Bortappat paket köpt på tradera

Permalänk
Medlem

Bortappat paket köpt på tradera

Hej!

Har även jag råkat ut för postnords fantastiskt dåliga service. Köpte en vara på Tradera där jag swishade köparen som vanligt, inga konstigheter. Nu till problemet.

Säljaren har lämnat in paketet hos ett postombud och jag har fått leveransinformation i appen om paketets resa. Nu har det snart gått en månad och det står fortfarande bara att "Försändesen har lämnats av avsändaren". Har varit i kontakt med både postnord och säljaren. Enligt Postnord så är det avsändaren som måste göra en reklamation för eventuell ersättning.

Säljaren påstår sig ha varit i kontakt med Postnord och dom kommer inte kunna ge någon eventuell ersättning pga att paketet enbart var spårbart och inte "rek".

Finns det någonting att göra i denna situation? Säljaren har ju tekniskt sätt gjort sitt och lämnat in paketet hos en speditör, finns ju inga tecken på att säljaren gjort något fel. Men här står jag, etalt fbör en vara som jag inte ens kan göra en reklamation på själv eftersom det måste göras av fraktbetalande kund (även om jag tekniskt sätt har betalat frakten()?)

Mvh Maillo

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Hej!

Har även jag råkat ut för postnords fantastiskt dåliga service. Köpte en vara på Tradera där jag swishade köparen som vanligt, inga konstigheter. Nu till problemet.

Säljaren har lämnat in paketet hos ett postombud och jag har fått leveransinformation i appen om paketets resa. Nu har det snart gått en månad och det står fortfarande bara att "Försändesen har lämnats av avsändaren". Har varit i kontakt med både postnord och säljaren. Enligt Postnord så är det avsändaren som måste göra en reklamation för eventuell ersättning.

Säljaren påstår sig ha varit i kontakt med Postnord och dom kommer inte kunna ge någon eventuell ersättning pga att paketet enbart var spårbart och inte "rek".

Finns det någonting att göra i denna situation? Säljaren har ju tekniskt sätt gjort sitt och lämnat in paketet hos en speditör, finns ju inga tecken på att säljaren gjort något fel. Men här står jag, etalt fbör en vara som jag inte ens kan göra en reklamation på själv eftersom det måste göras av fraktbetalande kund (även om jag tekniskt sätt har betalat frakten()?)

Mvh Maillo

Har du Swishat som betalningsmetod till tradera eller privat? Försäkring kan du tyvärr glömma då även om du hade REK så gäller den endast nya varor och inte begagnade saker och baseras på vikt vill jag minnas.

Har du swishat via tradera så ha du bra mycket mer att stå på, då är det bara starta ett ärende och så kommer dom högst troligen betala tillbaka allt eftersom dom nästan alltid går på köparens linje

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Har du Swishat som betalningsmetod till tradera eller privat? Försäkring kan du tyvärr glömma då även om du hade REK så gäller den endast nya varor och inte begagnade saker och baseras på vikt vill jag minnas.

Har du swishat via tradera så ha du bra mycket mer att stå på, då är det bara starta ett ärende och så kommer dom högst troligen betala tillbaka allt eftersom dom nästan alltid går på köparens linje

Så jag borde kontakta tradera? Valde ju swish som betalningsmetod på Tradera så ja, har ju använt mig av deras betalningsmetod.

Mvh Maillo

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Så jag borde kontakta tradera? Valde ju swish som betalningsmetod på Tradera så ja, har ju använt mig av deras betalningsmetod.

Mvh Maillo

Yes det borde du, bara starta ett ärende med dom så bör du ha pengarna tillbaka inom en vecka

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Säljaren är ansvarig för paketet. Om den person den anlitat för leveransen inte sköter sitt jobb så får säljaren ersätta dig. Detta är anledningen till att man skickar sina saker som paket och inte brev. Skillnaden i kostnad för frakten är minimal. REK kan ersätta både nya och beg produkter.
Här verkar ju inte säljaren försöka lura dig så den borde lösa det hela utan att tjafsa. Tråkigt för denne givetvis. Tradera betalar inte tillbaka några pengar om man inte använder deras betalningsskydd. Och de kan inte ta pengarna från säljarens swish på något sätt.

Här finns laglig info: https://lawline.se/answers/ansvar-for-forsvunnet-paket

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Har du Swishat som betalningsmetod till tradera eller privat? Försäkring kan du tyvärr glömma då även om du hade REK så gäller den endast nya varor och inte begagnade saker och baseras på vikt vill jag minnas.

Har du swishat via tradera så ha du bra mycket mer att stå på, då är det bara starta ett ärende och så kommer dom högst troligen betala tillbaka allt eftersom dom nästan alltid går på köparens linje

Fel, så fort säljaren har lämnat in paketet till ombudet så övergår ansvaret till köparen. Säljaren behöver bara visa att han använd ett spårbart alternativ när han skickade försändelsen. Det är helt i linje med traderas användarvillkor.

Till TS: se detta som läropengar och be alltid säljaren att skicka dina paket som försäkrat i fortsättningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fel, så fort säljaren har lämnat in paketet till ombudet så övergår ansvaret till köparen. Säljaren behöver bara visa att han använd ett spårbart alternativ när han skickade försändelsen. Det är helt i linje med traderas användarvillkor.

Till TS: se detta som läropengar och be alltid säljaren att skicka dina paket som försäkrat i fortsättningen.

Det visar sig, läser man alla trådar här på Sweclockers så verkar Tradera inte agera någonstans inom vad man skulle kalla vettigt mot säljare så jag råder fortfarande TS att skapa ett ärende då man i de flesta fall har köpskydd via Tradera

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Det visar sig, läser man alla trådar här på Sweclockers så verkar Tradera inte agera någonstans inom vad man skulle kalla vettigt mot säljare så jag råder fortfarande TS att skapa ett ärende då man i de flesta fall har köpskydd via Tradera

Tycker det är ett dåligt råd eftersom säljaren inte har gjort något fel i det här fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker det är ett dåligt råd eftersom säljaren inte har gjort något fel i det här fallet.

Får du gärna tycka, om Tradera inte bedömer det som säljarens fel så kommer inget hända men att säga att köparen ska svälja kostnaden är ett ännu sämre råd

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Får du gärna tycka, om Tradera inte bedömer det som säljarens fel så kommer inget hända men att säga att köparen ska svälja kostnaden är ett ännu sämre råd

Så du tycker att köparen ska använda sig av något form av bedrägeri?
Högst omoraliskt i min bok att uppmana köparen att försöka få igenom Traderas köpskydd bara för andra tidigare lyckats med det, när säljaren inte har gjort något fel i det här fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så du tycker att köparen ska använda sig av något form av bedrägeri?
Högst omoraliskt i min bok att uppmana köparen att försöka få igenom Traderas köpskydd bara för andra tidigare lyckats med det, när säljaren inte har gjort något fel i det här fallet.

Du får tycka att det är hur omoraliskt som helst, kunde helt ärligt inte bry mig mindre för jag är inte här för någon moralpredikan.
Köpskyddet finns där utav tradera, bedömer tradera att det inte är någons fel kommer dom ta kostnaden. Men kom ihåg dina egna ord sen nästa gång du inte får en vara utav typ Inet, Komplett eller Webhallen att deras ansvar försvinner när speditören hämtat grejerna

Nu va det köparen som kom hit för råd om hur han skulle göra eftersom att inget händer eftersom det står still mellan säljaren och Postnord och inte tvärt om

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Men kom ihåg dina egna ord sen nästa gång du inte får en vara utav typ Inet, Komplett eller Webhallen att deras ansvar försvinner när speditören hämtat grejerna

Det är dock skillnad på konsumentköp (näringsidkare->konsument) och ett köp mellan två privatpersoner. Det förstnämnda regleras av den starkare och icke-dispositiva konsumentköplagen medan det senare regleras av den svagare dispositiva köplagen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är dock skillnad på konsumentköp (näringsidkare->konsument) och ett köp mellan två privatpersoner. Det förstnämnda regleras av den starkare och icke-dispositiva konsumentköplagen medan det senare regleras av den svagare dispositiva köplagen.

Om du har något råd att ge till TS så får du ju gärna göra det men jag tänker inte skapa en diskussion i tråden om konsumentköplagen, det var mer ett sätt att visa för tidigare användare hur korkat påståendet han gjorde är och hur dubbelmoraliskt det är oavsett vilka lagar man har i ryggen.

Att kalla det omoraliskt bedrägeri att utnyttja en tjänst man betalar för på Tradera tycker jag är löjligt, det är ju knappast första gången dom vart med om att ett paket försvinner. Och om man ska rekommendera personer att köpa försäkring nästa gång så kanske man borde läsa det finstilta och inse att det inte gäller begagnade varor.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Du får tycka att det är hur omoraliskt som helst, kunde helt ärligt inte bry mig mindre för jag är inte här för någon moralpredikan.
Köpskyddet finns där utav tradera, bedömer tradera att det inte är någons fel kommer dom ta kostnaden. Men kom ihåg dina egna ord sen nästa gång du inte får en vara utav typ Inet, Komplett eller Webhallen att deras ansvar försvinner när speditören hämtat grejerna

Nu va det köparen som kom hit för råd om hur han skulle göra eftersom att inget händer eftersom det står still mellan säljaren och Postnord och inte tvärt om

Nej Tradera kommer inte ta någon kostnad eftersom köparen har accepterat användarvillkoren, och säljaren har uppfyllt dom villkoren.

Det är köplagen som gäller mellan privatpersoner, inte konsumentlagen. Du har mångt flera rättigheter mot ett företag.
Företag skickar nästan alltid försäkrat, när dom inte gör det så handlar det oftast om skit summor.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Köplagen måste inte gälla , den är dipositiv, jag brukar alltid när jag säljer skriva att den inte gäller och istället ge köparen 14 dagar från mottagnadet med ev reklamation samt friskriva mig från transportproblem, men den gäller om man inte kommit överens om något annat

Det går som säljare fått ut pengar beroende på vad man sänt, jag har fått det av postnord när de klantat bort ett paket med ett moderkort + cpu jag sålt , värdet var försäljningsumman + vad jag betalat postnord , hade sänt det med postpaket, tog sjukt lång tid (över två månader) men sen hörde de av sig och jag fick inkomma med underlag från tradera för attt bekräfta värdet samt foton jag hade på det jag packat ner (sista är nog inget krav , brukar alltid ta några bilder ),

Tycker dock säljaren oavsett borde göra en reklamation, men det är du enligt köplagen som är ansvarig från det säljaren lämnat in om ni inte kommit överens om något annat

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatper...
"
Om varan skickas med ett transportföretag:
När transporten sker med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till dig när säljaren lämnar den till transportören. Om varan skadas eller försvinner under transporten kan det tyvärr ofta vara svårt att få någon ersättning.
"

Där med är det ju lite skumt jag som säljare / avsändare ska reklamera, och även att de var jag som fick ersättningen (självklart returnerade jag den till köparen, )

Edit , kan ju nämna köparen var ganska arg o anmälde mig till tradera , men de hände inte så mycket mer än tradera konstaterade jag lämnat in paketet och där med avslutat mitt ansvar och jag sände dem kopia på inlämningskvitto och senare reklamation så tog deras intresse i saken slut där + de raderade köparens negativa omdöme,

Permalänk
Medlem

Köparskyddet gäller inte om du swishar. Det är frivilligt för säljaren om de vill ersätta eller inte.