Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Precis min inställning, hitta ett sätt som passar just dig och hjälper dig begränsa kaloriintaget. Även om jag personligen inte gillar dieter alls eller hela konceptet att äta på ett speciellt sätt för att gå ned i vikt så fungerar det för vissa, jag är mer för att förändra rutiner och livet så att man lever på ett sådant sätt som man vill göra oavsett viktnedgång eller inte.

Jag kör på att bara äta vettiga saker och inte äta vidare när jag fått i mig en vettig mängd, sedan så vill jag inte begränsa mig från att äta snacks och godsaker när jag känner för det heller. De gångerna jag behövt gå ned några kilo i vikt så gör jag det hellre långsamt över flera månader genom att hitta nivån jag bör ligga på i genomsnitt över tid. Att tappa vikt snabbt är enkelt då det bara är att inte äta, hade kunnat bara äta en normal middag om jag ville tappa vikt snabbt men det är inte så jag vill leva i förlängningen.

Ja det är nog bra om man klara av det.
För egen del är snabb förändring en del av att hålla motivationen till att forsätta annars had jag nog kört med
vanligt men lite mindre. Sen har jag väldigt lätt att bli beroende av saker som godsaker så rädd att falla tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Är inte insulin fettinlagrande hormon? Gör inte en stabilare blodsockerkurva att kroppen producerar mindre insulin? Har jag läst helt tokigt?

Yes okej tackar

Jo det är det. Men har du inget fett att lagra så spelar det ingen roll hur höga insulinnivåer du har. Efter en måltid med 10g fett och 100g kolhydrater är fettinlagringen lägre än efter en måltid med 35g fett och 10g kolhydrater. Kroppen lagrar fett obehindrat - Finns inte insulin vilket det nästan alltid gör så finns asp.

Se inte insulin som något ont utan ett verktyg för kroppen att lagra och hantera det du äter.

Äter du mycket fett så lagras mycket fett, fettförbränningen ökar också. Kroppen vill ha balans. Det hade revolutionärt varit en katastrof om kroppen inte kunde hantera det vi stoppar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Mina resonemang kring socker har backning vetenskapligt och är inte bara en hemmasnickrad teori.
Varsågoda!

https://snf.ideon.se/wp-content/uploads/2015/01/Socker_FINAL_...

Du länkar en artikel som inte säger emot något av den kontext som diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jo det är det. Men har du inget fett att lagra så spelar det ingen roll hur höga insulinnivåer du har. Efter en måltid med 10g fett och 100g kolhydrater är fettinlagringen lägre än efter en måltid med 35g fett och 10g kolhydrater. Kroppen lagrar fett obehindrat - Finns inte insulin vilket det nästan alltid gör så finns asp.

Se inte insulin som något ont utan ett verktyg för kroppen att lagra och hantera det du äter.

Äter du mycket fett så lagras mycket fett, fettförbränningen ökar också. Kroppen vill ha balans. Det hade revolutionärt varit en katastrof om kroppen inte kunde hantera det vi stoppar i den.

"Efter en måltid med 10g fett och 100g kolhydrater är fettinlagringen lägre än efter en måltid med 35g fett och 10g kolhydrater."
Källa på den tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du länkar en artikel som inte säger emot något av den kontext som diskuteras.

Eh jo..
" Mitt resonemang är att de mekanismer du menar styr inte gör det. Jag vet inte heller varför du hela tiden slänger dig med socker. Jämför två likvärdiga dieter med olika makrofördelning istället "

Mitt resonemang är att sockret är boven.
Ditt resonemang är att de mekanismerna inte styr.
Jag påstår att de visst styr, inte till 100% men har stor påverkan.
Jag länkar artikel om socker, för det är socker jag målar ut som skurk.
Du påstår att den inte säger emot något av den kontext som diskuteras.

Det beror på att du inte förstått mig från början, utan du har startat en egen kontext och ett eget litet ordkrig.

Permalänk
Medlem

Satan vad det tjafsas här

Min sanning: Kalorieunderskott perioden dec-20 till Augusti-21. Viktnedgång 36 kg.
Sedan dess kämpat med att hitta det nya normala vilket resulterade i en viktuppgång på 6 kg.
Har nu hittat mig själv och kosten på ett bättre sätt samt promenader och motionscykel vilket medfört att 2 av de 6kg nu är borta.
Siktar på att i långsam takt tappa ca 5 kg till.

Har endast fokuserat på att inta färre kalorier än vad jag förbrukat. De intagna kalorierna har bestått av allt möjligt, fett, kolhydrater, you name it. Men det har funkat hur bra som helst. Enligt min heliga graal "Appen" så har intaget per dag legat runt 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein.

Numer är jag enkom "Happy" och inte "Fat and Happy" som tidigare.

Ha en fortsatt bra dag/vecka.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det är nog bra om man klara av det.
För egen del är snabb förändring en del av att hålla motivationen till att forsätta annars had jag nog kört med
vanligt men lite mindre. Sen har jag väldigt lätt att bli beroende av saker som godsaker så rädd att falla tillbaka

Det är lite det jag menar, det skall inte vara svårt att fortsätta då det inte skall vara en diet. Jag ändrar helt enkelt vad mitt "vanliga" är genom att tänka över vad jag faktiskt äter och vad jag tycker är viktigt och då lägga upp maten och mängden utifrån det. Speciellt portitionsstorlekar är vad som är viktigt för mig, jag kan utan problem äta enorma mängder vilket är okej när man är frisk och kan träna men pga sjukdom har jag inte kunnat träna ordentligt så då får jag dra ner (åt 4000-4500 kcal per dag när jag faktiskt tränade bara för att hålla vikten). Sedan är det klart att man får ha vissa begränsingar, jag äter normalt bara snacks/godis en gång i veckan, visst kan jag klämma in en semla, äppelpaj eller något annat utöver det vissa veckor men normalt sett inte.

Men det beror ju också på hur många kilo man har att gå ned, jag hade/har inte så många så att gå ned 0,5 kg i månaden hade varit okej för mig men har man många kilon att gå ned så kan det såklart innebära att det tar 4-5 år eller mer vilket nog många tycker är för länge. 0,5 kg i månaden är ju bara ett underskott på dryga 100 kcal per dag vilket är superlätt att uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

"Efter en måltid med 10g fett och 100g kolhydrater är fettinlagringen lägre än efter en måltid med 35g fett och 10g kolhydrater."
Källa på den tack!

Du har en länk till en studie som visar fettinlagringen efter måltid längre upp. Annars är det grundläggande koll på hur kroppen fungerar. Vart skulle fettet annars ta vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Eh jo..
" Mitt resonemang är att de mekanismer du menar styr inte gör det. Jag vet inte heller varför du hela tiden slänger dig med socker. Jämför två likvärdiga dieter med olika makrofördelning istället "

Mitt resonemang är att sockret är boven.
Ditt resonemang är att de mekanismerna inte styr.
Jag påstår att de visst styr, inte till 100% men har stor påverkan.
Jag länkar artikel om socker, för det är socker jag målar ut som skurk.
Du påstår att den inte säger emot något av den kontext som diskuteras.

Det beror på att du inte förstått mig från början, utan du har startat en egen kontext och ett eget litet ordkrig.

Nej jag menar att du säger att kolhydrater är socker, pratar om att dieter med högfett är bättre men du jämför inte två likvärdiga dieter med olika makrofördelningar.

Sen är inte rent socker något man gärna äter. Däremot något med socker, fett och salt och om nom nom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du har en länk till en studie som visar fettinlagringen efter måltid längre upp. Annars är det grundläggande koll på hur kroppen fungerar. Vart skulle fettet annars ta vägen?

Jo, men du menar alltså att kroppen automatiskt blir fetare om vi äter just fett snarare än den totala energimängd vi stoppar i oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Att enbart fett kan bli fett, är inte det en grov förenkling? Är det verkligen så att insulin _enbart_ lagrar fett från fett, det är inte vad jag läst?

Nej håller med, insulin är naturlig och bra. Men de processade kolhydraterna och sockret i mängder är ju inte så bra. Det gör att insulinproduktionen över tid kan balla ur och man riskerar att få diabetes. Det är väl lite som blodfetter, de är inte bra i för stora mängder men de är samtidigt viktiga komponenter i vår kropp som behövs.

Skrivet av Kern:

Satan vad det tjafsas här

Min sanning: Kalorieunderskott perioden dec-20 till Augusti-21. Viktnedgång 36 kg.
Sedan dess kämpat med att hitta det nya normala vilket resulterade i en viktuppgång på 6 kg.
Har nu hittat mig själv och kosten på ett bättre sätt samt promenader och motionscykel vilket medfört att 2 av de 6kg nu är borta.
Siktar på att i långsam takt tappa ca 5 kg till.

Har endast fokuserat på att inta färre kalorier än vad jag förbrukat. De intagna kalorierna har bestått av allt möjligt, fett, kolhydrater, you name it. Men det har funkat hur bra som helst. Enligt min heliga graal "Appen" så har intaget per dag legat runt 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein.

Numer är jag enkom "Happy" och inte "Fat and Happy" som tidigare.

Ha en fortsatt bra dag/vecka.

Bra jobbat! Håller med, det viktiga är att hitta vad som funkar för var och en över tid. Viktväktarna funkar skitbra för många, tallriksmodellen för andra, så lite fett som möjligt för vissa.

Jag tycker det är intressant och roligt att läsa vad andra tycker och tänker. Sen är det tråkigt när folk har svårt att vara trevliga på forum och kommentarsfält. Ironi och sarkasm får ofta diskussioner att spåra ur när man inte kan höra folks tonlägen eller se deras ansiktsuttryck till exempel

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej jag menar att du säger att kolhydrater är socker, pratar om att dieter med högfett är bättre men du jämför inte två likvärdiga dieter med olika makrofördelningar.

Sen är inte rent socker något man gärna äter. Däremot något med socker, fett och salt och om nom nom.

Aha är det här den klämpunkt som du hakat upp dig på? Att kolhydrater är socker?
Låt mig förtydliga då,
kolhydrater är socker i den mening att kolhydrater består av glukoskedjor precis som att vitt socker också innehåller glukos.När vi bryter ner kedjor med kolhydrater så blir det glukos precis som sockret bryter isär glukos och fruktos.
Om du äter massor med gelégodis så kommer du inte få i dig så mycket näringsämnen.
Likaså om du BARA äter en massa pasta (vitt mjöl), eller vitt formbröd som du rostar, så kommer du inte få i dig så mycket näringsämnen.

Självklart äter man inte socker, men jag är övertygad om att det ökade socker/glukos/fruktos-intaget är en stor bidragande faktor till en global övervikt som bara ökat och fortsätter öka.

Allt är förstås individuellt men för MIG är högfett enklare eftersom jag känner mig mättare och har inte samma behov att äta. Det i sig leder till att jag äter mindre. Det leder till att jag går ner i vikt. Det är inte att kolhydrater är sämre eller att man blir fet av ditten och datten.

Jag orkar ha disciplin när jag är mätt. Jag orkar inte hålla min disciplin när jag är hungrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Jo, men du menar alltså att kroppen automatiskt blir fetare om vi äter just fett snarare än den totala energimängd vi stoppar i oss?

Du får lösa det jag skrivit. Jag menar att fett lagras obehindrat som fett efter en måltid. Fettinlagringen ökar, fettförbränningen ökar som en effekt av det.

Det är kcalbalansen som avgör, men eftersom folk klagar på insulin så behöver det förklaras vad som faktiskt sker när du äter på olika sätt. Insulin är inget dåligt.

Skrivet av milky81:

Att enbart fett kan bli fett, är inte det en grov förenkling? Är det verkligen så att insulin _enbart_ lagrar fett från fett, det är inte vad jag läst?

Nej håller med, insulin är naturlig och bra. Men de processade kolhydraterna och sockret i mängder är ju inte så bra. Det gör att insulinproduktionen över tid kan balla ur och man riskerar att få diabetes. Det är väl lite som blodfetter, de är inte bra i för stora mängder men de är samtidigt viktiga komponenter i vår kropp som behövs.

Det är en förenkling på så sätt att det endast kanske stämmer vid underskott. Fett lagras som sagt in i kroppen när vi äter det och kolhydrater omvandlas till fett när vi har fulla glykogendepåer och inte ens då direkt det sker. Protein blir sällan fett då det är energikrävande.

Jag tror vi alla är överens egentligen. Jag ska återkomma med källor ikväll när jag sitter vid datorn. Du ska få långsiktiga studier, studier som visar på följsamhet vid olika dieter, Taubes, Lustig och Kostdoktorns medvetna vinklingar och jag tror det var allt jag slängt ur mig. En förklaring kring hur socker i sin ensamhet eller i form av t.ex frukt inte är ett problem utan snarare kontexten får anses vara en bonus.

Och till alla som faktiskt tillför något positivt i tråden med er viktnedgång: Bra jobbat! Jag ska inte ge mig in i sådana diskussioner egentligen men kan ju aldrig låta bli. Ett sista välformulerat inlägg ikväll sen ger jag mig(vem lurar jag?).

Permalänk

Jag vill slå ett slag för vanliga GI-metoden eller en mer allround WW.
Stränga dieter är effektiva på kort sikt(därav motiverande) men svårare att sen omvandla till ett "normalläge" där vikt/motion/kost hamnar i rimlig balans.

Långsiktighet är det svåra så ha det i åtanke redan i början av en "diet". Dvs planera i flera faser med olika typer av mål.

Att röra på sig är såklart en bonus om målet är viktnedgång men också bra för andra delar av din hälsa.
Den bästa träningen är den som blir av så sätt inte alltför höga mål.

LCHF är effektiv för vissa då suget försvinner snabbt och eftersom du inte får i dig kolhydrater så tappar du initialt en hel del vätska du går och bär på. Detta i sig är initialt motiverande. Men det går att över-äta med LCHF vilket missas ibland, glöm inte heller allt "grönt" som du får/bör äta.
LCHF-kost belastar levern lite extra och så var försiktig om du även dricker alkohol eller tar vissa smärtstillande.
(Fettlever/leverskador är något av en tyst folksjukdom och det uppmärksammas sällan tidigt)

Själv är jag 191cm och bär typ 104Kg men jag vill komma ner och ligga stabilt under 100-strecket. Så typ 98-99Kg siktar jag på.
Efter varit extremt aktiv i ungdomen så gick bägge knän sönder av handbollspelandet så efter det har vardagsmotion och vikt/kost varit en ständig utmaning.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du får lösa det jag skrivit. Jag menar att fett lagras obehindrat som fett efter en måltid. Fettinlagringen ökar, fettförbränningen ökar som en effekt av det.

Det är kcalbalansen som avgör, men eftersom folk klagar på insulin så behöver det förklaras vad som faktiskt sker när du äter på olika sätt. Insulin är inget dåligt.

Det är en förenkling på så sätt att det endast kanske stämmer vid underskott. Fett lagras som sagt in i kroppen när vi äter det och kolhydrater omvandlas till fett när vi har fulla glykogendepåer och inte ens då direkt det sker. Protein blir sällan fett då det är energikrävande.

Jag tror vi alla är överens egentligen. Jag ska återkomma med källor ikväll när jag sitter vid datorn. Du ska få långsiktiga studier, studier som visar på följsamhet vid olika dieter, Taubes, Lustig och Kostdoktorns medvetna vinklingar och jag tror det var allt jag slängt ur mig. En förklaring kring hur socker i sin ensamhet eller i form av t.ex frukt inte är ett problem utan snarare kontexten får anses vara en bonus.

Och till alla som faktiskt tillför något positivt i tråden med er viktnedgång: Bra jobbat! Jag ska inte ge mig in i sådana diskussioner egentligen men kan ju aldrig låta bli. Ett sista välformulerat inlägg ikväll sen ger jag mig(vem lurar jag?).

Ja jag misstänker också att vi egentligen är överens på de flesta punkter och att det är ordtolkningar som lite förvränger diskussionen. En förklaring som jag tror täcker in båda våra synvinklar finns här:
https://privatetrainingonline.se/insulin-fettinlagring-tranin...

Du får säga bu eller bä på mina påståenden här så kanske vi uppnår någon slags konsensus:
Om glykogendepåerna är fulla så kommer både kolhydrater och fett lagras som fett. Dock ej per måltid, här får jag ändå poängtera att kroppens hela system från mun till toan måste liknas vid ett vattenreningsverk där man har vattenreserver vilket gör att inflödet, reserven och utflödet kan variera och bli efterjusterad. Men säg att du har ätit generellt mer än du förbrukat över en veckas tid, då kommer du troligtvis lägga på i fettreserverna.
Insulin är oerhört viktigt, det förflyttar glukos i blodet till cellerna för att fylla på glykogendepåer, användas och överskottet till lagring. När väl cellerna har fullt med glukos i depåer så övergår glukos från att fylla på depåer till att omvandlas till fett. Insulinet kommer alltså arbeta för att bibehålla en stabil blodsockernivå.
I modern tid äter vi för mycket "snabb" energi i kontrast till den låga aktivitetsnivå vi har, det leder till att vi inte hinner förbruka allt vi äter.
Kraftiga blodsocker-svängningar orsakar blocksockertoppar och dalar vilket försämrar energi och prestationsförmåga.
Socker, i form av glukos eller fruktos aktiverar belöningssystemet i hjärnan och skapar ett beroendeframkallande system som gör att du behöver mer godis/socker för att vid nästa gång tillfredsställa samma behov/belöningsnivå.

Tesen är följande: En persona äter en energirik måltid med mycket pasta från vitt mjöl som är väldigt snabba kolhydrater.
Scenario 1, personen arbetar på en gård och sliter hårt, har stor muskelmassa och därmed är glykogendepåerna stora och rymmer pastaladdningen. Personens depåer fylls på, blir inte fulla, han har energi hela dagen och blir inte fet, trots all pasta.
Scenario 2, personen arbetar på kontor, rör inte mer än på fingrarna på flera timmar. Glykogendepåerna får bara påfyllning, ingenting används. Glukosen måste dock ändå bort från blodet, och det relativt snabbt. Kom ihåg att personen arbetar på kontor, även fast personen började med tomma depåer, så kan depåerna vara fulla på tisdagen. Från och med onsdagen så blir alltså det snabba energiupptaget omvandlat till fett istället. Den här personen har heller ingen stor muskelmassa, så glykogendepåerna är små. De blir snabbt fulla och till råga på eländet blir insulintillförseln så stor att blodsockret kraschar för lågt. Vi vet att lågt blodsocker triggar din hunger, för det är kroppens sätt att få in något som höjer upp blodsockret igen. Det kommer snabbare än kroppens egna mekanismer att höja blodsockret.

Tycker du att den modellen är "påhittade dumma teorier" också? Eller är vi nära? Nu försöker jag hålla god ton för jag är ändå genuint intresserad.

Edit:

Jag är för övrigt helt med på modellen att energi in blir energi ut med vissa förbehåll för att metabolismen och förbränningen kan vara väldigt olika för olika individer. Den modell jag pratar om handlar mer om frågeställningen:
"Hur kommer det sig att det är lättare att äta för mycket när man äter mycket processade kolhydrater och socker"
och
"Hur kommer det sig att det är lättare att låta bli att äta för mycket om man äter icke processade varor och reducerar socker"

Permalänk
Medlem

Anledningen till ketogen diet för mig är framförallt två, eller tre-fyra stycken kanske:
1) jag mår bättre: magen är lugn och fin - det finns knappt en prutt i magen; långsittningarna på dass är av karaktären onewipe -clean.
2) Det går fort utför på vågen. Jag är våldsamt medveten om att första 4kg är bara vätska första veckan, men redan de fyra kilona gör skillnad i kläder, känsla i kroppen, uppför trappor osv. Därefter snittar jag 1kg i veckan, och kommer göra det fram till BMI 26 innan det börjar vika av och kanske stanna av helt.
3) Jag har ett sötsug som är OFANTLIGT mycket lägre än normalt - och det här är den absolut största anledningen till att jag skulle kunna hålla ut - det finns i stort sett inget sötsug kvar. I cannot stress this enough.
4) Jag vet att det fungerar för mig som viktnedgångssätt som ändå ger en normal tillvaro framförallt med hänvisning till punkt 3 i konjunktion till punkterna nedan - lite som för MMA-spelare som skall gå ner 9kilo sista två veckorna inför invägning vet jag att det är garanterad viktnedgång.

Anledningar till att ketogen diet inte fungerar i längden - för mig:

1) Jag ÄLSKAR pasta.
2) Jag älskar att äta godis. Tänk ohälsosamt ätande av godis. Så sjukt nice att ligga i solen på altanen och läsa bok och äta godis (bara sånt utan kladd eller sockerströ på - choklad och gelehallon går alltså bort).
3) Glass. Bigpack 2-liters. Den högst processade billigaste glassjäveln som går köpa. Fyfan vad najs. Lagom upptinad och en film.
4) Kolhydrater är riktigt jävla gott i genomsnitt: Potatismos, ris, pasta, godis, chips, popcorn, tårta, vaniljsås, glass och socker som smakförstärkare generellt i rätter.. Nåja.

I övrigt är jag inne lite på Ziobans linje gällande socker och mjöl - detta gäller mina egna observationer om mig själv:

Sedan Adam var länsman så har man blivit itutad att vitt mjöl är kasst, ofta benämnt som tomma kalorier. Kör på fullkorn istället etc så håller du dig mätt längre. Samma gäller socker. I en kokbok från 1979 ("min kokbok"?) benämndes det som att "behöver du gå ner i vikt så skär i första han ner på kolhydraterna - mjölet och sockret", så det är ju inte nya insikter. Men det är billigt med socker och vitt mjöl, och det är lätt att få det gott.

Tänkte att jag kan illustrera lite en sak som gör att jag håller med Zioban - återigen utifrån mina egna erfarenheter - är att jag kan äta 200g grillad fläskfile med 50 gram bearnaisesås eller kryddsmör och grillade grönsaker till (svamp, paprika, broccoli, selleri eller whatever), och vara sjukt nöjd med en härlig lördagsmiddag.

Hade jag haft pommes frites, ris eller hasselbackspotatis till så hade jag med stor sannolikhet ätit exakt samma mängd kött, sås och grönsaker, men ändå fått i mig potatis/kolhydratsrika tillbehören UTÖVER detta, utan att för den delen på något sätt känna mig ens lite mättare..
Nu är jag speciell i den bemärkelsen att jag faktiskt kan äta enorma mängder mat - något som håller i sig sedan tiden som överdrivet aktiv idrottare i slutet av tonåren och nåt år till...

Utöver detta så kan jag ge mig faan på att jag skulle råka äta en chipspåse till filmen på lördagkvällen utöver de kolhydrater jag redan ätit till middagen - ytterligare ett exempel på att kolhydraterna - för mig - inte nämnvärt bidrar till att förlänga mättnadskänslan. Snarare bidrar den till ett ökat sug senare på kvällen när sockret i kroppen går ner en del.

Nåja.

Min resa neråt - med LCHF - fortsätter. Och fungerar. Och jag vet att jag kommer avbryta den om omkring en månad när jag nått min målvikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Ja jag misstänker också att vi egentligen är överens på de flesta punkter och att det är ordtolkningar som lite förvränger diskussionen. En förklaring som jag tror täcker in båda våra synvinklar finns här:
https://privatetrainingonline.se/insulin-fettinlagring-tranin...

Du får säga bu eller bä på mina påståenden här så kanske vi uppnår någon slags konsensus:
Om glykogendepåerna är fulla så kommer både kolhydrater och fett lagras som fett. Dock ej per måltid, här får jag ändå poängtera att kroppens hela system från mun till toan måste liknas vid ett vattenreningsverk där man har vattenreserver vilket gör att inflödet, reserven och utflödet kan variera och bli efterjusterad. Men säg att du har ätit generellt mer än du förbrukat över en veckas tid, då kommer du troligtvis lägga på i fettreserverna.
Insulin är oerhört viktigt, det förflyttar glukos i blodet till cellerna för att fylla på glykogendepåer, användas och överskottet till lagring. När väl cellerna har fullt med glukos i depåer så övergår glukos från att fylla på depåer till att omvandlas till fett. Insulinet kommer alltså arbeta för att bibehålla en stabil blodsockernivå.
I modern tid äter vi för mycket "snabb" energi i kontrast till den låga aktivitetsnivå vi har, det leder till att vi inte hinner förbruka allt vi äter.
Kraftiga blodsocker-svängningar orsakar blocksockertoppar och dalar vilket försämrar energi och prestationsförmåga.
Socker, i form av glukos eller fruktos aktiverar belöningssystemet i hjärnan och skapar ett beroendeframkallande system som gör att du behöver mer godis/socker för att vid nästa gång tillfredsställa samma behov/belöningsnivå.

Tesen är följande: En persona äter en energirik måltid med mycket pasta från vitt mjöl som är väldigt snabba kolhydrater.
Scenario 1, personen arbetar på en gård och sliter hårt, har stor muskelmassa och därmed är glykogendepåerna stora och rymmer pastaladdningen. Personens depåer fylls på, blir inte fulla, han har energi hela dagen och blir inte fet, trots all pasta.
Scenario 2, personen arbetar på kontor, rör inte mer än på fingrarna på flera timmar. Glykogendepåerna får bara påfyllning, ingenting används. Glukosen måste dock ändå bort från blodet, och det relativt snabbt. Kom ihåg att personen arbetar på kontor, även fast personen började med tomma depåer, så kan depåerna vara fulla på tisdagen. Från och med onsdagen så blir alltså det snabba energiupptaget omvandlat till fett istället. Den här personen har heller ingen stor muskelmassa, så glykogendepåerna är små. De blir snabbt fulla och till råga på eländet blir insulintillförseln så stor att blodsockret kraschar för lågt. Vi vet att lågt blodsocker triggar din hunger, för det är kroppens sätt att få in något som höjer upp blodsockret igen. Det kommer snabbare än kroppens egna mekanismer att höja blodsockret.

Tycker du att den modellen är "påhittade dumma teorier" också? Eller är vi nära? Nu försöker jag hålla god ton för jag är ändå genuint intresserad.

Edit:

Jag är för övrigt helt med på modellen att energi in blir energi ut med vissa förbehåll för att metabolismen och förbränningen kan vara väldigt olika för olika individer. Den modell jag pratar om handlar mer om frågeställningen:
"Hur kommer det sig att det är lättare att äta för mycket när man äter mycket processade kolhydrater och socker"
och
"Hur kommer det sig att det är lättare att låta bli att äta för mycket om man äter icke processade varor och reducerar socker"

Jag måste sitta vid en dator men för att ge dig något att läsa: Blodsocker har ingen direkt påverkan på hunger, väldigt komplext: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-malti...

Permalänk

Det är "enkelt" att gå ner i vikt. Den stora utmaningen är att behålla en lägre vikt år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Tänkte att jag kan illustrera lite en sak som gör att jag håller med Zioban - återigen utifrån mina egna erfarenheter - är att jag kan äta 200g grillad fläskfile med 50 gram bearnaisesås eller kryddsmör och grillade grönsaker till (svamp, paprika, broccoli, selleri eller whatever), och vara sjukt nöjd med en härlig lördagsmiddag.

Hade jag haft pommes frites, ris eller hasselbackspotatis till så hade jag med stor sannolikhet ätit exakt samma mängd kött, sås och grönsaker, men ändå fått i mig potatis/kolhydratsrika tillbehören UTÖVER detta, utan att för den delen på något sätt känna mig ens lite mättare..

Fast man behöver inte ta en fet rätt och lägga till kolhydrater som enda alternativ heller utan man kan göra andra typer av rätter. Jag hade hellre tagit de där grillade grönsakerna och gjort en pastasallad av dem med 100 gram pasta och kanske 50 gram kallrökt lax eller lite räkor (eller bara kört med grönsakerna). Hade jag både mått bättre av och varit nöjd på längre samtidigt som mitt kaloriintag hade varit lägre än att bara ätit fläskfile med bearnaisesås och grönsakerna.

Personligen hade jag inte varit speciellt mätt på bara grönsaker, kött och fet sås/smör så jag tar hellre pastasalladen med ännu mer grönsaker i eller gjort en grönsakswok och ätit med ris och kanske tofu. Mår oftast inte speciellt bra efter att ha ätit fet mat, ogillar t.ex. friterad mat rätt mycket.

Idag är väl ett typisk dag för mig, blev några smörgåsar med knäckebröd imorse, sedan havregrynsgröt med äppelmos efter löpturen (lunch) och 150g kvarg som mellanmål och middagen blir en pastasallad med mycket grönsaker och lite kallrökt lax. Blir nog en fruktskål senare ikväll också så jag får i mig extra vitaminer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gheyrippir:

Det är "enkelt" att gå ner i vikt. Den stora utmaningen är att behålla en lägre vikt år efter år.

Ja, många går väl i princip raka spåret tillbaka till gamla vanorna när målvikten är uppnådd. 😁
Lättare när man gör livsstilsförändringar och går ner över en lite längre tid, har själv droppat närmare 20 kg på det.

Permalänk
Medlem

Viktmål och plan

Har påbörjat en viktresa där det började bra. Sedan stannade det av, men jag märker att det händer grejer med vikten när jag fokuserar på att äta bra. Min metod går ut pä att äta frukost, lunch och middag, men mindre portioner. Samt att skippa skräpenergi i form av alkohol, bullar, godis mm. Det går sådär måste jag säga.

Jag försöker alltså äta så normalt som möjligt, med mer fokus på att äta bra mat, mindre portioner och dra ned på skräpet.

Mitt viktmål har jag justerat, dvs datumet när jag ska ha nått det. Nu är det maj som gäller istället för april. Jag ska iväg på en jobbresa i början av juni, så det kan vara bra att ha nått viktmålet innan dess.

På måndagar gör jag viktkollen. Ganska lagom att stämma av en gång i veckan. Jag har 13 kg att gå ned på något fler veckor, så 1 kg/vecka är min plan.

Permalänk
Medlem

Har försökt scrolla lite i tråden, så ber ändå om ursäkt om det nämnts massa bra appar innan.

Men vilken app för kalorimätning använder ni? Tänker den behöver vara enkel och smidig för att den ska funka i vardagen.

Jag har liksom många andra här gjort en viktresa och ändå tappat en del, men hamnat lite på en platå. Tror der kan underlätta att dra ner på portioner och räkna kalorier ett tag, så jag får en känsla av hur snitt-veckan ser ut.

Springer 3-4ggr i veckan cirka 2-3mil. Gymmar 2 gånger i veckan. Har ett väldigt aktivt yrke med tunga lyft och ca 13-20k steg.

Utmaningen jag har är att jag är kolhydratsjunkie och jag har försökt kontrollera det genom att visuellt portionera tallriken. Äter i snitt 50% tallriken sallad/vitkål, sedan protein på cirka 30% och carbs 20%. Så tror jag kan komma igång igen med minskningen genom att räkna kalorier och då få en känsla visuellt av vad som är lagom.

Permalänk
Medlem

App och liten tallrik

Skrivet av Skaldjur:

Har försökt scrolla lite i tråden, så ber ändå om ursäkt om det nämnts massa bra appar innan.

Men vilken app för kalorimätning använder ni? Tänker den behöver vara enkel och smidig för att den ska funka i vardagen.

Jag har liksom många andra här gjort en viktresa och ändå tappat en del, men hamnat lite på en platå. Tror der kan underlätta att dra ner på portioner och räkna kalorier ett tag, så jag får en känsla av hur snitt-veckan ser ut.

Springer 3-4ggr i veckan cirka 2-3mil. Gymmar 2 gånger i veckan. Har ett väldigt aktivt yrke med tunga lyft och ca 13-20k steg.

Utmaningen jag har är att jag är kolhydratsjunkie och jag har försökt kontrollera det genom att visuellt portionera tallriken. Äter i snitt 50% tallriken sallad/vitkål, sedan protein på cirka 30% och carbs 20%. Så tror jag kan komma igång igen med minskningen genom att räkna kalorier och då få en känsla visuellt av vad som är lagom.

Appen Fatsecret kan man använda.

Jag kan tipsa om att ha mindre tallrik också. Då lassar man inte på för mycket.

Hittar man bra sätt att bedöma energimängden per måltid så behöver man inte mäta/väga maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaldjur:

Skrivet av Totteman:

Appen Fatsecret kan man använda.

Jag kan tipsa om att ha mindre tallrik också. Då lassar man inte på för mycket.

Hittar man bra sätt att bedöma energimängden per måltid så behöver man inte mäta/väga maten.

Jag använder också Fatsecret, den är gratis och har funkat väldigt bra. Lycka till!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag måste sitta vid en dator men för att ge dig något att läsa: Blodsocker har ingen direkt påverkan på hunger, väldigt komplext: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-malti...

Håller med, det är en indirekt påverkan men det hoppas jag du förstod. Och ja, jag pratar om större dippar, inga småfjuttar. Men det är vad en ”spiral” av småätande kan leda till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Håller med, det är en indirekt påverkan men det hoppas jag du förstod. Och ja, jag pratar om större dippar, inga småfjuttar. Men det är vad en ”spiral” av småätande kan leda till

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast man behöver inte ta en fet rätt och lägga till kolhydrater som enda alternativ heller utan man kan göra andra typer av rätter. Jag hade hellre tagit de där grillade grönsakerna och gjort en pastasallad av dem med 100 gram pasta och kanske 50 gram kallrökt lax eller lite räkor (eller bara kört med grönsakerna). Hade jag både mått bättre av och varit nöjd på längre samtidigt som mitt kaloriintag hade varit lägre än att bara ätit fläskfile med bearnaisesås och grönsakerna.

Personligen hade jag inte varit speciellt mätt på bara grönsaker, kött och fet sås/smör så jag tar hellre pastasalladen med ännu mer grönsaker i eller gjort en grönsakswok och ätit med ris och kanske tofu. Mår oftast inte speciellt bra efter att ha ätit fet mat, ogillar t.ex. friterad mat rätt mycket.

Idag är väl ett typisk dag för mig, blev några smörgåsar med knäckebröd imorse, sedan havregrynsgröt med äppelmos efter löpturen (lunch) och 150g kvarg som mellanmål och middagen blir en pastasallad med mycket grönsaker och lite kallrökt lax. Blir nog en fruktskål senare ikväll också så jag får i mig extra vitaminer.

Klart man inte behöver lägga till just kolhydrater. Man kan lägga till hälsosamma saker också. Men det var inte poängen. Poängen var att kolhydrater är lätt att äta utan att det mättar.
En måltid med eller utan kolhydrater kan mätta ungefär lika mycket. Exakt så menar jag. Jag kan äta en måltid med eller utan pommes. Jag kommer vara lika nöjd efteråt! Men jag kommer ha fått i mig mer kalorier om jag tog pommes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Klart man inte behöver lägga till just kolhydrater. Man kan lägga till hälsosamma saker också. Men det var inte poängen. Poängen var att kolhydrater är lätt att äta utan att det mättar.
En måltid med eller utan kolhydrater kan mätta ungefär lika mycket. Exakt så menar jag. Jag kan äta en måltid med eller utan pommes. Jag kommer vara lika nöjd efteråt! Men jag kommer ha fått i mig mer kalorier om jag tog pommes

Ja men det gäller alla saker, en rätt med eller utan mycket fett kan mätta ungefär lika mycket. En rätt med eller utan en stor proteinkälla kan mätta ungefär lika mycket. Det handlar bara om olika typer av rätter som man jämför i de olika fallen.

Nu gillar jag inte pommes eftersom det är för fett så det undviker jag så gott det går men personligen föredrar jag att ta bort fett framför kolhydrater. Även om jag inte kommer äta mer om jag blir hungrig så håller jag mig mätt bättre på kolhydrater och grönsaker utan speciellt mycket fett än jag gör på kött och fet sås med grönsaker, det är också oftast mindre kalorier i rätterna med kolhydraterna med grönsakerna också om jag skall äta mig mätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gheyrippir:

Det var jättelätt att gå ner i vikt de 50 gångerna jag försökt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zioban:

Källa på den tack!

Är ju inte så svårt att räkna ut själv (Edit: Trodde jag ):

10g fett+100g kolh.= 10*9 (kcal/g)+100*4 (kcal/g)=509 kcal (Edit: f.ö. felräknat här också: 90+400=490 (*doh!*), så ingen betydelse för resonemanget, men ändå 😀)
35g fett+10g Kolh.= 35*9+10*4=355 kcal

509 > 355... så vad ska vi diskutera nu?

För mig(!) funkar inte t.ex. LCHF (Jag har testat och blev än fetare), om det funkar för dig... så funkar det väl för dig... Oavsett vad jag tycker?

Det viktiga här är väl att vi finner en metod för att skapa kaloriunderskott som funkar för en själv: sen om det är Tallriksmetoden, Medelhavskost (som f.ö. evidensen pekar på skulle vara den mest effektiva för långsiktig minskning av fettmassa), Lågkolhydrat-kost, Extrem träning, Ingen-glass-metoden eller skippa gul lök (som innehåller mycket "socker") är väl helt ointressant: så länge som det inte är uppenbart att det ger ett självskadande beteende?

Evidens saknas för att hur man fördelar kalorierna mellan olika födoämnes-grupper (Protein/Kolhydrater/fett) skulle ha ngn signifikant påverkan på långvarig viktnedgång.

(Källor: 1177.se, livsmedelsverket, nordiska näringsrekommendationerna (NNR): Googla själv: mitt kall i livet är inte att presentera information till dig! Men för att slippa en LMGTFY-länk:

Citat:

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR) utgör den vetenskapliga grunden för nationella näringsrekommendationer och livsmedelsbaserade kostriktlinjer i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

NNR2012: https://www.norden.org/sv/node/59850)

Det jag inte fattar med LCHF är: att enligt det resonemanget så borde alla typ 1 diabetiker vara extremt smala och må fantastiskt bra (...strax innan de dör av insulinbrist och följderna av att inte ha insulin i kroppen?)

Om man nu ska "Hitta på" en diet (bli inte upprörd: ta det för vad det är: ett resonemang) så borde väl Low Carb High Protein (LCHP(TM): för att "mynta begreppet", (remember: It started here!)) vara en mer logisk "kombo"?

De flesta är överens om att protein är bra för (att bibehålla) muskelmassan.

Ingen här påstår att LCHF inte funkar för DIG!
Eller att LCHF inte funkar (så länge som det skapar ett kaloriunderskott):
Det som ifrågasätts är, enligt min tolkning, påståenden att man kan äta hur mycket som helst (oändligt med kalorier) utan att det påverkar vikten p.g.a. ngn form av "magi" med "insulin" och fördelning av intaget mellan kolhydrater/fett/protein/tomma kalorier.

Lite samma som Viktväktarna: Om det funkar för dig att få "väg & mät" ditt intag "förenklat" och du vill betala för det, och det funkar för dig, GÖR DET! Vissa saker funkar ju bättre om det kostar pengar (Nocebo), så länge det funkar och det inte skadar dig.... (tvärtom: viktnedgång är högst sannolikt högst hälsosamt för alla oss tjockisar)

Personligen var min "Tankeställare" (som fick mig att fundera) att väga och mäta intaget (jag är ingenjör) och sen värdera det mot "Uttaget":
Är det värt att äta 40g grillchips? Det motsvarar (för mig) 2 km löpning
(en "normal påse" är ca 275g: 500*2,75= 1375 kcal; vilket motsvarar (för mig) ca 14 km löpning (knappa 1,5h):
Vilket är lättast för en "soffpotatis": Låta bli att äta en påse chips... eller springa 1½mil?

När jag gjort det _tankesprånget_ så blev det lätt för mig!

Och även att det "uppenbara" blev "uppenbart" även för mig: OM man förväntar sig en stor förändring i resultat (vikt), så krävs det sannolikt en förändring av "inparametrarna"! Ingen förändring== inget förändrat resultat!

f.ö. det alla "dieter" är överens om ( på det stora hela) är att "tomma kalorier" (dvs kalorier som inte ger några som helst näringsämnen) inte är optimala för viktnedgång (sen om vi kallar dem "socker", "snabba kolhydrater" , alkohol eller något annat spelar väl mindre roll: så länge de är "tomma")

1 dl (kokt) broccoli=55g
100g kokt broccoli= 26 kcal
1 dl kokt broccoli= 0,55*26= 14,3 kcal

1 dl socker= 90 g
100g socker= 405 kcal
1 dl socker= 364 kcal

Så: med andra ord du kan äta 2,5 liter (!) broccoli per deciliter socker! Vilket tror du att du blir "Mättast" av?

Skrivet av dovienya:

....

...

Vilket ger dig ett kaloriunderskott, såklart: 0,2*107(Fläskfile)*+496*0,5(Bea)=269 kcal+ Grönsaker (Grönsaker = försumbart i sammanhanget)

Låt oss inte glömma bort det primära: Det viktigaste är att BESTÄMMA SIG för att gå ner i vikt (och acceptera att det kräver en föndring)

Ocxh framförallt: kan vi inte släppa vår "stolthet" och bara låta tråden vara en inspration till de som faktiskt vill gå ner i vikt: utan att debatera "åsikter"?

*)hmm: det där verkar vara en faktor 10 fel, vilket borde ge snarare 462 kcal för måltiden i fråga, vilket sannolikt fortfarande ger ett kaloriunderskott...