Hjälp en noob att styra upp sitt hemmanätverk!

Permalänk
Medlem

Hjälp en noob att styra upp sitt hemmanätverk!

Så allt började med att jag och min flickvän fick ett förstahandskontrakt på en lägenhet i en ny fastighet byggd 2019.
Tidigare har det inte varit svårare än att bara plugga in routern i uttaget som finns i bostaden sen är det bara köra. Vilket funkar utmärkt i nuvaranade lägenhet också. Men i lägenheten finns då ett mediaskåp som verkar vara ganska standard grej i nya bostäder men jag har sett ett antal olika nu och ingen är den andra lik. Så varit lite svårt att hitta information på en specifik lösning. Hade jag inte haft flickvän och 2 katter så hade antagligen sladdarna legat fritt på parketten. Men nu är man lite begränsad när det kommer till valmöjligheter. I mediaskåpet finns en patchpanel med 8 uttag som leder ut till 4 st dubbeluttag.

https://ibb.co/rsStyBF
https://ibb.co/ThzKYpQ

Hur som helst. Från började körde jag med ComHems L1 wifihub men den är orimligt jävla seg att ha att göra med. Dessutom är den inte långt ifrån att börja smälta när den står inne i skåpet och och svettas. Så jag började kollade lite på hur det funkade med en egen router. Så jag köpte en Asus RT-AC68U och det funkade bra att först koppla in ComHems router. (Support sa att jag var tvungen att koppla in deras först sedan switcha över ASUS routern. Så jag gjorde det och testade lite och det blev en jävla skillnad.
Problem solved tänker ni då. Nope. Asus monster till router går inte in i skåpet. (Något jag kunde tänkte på men vafan).

Målet är nu att kunna koppla så jag kan köra trådat på bland annat TV, Nvidia Shield, gamingdatorn och jobbdator
Har även Philips hue system och flickvännens trötta gamla laptop som endast kör på 2,4ghz.

Under denna tiden har iag också lyckats köpa på mig en Edgerouter X och en 8 portars Netgear switch (https://www.webhallen.com/se/product/204785-Netgear-GS108E-v3...)

Så min tanke var nu att köra Edgerouter X som main router, switchen i mediaskåpet och eventuellt använda ASUS som accesspunkt för trådlösa enheter (typ mobiler och bärbar dator).

Jag skulle gärna vilja separera nätverket också så jobbdatorn får köra sitt Enterprise nonsens för sig själv. Möjligtvis också då något för TV, Hue och andra IoT grejer.

Tänkte att jag skulle lösa detta med lite tutorials men Edgeroutern var väl lite mer geeky än vad jag förväntade mig.

Tacksam om ni hade kunnat komma med förslag!

MVH Melker!

Permalänk
Medlem

Ang. switchen så skulle jag rekommendera att kika på tex. Netgear GS108T v3 istället som är mera av en riktig managerbar switch, och den kostar bara någon hundring extra, annars är det ju smart att kolla efter begagnade switchar.

På Netgear GS108E v3 saknas tex. en så grundläggande sak som inställning för management VLAN, vilket innebär att webinterfacet alltid är åtkomligt från alla VLAN, vilken är helt galet.

Permalänk
Medlem

Varför ska du köra routern i mediaskåpet/centralen?

Vill du använda nätverksuttagen för ditt lan patchar du tillbaka och kör switchen i skåpet.

Permalänk
Medlem

Yes, precis som PetterK skriver så patchar du tillbaka till en switch i skåpet. Som det är nu så har du tex patchat ut till uttag 4. Om vi leker med tanken att du vid uttag 4 sätter din router, så patchar du från en lan-port, tillbka i uttag 3. Sedan drar du en kabel från port 3 i panelen/skåpet till en switch som du sätte ri skåpet. Sedna patchar du vidare från den till alla ansra uttag du behöver. Då får du både bättre wifi i lägenheten samtidigt som du får bra fast nätverk överallt.

Permalänk
Medlem

Kör router/brandvägg (dvs TRÅDADE) samt switch med Poe vid patchpanelen, dvs i stativet.
Sätt ut AP:or där du önskar täckning och kör sladd från uttagen i de rummen där du har utrustning som ska ha trådat (dvs ap:or/datorer etc)

Vad du köper är upp till dig men Ubiquiti har ju rätt schyssta prosumer-prylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Petterk:

Varför ska du köra routern i mediaskåpet/centralen?

Vill du använda nätverksuttagen för ditt lan patchar du tillbaka och kör switchen i skåpet.

"Praxis" att köra router i en central samlingspunkt?
Patcha tillbaka switchen?

TS:
"WAN > Router > Switch > Uttag" >
> Eventuell Switch vid enheter som behöver
> Accesspunkt/AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Praxis" att köra router i en central samlingspunkt?
Patcha tillbaka switchen?

TS:
"WAN > Router > Switch > Uttag" >
> Eventuell Switch vid enheter som behöver
> Accesspunkt/AP

Ja, fastighetsägarna installerar inte centralerna för att routern ska stå där. Därför det är ont av plats, plåtdörr, långt ifrån enheterna o.s.v.

Du kör t.ex routern i vardagsrummet och patchar tillbaka lan i dubbeluttaget och kör switchen i centralen. Att försöka få in både router och switch vinner du inget på förutom att lätta plånboken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Petterk:

Ja, fastighetsägarna installerar inte centralerna för att routern ska stå där. Därför det är ont av plats, plåtdörr, långt ifrån enheterna o.s.v.

Du kör t.ex routern i vardagsrummet och patchar tillbaka lan i dubbeluttaget och kör switchen i centralen. Att försöka få in både router och switch vinner du inget på förutom att lätta plånboken.

Det är en avlämingspunkt, en central plats där det är smidigt att ha allt. Det mesta får faktiskt plats skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är en avlämingspunkt, en central plats där det är smidigt att ha allt. Det mesta får faktiskt plats skulle jag tro.

Han har redan en RT-AC68U som inte får plats.

Vill han bara använda nätverksuttaget så installera en liten 8-portars switch. Har han redan Edgerouter och inte gillar den så är det väl bara att nyttja ångerrätten och skeppa tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla. Som ni skrivit att dra tillbaka till mediaskåpet har jag provat och det funkar bra. Jag har i egentligen bara 4 uttag jag vill kunna använda och det är 2 st vid TV-bänk där jag tänkte koppla TV och Nvidia Shield. Sedan 2 st i mitt hemmakontor där jag har min privata stationära och en bärbar dator för jobbet som jag kopplar till min primära skärm. Ett stort problem är ju katterna som helst inte ska få läge att nafsa på någon kabel. Därför är jag ganska begränsad på vart jag kan ställa trådlösa routern. Det jag inte gillar med skåpet är väl att det blir jävligt varmt där och det är ganska trångt när man ska dra alla kablar.
Men när jag kört switchen där har det varit ganska lugnt.

Trådlösa routerns optimala plats antar jag är i mittenrummet där jag har min dator då jag kan placera den uppe på en hylla centralt i lägenheten.

Ritade lite snabbt här.

http://www.bilddump.se/bilder/20220216195907-188.151.22.84.pn...

Eftersom det bara finns 2 uttag i rummet där jag har datorn så kan jag ej koppla stationär, AP och bärbar jobbdator med kabel. Skulle det funka att köra Edgeroutern vid datorn > skicka tillbaka till mediaskåp > switch till uttag vid TV/Shield/Hue. Sen använda resterande portar på Edgeroutern till mina datorer och AP?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ta emot lite tips på hur jag sätter upp Edgeroutern korrekt med både switch och AP. Och hur man isåfall skulle sätta upp VLAN så jag kan separera saker jag inte litar på till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ang. switchen så skulle jag rekommendera att kika på tex. Netgear GS108T v3 istället som är mera av en riktig managerbar switch, och den kostar bara någon hundring extra, annars är det ju smart att kolla efter begagnade switchar.

På Netgear GS108E v3 saknas tex. en så grundläggande sak som inställning för management VLAN, vilket innebär att webinterfacet alltid är åtkomligt från alla VLAN, vilken är helt galet.

Nu ligger min nedpackad i en låda så orkar inte verifiera men jag vill minnas att den enbart knyter IP på ett VLAN(?)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Kan väll tillägga att uttagen bak soffan i vardasgsrummet är no go då vi inte har något där så det skulle bli ett lätt byte för kisarna. Uttagen i sovrummet känns bara jävligt waste. Där står dessutom en byrå framför så ser inte riktigt att det skulle vara värt att nyttja dom två uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melkzor:

Tack för tipsen alla. Som ni skrivit att dra tillbaka till mediaskåpet har jag provat och det funkar bra. Jag har i egentligen bara 4 uttag jag vill kunna använda och det är 2 st vid TV-bänk där jag tänkte koppla TV och Nvidia Shield. Sedan 2 st i mitt hemmakontor där jag har min privata stationära och en bärbar dator för jobbet som jag kopplar till min primära skärm. Ett stort problem är ju katterna som helst inte ska få läge att nafsa på någon kabel. Därför är jag ganska begränsad på vart jag kan ställa trådlösa routern. Det jag inte gillar med skåpet är väl att det blir jävligt varmt där och det är ganska trångt när man ska dra alla kablar.
Men när jag kört switchen där har det varit ganska lugnt.

Trådlösa routerns optimala plats antar jag är i mittenrummet där jag har min dator då jag kan placera den uppe på en hylla centralt i lägenheten.

Ritade lite snabbt här.

http://www.bilddump.se/bilder/20220216195907-188.151.22.84.pn...

Eftersom det bara finns 2 uttag i rummet där jag har datorn så kan jag ej koppla stationär, AP och bärbar jobbdator med kabel. Skulle det funka att köra Edgeroutern vid datorn > skicka tillbaka till mediaskåp > switch till uttag vid TV/Shield/Hue. Sen använda resterande portar på Edgeroutern till mina datorer och AP?

Kablar kan du ju dra hur du vill.

Ska du bara använda nätverksuttaget i datorrummet och vardagsrummet vid TVn klarar du dig egentligen på en 4/5-portars switch.

Kör du Edgerouter, Asus RT-AC68U i accesspunktläge, stationär och jobbdator i datorrummet har du ju 4 portar på RT-AC68U och 4 (3 lediga) switchportar på Edgerouter X så du kan koppla 6 prylar i datorrummet och ha uttag att koppla vidare till andra delar i hemmet.

Om du ändå behöver switch i datorrum och vardagsrum behöver du heller inte köra någon switch i mediacentralen, räcker då med att du sätter igång switchen i Edgerouter X och kör den i centralen.

Skrivet av Melkzor:

Skulle gärna ta emot lite tips på hur jag sätter upp Edgeroutern korrekt med både switch och AP. Och hur man isåfall skulle sätta upp VLAN så jag kan separera saker jag inte litar på till 100%

Finns en Edgeroutertråd i forumet, finns massor i Ubiquitis egna forum.

Hur du vill göra med VLAN och APs kan vi ju inte direkt gissa om, beror ju på vad du vill göra och vad du har för prylar.