MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu är man hojlös! Blir spännande att se vad det blir för nytt till sommaren även om det lutar mot BMW 1200 GS så vet jag inte.
Har ni några tips (på billigare) hojar som gör liknande BMWn? Tänker jag plus eventuellt sambo och packning ut på vägarna dvs.

Kommer du köra grus någonting eller enbart asfalt? Finns bättre asfaltstourers än GS menar jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer du köra grus någonting eller enbart asfalt? Finns bättre asfaltstourers än GS menar jag.

Planen är att kunna köra grus / småvägar även om det primärt skulle bli asfalt.

Listan att provköra för nuvarande är:

* BMW 1200 GS
* BMW 800/850 GS
*Triumph Tiger 1200
* Honda Africa Twin
* Suzuki V-Strom 1000
* KTM 890 Adventure
*KTM 1190
*Kawasaki Versys 1000
*Yamaha super tenere?
*Ducati Multistrada 1200 (S/Enduro?)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

* BMW 1200 GS
* BMW 800/850 GS
*Triumph Tiger 1200
* Honda Africa Twin
* Suzuki V-Strom 1000
* KTM 890 Adventure
*KTM 1190
*Kawasaki Versys 1000
*Yamaha super tenere?

Ok. Fundera lite på hur mycket grusåka det kommer bli, det kan få betydelse för vilka hojar som är intressanta. Som exempel, 890 Adventure är en jättekapabel offroadhoj med rätt däck medans Versys 1000 är mer eller mindre en tourer med gatdäck och hög ruta. Resten av hojarna faller någonstans inom det spektrumet.

Jag funderar själv på att byta ut den lilla Honda CRF250L som jag köpte förra året mot något större, men jag kollar främst på mellanklassare med offroadfokus typ Tenere 700. 890 Adventure hade varit ett alternativ om den inte kostade apa och var så himla ful (subjektiv åsikt givetvis).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ok. Fundera lite på hur mycket grusåka det kommer bli, det kan få betydelse för vilka hojar som är intressanta. Som exempel, 890 Adventure är en jättekapabel offroadhoj med rätt däck medans Versys 1000 är mer eller mindre en tourer med gatdäck och hög ruta. Resten av hojarna faller någonstans inom det spektrumet.

Jag funderar själv på att byta ut den lilla Honda CRF250L som jag köpte förra året mot något större, men jag kollar främst på mellanklassare med offroadfokus typ Tenere 700. 890 Adventure hade varit ett alternativ om den inte kostade apa och var så himla ful (subjektiv åsikt givetvis).

Husqvarna Norden 901 kanske faller i smaken då, eftersom det är en 890 Adventure R med ett face man kan kolla flera gånger på?
(kostar iofs en del)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Husqvarna Norden 901 kanske faller i smaken då, eftersom det är en 890 Adventure R med ett face man kan kolla flera gånger på?
(kostar iofs en del)

Jag var faktiskt iväg och klämde på den för ett par veckor sedan! Snyggare än 890:n visserligen men inte jättesnygg heller tycker jag. Upplevde den som väldigt bred, bred sadel och bred över tanken. Och ja, den är ny och därmed dyr. Ska ändå åka tillbaka och provköra när det blir varmare tänkte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Africa Twin DCT. Den trivs väldigt bra på småvägar och även större för den delen. Tycker dock den är klumpig i stan. Hög och tung, vilket också gör att den inte passar sig särskiljt väl för single track och liknande. Men det gäller typ alla du listat.

Har idag min AT och en ZR7 och funderar allvarligt på att byta ut dem mot typ CRF400 Rally och typ en Guzzi V7 eller nått. För antingen åker jag grus och stigar eller så är det stadskörning.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Halogen:

Resten av hojarna faller någonstans inom det spektrumet.

Även en vanlig gathoj faller inte pladask på sidan om man råkar köra på en grusväg. Däckvalet är väl det mest avgörande för stabilitet på föredraget vägunderlag. Många av Sveriges grusvägar är tyvärr låsta med vägbommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Även en vanlig gathoj faller inte pladask på sidan om man råkar köra på en grusväg. Däckvalet är väl det mest avgörande för stabilitet på föredraget vägunderlag.

Visst är det så, men jag tycker ändå att man bör ändå tänka över hur man kommer att använda sitt fordon, alla cyklar har ju ett mer eller mindre uttalat användningsområde. Man kan köra jorden runt på en R1:a om man vill men det säger väl mer om föraren än om R1:ans offroadegenskaper.

Skrivet av hasenfrasen:

Många av Sveriges grusvägar är tyvärr låsta med vägbommar.

Ja, det blir bättre ju längre upp i landet man kommer men här nere i västergötland är det mesta bommat tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Jag gillar min Africa Twin DCT. Den trivs väldigt bra på småvägar och även större för den delen. Tycker dock den är klumpig i stan. Hög och tung, vilket också gör att den inte passar sig särskiljt väl för single track och liknande. Men det gäller typ alla du listat.

Har idag min AT och en ZR7 och funderar allvarligt på att byta ut dem mot typ CRF400 Rally och typ en Guzzi V7 eller nått. För antingen åker jag grus och stigar eller så är det stadskörning.

CRF300 Rally är en prisvärd hoj, tyvärr slutsåld för 2022, men kontakta din närmaste handlare och boka upp en för 2023.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

* BMW 1200 GS
* BMW 800/850 GS
*Triumph Tiger 1200
* Honda Africa Twin
* Suzuki V-Strom 1000
* KTM 890 Adventure
*KTM 1190
*Kawasaki Versys 1000
*Yamaha super tenere?

Är budgeten max 100k som du skrev tidigare är det nog vettiga alternativ. Personligen skulle jag nog valt en Africa Twin med DCT om jag fått tag på en för 100k, hade en jag körde 2400mil med på 18 månader och var mycket nöjd, en av de bästa hojarna jag haft.

DL 1000 V-Strom bör du lätt kunna få tag på under 100 000, KTM 1190 Adv eller t.o.m. en 1290 Super Adventure T kan klämmas in i budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

* BMW 1200 GS
* BMW 800/850 GS
*Triumph Tiger 1200
* Honda Africa Twin
* Suzuki V-Strom 1000
* KTM 890 Adventure
*KTM 1190
*Kawasaki Versys 1000
*Yamaha super tenere?

Själv har jag F800GSA som jag använder nästan dagligen både för transport till/från jobbet men även som lite grusåkande ibland.
Tror jag kört 2400mil på två säsonger.
Originalsätet på vanliga F800GS är inte trevligt alls och värt att byta ut. Annars så har jag inga klagomål alls på den.
Tycker den fungerar förvånandsvärt bra för praktiskt taget allt som allround hoj om man bara ska ha en hoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Är budgeten max 100k som du skrev tidigare är det nog vettiga alternativ. Personligen skulle jag nog valt en Africa Twin med DCT om jag fått tag på en för 100k, hade en jag körde 2400mil med på 18 månader och var mycket nöjd, en av de bästa hojarna jag haft.

DL 1000 V-Strom bör du lätt kunna få tag på under 100 000, KTM 1190 Adv eller t.o.m. en 1290 Super Adventure T kan klämmas in i budgeten.

Skrivet av Troberg:

Själv har jag F800GSA som jag använder nästan dagligen både för transport till/från jobbet men även som lite grusåkande ibland.
Tror jag kört 2400mil på två säsonger.
Originalsätet på vanliga F800GS är inte trevligt alls och värt att byta ut. Annars så har jag inga klagomål alls på den.
Tycker den fungerar förvånandsvärt bra för praktiskt taget allt som allround hoj om man bara ska ha en hoj.

Finns så många bra modeller att välja på men det blir inget köp förrän värmen kommer ändå. Måste kunna provköra och känna efter. Fått flera tips om 800/850 GS och africa twin även privat.
Tacksam för alla tips från alla!

Visa signatur

Permalänk

Var på min första mc-lektion på en körskola i veckan, första gången jag sitter på en MC. Blev rekommenderad att ta 6-8 lektioner i balans, krypkörning och bromsning innan vi börjar köra på väg.

Bor så att jag har ett relativt stort parkeringsplan inomhus i källaren, och funderar på om det kan vara en idé att istället lägga dom pengarna på en hoj (MT-07) och öva balans/krypkörning inne i p-huset. Vad tror ni mer erfarna?

Kanske inte helt OK i laglig mening, men det är ett låst parkeringshus och skulle göra att jag kan mängdträna just dom momenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Var på min första mc-lektion på en körskola i veckan, första gången jag sitter på en MC. Blev rekommenderad att ta 6-8 lektioner i balans, krypkörning och bromsning innan vi börjar köra på väg.

Bor så att jag har ett relativt stort parkeringsplan inomhus i källaren, och funderar på om det kan vara en idé att istället lägga dom pengarna på en hoj (MT-07) och öva balans/krypkörning inne i p-huset. Vad tror ni mer erfarna?

Kanske inte helt OK i laglig mening, men det är ett låst parkeringshus och skulle göra att jag kan mängdträna just dom momenten.

Det är helt klart värt det, men jag skulle rekommendera att köpa en billig, lätt hoj. Jag vet inte vad MT-07 kostar, men det låter spontant lite dyrt.

Grundtanken är bra, sen kan man ju inte rekommendera olagligheter egentligen. Men man måste samtidigt träna för att lära sig så det är lite moment 22.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Jasså du funderar på att byta upp sig från CRF250L’n ? Jag är sugen på att skaffa en sådan precis utav anledningen att den är liten och lätt...

Var det något du inte var nöjd med dem med ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Om det finns andra fordon och/eller människor i p-huset så säger jag nej. Kan sluta i riktigt tråkiga konsekvenser om du kör på någon/något och då både åker dit för olovlig körning + att försäkringen inte kommer att täcka något.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bovinejoni:

Jag köpte en billigare hoj som min första hoj just för att öva innan jag hade kortet. Mängdträningen är vad som ger resultat och det kräver att du kan köra lite lugnt och försiktigt någonstans.

Enklast är att skaffa en handledare privat som kan köra med dig till en parkeringsplats vid ett varuhus eller liknande när det är stängt - stor öppen yta och du kan öva på krypkörning och balansen. När du bemästrar det kommer det vara mycket enklare att göra kombinerade manövrar som är en del utav utbildningen och körning i allmänhet - men i ett senare skede.

Att bara köra från punkt A till punkt B (typ rakt fram och lite svängar) är enkelt, har man kört moped eller liknande så bemästrar du det lätt.

Att ta 6-8 lektioner bara gör att öva balans och krypkörning innan du ens ”får” köra i trafik tycker jag låter väldigt mycket.
Tror jag tog 8 lektioner totalt när jag tog mitt kort förra året 👍🏼 (Dessa lektioner var dock 80min långa, ”dubbellektioner” gent emot bil, kan vara bra att ha med sig)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bovinejoni:

Det låter som en jättedum idé ifall det händer något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Om det finns andra fordon och/eller människor i p-huset så säger jag nej. Kan sluta i riktigt tråkiga konsekvenser om du kör på någon/något och då både åker dit för olovlig körning + att försäkringen inte kommer att täcka något.

Skrivet av Lagerlöf:

Det låter som en jättedum idé ifall det händer något.

Ah, är nog bättre att ta den lagliga vägen fram.

Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte en billigare hoj som min första hoj just för att öva innan jag hade kortet. Mängdträningen är vad som ger resultat och det kräver att du kan köra lite lugnt och försiktigt någonstans.

Enklast är att skaffa en handledare privat som kan köra med dig till en parkeringsplats vid ett varuhus eller liknande när det är stängt - stor öppen yta och du kan öva på krypkörning och balansen. När du bemästrar det kommer det vara mycket enklare att göra kombinerade manövrar som är en del utav utbildningen och körning i allmänhet - men i ett senare skede.

Att bara köra från punkt A till punkt B (typ rakt fram och lite svängar) är enkelt, har man kört moped eller liknande så bemästrar du det lätt.

Att ta 6-8 lektioner bara gör att öva balans och krypkörning innan du ens ”får” köra i trafik tycker jag låter väldigt mycket.
Tror jag tog 8 lektioner totalt när jag tog mitt kort förra året 👍🏼 (Dessa lektioner var dock 80min långa, ”dubbellektioner” gent emot bil, kan vara bra att ha med sig)

Låter vettigt, ska försöka ligga på en kompis som kör hoj. Har du några förslag på billig hoj - och hur viktigt är det med ABS? Just ABS som fått mig att snegla på nyare/dyrare hoj, typ mt-07.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bovinejoni:

Låter vettigt, ska försöka ligga på en kompis som kör hoj. Har du några förslag på billig hoj - och hur viktigt är det med ABS? Just ABS som fått mig att snegla på nyare/dyrare hoj, typ mt-07.

Alltså alla äldre hojar saknar ju ABS, och helst skall du kunna bromsa hårt utan att ABS’en någonsin kickar i - då bromsar du ju för hårt...

Det är en mer en nödfunktion än ett hjälpmedel skulle jag säga.

Jag började med en KTM 640 LC.
Så kunde man köra lite på grusvägar osv också.
Denna hojen var från 2004 och kostade mig ~30k. Den påminner extremt mycket om en moped med 5 växlar, förgasare osv osv - allt är bara större, tyngre och mer kraft.
Den saknar ABS och tex bränslemätare, samt dricker mycket soppa så det blev att se sig om efter annat oavsett.

Blev att jag landade på en Honda CB650F från 2015 som hade mer utav det jag letade efter. Denna gav jag strax över 50k för.

Så orden ”billig och abs” skulle jag inte säga att du kan i samma mening, men allt är ju relativt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Ta lektionerna, då får du kortet sen. Jag fixade mitt kort förra året och hade inte egen hoj. Som dom säger 6-8 lektioner sen är du i mål mest troligt. Körde 2ggr i trafiken sen uppkörning.

Nu är ju alla olika men här är hur det såg ut för mig förra året och vad jag sett verkar dem flesta hamna runt samma kostnad:
25e Maj första körlektionen, totalt 6st 2h lektioner.
Kort kostnad: 18425kr
Risk1 - 1000kr
Risk2 - 3200kr
Lektion - 1400kr + 1400kr + 2000kr + 2000kr + 2000kr + 2000kr
Teori - 325kr
Körning - 3100kr
Klar 28e Juni

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jasså du funderar på att byta upp sig från CRF250L’n ? Jag är sugen på att skaffa en sådan precis utav anledningen att den är liten och lätt...

Var det något du inte var nöjd med dem med ?

Nej, jag är egentligen inte missnöjd med den men det blev helt enkelt så att den inte lämpade sig jättebra för den typen av hojåka som det blev förra sommaren. Jag gjorde några längre turer med övernattning förra året och siktar väl på att göra lite fler såna och kanske förlänga till 2-3 nätter denna säsongen, kanske köra TET igen fast en längre sträcka denna gången. Hondan är lite för trött för att fixa transportsträckor i något högre tempo, visst den toppar 130 om man pressar den men omkörningar i över 80 kräver mycket planering. På grus funkar 24 hästar utan problem dock, och vill man ge sig ut i skogen på riktigt så funkar det också. Tanken rymmer bara dryga 7 liter och man kommer strax över 20 mil på det, det är lite för lite helt enkelt och gör att hondan behöver tankas "hela tiden" när man är ute och kör längre sträckor. Och är man ute och kör längre sträckor så märker man snart att sadeln är onödigt hård...

MEN! Med det sagt - den är skitrolig att fräsa runt med på stigar och småvägar i närområdet. Att åka på småärenden med hondan är ett rent nöje och jag har tagit den till jobbet inne i Göteborg flera gånger också och den är supersmidig i stadstrafik. Sett till vad man betalar så får man en riktigt kul hoj.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KTM 390 Duke

Är sugen på ny hoj och har snöat in på en KTM 390 Duke 2018, någon som har erfarenhet av denna hojen och kan ge lite feedback?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är sugen på ny hoj och har snöat in på en KTM 390 Duke 2018, någon som har erfarenhet av denna hojen och kan ge lite feedback?

Hur gammal är du? Har du provkört den?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Hur gammal är du? Har du provkört den?

Nej jag har inte provkört någon än.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har skruvat hoj idag... satte på ett nytt avgassystem
Helsystem från Mivv på en Honda CB650F ’2014.

DB-killern ligger i garaget och sitter inte i 😉

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Nej, jag är egentligen inte missnöjd med den men det blev helt enkelt så att den inte lämpade sig jättebra för den typen av hojåka som det blev förra sommaren. Jag gjorde några längre turer med övernattning förra året och siktar väl på att göra lite fler såna och kanske förlänga till 2-3 nätter denna säsongen, kanske köra TET igen fast en längre sträcka denna gången. Hondan är lite för trött för att fixa transportsträckor i något högre tempo, visst den toppar 130 om man pressar den men omkörningar i över 80 kräver mycket planering. På grus funkar 24 hästar utan problem dock, och vill man ge sig ut i skogen på riktigt så funkar det också. Tanken rymmer bara dryga 7 liter och man kommer strax över 20 mil på det, det är lite för lite helt enkelt och gör att hondan behöver tankas "hela tiden" när man är ute och kör längre sträckor. Och är man ute och kör längre sträckor så märker man snart att sadeln är onödigt hård...

MEN! Med det sagt - den är skitrolig att fräsa runt med på stigar och småvägar i närområdet. Att åka på småärenden med hondan är ett rent nöje och jag har tagit den till jobbet inne i Göteborg flera gånger också och den är supersmidig i stadstrafik. Sett till vad man betalar så får man en riktigt kul hoj.

Då är jag med. Ja kommer man får en hoj med fler kusar, eller har två och den andra är rejält mycket större motor så kan jag tänka mig att den känns lite klen... men måste vara riktigt skön i skogen eller på grusvägar ? 🙂

Jag har en KTM 640 som är utrustad med grusdäck och sådär, men den är nästan lite klumpigare än vad jag hade önskat...
Däremot var den ett jäkla vrid, så att göra omkörningar etc är inga som helst problem.

Men... är ju viss skillnad på 250cc och 640cc

Vilken årsmodell har du och hur mycket fick du betala / hur långt hade du gått ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nej jag har inte provkört någon än.

Provkör så ska du se att den är mer eller mindre en moped.

Förstår 390 Adventure då man faktiskt får en snål touring hoj men 390 Duke är en bushoj utan motorn...

Vad fick dig att bli sugen på 390 Duken?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Provkör så ska du se att den är mer eller mindre en moped.

Förstår 390 Adventure då man faktiskt får en snål touring hoj men 390 Duke är en bushoj utan motorn...

Vad fick dig att bli sugen på 390 Duken?

Skulle vilja ha en enkel och smidig naken hoj och 390 Duken såg ut att passa fint för mina ändamål. Vad finns mer för alternativ utöver den?

Har även läst rykten om en Duke 490 men inte hitta något officiellt uttalande från KTM själva.
https://www.hotcars.com/heres-everything-we-know-about-the-kt...

Ska även nämna att jag har A-kort utan några begränsningar, men vill ändå gärna hålla mig runt max 500cc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle vilja ha en enkel och smidig naken hoj och 390 Duken såg ut att passa fint för mina ändamål. Vad finns mer för alternativ utöver den?

Har även läst rykten om en Duke 490 men inte hitta något officiellt uttalande från KTM själva.
https://www.hotcars.com/heres-everything-we-know-about-the-kt...

Ska även nämna att jag har A-kort utan några begränsningar, men vill ändå gärna hålla mig runt max 500cc.

Provkör, provkör provkör. Men sen skulle jag inte säga 650 klassen är så farlig heller. Finns otroligt många runt 70 hästar som inte är för mycket eller för lite i nakenklassen. Hur lång är du? Spelar också väldigt stor roll.

600cc är tex oftast mycket snabbare än 650. Är det någon särskild anledning att du vill ha max 500?

Visa signatur