Bra dator laggar i mindre krävande spel? men inte i gpu krävande spel?

Permalänk
Medlem

Bra dator laggar i mindre krävande spel? men inte i gpu krävande spel?

Hej! köpte denna dator för en månad sedan https://www.inet.se/produkt/1512030/taurus-gaming-elite-rtx-3... och spel har laggat under hela tiden jag haft den... jag spelar league of legends csgo och valorant och inget av de spelen fungerar felfritt. min gpu usage går mellan 10-40 men aldrig högre :O.

testade att starta upp pubg för att se om det blev någon skillnad i gpu usage och där låg jag på cirka 80% och spelet var laggfritt. någon som har några ideer vad jag testa för att få de andra spelen att fungera? har testat en massa saker som t.ex ominstallera windows. tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallegg:

jag spelar league of legends csgo och valorant och inget av de spelen fungerar felfritt. min gpu usage går mellan 10-40 men aldrig högre :O.

De spelen är mer begränsade av processorn. Vilken typ av lagg pratar vi om? Konstant låg fps, hög fps men svingar mellan låg och hög fps, höga fördröjningar eller ostabil ping?

Har du kört några stresstest för att bekräfta att komponenterna fungerar som de ska? Har du ändrat något i BIOS, som att ställa in minneshastigheten? Fast om systemet är färdigbyggt så antar jag att Inet har gjort det?

Vad blir temperaturen på processorn och grafikkortet?

Du kan också testa dina komponenter på https://www.userbenchmark.com för att se om det är något som inte presterar som det ska.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallegg:

Hej! köpte denna dator för en månad sedan https://www.inet.se/produkt/1512030/taurus-gaming-elite-rtx-3... och spel har laggat under hela tiden jag haft den... jag spelar league of legends csgo och valorant och inget av de spelen fungerar felfritt. min gpu usage går mellan 10-40 men aldrig högre :O.

testade att starta upp pubg för att se om det blev någon skillnad i gpu usage och där låg jag på cirka 80% och spelet var laggfritt. någon som har några ideer vad jag testa för att få de andra spelen att fungera? har testat en massa saker som t.ex ominstallera windows. tack på förhand.

Skulle kunna vara så att det är någon inställning som gör att de processorn / grafikkortet inte presterar som det ska. Jag hade t.ex. strul med låg fps då efter en uppdatering så hade Mzi Afterburner gjort något som sänkte grafikkortets hastighet.

Kolla även systemets energiinställningar så det ligger på prestanda.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

De spelen är mer begränsade av processorn. Vilken typ av lagg pratar vi om? Konstant låg fps, hög fps men svingar mellan låg och hög fps, höga fördröjningar eller ostabil ping?

Har du kört några stresstest för att bekräfta att komponenterna fungerar som de ska? Har du ändrat något i BIOS, som att ställa in minneshastigheten? Fast om systemet är färdigbyggt så antar jag att Inet har gjort det?

Vad blir temperaturen på processorn och grafikkortet?

Du kan också testa dina komponenter på https://www.userbenchmark.com för att se om det är något som inte presterar som det ska.

Hej! Skulle säga att pingen går från högt till lågt min ping är det inget fel på. jag har inte varit inne i bios och ändrat någonting då jag saknar kunskap om sånt, systemet är byggt och installerat utav inet så.

Temperaturen på grafikkortet ligger mellan 40-50 grader
och processorn 59- 78 grader

vad är det för stresstest du pratar om?

mina svar från benchmark sidan
UserBenchmarks: Game 237%, Desk 108%, Work 289%
CPU: AMD Ryzen 9 5950X - 104.5%
GPU: Nvidia RTX 3090 - 232.5%
SSD: Samsung 980 Pro NVMe PCIe M.2 1TB - 416.1%
SSD: Samsung 980 Pro NVMe PCIe M.2 1TB - 458.5%
RAM: Corsair CMW64GX4M2D3600C18 2x31.5GB - 122.2%
MBD: Asus ROG STRIX X570-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Skulle kunna vara så att det är någon inställning som gör att de processorn / grafikkortet inte presterar som det ska. Jag hade t.ex. strul med låg fps då efter en uppdatering så hade Mzi Afterburner gjort något som sänkte grafikkortets hastighet.

Kolla även systemets energiinställningar så det ligger på prestanda.

Har energiinställningarna på hög prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallegg:

Hej! Skulle säga att pingen [FPS:en(?)] går från högt till lågt min ping är det inget fel på. jag har inte varit inne i bios och ändrat någonting då jag saknar kunskap om sånt, systemet är byggt och installerat utav inet så.

vad är det för stresstest du pratar om?

UserBenchmarks: Game 237%, Desk 108%, Work 289%
CPU: AMD Ryzen 9 5950X - 104.5%
GPU: Nvidia RTX 3090 - 232.5%
SSD: Samsung 980 Pro NVMe PCIe M.2 1TB - 416.1%
SSD: Samsung 980 Pro NVMe PCIe M.2 1TB - 458.5%
RAM: Corsair CMW64GX4M2D3600C18 2x31.5GB - 122.2%

Kan du länka resultaten?

Stresstest du kan prova: de flesta testen i OCCT, helst minst 30-60 minuter per test/kombination, och även kolla vad temperaturerna hamnar på CPU, minnen, grafikkortet och kanske diverse sensorer på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Från amd forum
"Stutters in CS:GO on 5900x
Good News! I Found a solution to my issue!

After 3 weeks of exhaustive troubleshooting, I did a couple of things yesterday evening and one of them fixed my the microstutters in games that I was seeing.

Possible Solution 1 - Disable windows fast boot. In my research I discovered that Asus boards and Ryzen both don't play nice with this. Nowadays most folks have their stuff saved ion SSD drives anyway so the benefit is minimal. I hardly see a difference in boot times with this disabled. https://www.tenforums.com/tutorials/4189-turn-off-fast-startu...

Possible Solution 2 - Disable Realtek HD Audio in device manager. This one could be tough for those that rely on this for their computer audio. There are sound cards out there that can circumvent this if you would like to go that way. In my case, I use an external card to produce sound so I don't need it. Other things to try are rolling back the driver, then if this doesn't work manually updating drivers."

Jag hoppas det löser ditt problem

Ps.
Någon annan ställde in en permanent boost så cpu inte går upp och ner i Hz för att minska stutters

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop