Tips på uppgradering av speldator

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering av speldator

Hej!
Jag är en gammal lurkare som har äntligen skapat ett konto för Sweclockers som är en ypperlig sida.
Jag har en gammal speldator från 2015 som var bra för sin tid, men börjar tycka att mycket känns jobbigt och behöver få nya krafter.

Så här ser datorn ut som jag har nu:
Webhallen Config D15-0305

Jag trivs bra med chassit och funderar om det skulle vara bra att börja med ett uppgraderingspaket. Jag har inte råd med ett bättre grafikkort ännu, men hoppas att priserna sänks åtminstone litegrann inom/om ett år och då köpa ett större nätaggregat.

Mitt mål med datorn är att den ska vara någorlunda framtidssäkrad utan att vara ett monster. Jag kommer spela spel som Elden Ring, Warthunder, Company of Heroes 3, Total War: Warhammer 3 etc. Så relativt krävande spel, men inte de värsta rent grafikmässigt.

Jag har i blindo kikat runt litegrann och funderar på (och budgeten ligger därikring 7000-8000kr):

Uppgraderingspaket - B660 - Core i5-12400 - DDR5

-Skulle det kunna vara en bra bas för att hålla i 5-6 år (men byta ut vattenkylningen mot en traditionell processorfläkt)?
-Eller skulle ni vilja, om det är så långsiktigt spara ihop till en i7 eller k-versionen av i5:an?
-Hur stor roll spelar det med de olika generationerna av processorer? 10, 11, 12?
-Finns det flaskhalsar med i5-processorn och är det ett bra moderkort?
-Är 32GB Ramminne som följer med en bra standard eller är det lika bra att gå på 64GB?
-Är det något annat ni vill rekommendera?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du har en bra processor som du kan överklocka. Jag hade inte "uppgraderat" till 12400F om jag vore du, det är mycket pengar för en liten uppgradering.

- Överklocka och håll ut något år till tills DDR5 inte är lika galet dyrt och du kan ta någon vettigare CPU. 12400 Kommer nog inte hålla bra alls i 5-6 år, isåfall skulle du ta minst an 12600K. Fast det beror på dina krav.
- Givetvis ska du alltid ta senaste versionen som generell regel.
- Det finns alltid flaskhalsar som kan hittas, det beror på hur du matchar dina komponenter.
- 32GB är inte standard, 16 är. Men vill du vara säker, så visst ta 32GB, men det kommer nästan aldrig gå över 16GB om du inte spelar på högre än 1080p.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Okej, så om det inte hade varit en grafikkortskris så kanske prio hade varit på det just nu, och som du säger att när DDR5 inte är lika galet dyrt skaffa det då?