bra lösning i alla lägen, du kanske missade det?

Använder sökfunktionen mycket själv, tyvärr är den under all kritik i både 10 och 11, så att peka på sök som universallösning känns tveksamt tills dess att Microsoft lägger manken till på den punkten.
De verkar ju tyvärr vara mycket mer fokuserade på att lägga till helt oväsentlig ny funktionalitet (en massa Bing-integration och trams) än att få ordning på grundfunktionaliteten. Sånt till synes självklart som att man borde kunna vara 100% säker på att man genom sök kan hitta sakerna som ligger i startmenyn t.ex. borde aldrig ha varit ett problem i första läget, men Windows är fortfarande skakigt på den punkten.

Sedan håller jag även med om att det är bra att kunna ha lite grupperade genvägar för saker man använder mycket som ett komplement, och Win10-upplägget är bra för det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Om den nya bilen inte skulle ha några vindrutetorkare eller AC o med en bromsförmåga som är 70% sämre än vad den borde vara bara för Mercedes fått för sig att "det ska vara så" så är det väl inte så konstigt om jag vill ta den till verkstan det första jag gör för att fixa till det?
Visst, det är skitbra för dig om du tycker Win11 funkar fint, men det finns en hel drös med powerusers som inte förstår varför Microsoft får för sig att nerfa tämligen basic o användbara funktioner som man använder dagligen. Det finns ganska bra grunder till att folk klagar även om inte du ser dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Inlägget du svarade på beskrev ju ganska utförligt varför Microsofts sök inte är en bra lösning i alla lägen, du kanske missade det?

Jo jag måste missat det, och ser fortfarande inte det tyvärr.

Citat:

Använder sökfunktionen mycket själv, tyvärr är den under all kritik i både 10 och 11, så att peka på sök som universallösning känns tveksamt tills dess att Microsoft lägger manken till på den punkten.

Kanske det, men för mig funkar det bra i alla fall. Alla program hittas väldigt snabbt på både W10 och 11 på alla mina datorer.

Citat:

De verkar ju tyvärr vara mycket mer fokuserade på att lägga till helt oväsentlig ny funktionalitet (en massa Bing-integration och trams) än att få ordning på grundfunktionaliteten.

Jo visst håller jag med om att det finns många saker som drar åt fel håll.

Citat:

Sånt till synes självklart som att man borde kunna vara 100% säker på att man genom sök kan hitta sakerna som ligger i startmenyn t.ex. borde aldrig ha varit ett problem i första läget, men Windows är fortfarande skakigt på den punkten.

Jag hör förstås vad ni säger och det måste vara frustrerande, jag vill bara påpeka att det inte gäller alla. Jag har väl i alla fall åtta maskiner med W10 och 11 inklusive på jobbet och så, och jag har aldrig upplevt dessa problem på någon av dem.

Citat:

Sedan håller jag även med om att det är bra att kunna ha lite grupperade genvägar för saker man använder mycket som ett komplement, och Win10-upplägget är bra för det.

Jo jag blev rätt glad när tians startmeny kom, jag gillade visserligen åttans också men det kändes mer effektivt med en mindre meny men ändå plats för tiles och så. Så varje gång jag installerade en ny maskin så la jag en del tid på att få program snyggt grupperade efter användning eller funktion, och ett par live tiles och så. Sen kom jag på att jag i princip aldrig rörde eller tittade på dessa efteråt så nu bryr jag mig inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag blev rätt glad när tians startmeny kom, jag gillade visserligen åttans också men det kändes mer effektivt med en mindre meny men ändå plats för tiles och så. Så varje gång jag installerade en ny maskin så la jag en del tid på att få program snyggt grupperade efter användning eller funktion, och ett par live tiles och så. Sen kom jag på att jag i princip aldrig rörde eller tittade på dessa efteråt så nu bryr jag mig inte längre.

Jag använder dessa hela tiden. Speciellt på laptops och surfplattor med touch. Grymt mycket smidigare att trycka med fingret än att ta fram skärmtangentbord och skriva eller leta upp tangentbordet som barnen lagt någonstans.

På den stationära har jag också grupp med live tiles för mail, to-do, calender osv som ger snabb överblick när start menyn ändå är uppe. Sen grupper för olika fotoprogram, verktyg, spel mm. Speciellt spelen är bra så jag kan kolla lite snabbt och se om jag blir sugen på något när jag har tid. 😄

På jobbet har jag bytt till win11 och den pyttelilla start menyn med 18 genvägar räcker inte. Jag har en stor 4k skärm varför inte låta mig ha en större start? Helt absurt att jag ska behöva skrolla bland genvägarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Jag använder dessa hela tiden. Speciellt på laptops och surfplattor med touch. Grymt mycket smidigare att trycka med fingret än att ta fram skärmtangentbord och skriva eller leta upp tangentbordet som barnen lagt någonstans.

Jo med touch och inget tangentbord är det absolut en annan sak. Jag har inte installerat 11 på min Surface än men det känns som gränssnittet för start där hade en peak på W8.

Citat:

På den stationära har jag också grupp med live tiles för mail, to-do, calender osv som ger snabb överblick när start menyn ändå är uppe. Sen grupper för olika fotoprogram, verktyg, spel mm. Speciellt spelen är bra så jag kan kolla lite snabbt och se om jag blir sugen på något när jag har tid. 😄

På jobbet har jag bytt till win11 och den pyttelilla start menyn med 18 genvägar räcker inte. Jag har en stor 4k skärm varför inte låta mig ha en större start? Helt absurt att jag ska behöva skrolla bland genvägarna.

Jo jag håller ju med om att det gärna hade fått vara mer anpassningsbart. För mig så är det bara en icke-fråga på alla enheter med tangentbord för där tittar jag aldrig på startmenyn. Däremot pinnar jag ju program i aktivitetsfältet som används ofta.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows 11 några dagar. Jag gillar designen mycket. Lite Mac känsla vilket är nice. Det finns en sak som stör mig. När ljudet inte används går ljudet i "strömsparläge" vilket gör att högtalarna ger poppande ljud när det startas/pausas. Jag har provat uppdatera drivrutinen och även byta ljudkort men får samma resultat. Har någon en lösning?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Fungerar Win 11 bra på AMD 5600X processor/AMD processorer överlag ? Läste någostans i Oktober/November att AMD processorer fick sämre prestanda, men det har ju gått en liten tid nu så funderar på om det är dags att uppgradera eller ej ännu

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Fungerar Win 11 bra på AMD 5600X processor/AMD processorer överlag ? Läste någostans i Oktober/November att AMD processorer fick sämre prestanda, men det har ju gått en liten tid nu så funderar på om det är dags att uppgradera eller ej ännu

Dom släppte väl nån uppdatering som förbättrade prestandan...
https://www.youtube.com/watch?v=wFJ4x9FiLQI

Google is your friend

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Nyheter i Build 22000.526.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2022/02/10/releasin...

Klockan kommer tillbaka med flera skärmar.

"We added the clock and date to the taskbars of other monitors when you connect other monitors to your device."

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo med touch och inget tangentbord är det absolut en annan sak. Jag har inte installerat 11 på min Surface än men det känns som gränssnittet för start där hade en peak på W8.
Jo jag håller ju med om att det gärna hade fått vara mer anpassningsbart. För mig så är det bara en icke-fråga på alla enheter med tangentbord för där tittar jag aldrig på startmenyn. Däremot pinnar jag ju program i aktivitetsfältet som används ofta.

Citerar mig själv här för det är en sak jag har börjat irritera mig på lite i startmenyn på elvan, när jag växlar mellan den och tian hela tiden. Och det är att de två saker jag faktiskt klickar på i start har hamnat längre bort, och det är inställningar och stäng av. Det var jättebra att ha de samlade längst till vänster i tian, nu är de på olika ställen och längre bort från själva startknappen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skicka feedback med feedback appen i Windows. Eller iaf rösta på sånt någon annan redan klagat på. Förhoppningsvis kan det göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Citerar mig själv här för det är en sak jag har börjat irritera mig på lite i startmenyn på elvan, när jag växlar mellan den och tian hela tiden. Och det är att de två saker jag faktiskt klickar på i start har hamnat längre bort, och det är inställningar och stäng av. Det var jättebra att ha de samlade längst till vänster i tian, nu är de på olika ställen och längre bort från själva startknappen.

Inställningar kan du pinna till taskbaren och för att stänga av kan du högerklicka på startikonen (windowsloggan)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Inställningar kan du pinna till taskbaren och för att stänga av kan du högerklicka på startikonen (windowsloggan)

Jo jag vet, det är ändå irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag vet, det är ändå irriterande.

Ok, men inställningar hittar du ju också om du högerklickar på startikonen. De är ju då på "samma ställe" och "nära"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Ok, men inställningar hittar du ju också om du högerklickar på startikonen. De är ju då på "samma ställe" och "nära"

Inte nära. Och inställningarna är det mindre problemet, stäng av-menyn används mycket mer och den är definitivt inte lika smidig i högerklicksmenyn, där krävs högerklick, sen peka och antingen vänta på att undermenyn fälls ut eller vänsterklick för att fälla ut den, sen välj vad man ska göra. På start i tian är det bara vänsterklick, vänsterklick, vänsterklick liksom.

Det är inget stort problem och inget som skulle få mig att tänka innan uppgradering eller så, men det är objektivt sämre för mig.

Permalänk
Medlem

Varför finns det fortfarande inte en HDR knapp där nere när man trycker på högtalarikonen? HDR är väll så pass standard i spel idag att det borde finnas ett enklare sätt att aktivera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför finns det fortfarande inte en HDR knapp där nere när man trycker på högtalarikonen? HDR är väll så pass standard i spel idag att det borde finnas ett enklare sätt att aktivera det?

Tryck på högtalarikonen, sen klicka på pilen > till höger om slidern där du ändrar ljudstyrkan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tryck på högtalarikonen, sen klicka på pilen > till höger om slidern där du ändrar ljudstyrkan.

HDR dyker väl inte upp där? Åtminstone inte när jag testar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i