Vilken är den bäst CPUn om man endast kommer använda den till gaming? (ej överklockning)

Permalänk
Medlem

Vilken är den bäst CPUn om man endast kommer använda den till gaming? (ej överklockning)

Vilken tycker ni är bästa processorn om den enbart ska användas till gaming?

Inte bestämt mig om jag kommer köra 1440p eller 4K. Är väldigt sugen på att köpa 3080ti eller 3090 men funderar också på att vänta på 4000-serien. Är dock rädd att priserna på detta kommer vara över 30-35k på ''high end'' modellerna.

Men åter till topic, vill alltså bygga en riktigt bra gaming rigg där jag vill ha den absolut bästa CPUn för typ max 6-7k. Kommer också använda mig utav en noctua u12-s.

Funderat på ryzen 5900x eller 5950x, men är det overkill enbart för gaming? Finns det något i lägre prisklass som kanske presterar bättre?

Är det någon ny CPU som kommer komma inom typ 6-12 månader som ni tycker det är värt att vänta på likt 4000 seriens grafikkort?

kan också tilläggas att jag inte kommer överklocka. Vill alltså ha så bra ''out of the box'' cpu som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en övergång till DDR5 på gång just nu så det kommer att hända mycket inom ett år med plattformar och cpuer om du inte letar det mest prisvärda utan bara jagar prestanda och det gäller för både Intel och AMD men kanske lite mer för AMD eftersom de inte släppt några DDR5 delar ännu men de är på gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en övergång till DDR5 på gång just nu så det kommer att hända mycket inom ett år med plattformar och cpuer om du inte letar det mest prisvärda utan bara jagar prestanda och det gäller för både Intel och AMD men kanske lite mer för AMD eftersom de inte släppt några DDR5 delar ännu men de är på gång.

Vad är DDR5 egentligen? Ser det väldigt ofta men förstår inte riktigt vad det är. Är väldigt dålig på datordelar överlag... Men som jag fattat det så är det nästa generations RAM-minnen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gx rade:

Vad är DDR5 egentligen? Ser det väldigt ofta men förstår inte riktigt vad det är. Är väldigt dålig på datordelar överlag... Men som jag fattat det så är det nästa generations RAM-minnen?

Ja, nästa generation. Vi kommer även se USB4 och en del annat.
Gerenellt sett så gör RAM-minnen inte så stor skillnad, den största skillnaden kommer bli i hur mycket bättre CPU arkitekturerna kommer bli.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gx rade:

Vilken tycker ni är bästa processorn om den enbart ska användas till gaming?

Idag är 12900K den bästa processorn för detta om man helt ignorerar priset. Bryr man sig om prislappen blir 12700K/12600K vettigare då de presterar otroligt nära i just spel. Alla dessa tre är i genomsnitt snabbare än 5800X/5900X som i är det snabbast AMD har (för spel, 5950X presterar nära men i genomsnitt lite lägre i just spel än dessa).

Skrivet av Gx rade:

Inte bestämt mig om jag kommer köra 1440p eller 4K. Är väldigt sugen på att köpa 3080ti eller 3090 men funderar också på att vänta på 4000-serien. Är dock rädd att priserna på detta kommer vara över 30-35k på ''high end'' modellerna.

I 4K spelar CPU-delen rätt liten roll i dagens läge med dagens GPUer. Finns vissa spel där lägsta FPS kan uppvisa viss skillnad.

Då flera spekulerat om framtiden: till att börja med, det är spekulationer så man får ta det för vad det är.

Fakta:
Både AMD och Intel har gått ut officiellt med att deras nästa generations CPUer lanseras 2H 2022. Givet att de säger "2H" och inte Q3 pekar rätt mycket på att man nog ska räkna med en Q4 release eller i bästa fall en sen Q3 release.

Spekulation:
AMD har sagt att Zen4 ska vara ett liknade lyft i prestanda över Zen3 som Zen3 var över Zen2. Detta säger i praktiken rätt lite för specifika fall (som i: hur påverkas spelprestanda) då variansen för prestandaökningen Zen2->Zen3 var allt från ett par procent till i vissa fall >20 %. Men det kommer självfallet bli en prestandaökning!

Intels Raptor Lake verkar primärt pusha för ännu högre "all-core prestanda", vilket i sig har i princip noll påverkan på spel. Intel har sagt att den generella prestandaökningen över Alder Lake ska bli ~10 %, men åter igen så säger inte det något om specifika fall.

Flera läckor pekar på att en av de få skillnaderna i Raptor Lake över Alder Lake är att storleken på L3$ ökar med ~30 % (sannolikheten att det händer är i princip 100 % då det följer av att man ökar antalet "små kärnor"). Vidare säger läckor att L2$ ökar med 60 %.

Mer cache påverkar allt mindre för "normala" applikationer, men just spel tenderar se en hyfsat bra prestandaskalning från större cache. Små för specifikt spel kan Raptor Lake bli ett OK lyft över Alder Lake, i övrigt förväntas det vara rätt små skillnader.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Det du köper just nu komemr troligen inte att gå att uppgradera på nått bra sätt i fram,tiden utan det är just nu de sista modellerna som använder DDR4 som finns att köpa så nästa byta av datordelar innebär att man behöver byta ram, moderkort och cpu så det blir ett stort plattformsbyte som komemr att bli ganska dyrt. Intel har släppt cpuer som kan använda DDR5 medans AMD är på väg med sina modeller.
DDR 5 minnen är nytt och som det mesta ny teknik är det dyrare från början, om man kan vänta ett år så lär det finnas mer att välja på och en del barnsjukdomar lär vara åtgärdade.
Ett stort teknikskifte har alltså precis börjat med en övergång till DDR5 och det påverkar cpu moderkort och ramminnena i sig,
Men grafikkort för sitt eget liv och spelprestandan brukar bestämmas av dem och om man inte spelar lågupplöst brukar inga moderna cpuer utgöra en begränsning för spelande utan det är grafikkorten som inte orkar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.