Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Överväger starkt att skaffa en ID.4 som personalbil via jobbet. Idag har vi en Toyota Avensis från 2018. Givet att vi kör knappt 3000mil/år så kostar en ny ID.4 lika mycket som vår Avensis per månad, ca 6900:- allt inräknat (drivmedel, skatt, spolarvätska, däck, värdeminskning, service och reparationer, tvätt etc). En bonus är då också att vi får loss kanske 150' som nu är bundna i bilen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ska man räkna kostnader på detta sätt är det också relevant att veta att förbruknigen bilen rapporterar inte är lika med hur många kWh du drar från laddaren, försvinner en hel del i laddförluster och om bilen tar effekt ur laddningen för värmning av batteri och kupé också.

Jag kollar bara vad min genomsnittliga förbrukning sen i november är i bilens instrument är.

Gör en test nu då jag senast laddade 80% och har nu kört 202,3 km men en visad förbrukning på 18 kWh/100km. Håller på och laddar och i morgon vet jag hur mkt jag fick i för att komma till 80% Soc igen. Bilen står i varmgarage så det borde bli minimalt med energi för att värma batteri, kupé värmer jag inte vid laddning hemma. Resultatet bör hamna långt under 20+ kWh/100 iaf om inte datorn ljuger en hel massa.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Varför tänker du just så om elbilar? Tror du att förbränningsbilar kommer ha bättre värde när vi är där?

Sant. Skulle nog inte köpa någon bil just nu. Jag tänker bara att elbilen känns som framtiden och de flesta satsar på el just nu. Där bör ju tekniken utvecklas snabbare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Överväger starkt att skaffa en ID.4 som personalbil via jobbet. Idag har vi en Toyota Avensis från 2018. Givet att vi kör knappt 3000mil/år så kostar en ny ID.4 lika mycket som vår Avensis per månad, ca 6900:- allt inräknat (drivmedel, skatt, spolarvätska, däck, värdeminskning, service och reparationer, tvätt etc). En bonus är då också att vi får loss kanske 150' som nu är bundna i bilen.

6900kr är det en fullsmetad/GTX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

6900kr är det en fullsmetad/GTX?

Nej, 2-hjulsdriven. Med vit metallic, dragkrok. Och två paket som inkluderar: backkamera, elinställbara framstolar, genomlastningslucka i baksätet, lyxigare klädsel med läderinlägg, utdragbara lårstöd, elektriskt svankstöd, etc. Vinterdäck med fälg (ca 22 000:-). Om jag minns rätt så var totalen på ca 560 000:- för bilen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Sant. Skulle nog inte köpa någon bil just nu.

Jo, jämfört man med alternativet att inte köpa någon bil alls, så blir det självklart i princip alltid billigast. Svårt att tävla med det i besparingar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kör med alternativet finansiell leasing för vår elbil, som blir som man äger bilen med tar ett lån med den som säkerhet. Tror det är ett bättre alternativ än operationell leasing. Detta då det är lite service som behövs för elbilar, och även extra lönsamt då de minskar väldigt lite i andrahandsvärde.

Tror nog att det krävs mer än en elbil för att göra bilägandet lönsamt

Skrivet av Dunde:

Din teori håller inte så bra för sista året iaf då jag gjort cirka 70000 i vinst efter ha kört bilen 2000 mil. iD4 är bilen.
Tur man inte privatleasat, hade sumpat 120kkr på ett år...

Så vad fick du när du sålde den jämfört med vad du köpte den för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror nog att det krävs mer än en elbil för att göra bilägandet lönsamt

Som jag sa till någon annan; det är sällan det är lönsamt att äga en bil, enbart sett till sig själv. Du har ju alltid lägre kostnader och utgifter i att inte äga någon bil alls. Svårt att tävla med det gällande utgiftsbesparingar.

Men då jag behöver bil i jobbet, som jag fakturerar för ca 2,5-3 miljoner om året, så är det lönsamt för mig att ha bil. Jag hade inte kunnat ha mitt jobb utan bil. Klart jag skulle kunna hyra bil, men hade ändå blivit krångligt och inte billigare totalt.

Med privata skattade pengar så kostar min elbil mig ca 5000/månaden med precis alla kostnader medräknade (både mitt bolags och mina egna privata).

Det är vad jag drar in på en enda arbetsdag, efter alla skatter. Kan leva med den kostanden att offra en dags intäkter för att ha en bil för hela månaden (och hade som sagt inte kunnat ha det jobbet jag har utan bilen).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

För er som som har Tesla och åker skidor på sportloven, eller reser av andra orsaker, så är det gratis laddning för 11:00 och efter 18:00 på en del laddplatser längs de populära vägarna. Detta för att försöka sprida ut resandet och undvika laddköer vid lunch och eftermiddagar.

Skulle postat detta tidigare som tips. Fick detta i inboxen i appen för en vecka sedan, men tänkte inte på att tipsa om det här förens nu.

Hoppas att det inte är för sent, och att iaf. några av er får nytta av denna informationen!

Där går en länk/knapp "LÄS MER" längst ner till sidan:

https://www.tesla.com/sv_se/holiday-supercharging

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Tips på laddbox att installera hemma? Tänkt till en ID.4. Vilka är topp tre på marknaden och vad gör de olika?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Tips på laddbox att installera hemma? Tänkt till en ID.4. Vilka är topp tre på marknaden och vad gör de olika?

Exakt samma fråga har ställts typ 3-4 gånger bara de senaste sidorna i tråden, råder dig att läsa iaf några sidor tillbaka i tråden.
Men TLDR är Easee en box många inkl mig rekommenderar, prisvärd och bra funktioner.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tips på laddbox att installera hemma? Tänkt till en ID.4. Vilka är topp tre på marknaden och vad gör de olika?

Jag gillar ju Easee då den har alla funktioner jag ville ha; möjlighet till billig lastbalansering, WiFi, 4G/LTE (WiFi når inte ut till garaget för närvarande), appstyrning, möjlighet att låsa fast laddkabel, integrera med Tibber, och kan byta till fronkåpor som matchar väggfärgen bakom. Dessutom ingen månadskostnad/abonnemang för 4G/LTE och appstyrning (som vissa tar).

Men det finns självklart många andra bra väggboxar också.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd

Såg att 8 personer kommer få leverans av sin sprillans nya model x eller model y idag.
Körde om en lastbil med 8 (eller var det 10?) på släpet i höjd med västberga i stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som jag sa till någon annan; det är sällan det är lönsamt att äga en bil, enbart sett till sig själv. Du har ju alltid lägre kostnader och utgifter i att inte äga någon bil alls. Svårt att tävla med det gällande utgiftsbesparingar.

Men då jag behöver bil i jobbet, som jag fakturerar för ca 2,5-3 miljoner om året, så är det lönsamt för mig att ha bil. Jag hade inte kunnat ha mitt jobb utan bil. Klart jag skulle kunna hyra bil, men hade ändå blivit krångligt och inte billigare totalt.

Med privata skattade pengar så kostar min elbil mig ca 5000/månaden med precis alla kostnader medräknade (både mitt bolags och mina egna privata).

Det är vad jag drar in på en enda arbetsdag, efter alla skatter. Kan leva med den kostanden att offra en dags intäkter för att ha en bil för hela månaden (och hade som sagt inte kunnat ha det jobbet jag har utan bilen).

Av ren nyfikenhet, vilket jobb kräver bil och betalar så bra, beckna ladd?

Men visst har du rätt i att typ en hantverkare kanske inte kan välja att inte köpa verktyg för att dom är dyra osv. Min kommentar var nog mer utifrån att många verkar använda vinst och minskad kostnad som synonymer vilket dom så klart inte behöver vara, även om det verkar vara så i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg att 8 personer kommer få leverans av sin sprillans nya model x eller model y idag.
Körde om en lastbil med 8 (eller var det 10?) på släpet i höjd med västberga i stockholm

Var det både Y och X eller såg du inte vilket det var, för leverans av X och S har väl lyst med sin frånvaro rätt länge nu?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av improwise:

Av ren nyfikenhet, vilket jobb kräver bil och betalar så bra, beckna ladd?

Men visst har du rätt i att typ en hantverkare kanske inte kan välja att inte köpa verktyg för att dom är dyra osv. Min kommentar var nog mer utifrån att många verkar använda vinst och minskad kostnad som synonymer vilket dom så klart inte behöver vara, även om det verkar vara så i ditt fall.

Att fakturera för 5tkr om dagen är inte alls onormalt om du t.ex. konsultar inom ett fält där du besitter spetskompetens. 5000:- på en heldag skulle ju bara vara 625:- / timme. Det är en riktigt billig konsult det. Tänk på att de 5000:- inte är ren vinst. De ska ju täcka skatter, arbetsutrustning, bilen, pension m.m.

Skrivet av martinot:

För er som som har Tesla och åker skidor på sportloven, eller reser av andra orsaker, så är det gratis laddning för 11:00 och efter 18:00 på en del laddplatser längs de populära vägarna. Detta för att försöka sprida ut resandet och undvika laddköer vid lunch och eftermiddagar.

Skulle postat detta tidigare som tips. Fick detta i inboxen i appen för en vecka sedan, men tänkte inte på att tipsa om det här förens nu.

Hoppas att det inte är för sent, och att iaf. några av er får nytta av denna informationen!

https://i.imgur.com/KJx7vpa.png

Där går en länk/knapp "LÄS MER" längst ner till sidan:

https://www.tesla.com/sv_se/holiday-supercharging

Toppen för mig som bor i Gävle! Då kan jag åka till Superchargern och snylta lite samtidigt som man handlar lördagsgodis

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet?killgissningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

killgissningar
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet? killtidningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

Kanske för att din uträkning bygger på att storförbrukare är avstängda på natten, och många har kanske värmegolv, någon elradiator och handdukstork etc igång även under den tiden. Då finns inga 11kW tillgängliga längre. Men visst, man kan ju puzzla med förbrukningen om man tycker det är värt det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stoffe-2k:

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet? killtidningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

Skrivet av Halogen:

Kanske för att din uträkning bygger på att storförbrukare är avstängda på natten, och många har kanske värmegolv, någon elradiator och handdukstork etc igång även under den tiden. Då finns inga 11kW tillgängliga längre. Men visst, man kan ju puzzla med förbrukningen om man tycker det är värt det.

Jag tror ärligt talat att det handlar till stor del om mersälj. Redan 10A enfas ger ju ungefär 2Kw per timme. Även om du bara laddar när det är billigt - säg ca 22-06 så blir det ju alltså runt 16Kw. Även på vinter räcker det för att ta igen 5-8 mils körning under dagen. Ytterst få kör längre än det per dygn. Har du lastbalansering på en 3-fasladdare så att laddaren får lov att skruva ner sig till säg 3x10A i genomsnitt under nattens laddning - får du alltså fortfarande i 15-24 mils räckvidd under de 8 timmarna. Har man egen laddning på parkeringen så är det EXTREMT sällan du behöver ladda tillbaka mer än så under natten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe-2k:

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet? killtidningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

Tja, kanske för att de då tjänar mer pengar på dig?

Ofta kommer det fram ganska osannolika siffror när man pratar sånt här. Exempelvis när nätbolaget här motiverade en dyr avgift baserad på peak-förbrukning så sa de att det annars blir problem när alla på en villagata ska ladda med 22kW samtidigt varje natt. Varför alla skulle behöva ladda så mycket varje natt var det ingen som ifrågasatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet? killtidningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

Jag har enbart 3.7KW-laddning i min BRF och det har under snart ett år inte varit något som helst problem. Sen om du ändå ska säkra upp det vet jag inte, men du behöver väldigt sällan 11 kW eller ens 8 kW. Men det finns kanske någon annan som har ett bra argument för...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xyborg:

Jag tror ärligt talat att det handlar till stor del om mersälj. Redan 10A enfas ger ju ungefär 2Kw per timme. Även om du bara laddar när det är billigt - säg ca 22-06 så blir det ju alltså runt 16Kw.

Energi mäts i kilowattimmar (kWh). Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. (”Kw” står inte för något.) 10 A på en fas ger helt enkelt 10 A × 230 V = 2300 W = 2,3 kW, vilket på en timme ger 2,3 kW × 1 h = 2,3 kWh.

Det är bra att använda rätt enheter för tydlighetens skull, inte minst när just elbilar diskuteras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som är lite läskigt just nu med leasing är ju att alla priserna är beroende på att man får miljöbonusen, får man inte den får man ju betala 70000 till liksom. Tar vi erbjudandet på Kona nu så kostar den säg 3000 per månad kanske, med 1000 mil och ett utrustningspaket men ingen metallic-lack, i tolv månader, totalt 36000. Får man ingen bonus så blir det 106000 istället. Lite skillnad där ändå.

Nja fast så är det ju inte riktigt. På Volvo kanske, men inte på leasing via Hedin Bil tex. Jag har pratat med försäljare på bland annat MG och Kia (Hedin). Om du skriver på ett leasingavtal idag till exempel, där du ska betala 4000kr i månaden exkl försäkring (där bonusen är inräknat) så gäller detta:

- Får du bilen tidigt, innan något ändras med bonusen (innan den tas bort eller inte fylls på) så fortsätter du betala 4000kr som vanligt hela leasingperioden ut. Även om bonusen uteblir alltså.

- Får du bilen efter att lagändringen gjorts där bonus inte betalas ut, så kan priset höjas men då blir du meddelad och har full möjlighet att backa ur ditt avtal. Detta eftersom avtalet du skrivit på faktiskt gäller för det priset som angivits vid tidpunkten då kontraktet utfärdades. Försvinner bonusen å du tackar ja till ett nytt avtal med högre pris så betalar du ett högre pris varje månad. Tackar du nej så rivs avtalet och du kan börja leta efter en ny bil.

Svar från Hedin Bil:

Det Volvo gör däremot är sinnessjukt. Men det är väl lite typiskt socialist-Volvo också. En av anledningarna till varför man bör undvika Volvos sk "leasing"- alternativ

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Det här med lastbalansering och effekt/kapacitet? killtidningar och funderingar... rätta mig!

bakgrund.
- nuvarande huvudsäkring 3 x 16A ~ borde ge en max kapacitet på 11Kw
- inga storslukare igång under natten vilket borde innebära att merparten av dessa 11Kw är tillgängliga för laddning.(?)

Låt oss säga att man har 8-10Kw ledigt under natten 8-12timmar, det bör ju räcka för att fylla de flesta av dagens batteri...

Varför bör man då uppgradera till 3 x 20A (vilket tillför en ökad månadskostnad) (de flesta elektriker och el-bolag rekommenderar detta)

Känns lite tunnt med endast 16A (vilket bara endast bilen drar om den skall ladda med icke reducerad effekt). Jag hade nog höjt huvudsäkringarna till 20A och sedan även kompletterat med lastbalansering så att du inte i tid eller otid bränner någon av huvudsäkringarna.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Vänligen håll er till ämnet, vill man diskutera lön finns det Vad har ni i lön?-tråden.
Passade även på att plocka bort en trollande kommentar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Precis hämtat ut en Mustnag Mach-E Standard Range AWD som jag ska prova i helgen. Någon som undrar något så fråga på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar...

Skrivet av martinot:

Känns lite tunnt med endast 16A (vilket bara endast bilen drar om den skall ladda med icke reducerad effekt). Jag hade nog höjt huvudsäkringarna till 20A och sedan även kompletterat med lastbalansering så att du inte i tid eller otid bränner någon av huvudsäkringarna.

Men det är ju just det med att bränna huvudsäkring som dynamisk lastbalansering ska lösa, att tilldela den outnyttjade kapaciteten till bilen. Att ladda hemma och i huvudsak under natten så kommer man inte att behöva max effekten... Då man har tiden.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kanske för att din uträkning bygger på att storförbrukare är avstängda på natten, och många har kanske värmegolv, någon elradiator och handdukstork etc igång även under den tiden. Då finns inga 11kW tillgängliga längre. Men visst, man kan ju puzzla med förbrukningen om man tycker det är värt det.

Tycker inte det handlar om att puzzla utan att använda den resurs man redan har...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Nja fast så är det ju inte riktigt. På Volvo kanske, men inte på leasing via Hedin Bil tex. Jag har pratat med försäljare på bland annat MG och Kia (Hedin). Om du skriver på ett leasingavtal idag till exempel, där du ska betala 4000kr i månaden exkl försäkring (där bonusen är inräknat) så gäller detta:

- Får du bilen tidigt, innan något ändras med bonusen (innan den tas bort eller inte fylls på) så fortsätter du betala 4000kr som vanligt hela leasingperioden ut. Även om bonusen uteblir alltså.

- Får du bilen efter att lagändringen gjorts där bonus inte betalas ut, så kan priset höjas men då blir du meddelad och har full möjlighet att backa ur ditt avtal. Detta eftersom avtalet du skrivit på faktiskt gäller för det priset som angivits vid tidpunkten då kontraktet utfärdades. Försvinner bonusen å du tackar ja till ett nytt avtal med högre pris så betalar du ett högre pris varje månad. Tackar du nej så rivs avtalet och du kan börja leta efter en ny bil.

Svar från Hedin Bil:
https://i.ibb.co/PwcP6WQ/FB-IMG-1645054593136.jpg

Det Volvo gör däremot är sinnessjukt. Men det är väl lite typiskt socialist-Volvo också. En av anledningarna till varför man bör undvika Volvos sk "leasing"- alternativ

De flesta jag har kollat på gör det hyfsat tydligt, om man läser det finstilta i alla fall, att priset är beroende på att bonusen betalas ut och att avgiften går upp om den uteblir. Till exempel Konan som länkades här sist. Polestar är dock de enda som tar betalt för detta i förväg vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*OT raderat*

Vänligen håll er till ämnet, vill man diskutera lön finns det Vad har ni i lön?-tråden.
Passade även på att plocka bort en trollande kommentar.

Helt rätt. Blev ju totalt OT där. Lägger mitt svar i den tråden istället som du rekommenderar ovan, så håller vi denna tråden till att främst handla om elbilar. Tack för uppsträckningen/påminnelsen!

Skrivet av stoffe-2k:

Tack för alla svar...

Men det är ju just det med att bränna huvudsäkring som dynamisk lastbalansering ska lösa, att tilldela den outnyttjade kapaciteten till bilen. Att ladda hemma och i huvudsak under natten så kommer man inte att behöva max effekten... Då man har tiden.

Absolut. Starta med lastbalansering och se om det inte räcker. Det beror på om hur långt du kört, vilken SoC du kommer in med på kvällen, och vilken SoC du behöver på morgonen, och om du tänkt att optimera laddpriserna efter timpriser under få timmar på natten när de är som lägst (mellan tex. 01-04). Om det inte skulle räcka med 16A så kan du sedan höja huvudsäkringarna till 20A (det är inga problem och kan göras i stort när som helst).

Så starta så och testa helt enkelt, om du är lite osäker. Tror det blir kanon för dig!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]