Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

För att elbil är sjukt mycket roligare! Så pass mycket roligare att jag startade en hemsida och sen en liten YT-kanal om det! Känns lite oärligt att köra bensinbil

Men förutom det är det också billigare för mig då jag har en parkering där elen ingår som jag betalar i vilket fall, det är bekvämare och det går dessutom fortare till 100 (vilket är kul).

Ja, och så är det mer snällt mot miljön men knappast min första, andra eller tredje anledning, mer en bonus!

Är det avsiktligt felstavat kalkylator överallt på hemsidan? Ett skämt som flyger över mitt huvud? 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det avsiktligt felstavat kalkylator överallt på hemsidan? Ett skämt som flyger över mitt huvud? 😄

Jag tänkte att det kunde vara humor, kalkulator för att det är så kul med elbil. Men stavningen är väl sådär i övrigt så det får mig att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan är det ju upp till någon att bevisa att just du klipp kabeln, eller dragit ut den. Kan ju lika gärna vara någon på bilfabriken eller någon annanstans som gjort det. Tror det blir extremt svårt, för att inte säga omöjligt att bevisa om man inte frivilligt erkänner. Dra ut de lite snyggt på rätt ställe, eller släng saxen/kniven i soporna direkt. Alternativt gå på säkringsmetoden som jag nämnde. Tror inte någon blir åtalad för att en säkring bränt sönder.

Skulle säga att detta i praktiken är totalt säkert.

Naturligtvis är du som förare ansvarig för att bilens obligatoriska funktioner fungerar.

Skrivet av martinot:

Kör aldrig under 30 km/h så inget stort problem, och låter som sagt inte så mycket när man kör framåt i lägre fart heller. Märker inte ljudet inne i kupén längre, förutom just när jag backar (då är ljudet betydligt högre).

Det gör du garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag bor ute i skogen i Norrland, känner att min E-niro slirar lite väl mycket för det ska kännas helt ok att köra 9 mil till jobbet, bättre däck kan kanske göra en del? Men jag har förhållandevis nya märkesdäck.

Funderar på en bil som är 4-hjulsdriven. Gärna begagnad då jag är dels vill låtsas vara ekonomisk och miljövänlig.

Enda som kostar under 500 000 verkar vara Tesla model 3 AWD long range. Är leasing rätt väg att gå? FInns det någon elbil som inte har 30 års leveranstid nu?

Hur tänker ni andra i liknande situation?

Behöver du en SUV, eller klarar en vanlig sedan-bil som M3 markfrigången?

Har ju själv M3 LR, så är säkert färgad av det (som alla blir som gillar sina bilar). Är redan inne på min andra. Vet inte om privatleasing är rätt, eller om det är bättre att låna/köpa. Värdeminskningen är ju rätt låg, så det talar ju för att låna/köpa.

De har rätt kort leveranstid. Vet de som beställde i förra veckan och får leverans nu i mars månad. Nästa båt/batch med M3 (om du missar denna i mars) blir nog i maj/juni skulle jag gissa.

Även om du vill köpa en beg. M3 så kan jag rekommendera dig en provkörning. Då får du en känsla om det är en bil som passar dig. Räckviden kommer inte vara något problem. Kommer ca 30+ mil med vår M3, nu på vintern, och körande i 120 km/h. Håller du 90 km/h så kommer du långt mycket mer.

Här har du ett bra räckviddstest som NAF och deras medlemstidning Motor gjort av elbilar nu på vintern. Är en hel 4WD-bilar med på den listan. Här har du topp 10, även om jag inte orakat filtrera bort 2WD-modeller.

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekke...

Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km -15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km -20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km -14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km -19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km -18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter 488 km/21,5 kWh 425 km -12,91 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 423 km -12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km -14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km -15,18 %
BMW i4 M50 497 km/19,0 kWh 406 km -18,31 %
Skoda Enyaq iV80X 477 km/18,2 kWh 403 km -15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km/22,4 kWh 402 km -11,84 %

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag har faktiskt turen att bo mellan 3 st pensionerade bondar som tävlar om att skotta tidigast på morgonen, så just det har inte varit ett problem, jag får också komma lite när jag vill till jobbet.

Begagnad model 3 ser ju faktiskt ut att vara ett bra alternativ, jag är dock så feg, begagnad kia har fortfarande 7 års nybilsgaranti, etc. Tesla kan ju ha lite problem, men samtidigt kan man inte få allt och vara snål. Hmmm

Tesla är inte riktigt fullt så bra som Kia, men inte de sämsta heller. 4 års garanti i grunden, och 8 år på drivlina och batterier.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Naturligtvis är du som förare ansvarig för att bilens obligatoriska funktioner fungerar.

Det gör du garanterat.

Absolut. Borde uttryckt mig mer korrekt så man slipper denna typ av kommentarer.

Mitt fel, men förhoppningsvis så förstår du i bägge fallen vad som avses.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Har precis sett ett klipp på tv4 nyheterna att klimatbonus redan har tagit slut och kostnaden av privatleasing kan kommer att ökas. Någon som är mer insatt?

Vi har beställt en EQB med leveranstid juli/augusti och priset skulle kunna gå upp innan vi får den med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Har precis sett ett klipp på tv4 nyheterna att klimatbonus redan har tagit slut och kostnaden av privatleasing kan kommer att ökas. Någon som är mer insatt?

Vi har beställt en EQB med leveranstid juli/augusti och priset skulle kunna gå upp innan vi får den med andra ord?

Ja, om regeringen inte skjuter till extra pengar till Transportstyrelsen så kan det bli så att många blir utan miljöbonusen.

Då kommer många leasingavtal innebära att även leasingpriset påverkas i motsvarande grad som den förlusten på 70 KSEK som uteblir (det är vid leasing just leasinggivare som tar emot bonusen från Transportstyrelse, och inte du som leasingtagare).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wootz91:

Har precis sett ett klipp på tv4 nyheterna att klimatbonus redan har tagit slut och kostnaden av privatleasing kan kommer att ökas. Någon som är mer insatt?

Vi har beställt en EQB med leveranstid juli/augusti och priset skulle kunna gå upp innan vi får den med andra ord?

Skrivet av martinot:

Ja, om regeringen inte skjuter till extra pengar till Transportstyrelsen så kan det bli så att många blir utan miljöbonusen.

Då kommer många leasingavtal innebära att även leasingpriset påverkas i motsvarande grad som den förlusten på 70 KSEK som uteblir (det är vid leasing just leasinggivare som tar emot bonusen från Transportstyrelse, och inte du som leasingtagare).

Jag är 99% säker på att de kommer att åter igen tillföra klimatbonusen. De räknade inte med att omställningen skulle ske så snabbt och i sommar höjs malus igen för att kompensera lite extra. (dock inte tillräckligt för att det ska räcka).

Regeringen vill också införa ett tak för klimatbonusen så att det bara är bilar som kostar under 700.000 kr som får klimatbonus. Det hjälper nog lite också, och det känns som rätt riktning. Förhoppningsvis får de mer ordning på det här 2023 - beroende på om vi byter regering eller ej såklart..

Permalänk
Medlem

Är det bättre att avbeställa bilen tror ni? Känns som att stressen över att inte veta inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så anslås ytterligare pengar i budget till detta, men det finns absolut inga garantier.

Räkna inte 100% med att ni får det, och sedan så blir det en bra bonus när det förhoppningsvis kommer, är mitt råd.

Citat:

Utbetalningen av klimatbonusen sker 6,5 månader efter registrering om det finns pengar i kassan att betala ut. Pengarna för utbetalning under 2022 är redan tingade av bilar i trafik.

– I juni kommer pengar i kassan att vara slut som det ser ut nu. Det är två månader tidigare än de tog slut förra året, säger Mats Einarsson, sakkunnig på Trafikverket, till Recharge.

Tjänstebilskonsulten Ynnor AB har räknat ut att kassan på 3,9 miljarder för klimatbonus i stort sett är tingade redan nu i mitten av januari 2022, något som bekräftas av Trafikverket

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220117/a...

Citat:

Kan bli utan
Om det tidigare har fattats pengar i systemet så har det gjorts tillskott, men med försening som följd. Men om regeringen kan öka anslaget i vårbudgeten är oklart eftersom den nu styr med en budget från M, KD och SD. Och vems politik som gäller efter valet i höst återstår att se. Så om det blir bonus för den som köper elbil i vår är just nu oklart.

Citat:

Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljobilsbonusen-redan-slu...

Här är lite info om hur det kan slå på leasingpriser (AMS frågar leasingexperten Ronny Svensson):

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220122/r...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Mg marvels fyrhjulsdrift är inte fyrhjulsdrift enligt test i vibilägare. Undvik just den.

... när man backar, kanske bör tilläggas.
Vid körning framåt (som man kanske gör mestadels?) så fungerar AWD alldeles utmärkt och i vissa fall över förväntan enligt de flesta tester som gjorts, inklusive flera Norska. Att ViBilägare aldrig läste på om att Sport+ läget behöver slås på för konstant fyrhjulsdrift (även vid lågt batteri) är ju inte bilens fel, utan tyder på allmän okunskap. De flesta elbilar slår ifrån AWD när den inte behövs för att spara på batteriet, men det är just därför Sport+ läget finns, som tvingar bilen att alltid driva på alla fyra. Framåt iallafall... Men det kanske inte räknas?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

För er som gått över till elbil och saknar växelspaken (har själv inte haft bil med manuell låda sedan 1994).

Toyota patenterar växelspak för elbilar

https://teslaclubsweden.se/toyota-patenterar-vaxelspak-for-el...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Beställde en ID.4 idag, leverans oktober/nov. 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Beställde en ID.4 idag, leverans oktober/nov. 😁

Oj, det var verkligen långa leveranstider på de...

Men kul, och Stort Grattis!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Beställde en ID.4 idag, leverans oktober/nov. 😁

Varför föll valet på just denna av alla MEB-bilar?
Vilken spec?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg på nyheterna att elbilsbonusen är slut för i år ...(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Såg på nyheterna att elbilsbonusen är slut för i år ...(?)

Den fylls på igen, precis som den gjorde förra året. Görs det inte så skjuter politikerna sig själva i foten. Vi har ju uppenbarligen råd med bistånd till precis allt, så nog borde miljöbonusen leva vidare ett tag till.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varför föll valet på just denna av alla MEB-bilar?
Vilken spec?

Jobbar på Saab så det är en Personalbil. Och då är utbudet lite begränsat. Behöver en familjebil och då var de egentligen ID.4, Enyaq och EV6 som var aktuella. Vi får välja på VW, Skoda, Seat, Tesla, Volvo, BMW, Polestar (kan missa någon nu..)

Diskvalificerade Kia EV 6 bara genom att läsa tester. Testade både Enyaq och ID.4 flera gånger. Hade jag fått välja helt fritt utan att behöva titta på prislappen så hade jag gärna tagit Enyaq framför ID.4. Kupén i Enyaq kändes mer rejäl och ordentligt, ID.4 var aningen plastigare. Bagaget i Enyaq var aningen större.
Men att betala ca 1000:- extra i månaden för en Enyaq det kunde jag bara inte motivera.

Vår ID.4:
ID.4 Pro Performance 77 kWh batteri 150 kW (204 hk)
Glacier White Metallic
Stolar: Soul-Platinum Grey, Instrumentpanel, ovansida: Platinum Grey, Golvmatta: Black (ZK)
Dragkrok
Komfortpaket
Stylepaket interiör samt Stylepaket Plus interiör Anthracite
Assistanspaket inklusive Intelligent Park Assist
Vinterdäck

Nätta 565 000:-

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, det var verkligen långa leveranstider på de...

Men kul, och Stort Grattis!

Ja... Den som väntar på något gott...

Mina föräldrar fick sin Audi a6 i förra veckan, den beställdes tidigt januari 2021, alltså 13 månaders leveranstid.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jobbar på Saab så det är en Personalbil. Och då är utbudet lite begränsat. Behöver en familjebil och då var de egentligen ID.4, Enyaq och EV6 som var aktuella. Vi får välja på VW, Skoda, Seat, Tesla, Volvo, BMW, Polestar (kan missa någon nu..)

Diskvalificerade Kia EV 6 bara genom att läsa tester. Testade både Enyaq och ID.4 flera gånger. Hade jag fått välja helt fritt utan att behöva titta på prislappen så hade jag gärna tagit Enyaq framför ID.4. Kupén i Enyaq kändes mer rejäl och ordentligt, ID.4 var aningen plastigare. Bagaget i Enyaq var aningen större.
Men att betala ca 1000:- extra i månaden för en Enyaq det kunde jag bara inte motivera.

Vår ID.4:
ID.4 Pro Performance 77 kWh batteri 150 kW (204 hk)
Glacier White Metallic
Stolar: Soul-Platinum Grey, Instrumentpanel, ovansida: Platinum Grey, Golvmatta: Black (ZK)
Dragkrok
Komfortpaket
Stylepaket interiör samt Stylepaket Plus interiör Anthracite
Assistanspaket inklusive Intelligent Park Assist
Vinterdäck

Nätta 565 000:-

Alright! Kul! Gratulerar!
Jag har provkört EV6an (GT-Line). Gillade den verkligen men jag ville ha mer power. Den har en fast plats på intresselistan, den och syskonen (Ioniq 5 N och GV60 och Ev6 GT). Varför diskade du den? Du ville inte åka runt i ett immigt kylskåp?

Blev Enyaqen såpass mycket dyrare? Vet du varför

Personalbil - pratar vi löneväxling eller förmånsbil?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En begagnad bil upp till 500kkr gör att du kan sikta på rätt höga månadskostnader om du skulle välja en leasingdeal istället. Kom ihåg det.

Finns rätt många MEB-bilar i lager, EQB har jag sett för "omedelbar leverans" och Volvo har sina C40 Twin för leverans inom fem veckor.

Skrivet av martinot:

Oj, det var verkligen långa leveranstider på de...

Men kul, och Stort Grattis!

Många märken har riktigt långa leveranstider, Hyundai runt ett år. VW har komponentbrist vilket förlänger vissa leveranstider flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har precis hämtat en Audi etron 55 quatro som lånebil, har inte hunnit testa den så mycket men vilket monster det är.
Blir mer provkörning senare under dagen

Nice, ser fram emor recenssionen Vad kör du i vanliga fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För er som gått över till elbil och saknar växelspaken (har själv inte haft bil med manuell låda sedan 1994).

Toyota patenterar växelspak för elbilar

https://teslaclubsweden.se/toyota-patenterar-vaxelspak-for-el...

Är det redan första april i Japan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Alright! Kul! Gratulerar!
Jag har provkört EV6an (GT-Line). Gillade den verkligen men jag ville ha mer power. Den har en fast plats på intresselistan, den och syskonen (Ioniq 5 N och GV60 och Ev6 GT). Varför diskade du den? Du ville inte åka runt i ett immigt kylskåp?

Blev Enyaqen såpass mycket dyrare? Vet du varför

Personalbil - pratar vi löneväxling eller förmånsbil?

Ja, Ioniq 5 var också högintressant tills jag insåg att den storleksmässigt var för liten för 4 Pers, barnvagn mm...
Enyaq är ca 60 000:- dyrare i grundutförande (2wd och 77kWh-varianten).
ID.4 525 000:-
Enyaq 586 000:-
För att få ungefär jämförbara bilar behövde jag lägga på extrautrustning för ca 89 000:- på ID.4 och ca 60 000:- på Enyaq. Så ID.4 listpris blev ca 614 000:- och Enyaq ca 646 000:-. Sedan så hade Autoplan (de som hanterar leasingen åt Saab) ett högre kalkylerat restvärde i procent på ID.4 mot Enyaq, vilket givetvis påverkar kalkylen också.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, är jag den enda som ogillar dessa "flytande skärmar" som är så populära i just elbilar som IX, Model 3/Y etc? Initialt kändes det mer som att det var något man hängde på när man skulle snabbkonvertera någon ICE bil till elbilar och samtidigt skulle försöka få in lite "Tesla-känsla" men även i bilar som gjorts från grunden tycks ha dom numera. För egen del tycker jag det är rätt fult, känns som att någon kom på det i 11e timmen samt att det känns som något man skulle kunna råka bryta loss under olyckliga omständigheter. Extra fånigt känns det när man å ena sidan har en flytande skärm med en massa plats bakom, samtidigt som det är ett underskott på förvaring i kupén med ett hanskfack där man kan få in typ 4 pennor.

Finns så klart också möjlgheten att jag blivit gammal och bitter och hatar förändringar

Permalänk
Skrivet av improwise:

Av ren nyfikenhet, är jag den enda som ogillar dessa "flytande skärmar" som är så populära i just elbilar som IX, Model 3/Y etc? Initialt kändes det mer som att det var något man hängde på när man skulle snabbkonvertera någon ICE bil till elbilar och samtidigt skulle försöka få in lite "Tesla-känsla" men även i bilar som gjorts från grunden tycks ha dom numera. För egen del tycker jag det är rätt fult, känns som att någon kom på det i 11e timmen samt att det känns som något man skulle kunna råka bryta loss under olyckliga omständigheter. Extra fånigt känns det när man å ena sidan har en flytande skärm med en massa plats bakom, samtidigt som det är ett underskott på förvaring i kupén med ett hanskfack där man kan få in typ 4 pennor.

Finns så klart också möjlgheten att jag blivit gammal och bitter och hatar förändringar

Jag är utdelad, jag tycker det ser snyggt ut men håller med dig om att det är ganska opraktiskt... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag är utdelad, jag tycker det ser snyggt ut men håller med dig om att det är ganska opraktiskt... 🙄

Lite av en vanesak för mig, nu när jag haft det i Mach E:n i 2 veckor snart så börjar jag gilla det skarpt med flytande skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wootz91:

Är det bättre att avbeställa bilen tror ni? Känns som att stressen över att inte veta inte är värt det.

Förmodligen är det ingen fara, det bör tillföras mer medel men inget är meddelat från regeringen än. Jag personligen tycker inte man ska behålla en beställning om du inte har råd att ha bilen om bonusen uteblir. Det blir långa 36 månader med dyr kostnad man är bunden till i så fall.

Gör det som känns rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nice, ser fram emor recenssionen Vad kör du i vanliga fall?

Någon recension blir det tyvärr inte, har kört den för lite iom det var en lånebil, kör normalt en Audi Q3 laddhybrid.

Men lite tankar kan jag dela med mig av.
Audi kvalitet rakt igenom när man kommer upp i denna klassen, hade inte förväntat mig något annat med en bil som börjar på strax över 1 miljon, sen var nog denna relativt bra utrustad också.
Körkänslan var mycket positiv, inga problem att bara glida fram och när man väl trampa till på gasen svarade den direkt samtidigt som den var mjuk och fin i styrningen.
Bekvämligheten var det inget fel på heller, vare sig för förare eller passagerare då den hade gott om utrymme, nu satt jag aldrig bak men när man tittade in såg den rymlig ut där också.
Bagaget var över förväntan eftersom det var ganska djupt så det såg ut att svälja en hel del.
Infotainment systemet var ok men lite segt, ibland när man tryckte så tog det 1-2 sekunder innan något hände, det är snabbare i min egen bil.
Bang Olofson systemet var en fröjd att lyssna på, sällan man haft ett sådant bra ljud i en bil.
Räckvidden vet jag inte riktigt, kollade aldrig elmätaren när jag hämtade den men den indikerade på ca 28 mils kvar och den siffran verkade stämma ganska bra i förhållande mot vad jag körde, när elmätaren var nere på halv så indikerade den på strax under 20 mil kvar.

Skulle jag kunna tänka mig en sådan bil?
Absolut, men någon annan får betala i så fall

Blir det en Audi när jag väl går över till ren elbil blir det i så fall en Q4 som det ser ut idag.