Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag på att stödet avvecklas successivt inom de närmsta 2-3 åren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Personligen hoppas jag på att stödet avvecklas successivt inom de närmsta 2-3 åren

Man får ju se till syftet, vilket är att kompensera merkostnaden för en elbil jämfört med motsvarande fossilbil. Skillnaden blir allt mindre ju billigare batterierna blir, men den är fortfarande långt ifrån obefintlig speciellt för billigare bilar. Märk då att jag pratar om inköpskostnaden, driftskostnader är lägre för elbilar vilket kompenserar en del förstås, men hur mycket varierar ju väldigt beroende på ens laddmöjligheter, elpris och så.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att spelreglerna är kända. Dvs om de tar bort bidraget så måste de informera om vad som gäller och från vilket datum. Bättre att säga, vi betalar alla som köper elbil enligt bonus malus enligt "avtal", men från och med datum x så kommer inga nya ansökningar att godkännas och från datum y (6 mån senare) så kommer den sista utbetalningen att göras.
Då vet alla och kan ta ställning till det, men som nu ? Inte okay från politikernas sida anser jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Nu har ju regeringen gått ut och sagt att de skall hedra det de sagt och lovat men inget är ju klart förrän det är klart och det är ju valår så det kanske kan dröja/spreta lite detta år, tyvärr.

Det kommer nog komma närmare valet, så att man ska ha i minnet hus snälla de är och sedan rösta på dem bara för det.

Permalänk

Hade bara velat flika in här och ge förtydliga att leasingkostnaden inte hade höjts med 70 000/36 om miljöbonus uteblivit.

Miljöbonusen dras av totalpriset för bilen och leasingkostnaden(utan tillval) behöver bara täcka bilens värdeminskning.

Jag räknade på vad en minskat klimatbonus ifrån 70tkr till 50tkr hade kunnat betyda för leasingkostnaden för en Hyundai Kona Electric (som jag beställt).

Med ovan logik skulle då skillnaden bli cirka 200kr/månad.

Ändrar jag i samma kalkyl miljöbonusen till 0kr så blir skillnaden istället 655kr/mån.

Edit: Jag är ingen expert på detta eller har någon speciell insyn utan jag bara förmodar att det fungerar såhär.

Edit 2: Det visar sig senare i tråden att jag har helt fel och inte tänkt hela vägen!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det när jag kikade på att betala bilen eller lease:a den så var det samma inköpspris.

De 70 000 skulle jag få tillbaka om jag köpte bilen 6 månader senare (jag är reg ägare då) så det kunde inte dras på listpriset. Likaså på leasingofferten så är priset för leasing baserat på listpris (men du får en rabatt baserat på att de 70 000 kommer in så dina månadsavgifter i 6 månader är baserat på listpris minus 70 000 kr).
Men om leasingbolaget (de är reg ägare då) som köper bilen inte får sina 70 000 kr 6 månader senare från staten, så är du tvungen att kompensera de genom förhöjd avgift eller pytsa in 70k.

Således är man inte säker varken i leasing- eller privatköpsfallet att få de 70 000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Hade bara velat flika in här och ge förtydliga att leasingkostnaden inte hade höjts med 70 000/36 om miljöbonus uteblivit.

Miljöbonusen dras av totalpriset för bilen och leasingkostnaden(utan tillval) behöver bara täcka bilens värdeminskning.

Jag räknade på vad en minskat klimatbonus ifrån 70tkr till 50tkr hade kunnat betyda för leasingkostnaden för en Hyundai Kona Electric (som jag beställt).

Med ovan logik skulle då skillnaden bli cirka 200kr/månad.

Ändrar jag i samma kalkyl miljöbonusen till 0kr så blir skillnaden istället 655kr/mån.

https://i.ibb.co/JkWHf14/Milj-bonus.png

Edit: Jag är ingen expert på detta eller har någon speciell insyn utan jag bara förmodar att det fungerar såhär.

Problemet är ju att du räknar som att det är priset som påverkas bara. Alltså att restvärdet bara påverkas med samma procentsats som inköpspriset. Men om de flesta bilar sålda har sålts för "320K" och några nu på slutet säljs för "390K" så kommer de ju inte plötsligt ha ett högre andrahandsvärde än de billigare. En bil från januari i år kommer ju inte att ha ett lägre andrahandsvärde än en bil från april liksom (mer än möjligtvis att den är några månader nyare), så om man räknade med ett restvärde efter tre år på säg 210K så kommer även bilen utan bonus att ha det andrahandsvärdet också, alltså blir värdeminskningen 70K högre under de första tre åren om bonusen uteblir. På längre sikt kommer ju begagnatpriserna gå upp om det inte blir mer bonus men det händer ju inte i en handvändning liksom. Så om vi räknar på tre år med idag 3000 i månaden, totalt 108K, och det ska på 70K till så blir det ju rätt mycket dyrare. 178/36 ger 4944 i månaden, nästan 2000 mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att du räknar som att det är priset som påverkas bara. Alltså att restvärdet bara påverkas med samma procentsats som inköpspriset. Men om de flesta bilar sålda har sålts för "320K" och några nu på slutet säljs för "390K" så kommer de ju inte plötsligt ha ett högre andrahandsvärde än de billigare. En bil från januari i år kommer ju inte att ha ett lägre andrahandsvärde än en bil från april liksom (mer än möjligtvis att den är några månader nyare), så om man räknade med ett restvärde efter tre år på säg 210K så kommer även bilen utan bonus att ha det andrahandsvärdet också, alltså blir värdeminskningen 70K högre under de första tre åren om bonusen uteblir. På längre sikt kommer ju begagnatpriserna gå upp om det inte blir mer bonus men det händer ju inte i en handvändning liksom. Så om vi räknar på tre år med idag 3000 i månaden, totalt 108K, och det ska på 70K till så blir det ju rätt mycket dyrare. 178/36 ger 4944 i månaden, nästan 2000 mer.

Det där kan man ju vända på åt andra hållet också. En säljare som vet att man inte längre betalar ut miljöbonus kan försöka sälja bilen till ett högre pris med det i åtanke, och vips så är andrahandsvärdet högre för samtliga. Så är läget för min passat (lite äpplen och päron jag vet, men bara som jämförelse) som vid nästa skatteperiod har passerat bonus malus, de nya har ännu högre skatt, lägre utrustningsnivå pga. komponentbrist i världen och över ett års leveranstid. Andrahandsvärdet på min bil är högre än vad jag köpte den för och det är nog inte enda bilen som det är så för.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Skrivet av Steamroad:

Det där kan man ju vända på åt andra hållet också. En säljare som vet att man inte längre betalar ut miljöbonus kan försöka sälja bilen till ett högre pris med det i åtanke, och vips så är andrahandsvärdet högre för samtliga. Så är läget för min passat (lite äpplen och päron jag vet, men bara som jämförelse) som vid nästa skatteperiod har passerat bonus malus, de nya har ännu högre skatt, lägre utrustningsnivå pga. komponentbrist i världen och över ett års leveranstid. Andrahandsvärdet på min bil är högre än vad jag köpte den för och det är nog inte enda bilen som det är så för.

Det var faktiskt en aspekt jag inte hade tänkt på! Tack för att ni ifrågasatte mina funderingar!

Dock ska väl restvärdet på en bil ha någon typ av relation med vad man kan köpa motsvarande bil för idag, tänker jag?

Exemplet får kanske också lite orealistiska proportioner när det appliceras på en bil med en relativt låg inköpskostnad.
Bonusen gäller ju trots allt fortfarande för bilar med en inköpskostnad på under 700tkr och kommer endast sänkas med 20tkr till nästa år. Med en stegvis lägre bonus minskar såklart risken för att restvärdet påverkas för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt en aspekt jag inte hade tänkt på! Tack för att ni ifrågasatte mina funderingar!

Dock ska väl restvärdet på en bil ha någon typ av relation med vad man kan köpa motsvarande bil för idag, tänker jag?

Exemplet får kanske också lite orealistiska proportioner när det appliceras på en bil med en relativt låg inköpskostnad.
Bonusen gäller ju trots allt fortfarande för bilar med en inköpskostnad på under 700tkr och kommer endast sänkas med 20tkr till nästa år. Med en stegvis lägre bonus minskar såklart risken för att restvärdet påverkas för mycket.

Polestar visar ju vad man får betala utan bonus:

Utan bonus: 6 929kr/mån
Med bonus: 4 391kr/mån (överslaget på 36 månader)

Inga 600kr skillnad där inte

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Polestar visar ju vad man får betala utan bonus:

Utan bonus: 6 929kr/mån
Med bonus: 4 391kr/mån (överslaget på 36 månader)

Inga 600kr skillnad där inte

Det har du rätt i! Jag har redigerat mitt ursprungliga inlägg och erkänt mig ha fel!

Tittade på Polestar också och där är skillnaden över 90tkr på en 36-månaders period, intressant!

Genomsnittligt pris inkl. klimatbonus
4 391 kr /månad i 36 månader
Prisspecifikation exkl. klimatbonus
6 929 kr /månad i 36 månader

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i! Jag har redigerat mitt ursprungliga inlägg och erkänt mig ha fel!

Tittade på Polestar också och där är skillnaden över 90tkr på en 36-månaders period, intressant!

Genomsnittligt pris inkl. klimatbonus
4 391 kr /månad i 36 månader
Prisspecifikation exkl. klimatbonus
6 929 kr /månad i 36 månader

Ja, jag tänkte också på det. Tycker runt 20k i bara ränta låter mycket så har ingen bra förklaring till det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På min bil står det på varje faktura 1944:- klimatrabatt.
Vilket det blir om man slår ut 70000:- på 36 månader eller man förlorar 0,44 kr per månad om man ska vara noga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Kan meddela att vi hämtade vår BMW i3s idag, står i carporten nu och glänser. Imorgon kommer laddboxkillarna och sätter upp en Easee också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan meddela att vi hämtade vår BMW i3s idag, står i carporten nu och glänser. Imorgon kommer laddboxkillarna och sätter upp en Easee också.

Grattis !! Vilken färg tog du ? Jag väntar på en I3 vanlig med 120Ah batteriet som kommer i maj åt grabben.
"Blue Ridge Mountain / Akzent Frozen Greymetallic" var den färg han valde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Nice! Har inte kört någon i3 men Easee-laddaren är klockren. Vi vill se bilder...

Permalänk
Medlem

Bra artikel om att det viktigaste för att äga en elbil praktiskt är att ha möjlighet att ladda den hemma över natten till vardagen. Tyvärr är det inte alltid lika enkelt för alla de som bor i lägenhet.

https://teslaclubsweden.se/boverket-hindrar-sveriges-klimatma...

Citat:

Av Sveriges alla myndigheter finns det en som aktivt motarbetar landets strävan mot lägre fossilutsläpp, Boverket. Vi har sett flera satsningar på laddinfrastruktur från regeringen, det satsas på elbilsbonus, stöd till uppsättning av laddpunkter, till och med riktade bidrag till aktörer som vill sätta upp snabbladdare i glesbygden.

Men alla dessa investeringar riskerar att sluta i fiasko då de angriper fel trappsteg i Blomhälls behovstrappa. Folk vågar ändå inte köpa en elbil för de kan inte ladda den hemma. Den mest grundläggande, basala behovet i elbilistens behovstrappa är att kunna ladda sin elbil till vardags. Det spelar ingen roll hur många nya fina snabbladdare som invigs i Gävle om man bor i lägenhet i Flen och ens hyresvärd vägrar installera laddboxar. Kan man inte lösa sin vardagsladdning kan man inte köpa elbil.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra artikel om att det viktigaste för att äga en elbil praktiskt är att ha möjlighet att ladda den hemma över natten till vardagen. Tyvärr är det inte alltid lika enkelt för alla de som bor i lägenhet.

https://teslaclubsweden.se/boverket-hindrar-sveriges-klimatma...

Har lite svårt för Tibors artiklar, även denna. Men håller 100% med om slutklämmen att Boverket behöver göra om och göra rätt. Skickade ett mail till Anders och Yvonne! Ska nämligen flytta till nybyggt i september och där finns det rör men inga kablar. En styrelse som kan ta beslut om installation kommer på plats tidigast 2 månader efter inflytt, så det blir en kul vinter....

Så jävla glad att min nuvarande BRF installerade stolpar snabbt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det beror på hur långt man går i tanken.

Nej. Det är är olika saker som gäller mellan att äga en sak och att hyra en sak.

Skrivet av Daniel75:

Edit: Nu ser jag att administratören tog bort ditt inlägg tidigare kl 16.27 men jag såg det i mitt citat. Förväntar mig att de då utdelar en formell varning till dig om de anser det olämpligt.

???

Vad avses?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Det börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil. Men jag har nog aldrig känt sådant oengagemang inför bilvalet någon gång tidigare. Reglerna gör att det är rena elbilar man behöver kolla på. Men alla ser så underliga ut. Kommer från en Volvo S60 T8 Polestar Engineered, som jag tyckte var en trevlig bil rakt igenom, till och med ekonomisk! Jag hade velat ha en bil som ser ut som en normal traditionell sedan, coupé eller kombi, inte en hybrid mellan bil och en 15-årings gymnastikskor.

Här hittade jag ett mycket relevant test för dig:

"Polestar 2 • Tesla Model 3 Long Range AWD • Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered
Äntligen är Polestars nya elbil redo att möta konkurrenterna. Är det dags att sälja Teslan? Eller är en jämnstark laddhybrid som Volvo S60 ett bättre köp? Vi laddar batterierna – det är dags för test!"

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20200930...

Visa signatur

Permalänk

Måste säga tack för responsen jag fick på mitt inlägg. Skriver ett allmänt inlägg istället för att svara alla individuellt.

Jag har fått en ny Lynk & CO 01 levererad till mig igår som jag kommer köra under tiden jag bestämmer mig, och väntar in nya bilen. Jag slutade jobba och lämnade tillbaka S60 Polestar Engineerred för ca 1 år sedan. Men de ringde, och bad mig börja jobba igen. Därav behovet av ny tjänstebil.

Som det ser ut nu, står det mellan en Kia EV6 GT, BMW i4 M50 samt en Polestar 2. Har haft otroligt svårt att få en offert på Kian, så den känns nästan ute ur leken. Man ska inte behöva jaga en offert på märkets dyraste bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Det är är olika saker som gäller mellan att äga en sak och att hyra en sak.

???

Vad avses?

Mitt sista inlägg i denna pseudo diskussion då du medvetet inte verkar vilja förstå.

Ja det är olika att hyra och äga men på sätt och viss är du inte fri i ditt ägande om banken har en fordran på denna säkerhet som styrs av värdet på den av de skäl jag nämnde men du inte ville citera.

Likaså i citatet där du klippt bort personangreppet du gjorde på mig vilket även moderatorerna rensat från tråden så spelar du oförstående.

Försök att inte sätta epitet på andra användare och driva diskussioner på det sättet. Att förminska andra för att höja sig själv är en teknik som jag anser inte hör hemma på ett forum som detta. När jag tog ett skämt om Tesla som brann så backade jag när moderatorerna sade till. Jag hade bara hoppats på att samma självinsikt och förståelse fanns hos samtliga medlemmar på forumet.

Nog om detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Måste säga tack för responsen jag fick på mitt inlägg. Skriver ett allmänt inlägg istället för att svara alla individuellt.

Jag har fått en ny Lynk & CO 01 levererad till mig igår som jag kommer köra under tiden jag bestämmer mig, och väntar in nya bilen. Jag slutade jobba och lämnade tillbaka S60 Polestar Engineerred för ca 1 år sedan. Men de ringde, och bad mig börja jobba igen. Därav behovet av ny tjänstebil.

Som det ser ut nu, står det mellan en Kia EV6 GT, BMW i4 M50 samt en Polestar 2. Har haft otroligt svårt att få en offert på Kian, så den känns nästan ute ur leken. Man ska inte behöva jaga en offert på märkets dyraste bil.

Jag har en offert / prisförslag på leasing för en GT KIA om du vill ha en indikation. Tänk på lev tiden på BMW och KIA som är 12 mån+. Polestar är snabbare än så säger de.

"Privatleasingen landade på 11950kr/mån ink 5000 mil, vinterhjul och service 36 mån.

Vill du casha bilen bjuder jag på vinterhjul och gummimattor med ett återköp om 55% av köpespriset som landade på 765000kr."

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Jag har en offert / prisförslag på leasing för en GT KIA om du vill ha en indikation. Tänk på lev tiden på BMW och KIA som är 12 mån+. Polestar är snabbare än så säger de.

"Privatleasingen landade på 11950kr/mån ink 5000 mil, vinterhjul och service 36 mån.

Vill du casha bilen bjuder jag på vinterhjul och gummimattor med ett återköp om 55% av köpespriset som landade på 765000kr."

Tack, det ger en indikation i alla fall. Även fast företagsleasing kan vara lite annorlunda än privatleasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Har du provkört alla tre, och hur skulle du rangordna de efter körkänsla (som du verkar tycka är viktigt)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mitt sista inlägg i denna pseudo diskussion då du medvetet inte verkar vilja förstå.

Ja det är olika att hyra och äga men på sätt och viss är du inte fri i ditt ägande om banken har en fordran på denna säkerhet som styrs av värdet på den av de skäl jag nämnde men du inte ville citera.

Likaså i citatet där du klippt bort personangreppet du gjorde på mig vilket även moderatorerna rensat från tråden så spelar du oförstående.

Det är en stor skillnad. Vad är det som du har svårt att förstå med det?

När du änger en bil (eller bostad) så har du ansvar för det. Du kan även modifiera och påverka med förändringar i en helt annan grad jämfört med att hyra. Du har också fördelen (eller nackdelen) att du påverkas av värdeminskning/värdeökning.

När du hyr ett objekt så har du mindre frihet att påverka/modifiera produkten, men kan också slippa ta hänsyn till värdeökning/värdeminskning.

Bara för att du har ett lån på en produkt med produkten som säkerhet, så är det inte samma sak som att du hyr produkten (vilket var det du alluderade till). Du äger produkten fram tills att någon annan, antingen frivilligt eller via tvång (banken löser in). Det var ditt felaktiga påstående/alludering till att du inte skulle äga produkten som jag vände mig emot.

Vidare var detta inget personangrepp från min sida. Jobbar själv inom bank/fintech, men det är ju många som inte gör det som blandar ihop begreppen. Därav att jag tycker det är olyckligt när felaktigheter kommuniceras.

Gällande moderering av dina eller mina inlägg så kommer jag inte att kommentera det i de enskilda fallen. Det är mot forumreglerna att göra så offentligt i trådarna. Läs §11 i reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har du provkört alla tre, och hur skulle du rangordna de efter körkänsla (som du verkar tycka är viktigt)?

Jag har provkört GT-line, samt Polestar. Det är de som finns tillgängliga för mig nu. Och mellan de två är det nog hugget som stucket, Polestaren har lite mer effekt. Men inget som märks vid vardagskörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Jag har provkört GT-line, samt Polestar. Det är de som finns tillgängliga för mig nu. Och mellan de två är det nog hugget som stucket, Polestaren har lite mer effekt. Men inget som märks vid vardagskörning.

Nej, så små skillnader i effekt lär nog inte märkas. Är nog ändå mer än tillräckligt. Tänkte mer på körkänslan. Hur de kändes i chassi i kurvor när du pressade bilarna, och känslan i hur du upplevde styrningen, etc?

Fick du inte testat i4:an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I4: an har Sverige-premiär 12: e mars (eller bara lansering hos Bavaria). Har bokat tid för provkörning då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X