Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Glacier, du?

Steel gray, skall ringa imorgon och kolla status

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nee dealer i Norrköping.

Vilken tog du?

Jag fick pris från en av firmorna i Stockholm och bad Wafab matcha så det blev därifrån.

Grannen fick sin Ev6a idag, grön, riktigt snygg faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Då har man hämtat sin elbil idag, kändes som julafton var för 40 år sen eller så när man var liten. Vilken känsla och pirr i magen när man fick sätta sig bakom ratten och kände att nu är det min och rulla ut den ur hallen !
Första intrycket är WoW. Körde 12 mil och bara njöt nu på e m. Gasa fullt gick ej, den spinner loss hela tiden med vinterhjulen ända upp i 50km/h vid pelle i botten och man sliter gummi...
@FordMachEGTPerformance

Grattis, kul att höra! Ja prestandan i GT Performance är ju inte direkt dålig Den gör väl 0-100 på typ 3.5? Galet! Vad går kalaset på per månad totalt?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Tack !! 🥰👍 9200 kr inkl försäkring 1500 mil per år service vdäck etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

9200 kr inkl försäkring 1500 mil per år vdäck etc.

Det går bra nu haha. Men har man råd så varför inte

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu har du säkert redan koll på detta, men kundporten på elmätare kan vara lite av en djungel. Jag har en elmätare som följer P1-standarden (med RJ12-kontakt). Ser nu att Tibber Pulse finns med stöd för P1, det fanns inte när jag kikade runt efter laddbox, då fanns enbart lastbalansering för elmätare med HAN/RJ45 ("norska standarden").

TL;DR Ni som funderar på lastbalanserare inkopplad i elmätarens kundport: kolla upp så att elmätare och lastbalanserare pratar samma språk (HAN/RJ45 "norska standarden" eller P1/RJ12 "holländska standarden").

Jag valde att köra på det gamla hederliga sättet med Garo 3-fas Energimätare (RS485/Modbus) direkt efter huvudbrytare/nätbolagets elmätare, det kändes mest robust.

Delvis koll på detta, vet att lokala nätägaren kommer använda P1 men de har själva sagt att de inte garanterar tredjepart lösningar. Jag tänkte prova eftersom det är så himla smidigt. Skiter det sig får man väl sätta lastbalanserare med magnetklämma runt varje fasledare, dyrare och omständigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kommer inte ihåg på dem, men Virta använder samma straffskatt, och det finns i stort sett bara virta nere i skåne-hållet, så du är tvungen att bli straffbeskattad av dem såvidare du inte har ett kort som funkar på flera ställen som Mercedes Me.

Både ICA och Eon kör med virta som överliggande operatör. Även det lokala energiverket kör på Virta. Så alla de stolparna finns tillgängliga i alla apparna.

Frågan är om det är någon app där som har bättre villkor eller pris. Så man slipper ligga ute med 200kr hela tiden

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Provkörde du EV6 GT ? Det finns ingen i Sverige fick jag som svar när jag frågade. De har ju inte ens listorna klara på vad det är exakt man får, det uppdateras fortfarande..

Sedan en kommentar. När jag körde EV6:an så var det lite snömodd och kamerorna som dyker upp i skärmen när man byter fil var bara en blurrig bild där man inte såg något, så den funktionen fungerar bara när det inte regnar eller snöar.

Jag ska absolut inte svära på att det var en GT, men den var långt mer utrustad än jag skulle ha haft råd att ha "min!" Det var endast en spontanprovkörning för skojs skull, på "TB Bil i Norrköping."

Skrivet av jonasc:

Spontanköp och spontanköp, min leasing går ut i maj och jag hade inte riktigt fattat leveranstiderna, så kanske mer… panikköp?

Såg här att @Rich hade köpt en och jag litar helt på honom ;).

Jag har beställt snålvarianten (privatleasing), så den blir väl inte lika punchig som den du kört tyvärr, men viktigast för mig är nästan att man får dra tungt, sitter bra på förarplatsen och att förarstöden är bra.

Fick du nån känsla för farthållaren och filkörningshjälpen? Är stolen go? Ser man ordentligt ut genom det där frimärket till bakruta? Jag får ju inte alla coola kameror på min…

Hoppas editen blir rätt här när det var fler som svarat, vill inte dränka tråden. Jag och tjejen var bara ute i 30-45 minuter och körde hälften vardera. Vi tyckte båda om den, det var några veckor sedan nu så kan inte svara på frågan om bakrutan, demobilen hade fullgoda kameror i den lilla grad vi åkte bakåt. Satt bra i stolen, både fram och bak. Farthållaren var en farthållare, fungerade som den skulle. Filkörningshjälpen var inte riktigt aktuell på grund av ganska mycket slask!

Just nu har vi inga laddmöjligheter och väldigt litet behov av bil men annars blev jag väldigt positivt överraskad av MG ZS som jag inte ens visste existerade. Något snällare för plånboken, även om den inte är fullt lika asläcker som EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vridmomentet i en elmotor är inte att skoja med. Omöjligt att gasa fullt på blöt väglag.

Här här vi någon som uppenbarligen inte klarat av SFE-kursen, Svenska för Elbilsägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag fick pris från en av firmorna i Stockholm och bad Wafab matcha så det blev därifrån.

Grannen fick sin Ev6a idag, grön, riktigt snygg faktiskt.

Dom hade den gröna hos min lokala KIA-handlare. Den sticker verkligen ut! Lite samma gröna som Jaguar är kända för. Grön, blå och röd är lite läckra allihop, men jag fegade och tog grå ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Dom hade den gröna hos min lokala KIA-handlare. Den sticker verkligen ut! Lite samma gröna som Jaguar är kända för. Grön, blå och röd är lite läckra allihop, men jag fegade och tog grå ändå

Fegade ur ännu mer och tog en vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det där låter ju sjukt. Så varje gång potten understiger 100kr så drar den automatiskt 200kr extra från Visakortet? Men de pengarna finns iaf kvar till nästa gång du laddar? Verkar vara ett förlegat system, ja..

Ja dom finns till nästa laddning eller så länge du önskar. Jag tycker det är rätt nice för då vet jag också att jag kan ladda när som helst för där finns pengar. Jag brukar sätta in 500spänn på mitt virta konto åt gången.

Edit: som nämnt innan så laddar jag enbart publikt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Skrivet av K-D][Aramis:

Fegade ur ännu mer och tog en vit

Tog Glacier för tyckte om den lite gräddiga cappuccino looken.

Såg en EV6 i trafik första gången igår med.

Såg bakljusena i backspegeln o fan vad läckert det var!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Gillar hur Kia visar Recharges laddare som 500 kW

https://kiacharge.com/web/kia-se/map

Och vissa Mer laddare som 188 kW

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, det var efter min tid på Volvo.
I teorin håller jag absolut med dig, samtidigt beror det ju på vad för typ av effektivitet man menar. Effektivt nyttjande av utrymmet blir det ju sannolikt med en elbilsplattform (om inte de som designar gör bort sig), men inte nödvändigtvis så effektiv drivlina. Kollar vi på Kia och Hyundai exempelvis så är det ju gamla Ioniq, E-Niro och Kona som är de effektivaste, EV6 och Ioniq 5 har ju fått kritik för att de har tappat en del av märkenas kända effektivitet. Sen är de ju bättre på typ alla andra sätt förstås.
Jo det har uppenbarligen inte varit så lätt, men dagens plattformar är ju i allmänhet väldigt flexibla på många sätt och plattform är ju egentligen fel ord för det handlar ju mer om en arkitektur än en plattform. Jag misstänker att man hade kunnat bygga en rätt bra elbil på exempelvis CMA, men de som de har byggt utgår ju inte bara från den plattformen utan från de befintliga (fossildrivna) bilarna byggda med den.

Tänkte inte så mycket på innerutrymmena (det är ju en rätt liten trång bil även i fossilutförande), men mer att den är så törstig och drar så enormt mycket mer el än de flesta andra bilar.

Förutom kostnaden för elen, som är ett mindre problem kanske (även om elpriserna är rätt höga nu på vintern), så blir ju framför allt räckvidden onödigt kort jämfört med andra elbilar.

Skrivet av snajk:

En annan aspekt värd att beakta är ju om märket satsar helhjärtat på elbilar eller inte. Volvos satsning känns inte helt ärlig då de länge har pratat om kommande elbilar och så, men inte fått fram några och ligger nu efter. Men Stellantis chefs uttalande om att de inte vill bygga elbilar utan det är något framtvingat av politiker gör i alla fall mig mer tveksam till att köpa en av deras bilar exempelvis. Det kanske hör ihop med att de inte har satsat på en ren elbilsplattform förstås.

Håller med. Känns som det varit "mycket snack, och liten verkstad" för att uttrycka sig så.

Förhoppningsvis kommer det blir ändring på det nu (misstänker att det var största orsaken till att Håkan fick gå). Var en annan i tråden som jobbade med deras första "riktiga" generationens elbilar, och jag tror de kan bli riktigt bra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Någon som kan rekommendera en 11-22KW laddbox med en kabel på 5-7m? Krav är att den ska vara snygg och ganska diskret. Just nu har jag Wallbox Commander 2 som favorit. Dock är den lite dyr 10000-11000kr https://elbilexperten.se/produkt/wallbox-commander-2-typ-2-6-.... Någon som har andra tips?

Jag har installerat en Zaptec Go hemma i garaget. Liten och nätt, finns i 6 olika färger. Har 4G, WiFi, 22kw kompatibel. Tycker den är snygg dessutom. Stöds av Tibber om man vill köra lastbalansering via dem osv. Den vita ringen visar status på laddaren, pulserande blått vid laddning tex. Dock ingår ingen kabel utan jag använder den jag fick med min E-.niro

La till info rörande kabel
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har installerat en Zaptec Go hemma i garaget. Liten och nätt, finns i 6 olika färger. Har 4G, WiFi, 22kw kompatibel. Tycker den är snygg dessutom. Stöds av Tibber om man vill köra lastbalansering via dem osv. Den vita ringen visar status på laddaren, pulserande blått vid laddning tex. Dock ingår ingen kabel utan jag använder den jag fick med min E-.niro

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0504/7376/2977/products/Zaptec-Go-Wood-Brown-01_1800x1800.jpg

Ingår det alltid laddkabel när man köper en elbil?
Väntar på min EV6a som kommer i april!

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Både ICA och Eon kör med virta som överliggande operatör. Även det lokala energiverket kör på Virta. Så alla de stolparna finns tillgängliga i alla apparna.

Frågan är om det är någon app där som har bättre villkor eller pris. Så man slipper ligga ute med 200kr hela tiden

OKQ8 appen. Där behöver du inte ligga ute med 200kr. Är exakt samma app som Eon förutom loggan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Tänkte inte så mycket på innerutrymmena (det är ju en rätt liten trång bil även i fossilutförande), men mer att den är så törstig och drar så enormt mycket mer el än de flesta andra bilar.

Jo det är ju inte direkt en praktisk bil. Å andra sidan tycker jag den får väl mycket kritik för utrymmet, jämför man med andra "compact crossovers" så är det inte så dåligt speciellt inte om man jämför med de lite "finare" bilarna. Jag hade en BMW X1 som lånebil ganska nyligen exempelvis och den var rätt trång och kändes inte så trevlig i inredningen eller så. Mellan de två känns XC40 både större och lyxigare, men den kanske är dyrare med förstås. Men absolut tappar den ju mot rena elbilar i utrymme och så. Effektiviteten är dålig också förstås, det är ju inget att snacka om, men jag vet inte om det har så mycket att göra med att det inte är en elbilsplattform, sannolikt spelar ju formen ganska stor roll exempelvis, det är en hög och bred bil, och förstås vikten. Sen kan man ju argumentera för att en ren elbil hade haft en "halare" form och lägre vikt, men det beror ju på.

Citat:

Förutom kostnaden för elen, som är ett mindre problem kanske (även om elpriserna är rätt höga nu på vintern), så blir ju framför allt räckvidden onödigt kort jämfört med andra elbilar.

Jo absolut. Den funkar nog bra som andrabil i en familj, eller som enda bil om man inte åker några långresor, men då är den ju rätt dyr förstås. Å andra sidan så handlar det inte om många hundralappar mer än säg en Id3 eller liknande per månad i privatleasing och XC40 är ju en väldigt mycket trevligare bil än Id3 på nästan alla sätt, bortsett just effektiviteten förstås.

Citat:

Håller med. Känns som det varit "mycket snack, och liten verkstad" för att uttrycka sig så.

Verkligen. De har pratat mycket om elektrifiering i rätt många år nu men fortfarande har de bara en modell liksom (eller två om man räknar C40 som en egen bil, men det är det ju inte). Jämfört med exempelvis Stellantis som har ett helt knippe elbilar trots att de inte vill bygga några alls enligt chefen.

Citat:

Förhoppningsvis kommer det blir ändring på det nu (misstänker att det var största orsaken till att Håkan fick gå). Var en annan i tråden som jobbade med deras första "riktiga" generationens elbilar, och jag tror de kan bli riktigt bra.

Jo. För mig har Volvo stadigt gått neråt under ganska lång tid nu, när Ford styrde var de för budgetfokuserade, med kineserna har de satsat på mer lyx men samtidigt har kvaliteten gått ner med bristfälligt rostskydd och en del andra kvalitetsproblem, samtidigt som priserna gått upp förstås. Som det ser ut idag är jag tveksam till att köpa en ny Volvo oavsett drivning, i alla fall om man tänkt behålla bilen lite längre, leasing går ju runt problemet dock. Men de kanske skärper sig med kommande rena elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Ingår det alltid laddkabel när man köper en elbil?
Väntar på min EV6a som kommer i april!

Jag vill inte ta gift på att det alltid ingår MEN, jag skulle bli otroligt förvånad om det inte ingick. Jag fick ju exempelvis med en på min Kia, och även en till min Passat GTE ingick. Dessutom får man ju med en väggladdare till hybriden så där fick jag 2 "kablar"

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Har inte plöjt genom 335 sidor så ber om ursäkt i förväg att denna fråga förmodligen ställts tidigare, men svaren kanske ändras med tiden

Jag är inne på att byta bil och det lutar mot el med tanke på det hutlösa priserna på drivmedel, som inte lär bli billigare med tiden.

Bilen jag behöver är en pendlarbil - till och från jobb och andra korta sträckor. Vi har en större diesel-kombi om vi behöver åka längre eller med packning. "lull lull" är roligt men standard duger gott och väl om det innebär mycket högre kostnader med extra utrustning.

Vilka prisvärda elbilar ska man titta på idag? Både leasing och köp. Vågar man köpa begagnade elbilar? Hur funkar det med hållbarhet på batterier, garantier osv.

Om köp, är köp med restskuld ett smart val i och med den höga takten på utveckling eller kommer de vara värderade så lågt om några av samma anledning att det ändå blir väldigt hög månadskostnad?

vad ska man vara extra noggrann med när man köper/leasar elbil i allämnhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Har inte plöjt genom 335 sidor så ber om ursäkt i förväg att denna fråga förmodligen ställts tidigare, men svaren kanske ändras med tiden

Jag är inne på att byta bil och det lutar mot el med tanke på det hutlösa priserna på drivmedel, som inte lär bli billigare med tiden.

Bilen jag behöver är en pendlarbil - till och från jobb och andra korta sträckor. Vi har en större diesel-kombi om vi behöver åka längre eller med packning. "lull lull" är roligt men standard duger gott och väl om det innebär mycket högre kostnader med extra utrustning.

Vilka prisvärda elbilar ska man titta på idag? Både leasing och köp. Vågar man köpa begagnade elbilar? Hur funkar det med hållbarhet på batterier, garantier osv.

Om köp, är köp med restskuld ett smart val i och med den höga takten på utveckling eller kommer de vara värderade så lågt om några av samma anledning att det ändå blir väldigt hög månadskostnad?

För egen del landade det med att leasa, har aldrig gjort det förut men jag hoppas det skall gå bra ändå.
Vi är tre st i familjen (fru och barn på 4 år) körs en del bil men inte över 1500 mil per år, testade MG ZS samt Kia E-niro och vi kände rätt snabbt att e Niro är värd den extra kostnaden per månad då jag inte skulle kunna stå ut med vägljudet samt att den kändes trång och smal inuti. Du får rätt bra paket om du tar advance som jag tror ligger på 3350 per månad + 365 (ish..) för försäkring (Kia försäkring) nu har jag inte kört bilen mer än test, men den dyker upp nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag vill inte ta gift på att det alltid ingår MEN, jag skulle bli otroligt förvånad om det inte ingick. Jag fick ju exempelvis med en på min Kia, och även en till min Passat GTE ingick. Dessutom får man ju med en väggladdare till hybriden så där fick jag 2 "kablar"

Alltid var lite trubbigt formulerat, vanligen hade passat bättre!
Men tack då vet jag, då slipper jag troligen den utgiften!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Det är min uppfattning att du inte behöver köpa till en kabel, om du inte vill ha längre än 5m för det var nog min om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Borde knappast vara en större utgift om man köper en bil för 550+ tkr

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Jag kommer beställa en Hyundai Kona Electric idag, finns ett nytt kampanjerbjudande som gör att jag får stora batteriet 64kWh (teoretiskt 484km räckvidd) på 1500mil/år med vinterdäck för 3475r/månad exklusive försäkring (som kostar mig cirka 270kr/mån). Denna leasing är på 12mån vilket jag tycker är en bra tid att utvärdera både leasing och elbil

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag kommer beställa en Hyundai Kona Electric idag, finns ett nytt kampanjerbjudande som gör att jag får stora batteriet 64kWh (teoretiskt 484km räckvidd) på 1500mil/år med vinterdäck för 3475r/månad exklusive försäkring (som kostar mig cirka 270kr/mån). Denna leasing är på 12mån vilket jag tycker är en bra tid att utvärdera både leasing och elbil

Var återfinns detta erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det är ett mycket bra erbjudande! Vart hittade du det? Eller var det nåt du personligen blev erbjuden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tog Glacier för tyckte om den lite gräddiga cappuccino looken.

Såg en EV6 i trafik första gången igår med.

Såg bakljusena i backspegeln o fan vad läckert det var!

körde du baklänges på vägen i din nuvarande bil

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag doppade tårna med att köpa en beg (1 års leasad bil), blev en Hyundai Ioniq 28kWh. Hyundai och Kia känns som ganska trygga beg köp då de har så generös nybilsgaranti och båda erbjuder 8 års garanti på batteriet. Jag pendlar 11mil per dag, har en räckvidd på 20-22mil på sommarhalvåret och 17-18mil nu när det är kalt och blött. Skulle definitivt säga att det är nära gränsen till vad denna bil är kapabel till, behöver man åka längre är nog destinationsladdning ett krav.

Jag har på 11 månader kört 1500mil och endast laddat publikt en gång i 5 minuter för att klara av den sista etappen hem när jag gjorde lite fler ärenden än vanligt. Bara för att ge ett hum om hur det k an funka med en äldre elbil med mindre batteri.

Vi har beställt en Enyaq som ska få ersätta vår Superb om några månader, vi chansar på att köpa istället för att leasa som är så populärt idag. Resonerar som så att vi antagligen kommer vilja ha kvar bilen i mer än tre år (vi leasar superben och hade den varit eldriven hade vi behållit den längre) och då blir det helt plötsligt ekonomi i att köpa.

Vad är er pendlarbils körvanor? Vad är prisvärt i din bok? Finns ju de som kan räkna hem en tesla som prisvärd och andra som får nöja sig med en e-up!. Vår beggade elbil kostar oss 3000kr i månaden med finansiering, försäkring och skatt. Sedan tillkommer däckhotell och service, det anser jag rätt prisvärt sett till att milkostnaden ligger på några enkronor.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic