Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IOS-användare spenderar mer på abonnemang än Android-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Family link, alltså Googles app för familjehantering, finns ju på IOS också så det borde fungera hyfsat åt det hållet. Svårt att dela på appar och så förstås men alla kontrollmöjligheter med tidsgränsen, begränsad åtkomst till appar, webben och så funkar ju bra.

Det är väl ganska vanligt att det är så. Googles grejer brukar i allmänhet finnas eller stödjas oavsett plattform medan Apples grejer i allmänhet bara finns där. Det gör det lättare att byta till IOS från Android men svårare att byta åt andra hållet. Exempelvis Chromecast mot AirPlay. Googles chat-app för stunden mot iMessage. Chrome mot Safari. Google Calendar, YouTube, Gmail och så vidare.

Aha, det var inte illa. Blir ju av med en del appar, men de flesta jag betalat för är för produktivitet för mig. Hmm. Behöver en ny platta efter att barnen tappade en i golvet för några veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag vet inte om de räknar in typ att man kan hyra film på Youtube, men det är sannolikt prenumerationer på Youtube Premium och Premium Lite som står för den höga placeringen. Nu är jag rätt ny på IOS och hade redan Premium när jag skaffade det, men verkar finnas sämre möjlighet att ta sig runt reklam utan att prenumerera i allmänhet ja

OT
Enda möjligheten att komma runt reklamen är "jailbreak". Reklamen är väldigt låst på all form som heter appletv, androidtv, iPhone och Android. På datorn går det att komma runt.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Så kan det vara, Android lurarna finns för billiga pengar så det är väll tänkbart att en del av de som kör Android inte har pengar till youtube med mera. Appel är premium pryl, de som har råd med en sådan telefon har troligen även råd för lite mera.

Skojar du med en. Så du anser att till exempel Oppo X5 pro är en budget lur. Finns fler alternativ orkade bara inte nämna de.
Du vet utan Samsung hadde det nog tagit lång tid för Apple att hitta någon som kan leverera den flashiga LTPO skärmen. Den som har råd nöjer sig inte med mindre än foldzzzz 4 som dyker upp snart för ynka 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

OT
Enda möjligheten att komma runt reklamen är "jailbreak". Reklamen är väldigt låst på all form som heter appletv, androidtv, iPhone och Android. På datorn går det att komma runt.

Nej, inte på Android från och med Android 9. Bara att använda Private DNS. Själv använt det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, inte på Android från och med Android 9. Bara att använda Private DNS. Själv använt det

Det är fortfarande en form utav "Jailbreak"
Det jag vill mena är att du inte kommer runt det uran olagligheter.
Samma visa är det på både androidtv/appletv vill du jag skall förklara det ännu mer. Ingen som orkar med de hack man måste göra för att komma runt. Därför premium tjänsten existerar så de kan tjäna lite mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skojar du med en. Så du anser att till exempel Oppo X5 pro är en budget lur. Finns fler alternativ orkade bara inte nämna de.
Du vet utan Samsung hadde det nog tagit lång tid för Apple att hitta någon som kan leverera den flashiga LTPO skärmen. Den som har råd nöjer sig inte med mindre än foldzzzz 4 som dyker upp snart för ynka 15k.

Nä, han menar att Androidtelefoners snittpris är ganska mycket lägre än iPhone, går ju att hitta nya Androids för runt tusenlappen, medans man måste betala fem gånger så mycket för billigaste iPhonen. Därför är också chansen att dom som kör Andriod i genomsnitt är fattigare o därför inte lika ofta kan ta sig råd att betala för Youtube, speciellt inte när det är så enkelt att installera Youtube Vanced istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är fortfarande en form utav "Jailbreak"
Det jag vill mena är att du inte kommer runt det uran olagligheter.
Samma visa är det på både androidtv/appletv vill du jag skall förklara det ännu mer. Ingen som orkar med de hack man måste göra för att komma runt. Därför premium tjänsten existerar så de kan tjäna lite mer pengar.

Nej, det är det inte. Det finns direkt i Android 9 och nyare och kräver inte root och är inte heller olagligt. Se bilderna
Först går man in under Inställningar -> Nätverk och internet

Sedan väljer man Privat DNS

Och sedan kan man ange den dns server man vill använda. Jag använder t.ex. AdGuards DNS på enheter jag inte vill roota och det tar bort reklamen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Finns förmodligen mer riskabelt skräp på Google play, ja.

Angående föräldrakontroller, går det alldeles utmärkt att sköta från en androidmobil om man har androidplatta. Har man inte det, blir det meckigt. Samma sak gäller omvänt. Dottern har en iphone hon fick ärva från min mamma. Jag måste sköta föräldrakontrollerna från min jobbmobil som är iphone, vilket är segt, då jag inte vill behöva ta med den hem.

Jag hade gärna köpt en Ipad om jag kunnat styra föräldrakontrollerna från min androidlur, men det går väl inte?

Angående din fråga så är det troligare än Apple till android-enhet i varje fall - men svaret är säkert nej men jag vågar inte svara på det med säkerhet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nä, han menar att Androidtelefoners snittpris är ganska mycket lägre än iPhone, går ju att hitta nya Androids för runt tusenlappen, medans man måste betala fem gånger så mycket för billigaste iPhonen. Därför är också chansen att dom som kör Andriod i genomsnitt är fattigare o därför inte lika ofta kan ta sig råd att betala för Youtube, speciellt inte när det är så enkelt att installera Youtube Vanced istället.

Skulle tro det har mer med intresse och prioriteringar än pengar att göra. Nog finns det fördelar med Apple men utan det ni nämner (statusbiten) sjönk försäljningen drastiskt för Apple.

Har 3 OnePlus telefoner i hushållet, 2 MacBooks (sambons musikgrejjs) och hamnar inte i Lyxfällan om jag skaffar iPhone.

Frågan är väl snarare varför man väljer en telefon som är dyrare om man måste spendera mer på mjukvara till den? Tror som sagt det har att göra med hur man prioriterar än hur fattig man är. Jag har datorer, plattor, tv apparater så telefonen är just en telefon. Har man dyrare telefon och använder den mer så lägger man nog mer pengar på prenumerationer med.

Min samplesize på min omgivning är då motsatsen. De med mindre pengar och större behov av flex har iPhone medan jag känner dom som är fullsketna i pengar och går i arbetsbyxor och har en 7år gammal android. Den statistiken är tämligen dålig då det rör få människor och i Norrland där vi är genetiskt tvärsöver.
Just sayin.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Är Android- och iOS-användare och lägger mer pengar på iOS-appar.

Upplever att det finns fler och mer välgjorda appar till iPhone och hårdvaran är kraftfullare vilket märks vid exempelvis foto- och videoredigering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

OT
Enda möjligheten att komma runt reklamen är "jailbreak". Reklamen är väldigt låst på all form som heter appletv, androidtv, iPhone och Android. På datorn går det att komma runt.

Jag har för länge sedan slutat meka med mina telefoner, jag vill inte roota eller pilla för mycket. Men min föredragna webbläsare på både dator och android är Vivaldi och på android i alla fall har den inbyggd Adblock. Det funkar även på min jobbtelefon som är rätt nerlåst exempelvis, och där har mitt jobb stängt av många inställningar, tvingat in kontrollappar och liknande.

Där har vi en fördel för iPhone förresten. Den tillåter inte så djup kontroll för en administratör som android vad jag förstår. För administratören borde det vara en nackdel förstås men för mig är det ju inte det. På min jobb-android kan jag inte kopiera text från en företagsapp och klistra in i en "privat" app exempelvis, eller ha en timeout på låsningen längre än två minuter, ha en enkel upplåsning eller liknande.

Men det finns ju flera alternativ om man vill undvika annonser, många helt legitima appar från stora välkända utvecklare som finns på playstore. Detta är förstås bara för webben, reklam i appar går ju också att få bort men det är ju inget större problem för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

OT
Enda möjligheten att komma runt reklamen är "jailbreak". Reklamen är väldigt låst på all form som heter appletv, androidtv, iPhone och Android. På datorn går det att komma runt.

Hur kommer det sig då att jag inte ser ett spår av reklam på min iPhone när jag kör AdGuard och NextDNS? Behövs ingen "jailbreak", utan det går fint att blockera all reklam med en bra DNS. Sedan fungerar AdGuard på samma sätt som uBlock Origin och snyggare till upplevelsen i exempelvis Safari.

Däremot har Google gjort det svårare att blockera reklam på Android, men där kör jag en rootad enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur kommer det sig då att jag inte ser ett spår av reklam på min iPhone när jag kör AdGuard och NextDNS? Behövs ingen "jailbreak", utan det går fint att blockera all reklam med en bra DNS. Sedan fungerar AdGuard på samma sätt som uBlock Origin och snyggare till upplevelsen i exempelvis Safari.

Däremot har Google gjort det svårare att blockera reklam på Android, men där kör jag en rootad enhet.

Nja, snarare gjort det enklare, om man använder Privat DNS, då kan man filtrera reklam utan root på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför exkludera spelmaterial? Det ger en väldigt skev bild när man börjar undanta vissa produkter.

I Apples fall betalar man ju oftast också mer för appen/prenumerationen på grund av "Appleskatten" på 30%. Det påverkar såklart också att det för det mesta blir 30% dyrare och därför höjs deras omsättning motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nä, han menar att Androidtelefoners snittpris är ganska mycket lägre än iPhone, går ju att hitta nya Androids för runt tusenlappen, medans man måste betala fem gånger så mycket för billigaste iPhonen. Därför är också chansen att dom som kör Andriod i genomsnitt är fattigare o därför inte lika ofta kan ta sig råd att betala för Youtube, speciellt inte när det är så enkelt att installera Youtube Vanced istället.

Ha Ha. Varför tror du den som kör Android är fattigare? För att de inte vill lägga onödigt mycket pengar på en telefon som inte är prisvärd? Min uppfattning är precis tvärt om. Den som använder Iphone är oftast fattigare eftersom de vill skylta med att de har en dyr telefon, som de oftast köpt på avbetalning. Jag kunde utan problem köpt den dyraste 13 Max idag utan avbetalning men valde att lägga pengarna på en mer prisvärd premiumtelefon (såklart inte Apple eftersom de inte har någon prisvärd telefon) och att köpa den kontant utan att binda mitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ha Ha. Varför tror du den som kör Android är fattigare? För att de inte vill lägga onödigt mycket pengar på en telefon som inte är prisvärd? Min uppfattning är precis tvärt om. Den som använder Iphone är oftast fattigare eftersom de vill skylta med att de har en dyr telefon, som de oftast köpt på avbetalning. Jag kunde utan problem köpt den dyraste 13 Max idag utan avbetalning men valde att lägga pengarna på en mer prisvärd premiumtelefon och att köpa den kontant utan att binda mitt abonnemang.

Man kan tro/spekulera och sedan kan man veta/kontrollera fakta. Det finns en rad undersökningar som visar detta så det är ganska säkerställt att det är så att iPhoneanvändare överlag har mer pengar än Androidanvändare. Du och din situation ändrar inte så mycket på statistiken globalt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ha Ha. Varför tror du den som kör Android är fattigare? För att de inte vill lägga onödigt mycket pengar på en telefon som inte är prisvärd? Min uppfattning är precis tvärt om. Den som använder Iphone är oftast fattigare eftersom de vill skylta med att de har en dyr telefon, som de oftast köpt på avbetalning. Jag kunde utan problem köpt den dyraste 13 Max idag utan avbetalning men valde att lägga pengarna på en mer prisvärd premiumtelefon (såklart inte Apple eftersom de inte har någon prisvärd telefon) och att köpa den kontant utan att binda mitt abonnemang.

Du citerade ju det som förklarade varför jag tror Android-folk generellt sett är fattigare. Kanske finns lite sanning i det du skriver, men har man inte råd att lägga 5000+ på en telefon så blir det ju per automatik en Android, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, snarare gjort det enklare, om man använder Privat DNS, då kan man filtrera reklam utan root på Android

Jo, DNS är effektivt sätt att blockera all reklam.
Däremot så ser jag stora vita/svarta block ibland i appar och webbläsare på Android. Det är här jag har bättre kontroll på iOS då AdGuard-tillägget kan dölja enstaka element likt uBlock Origin.

Kanske fungerar bättre nu, men Brave, Chrome, Firefox, DuckDuckGo har alla lämnat en del att önska i det avseendet. Har för mig att Dolphin Browser var bäst tidigare, men känner att den läsaren halkat efter idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Man kan tro/spekulera och sedan kan man veta/kontrollera fakta. Det finns en rad undersökningar som visar detta så det är ganska säkerställt att det är så att iPhoneanvändare överlag har mer pengar än Androidanvändare. Du och din situation ändrar inte så mycket på statistiken globalt.

Någon får gärna länka en sådan undersökning, som är relevant för oss, alltså svenskar i närtid. Jag har sett en från 2016 som kom fram till att IOS-användare var något mer utbildade, typ 24% högskola mot 27% eller liknande, bland annat. IOS-användare streamade "olagliga" streams i högre utsträckning medan Android-användare fildelade på telefonen mer, vilket inte är så konstigt då det inte finns fildelning av den typen på IOS.

Det är mycket anekdoter och antaganden i denna tråd. Som att utvecklare föredrar det ena eller andra baserat på de man känner, det är inga bevis. På mitt jobb har de allra flesta Android trots att default-jobbtelefon är Iphone och Android för det mesta innebär ett avdrag på lönen. Däremot bland föräldrarna till sonens kompisar inom IT så är Iphone vanligare. Det kanske har att göra med vad för typ av utvecklare man är, eller något helt annat.

Skrivet av walkir:

Jo, DNS är effektivt sätt att blockera all reklam.
Däremot så ser jag stora vita/svarta block ibland i appar och webbläsare på Android. Det är här jag har bättre kontroll på iOS då AdGuard-tillägget kan dölja enstaka element likt uBlock Origin.

Kanske fungerar bättre nu, men Brave, Chrome, Firefox, DuckDuckGo har alla lämnat en del att önska i det avseendet. Har för mig att Dolphin Browser var bäst tidigare, men känner att den läsaren halkat efter idag.

Vivaldi som bygger på Chrome har inbyggd adblock på Android som funkar bra. Jag kör den på PC också så det är liksom ingen kompromiss för mig att köra den. Hjälper inte reklam i apparna förstås, men det är inget större problem idag i mina ögon. Instagram och liknande är väl svåra att blocka ändå då det liksom är vanliga inlägg som är reklamen? Utanför sådant är det väldigt lite reklam numera och den som finns är ofta diskret. Typ en liten banner längst ner eller upp eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vivaldi som bygger på Chrome har inbyggd adblock på Android som funkar bra.

Tack för tipset! Ska testa Vivaldi. Just nu kör jag Brave på min Android-telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du citerade ju det som förklarade varför jag tror Android-folk generellt sett är fattigare. Kanske finns lite sanning i det du skriver, men har man inte råd att lägga 5000+ på en telefon så blir det ju per automatik en Android, inte svårare än så.

Har man inte råd att lägga 5000+ på en telefon så blir det per automatik avbetalning med förhöjd månadsavgift. I princip alla kan köpa en iPhone (eller Androidtelefon) för 10000+ på avbetalning och de flesta gör det. Vilket märke du väljer säger inget om hur mycket pengar du har. Många iPhoneanvändare har din skeva "fattigdomsbild". När jag ser någon som har en iPhone tänker jag bara "ännu en lättlurad stackare"
Bara för att någon har en billig telefon behöver de inte alls vara fattiga, snarare smarta. Använder de inte telefonen mycket eller av andra anledningar inte har lust att lägga mängder med tusenlappar i onödan är det såklart smartare att köpa en billigare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte särskilt förvånande. Det är ju rätt så uppenbart att (de flesta) Apple-användare inte har någonting emot att spendera pengar.

Det har ju inte (de flesta) Android användarna heller så det där argumentet håller ju inte riktigt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Har man inte råd att lägga 5000+ på en telefon så blir det per automatik avbetalning med förhöjd månadsavgift. I princip alla kan köpa en iPhone (eller Androidtelefon) för 10000+ på avbetalning och de flesta gör det. Vilket märke du väljer säger inget om hur mycket pengar du har. Många iPhoneanvändare har din skeva "fattigdomsbild". När jag ser någon som har en iPhone tänker jag bara "ännu en lättlurad stackare"
Bara för att någon har en billig telefon behöver de inte alls vara fattiga, snarare smarta. Använder de inte telefonen mycket eller av andra anledningar inte har lust att lägga mängder med tusenlappar i onödan är det såklart smartare att köpa en billigare telefon.

Visst att det finns korkade folk som köper telefoner över sin budget på avbetalning, o rika människor som köper billiga grejer för att dom inte bryr sig, men känns ofta som dom där rika knusarna gör allt för att inte visa sig fattig o därför helt omöjligt köper sig en billig android, o så är jag ganska säker på att det generella snittpriset spelar ganska stor roll ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Visst att det finns korkade folk som köper telefoner över sin budget på avbetalning, o rika människor som köper billiga grejer för att dom inte bryr sig, men känns ofta som dom där rika knusarna gör allt för att inte visa sig fattig o därför helt omöjligt köper sig en billig android, o så är jag ganska säker på att det generella snittpriset spelar ganska stor roll ändå.

Är man riktigt rik och vill visa det så finns det ju inga Iphones i närheten av de prisklasser som bland de dyraste Android-telefonerna. Juvelprydda eller designade av Porsche eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror jag inte ett smack på, alla programmerare jag känner kör Apple.

Tvärtom för mig. Skillnaden kan vara för att de jag känner jobbar med elektronik, både digital och analog, dvs hårdvarunära programmering.
Mjukvaruprogrammerare som examineras idag är ofta inte särskiljt kunniga. De som gick dataingenjör när jag gick elektronikingenjör hade ingen som helst koll på hur en dator fungerar eller andra djupare tekniska bitar. De kunde sina verktyg men sen tog det stopp.
En av dem hade till och med en master i filosofi men sadlade om till dataingenjör. Han är den bästa naturligt skickliga programmerare jag stött på men han hade väldigt lite datorkunskap.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör