Snabbkoll: Hur många skärmar använder du till din dator?

Permalänk
Medlem

En 27" 1440p och en 24" 1080p skärm på skrivbordet.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

hur får ni tre skärmar? Vad har ni för grafikkort? Jag har ett 1070 och är det bara att köra dvi, och två hdmi?

Ett GTX 1070 ska kunna köra 4 skärmar samtidigt. Detta beror förstås lite på vad ditt kort har för portar på baksidan. Men hårdvaran ska i alla fall finnas där för att stödja det

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört tre skärmar hemma i drygt 10 år nu och det känns lite begränsande ibland. Hade gärna haft fler...

Just nu planeras nya skärmar för bättre arbetsyta och mer flexibilitet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör på en multimonitor-setup med tre stycken Lenovo ThinkVision P27q10-skärmar (1440p).
Väldigt nöjd med skärmarna från Lenovo (för professionellt syfte).

Nästa gång det blir dags för byte satsar jag nog på en curved 37-42" UHD-monitor (arbetsyta är allt!).

Permalänk
Medlem

ni som har flera skärmar när ni sitter hemma, spela på en, twitch och youtube på de andra eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sitter idagsläget med 1 38" Ultrawide men jag sitter och funderar på om jag ska gå tillbaka till 2st 27" istället. Jag är toknöjd med den här monitorn men jag behöver mer info framför mig. Hålla på att böka med fönsterstorlekar är inge roligt. Skulle vilja ha 3 och det kanske blir 3 men då måste mina studiomonitorer upp på väggen. Håller tummarna för att apple släpper "billiga" 27" idag. Va sjukt med mina gamla 23:or och 27" från Apple.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Avstängd

Ni som kör flera skärmar, hur går det för er att stänga av alla skärmarna i ett par timmar och lämna datorn? För mig resulterar det i att jag tappar bildskärmssignalen. Fungerar utmärkt annars.

Permalänk
Skrivet av anna_jo86:

...stänga av alla skärmarna i ett par timmar och lämna datorn?

Jag förstår inte frågan.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 3 skärmar sen jag hade 3st 15" crt på 90-talet.
Idag kör jag en 34" ultrawide och 2st 24" 16:10 hemma.
På jobbet har jag 5st 27" 16:9 fördelat över 2 datorer.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Sitter med en Samsung Odyssey G9 49" och en Acer Predator X34C till en och samma dator.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Kör på en 27'' men behöver en till nu känner jag. För spel så är det ju inga konstigheter med 1 skärm, men när man jobbar på produktiva saker så är det en game-changer med 2 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Nyfiken (och snart snart junior webbutvecklare 😁 ) varför är 2 x 27" 1440p ett måste om man kodar?

Två 27" 1440p är fortfarande mindre än en 4K skärm, och jag själv kör tre 4K skärmar för att få plats med alla fönster och då kör jag ändå med virtuella skrivbord också. Då är jag väl iof ultra-fullstack också, dvs allt från affärsutveckling och juridik till serverhantering, även om rollen nog bara kallas för "systemutvecklare"

Permalänk
Medlem

Pretty basic...
1st 27 LG ultragear 1440p hemma.
2 st dell 27 tum 1440p bredvid varandra på jobbet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Personligen behöver jag mer utrymme än en 27" kan visa för att ha alla olika devfönster synliga.

Du menar nog mer utrymme än en 1440p skärm kan visa då en 27" 4K skärm fortfarande har fler pixlar än din G9a trots väsentligt mindre storlek. Sen förändras allt så klart om man behöver köra med skalning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

Men då har du ju bara en skärm till din huvuddator...

Om man räknar min hemdator som min huvuddator, så ja, en när jobbar, två utanför arbetstid.

Men frågan är om min hemdator är min huvuddator eller om det är min jobbdator som är det, jag lägger nog fler timmar per vecka på jobbdatorn.

Permalänk

2 skärmar, två grafikkort, två tangentbord och 2 möss. Det ska va dubbelt så frugan kan använda den samtidigt.

Permalänk
Medlem

<gubbgnäll>
Tycker (som alltid) att denna diskussion blir lite meningslös utan att nämna upplösning och skalning. T.ex. 2 st 27" QHD låter ju bra, men är fortfarande färre pixlar än en 4K skärm. Sen förändras allt så klart åt andra hållet om man behöver köra skalning för att det bli för litet. Fokus borde kanske vara mer på skärmyta (dvs antalet pixlar) snarare än antalet skärmar eller dess storlek, eller iaf relationen mellan dom ifall skärmstorleken gör att man måste köra skalning.
</gubbgnäll>

Permalänk
Medlem

Har tre 24" 1080p 144Hz och haft tre skärmar sen länge. Nu när det kommer en 27" 1440p tänkte jag att jag går tillbaka till 2, men jag känner mig själv bra nog att jag vet hur många skärmar som ändå står där på skrivbordet veckan efter...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om man räknar min hemdator som min huvuddator, så ja, en när jobbar, två utanför arbetstid.

Men frågan är om min hemdator är min huvuddator eller om det är min jobbdator som är det, jag lägger nog fler timmar per vecka på jobbdatorn.

Schrödingers dator?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Nästa mål är "4K" upplösning i ultrawide

Det var ingen höjdare när tvarna hade rektangulära pixlar och det har nog inte blivit bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darksmurf:

Jag förstår inte frågan.

Om jag lämnar min dator på och stänger av båda skärmarna som är kopplade till mitt grafikkort och sätter på den primära skärmen några timmar senare får jag ingen signal från mitt grafikkort och skärmen förblir svart. Är det någon mer som har det problemet?

Permalänk
Medlem

1 skärm på 3 datorer. Men oftast kör jag inte bild-i-bild, kör rlogin/teamviewer snarare.

Sedan kopplar jag iofs in datorn i TVn ibland, men det är undantag.

Kan bli ett par virtuella skrivbord också. Plats för ytterligare en fysisk skärm har jag inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

3st 27" har kört med detta hur länge som helst. Jag funderar om det var 20år sedan jag började med dubbla skärmar.

Men antal skärmar är lite intetsägande. Jag vill ha en enda megastor formbar skärm framför mig. Denna skärm ska vara megastor och gå att vinkla precis som jag då känner för det.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

TIO skärmar, hu...

Ursäkta, men måste fråga vad du jobbar med?

Enda jag får upp i huvudet är övervakning, med så många skärmar.

Korrekt, jobbar som drifttekniker för vägtrafik. Alltså övervakning

Permalänk
Medlem

Privat:
1. Primärskärm 4K, 60 Hz
2. Sekundärskärm 1440p, 100 Hz Ultrawide.

Arbetet (som numera är remote/hemma):

1. Samma primärskärm som ovan (4K), då den är mkt. bättre än arbetets 3 x 1080p skärmar.

Permalänk

Bärbar 13” + 2 x 24” 1080p

Ska gå över till bärbar + 1 x 4K när jag har blivit motiverad att beställa. Vet inte om jag klarar mig på det riktigt men vi får se.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Ni som kör flera skärmar, hur går det för er att stänga av alla skärmarna i ett par timmar och lämna datorn? För mig resulterar det i att jag tappar bildskärmssignalen. Fungerar utmärkt annars.

Skapa en tråd i forumet så får du nog bättre hjälp. Här drunknat din kommentar
Men skulle kunna vara någon strömspar inställning för grafikkortet.

Skrivet av improwise:

<gubbgnäll>
Tycker (som alltid) att denna diskussion blir lite meningslös utan att nämna upplösning och skalning. T.ex. 2 st 27" QHD låter ju bra, men är fortfarande färre pixlar än en 4K skärm. Sen förändras allt så klart åt andra hållet om man behöver köra skalning för att det bli för litet. Fokus borde kanske vara mer på skärmyta (dvs antalet pixlar) snarare än antalet skärmar eller dess storlek, eller iaf relationen mellan dom ifall skärmstorleken gör att man måste köra skalning.
</gubbgnäll>

Jag förstår inte gubbgnället.
Window 10 kör med någon hybridoptimering för 1080p och 2160p. Så säg att du sitter på en 25" 1080p skärm och byter sedan till en 28" 2160p. Drar du då skärmen närmare för att se bättre eller hur gör du? Allt kommer ju bli superlitet.
Jag skalar inte upp windows just pga att W10 inte är enhetligt när det kommer till storlek i GUI:t och för att jag kör den ena gamla 1080p skärmen som sekundär. Så skulle jag skala upp så skulle det blir för stort på gamla skärmen.
Men där emot så kör jag alltid 120% skalning på webbsidor om jag surfar på nya skärmen. Annars skulle det bli jobbigt att läsa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Kör två skärmar. En 21:9 38" 3840x1600 som primär med en 4:3 21" på 1600x1200 bredvid - fast på högkant så den är 3:4 och 1200x1600.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Respekt till de 5 som kör utan skärm. Inkopplade direkt in i matrixen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

En för tillfället men det är ENBART för att min sekundära gick sönder och strax efter så blev det flytt där det inte får plats.

Men det saknas...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]