Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon som åkt upp i fjällen under sportlovsveckorna?
Var det långa köer vid laddstationerna?

Permalänk
Medlem

Håller med Tommy om att 10-poängaren går till Enyaq, det är en riktigt bra elbil för svenskarna. Boxig, stor och okej pris. Men grattis till Kia EV6, det är utan tvekan en bil som gjort att folk som aldrig ens tänkt tanken på en Kia förut har ändrat åsikt.

Skrivet av Dizzö:

https://www.vibilagare.se/test/langtest/tesla-model-3-fyra-ba...

Tesla Model 3 sliter ut bakdäcken snabbt. Intressant.

Att elbilar sliter ut däck fortare kommer nog bli en allt vanligare nyhet allt eftersom dom åldras. En bruksbil med 2-300 hk, klart det märks. Mer intressant att bilen varnar för det, går den då på antalet mil som däcken rullat då? Hur fungerar det?

Skrivet av Wiinis:

Någon som åkt upp i fjällen under sportlovsveckorna?
Var det långa köer vid laddstationerna?

Åkte Sthlm-Åre i fredags utan problem, hem i lördags och fick vänta 10min i Sundsvall. Annars var det lugnt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att elbilar sliter ut däck fortare kommer nog bli en allt vanligare nyhet allt eftersom dom åldras. En bruksbil med 2-300 hk, klart det märks. Mer intressant att bilen varnar för det, går den då på antalet mil som däcken rullat då? Hur fungerar det?

Nu vet jag inte men jag misstänker starkt att det är kopplat till ABS-sensorerna. När däcken blir slitna får de mindre diameter vilket gör att de måste rulla fler varv vid en given hastighet. När det blir för många varv per km varnar ABS att däcken är slitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller med Tommy om att 10-poängaren går till Enyaq, det är en riktigt bra elbil för svenskarna. Boxig, stor och okej pris. Men grattis till Kia EV6, det är utan tvekan en bil som gjort att folk som aldrig ens tänkt tanken på en Kia förut har ändrat åsikt.

Åkte Sthlm-Åre i fredags utan problem, hem i lördags och fick vänta 10min i Sundsvall. Annars var det lugnt

Yes håller med att Enyaq är bra. Definitivt den bästa från MEB plattformen.

Däremot hade den behövt en annan instrumentpanel för att få full pott från mig. Den nuvarande är löjligt liten och ser barnslig ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Däremot hade den behövt en annan instrumentpanel för att få full pott från mig. Den nuvarande är löjligt liten och ser barnslig ut.

Den känns aningen dyr ändå, Id4 ligger ju en bit lägre exempelvis, vilket går emot märkesstrategin i mina ögon.

Håller absolut med om instrumentklustret. Det är nog den största anledningen att köpa en Q4 över de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den känns aningen dyr ändå, Id4 ligger ju en bit lägre exempelvis, vilket går emot märkesstrategin i mina ögon.

Håller absolut med om instrumentklustret. Det är nog den största anledningen att köpa en Q4 över de andra.

Yeah dyrare än ID4 men Enyaq har mer standardutrustning. Speccar man ID4 så den hamnar på samma utrustning som Enyaq blir den dyrare.

Yes hade hoppats Enyaq had gått ifrån löjliga instrumentpanelen som ID3 och ID4 har. Då hade vi en fullpoängare.

Q4 är bättre där men där har man istället de där touch knapparna på ratten istället för vanliga...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Yeah dyrare än ID4 men Enyaq har mer standardutrustning. Speccar man ID4 så den hamnar på samma utrustning som Enyaq blir den dyrare.

Jo men det hjälper inte om man inte hade köpt den utrustningen liksom. Sen brukar ju utrustning vara sånt man kan få "på köpet" eller kraftigt nedsatt när man prutar.

Citat:

Yes hade hoppats Enyaq had gått ifrån löjliga instrumentpanelen som ID3 och ID4 har. Då hade vi en fullpoängare.

Tja den är ju definitivt snyggare än Id4, och Q4 också i mina ögon, men inget speciellt egentligen utan den ser ju ut som en vanlig SUV liksom (förutom just instrumentklustret). Men jag tycker också att Id4 är riktigt ful. Q4 har arbetat bort lite av denna fulhet men inte tillräckligt. Båda ser liksom svullna ut. I mina ögon finns det dock bara två riktigt snygga elbilar och det är Honda E och Ioniq 5, men jag vet förstås att inte alla håller med mig om det.

Citat:

Q4 är bättre där men där har man istället de där touch knapparna på ratten istället för vanliga...

Jo de är inte trevliga. Jag tyckte det funkade ok på Cupra Born, jag trodde de skulle vara riktigt hemska efter att ha läst recensioner men så farligt var det inte, men jag hade förstås mycket hellre haft fysiska knappar i ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har man en HUD så är det lite strunsamma för man använder den inte. Skoda har lyckats 100 gånger bättre med inredningen och infotainmentsystemet än i ID4 (det finns vissa skillnader) och tycker det trumfar. Men visst hade den gärna fått vara större!

Skrivet av snajk:

Tror att man lagt ID.4 lite billigare just för att den ska vara mer attraktiv än Skodan, vilket den ju också är.

Den stora anledningen till att välja Audi är nog för att man är inbiten Audi-fan i mitt tycke. Det är en dyr bil som inte lever upp till kvaliteten om man inte är beredd att gå upp till S-line, vilket är väldigt mycket pengar för i princip samma bil som en Enyaq. Sist jag pratade med Audi saknades fortfarande viss utrustning också, t.ex. 360-kameran, men den var ändå dyrare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har man en HUD så är det lite strunsamma för man använder den inte. Skoda har lyckats 100 gånger bättre med inredningen och infotainmentsystemet än i ID4 (det finns vissa skillnader) och tycker det trumfar. Men visst hade den gärna fått vara större!

Ja men baspaketet på Enyaq som annars är välutrustat har inte HUD så då använder man instrumentpanelen. Kan inte utgå att alla som skaffar den bilen kör på HUD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja men baspaketet på Enyaq som annars är välutrustat har inte HUD så då använder man instrumentpanelen. Kan inte utgå att alla som skaffar den bilen kör på HUD.

Visst är det så, det var mer en alternativ lösning om man verkligen inte klarar av den lilla skärmen, som du inte verkar göra Displayen ser löjlig ut men visar all essentiel information man behöver. Många bilar går mot en mindre skärm framför föraren. Mustangens förardisplay är inte så stor men toppen i mina ögon. Kia och Hyundai har stora skärmar som, i mitt tycke, inte används optimalt utan man har fyllt dom med onödig grafik. Det är typ Volvo, Polestar och Audi som faktiskt använder storleken på förardisplayernas storlek.

Tycker även Nissans lösning i Leaf är intressant. En fysisk hastighetsmätare och sen en skärm bredvid där man kan visa det man tycker är intressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skoj att EV6 uppskattas! Jag har en på väg, men förstår ändå inte hur man kan rösta fram en bil till årets bästa utan krocktester!? Tänk om EuroNCAP hittar större brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Skoj att EV6 uppskattas! Jag har en på väg, men förstår ändå inte hur man kan rösta fram en bil till årets bästa utan krocktester!? Tänk om EuroNCAP hittar större brister.

Samma plattform som Ioniq 5 och den presterade bra.
Så är ingen fara skulle jag säga.

Har också en påväg!

Vilken version tog du? Leasa/köpa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Samma plattform som Ioniq 5 och den presterade bra.
Så är ingen fara skulle jag säga.

Har också en påväg!

Vilken version tog du? Leasa/köpa?

Leasa standardversionen, Steel Gray, inga tillval annars. Vinterdäck + fälg blir till att köpa till hösten. Dragkrok ska jag försöka förhandla med bilhandlaren i efterhand. Vill inte betala 14k för 3 år med krok.

Beräknas anlända v13-15.

En sak som slår mig varje gång jag ser bilen i trafik är hus snygg den är i alla vinklar utom framifrån och bakifrån. Från de hållen är den inte speciellt vacker :D.

Du tog en Glacier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Leasa standardversionen, Steel Gray, inga tillval annars. Vinterdäck + fälg blir till att köpa till hösten. Dragkrok ska jag försöka förhandla med bilhandlaren i efterhand. Vill inte betala 14k för 3 år med krok.

Beräknas anlända v13-15.

En sak som slår mig varje gång jag ser bilen i trafik är hus snygg den är i alla vinklar utom framifrån och bakifrån. Från de hållen är den inte speciellt vacker :D.

Du tog en Glacier?

Vad kul! Du får berätta mer sen så vi får höra dina första intryck.

Håller med om bakifrån! Hamnade bakom en igår och rakt bakifrån var inte speciellt tilltalande. Annars ser den bättre ut i verklighetenän på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Beräknas anlända v13-15.

Du tog en Glacier?

Ahh samma som mig fast jag tog som du säger en Glacier.

Vad ska du betala i månaden?

Ska också fixa vinterhjul till vintern själv sen.
Segt att man måste köpa minst 19 tum till vinterhjulen med då det är minsta officiella storleken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Segt att man måste köpa minst 19 tum till vinterhjulen med då det är minsta officiella storleken.

5070kr/mån inklusive försäkring.

Ja, jag räknar med ~20k för vinterhjul. Det positiva är att man då får möjlighet att köpa några riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

5070kr/mån inklusive försäkring.

Ja, jag räknar med ~20k för vinterhjul. Det positiva är att man då får möjlighet att köpa några riktigt bra!

Aah okej rätt bra pris ändå!

Jaa känns najs att ha kontoll över vilka däck det blir. Kan själv bestämma fälgar med.

Nokian har ju släppt nya Hakka R5 och det finns en EV version med av den som verkar topp. Får se vad priset hamnar på där men kommer vara ett alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du kan nog gå ner i storlek ändå, bara du uppfyller kraven från transportstyrelsen om bl.a. rullomkretsen, står om det längst ner på denna sidan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du kan nog gå ner i storlek ändå, bara du uppfyller kraven från transportstyrelsen om bl.a. rullomkretsen, står om det längst ner på denna sidan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Tänker jag inte vill det ska uppstå problem med bromsar och regenerering osv om man går ner i däck o fälgstorlek.

Eller finns det inga problem alls om man bara håller samma omkrets?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.vibilagare.se/test/langtest/tesla-model-3-fyra-ba...

Tesla Model 3 sliter ut bakdäcken snabbt. Intressant.

Min Model S har jag kunnat köra runt 3000 mil med däcken. Köpte Michelin Pilot Sport 4 förra sommaren och gillade inte alls dem, i jämförelse med Pirelli P Zero. Blev att jag "buskörde" lite mer och de höll ungefär 1000 mil.
Mina vinterdäck Nokian Hakkapeliitta 10 EV ser jag knappt att de slitits något i vinter efter 1545 mil. Möjligtvis att dubbarna är lite nerskavda, men så har jag bara kört i "Chill-läget", vilket inte ger så mycket kraft ut till hjulen. Tråkigare körning, men man sparar däcken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min Model S har jag kunnat köra runt 3000 mil med däcken. Köpte Michelin Pilot Sport 4 förra sommaren och gillade inte alls dem, i jämförelse med Pirelli P Zero. Blev att jag "buskörde" lite mer och de höll ungefär 1000 mil.
Mina vinterdäck Nokian Hakkapeliitta 10 EV ser jag knappt att de slitits något i vinter efter 1545 mil. Möjligtvis att dubbarna är lite nerskavda, men så har jag bara kört i "Chill-läget", vilket inte ger så mycket kraft ut till hjulen. Tråkigare körning, men man sparar däcken.

Damn 1000 mil är inte mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Damn 1000 mil är inte mycket.

Beror på hur man "buskör" med 525hk........
och inte att förglömma en 2,8 ton tung bil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tänker jag inte vill det ska uppstå problem med bromsar och regenerering osv om man går ner i däck o fälgstorlek.

Eller finns det inga problem alls om man bara håller samma omkrets?

Du kan ju inte gå ner hur mycket som helst (max 2") så att bromsarna tar i fälgen och regenereringen bör ju inte påverkas om du håller dig inom reglerna för rullomkretsen.
Normalt är det inga problem att gå upp och/eller ner 1" i fälgar från original storleken och en del klarar även 2", men där bör man nog hålla.
Själv har jag 2" skillnad mellan sommar (19") och vinterfälgar (17") och det är sk. original fälgar från Audi båda två, standard storlek på bilen är 18" fälgar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du kan ju inte gå ner hur mycket som helst (max 2") så att bromsarna tar i fälgen och regenereringen bör ju inte påverkas om du håller dig inom reglerna för rullomkretsen.
Normalt är det inga problem att gå upp och/eller ner 1" i fälgar från original storleken och en del klarar även 2", men där bör man nog hålla.
Själv har jag 2" skillnad mellan sommar (19") och vinterfälgar (17") och det är sk. original fälgar från Audi båda två, standard storlek på bilen är 18" fälgar.

Mina original kommer vara 19" och för alla EV6 19"-21".

Så antar att det jag kan gå ner till som minst är 18"?

Men du har ju då godkänt från Audi att köra 17" på din modell då det är originalfälg t.o.m.

Här är minsta godkända 19" av Kia på EV6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Mina original kommer vara 19" och för alla EV6 19"-21".

Så antar att det jag kan gå ner till som minst är 18"?

Men du har ju då godkänt från Audi att köra 17" på din modell då det är originalfälg t.o.m.

Här är minsta godkända 19" av Kia på EV6.

Jo men även om tillverkaren inte har storleken i sitt sortiment för modellen får man ha annan storlek om man följer de riktlinjerna som fanns på länken.
Fälgarna som anges för bilen brukar vara sommarfälg och är den som minst 19" så kan du säkert gå till 18" på vinterfälg, 17" bör du rådgöra med t.ex. en däckfirma som har listor där dom kan se vad som passar.
På min Audi kan man välja mellan 18" - 19" men jag fick 17" på vinterfälgarna, min däckfirma bekräftade även att det skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men även om tillverkaren inte har storleken i sitt sortiment för modellen får man ha annan storlek om man följer de riktlinjerna som fanns på länken.
Fälgarna som anges för bilen brukar vara sommarfälg och är den som minst 19" så kan du säkert gå till 18" på vinterfälg, 17" bör du rådgöra med t.ex. en däckfirma som har listor där dom kan se vad som passar.
På min Audi kan man välja mellan 18" - 19" men jag fick 17" på vinterfälgarna, min däckfirma bekräftade även att det skulle funka.

Okej men då kan jag ju köra 18".
Blir ju lite billigare iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

I4: an har Sverige-premiär 12: e mars (eller bara lansering hos Bavaria). Har bokat tid för provkörning då.

Spännande!

Tror det kan vara en riktigt intressant bil (trots att inte ren BEV från grunden).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Inte så konstigt. De har ju endast 2WD-varianten. Klart att det blir svårt att få ner kraften i backen när man trycker på.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad kul! Du får berätta mer sen så vi får höra dina första intryck.

Håller med om bakifrån! Hamnade bakom en igår och rakt bakifrån var inte speciellt tilltalande. Annars ser den bättre ut i verklighetenän på bild.

Har bara sett på bild, men tycker (förutom baken) att den ser mycket snyggare ut än syskonet från Hyundai. Tycker den har en rätt snygg formgivning om man bortser från just det nämnda bakpartiet, som jag inte alls gillar (men gillar ju inte frontläppen på min M3 heller, och kan leva med det då jag är gillar så mycket annat som är viktigare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej men då kan jag ju köra 18".
Blir ju lite billigare iaf.

Valde själv 18" på vår gamla elbil, och även vår ny som vi skaffade i somras. Dels ger det lite mjukare gång (M3 är ju rätt hårt/sportigt satt), och dels så har det en stor positiv påverkan på förbrukning och räckvidd.

Tycker personligen att det oftast är en dum modegrej med löjligt stora fäljar på hjulen. Oftast bättre att gå ner i storlek av nämnda skäl. Förutom att man gör av med mindre el, så blir det ju även mycket billigare att köpa däck till. Ser ingen som helst vits med att gå upp i storlek (om man inte är tvungen för tillverkaren och modellens spec).

Visa signatur