Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tänk på att en del bilar har inbyggd säkerhet. T ex de har 100kwh batteri kapacitet max men 100% är satt till 90kwh så det laddar aldrig högre. Att då ladda de 90% till 80% så är man nere på 72%... man ska aldrig dra ur ett lion batteri helt liksom heller aldrig ladda det 100% av max kapacitet. Finns en del att läsa om det om man googlar.

Jo, men det är olika och varierar mellan olika bilmärken, och även mellan olika bilmodeller.

Audi e-tron 50/55 har tex. en stor buffer i toppen av batteriet som inte används. På alla Teslor så är dock alla kapacitet användbar, och 100% är verkligen 100% (0% är dock inte 0%, utan där finns en rätt stor buffer i botten).

Dock har jag läst att Audi för några månader släppte en ny mjukvara som gjorde att en del av den stora kapaciteten i toppen hos deras batterier låsts upp, och gjort en större del tillgänglig för användarna (som då får längre räckvidd).

Så storlek på buffertar, och hur man skall tolka "100%" och "0%" i bilens display, varierar inte bara mellan olika tillverkare, och deras olika bilmodeller, men även med olika mjukvaruversioner.

Vill man han exakta data och siffror från batterierna och bilarnas BMS så får man antingen koppla på sig API:er till bilen och fråga den vägen, eller ansluta ett interface till OBD-bussen i bilen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men det är olika och varierar mellan olika bilmärken, och även mellan olika bilmodeller.

Audi e-tron 50/55 har tex. en stor buffer i toppen av batteriet som inte används. På alla Teslor så är dock alla kapacitet användbar, och 100% är verkligen 100% (0% är dock inte 0%, utan där finns en rätt stor buffer i botten).

Dock har jag läst att Audi för några månader släppte en ny mjukvara som gjorde att en del av den stora kapaciteten i toppen hos deras batterier låsts upp, och gjort en större del tillgänglig för användarna (som då får längre räckvidd).

Så storlek på buffertar, och hur man skall tolka "100%" och "0%" i bilens display, varierar inte bara mellan olika tillverkare, och deras olika bilmodeller, men även med olika mjukvaruversioner.

Vill man han exakta data och siffror från batterierna och bilarnas BMS så får man antingen koppla på sig API:er till bilen och fråga den vägen, eller ansluta ett interface till OBD-bussen i bilen.

Absolut är det så. Jag vet att på min Mach E GT så är det 99.8kwh max eller något sådant och 91kwh som är 100% laddning tillgängligt. För minimum så måste jag läsa på men det är inte ner till 0% som du säger utan 0% i bilens instrumentbräda lär vara 5% eller 4% i batteribanken. De har ju det för att kunna leva upp till batterigarantin 16000 mil 8 år och det står ingenstans att den upphör om man laddar till 100% eller råkar köra till 0% någon gång.

Permalänk
Medlem

Då är det som jag alltid misstänkt att 100% inte är riktigt 100% så då kan man pumpa 100% så funkar det bra endå.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad snabbladdar ni på för ställen? PRIS? är det vi borde diskutera lite.

Ionity 7.80kr/kWh nån som pröjsar det??? Kör ni ionity pass? Kia charge pass är jävligt trevligt. kommer jag skaffa.

Incharge? Telsa chargers? Släng lite info hur ni laddar.

Jag bor i villa så kommer ladda 95% hemma, men man sitter ju likväl och kikar i ChargeFinder/PlugShare.

Jag har Ionity Passport eftersom jag ofta testar bilar och behöver ha snabbladdning. Har en Ionity här i Uppsala som fungerar bra och då är det en no-brainer att ha Passport. Eftersom det också är där som flest elbilstillverkare ger ut billig laddning är det också relevant content Laddar man 40 kW eller mer per månad så är ju Passport billigare.

I andra hand spelar det mindre roll.Brukar försöka hålla mig till MER eller InCharge, har haft minst problem med dom och tycker det fungerar vettigt. OKQ8 har jag nyligen börjat med också i Upplands Väsby (man kan betala med kort, YEEEEES).

Synd bara att man inte kan köpa en tagg å koppla till alla dessa jävla konton, det är mycket appande å skit när man står i regn å rusk..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har Ionity Passport eftersom jag ofta testar bilar och behöver ha snabbladdning. Har en Ionity här i Uppsala som fungerar bra och då är det en no-brainer att ha Passport. Eftersom det också är där som flest elbilstillverkare ger ut billig laddning är det också relevant content Laddar man 40 kW eller mer per månad så är ju Passport billigare.

I andra hand spelar det mindre roll.Brukar försöka hålla mig till MER eller InCharge, har haft minst problem med dom och tycker det fungerar vettigt. OKQ8 har jag nyligen börjat med också i Upplands Väsby (man kan betala med kort, YEEEEES).

Synd bara att man inte kan köpa en tagg å koppla till alla dessa jävla konton, det är mycket appande å skit när man står i regn å rusk..

Ja något centrialiserat hade varit på sin plats med en tagg som du kan koppla till flera olika leverantörer. Nu har jag dock hittat "mina" favoriter utefter de sträckor som jag oftast kör så nu har jag för de så jag klarara mig, ska jag köra ny sträcka så får jag regga nya konton helt enkelt eller hoppas på att de erbjuder betala direkt med kort så man slipper det där.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Med tiden om det inte byggs ut mer snabbladdare så lär det bli 3 timmars stopp om det är kö till laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Med tiden om det inte byggs ut mer snabbladdare så lär det bli 3 timmars stopp om det är kö till laddningen.

Klart det kommer byggas ut. OKQ8 håller ju på för fullt, Tesla annonserade nyligen fler superchargers, Preem har annonserat byggen och Circle K håller på att bygga ut sitt nätverk. Sen håller säkert MER, Ionity och InCharge på också, dom är knappast "färdiga". Men det hade ju inte gjort något om det gick lite fortare, men vad jag förstått beror det oftast på andra faktorer än viljan att bygga fler laddstolpar.

Jag ska åka Sthlm-åre den 25/26 feb för att kolla just hur trångt det blir på Ionitys stationer när Stockholm får sin sportlovsvecka! Det ska bli... intressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Då behöver man inte stressa när man ska äta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Klart det kommer byggas ut. OKQ8 håller ju på för fullt, Tesla annonserade nyligen fler superchargers, Preem har annonserat byggen och Circle K håller på att bygga ut sitt nätverk. Sen håller säkert MER, Ionity och InCharge på också, dom är knappast "färdiga". Men det hade ju inte gjort något om det gick lite fortare, men vad jag förstått beror det oftast på andra faktorer än viljan att bygga fler laddstolpar.

Jag ska åka Sthlm-åre den 25/26 feb för att kolla just hur trångt det blir på Ionitys stationer när Stockholm får sin sportlovsvecka! Det ska bli... intressant

Längtar redan nu till att få läsa! Skaffade elbil nu men min sambo är orolig för att åka upp på skidresa (sälen) pga brist på laddare.

Permalänk
Medlem

Gridio timtariff-laddning finns nu med stöd för Kia och Hyundai också såg jag nu. Kört med den i ca 6 månader med min ID.4 och funkat klockrent. Bra alternativ om man har timavtal på elen men ingen styrning i laddboxen för timdebitering. Annars behöver man typ avtal med Tibber för att få den funktionalitet med deras laddbox eller köra manuellt med vanligt schema.

Permalänk
Medlem

Häng på en släpkärra med en dieseldriven reservkraftsgenerator samt en dunk diesel. Då kan ni nödladda om det behövs med 220V anslutningen dvs ni är helgarderade.

Permalänk
Medlem

Ställer frågan åt en vän som kanske inte får installera laddbox hemma av Samfälligheten.

Kommer han att klara sig ifall han drar till gymmet 1-2 timmar per dag och laddar bilen hos Lidl som är det närmaste han har vad gäller laddstation och visar sig vara nära hans gym?

Permalänk
Medlem

Hur långt kör han varje dag ? Tvivlar på att gymmets laddare är mer än en standard typ 2 dvs 3.7kW per timme. Så 7.4kwh på 2 timmar. Det är c:a 3,5 mil om vi räknar 2kwh snitt per mil. Jag tror absolut inte det räcker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Ställer frågan åt en vän som kanske inte får installera laddbox hemma av Samfälligheten.

Kommer han att klara sig ifall han drar till gymmet 1-2 timmar per dag och laddar bilen hos Lidl som är det närmaste han har vad gäller laddstation och visar sig vara nära hans gym?

Lidl har väl oftast 11 kW laddare, i så fall får han ju 22 kWh på två timmar, eller runt där i alla fall. Det är ju någonstans runt tio mil kanske.

Permalänk
Medlem

Lidl har väl dock snabbladdning (50kW?).
Givet att bilen är en modern elbil så räcker detta med god marginal.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lidl har väl dock snabbladdning (50kW?).
Givet att bilen är en modern elbil så räcker detta med god marginal.

Lidl bro har jag själv installerat 50kwh laddarna 👍 så det stämmer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lidl bro har jag själv installerat 50kwh laddarna 👍 så det stämmer

Det är just Lidl Bro han har nära också

Så han kanske överlever?

Permalänk
Medlem

I så fall är det lugnt. Visste inte att de hade sådana laddare, trodde det var standard billigaste som allt annat på Lidl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hur långt kör han varje dag ? Tvivlar på att gymmets laddare är mer än en standard typ 2 dvs 3.7kW per timme. Så 7.4kwh på 2 timmar. Det är c:a 3,5 mil om vi räknar 2kwh snitt per mil. Jag tror absolut inte det räcker.

Vad jag sett så har många Lidl en 50kW CCS, en 50kW Chademo och en 22kW type 2. Nog funkar det säkert. Har själv tänkt att ladda på Lidl då och då (i mån av plats) när jag får min elbil.

Dock har jag för mig att jag läst på laddstationens inforuta att man max får stå och ladda i en timme. Så i hans fall att hänga på gymmet i 2 timmar kanske blir något problematiskt i längden.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det som jag alltid misstänkt att 100% inte är riktigt 100% så då kan man pumpa 100% så funkar det bra endå.

Njae. Då har du missat lite (mitt svar iaf.). Det beror på biltillverkare, bilmodell och även mjukvaruversion.

På tex. min Tesla så är 100% faktiskt 100%.

Så svaret är; det varierar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jo, Norge är ju lite för oss med elbilar, så vill man förstå hur det strax kommer bli i Sverige så skall man ju kika på Norge. Där är det redan idag kaos med laddköer på både helger, men speciellt på lov och semestrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Laddade på Lidl 50 kW ibland när det passade (väntade på dotter som hade träning), men det är nästan hopplöst idag. Många taxi som laddar där, och nästan alltid fullt, och med dessutom någon bil på kö. Tror dessvärre att det inte är något som kommer fungera för din vän. Det bästa är om han kan gå med i styrelsen i samfälligheten, och fortsätta engagera fler medlemmar som trycker på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Laddade på Lidl 50 kW ibland när det passade (väntade på dotter som hade träning), men det är nästan hopplöst idag. Många taxi som laddar där, och nästan alltid fullt, och med dessutom någon bil på kö. Tror dessvärre att det inte är något som kommer fungera för din vän. Det bästa är om han kan gå med i styrelsen i samfälligheten, och fortsätta engagera fler medlemmar som trycker på.

Nu låter du väl pessimistisk. Hans polare får väl reka och se om det är hög belastning dom tiderna han tänkt gymma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu låter du väl pessimistisk. Hans polare får väl reka och se om det är hög belastning dom tiderna han tänkt gymma?

Absolut att han får reka och bestämma själv. Själv anser jag inte att jag är pessimistisk, utan mer realist. Har kört elbil sedan 2019 och märkt hur mycket sämre tillgången blivit på laddpunkter under dessa tre åren.

Laddpunkter har ökat lite, men inte alls i närheten så mycket som antalet elbilar ökat. Detta gäller såväl Lidl som alla andra laddmöjligheter. Själv så skulle jag personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda enkelt hemma där bilen är parkerad över natten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lidl har 50 kw både i Växjö och Kalmar..

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man inte bor i de stora otäcka storstäderna, verkar vara helt galet med att kunna ladda sin bil på annat ställe än hemma

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Europa behöver 65 miljoner elbilsladdare – om 13 år

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/europa-beh%C3%B6ver-6...

Citat:

Det kommer finnas 130 miljoner elbilar på europeiska vägar år 2035, enligt en rapport från konsultföretaget Ernst & Young och branschorganisationen Eurelectric. Det skriver Automotive News (AN).

Det innebär att antalet elbilsladdare kommer behöva växa dramatiskt det kommande decenniet, enligt rapporten. Det befintliga beståndet om fem miljoner laddpunkter behöver växa till 65 miljoner år 2035.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kikade på en Mercedes EQB 300 idag för 4500:/mån privatleasing. Vi vill ha något större än vår QASHQAI 2018 och elbil. Finns det något likvärdigt för bättre pris i dagsläget? Jag tycker den är något dyrt men min fru blev kär i den 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Omjöligt att svara på utan att veta hur långt han har till gymmet/laddaren eller vad han har för bil.

Men precis som Martin säger brukar det stå mycket taxibilar och annat pack där. Lidl verkar vara på gång med en lösning men det hjälper ju inte din polare tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag snart elbilsförare!
Ska leasa via jobbet och bestämde mig för en Hyundai Ioniq 5. 1 års leveranstid, minst... Kollade runt lite med andra märken men det verkar vara ungefär samma för de flesta elbilar med 4x4. Ringde runt till ett par handlare inom 20 mils radie och vipps var det en handlare som fått en avbokning på exakt den specifikation som jag ville ha som redan är tillverkad och står på färja till Sverige. Så nu kommer den om bara ett par veckor. Ibland ska man ha tur

Provkört Ioniq 5 ett par gånger nu och jäklar vad bra jag trivs i den. Fantastiskt mycket utrymme i kupén både fram o bak. Bak känns som att åka limousine när man fället sätena. Även på bredden känns den ovanligt stor. Framför allt fram i förarsätet sitter jag fantastiskt bra med mina långa ben!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein