Varför hets att köpa nya grafikkort?

Permalänk
Medlem

Varför hets att köpa nya grafikkort?

Jag är bara nyfiken varför det är sådan hets att köpa nya grafikkort?
Jag trodde först detta hade med mining att göra men efter att läst på så är nya graffikort spärrade för sådant (LHR).

Jag har själv ett GTX 1080 och märker inga nämnvärda FPS-drops utan allt flyter på även i nya spel med 60 FPS+
I competetive spelar man ändå inte på max settings då det är mer fördelaktigt att stänga av många effkter m.m. och då kommer jag lätt upp i 200 FPS.

Jag sitter lugnt i båten minst 2-3 år till.

Så jag undrar varför det är sådan hets och varför så många vill köpa nya graffikkort?
Jag förstår de som sitter med söndriga kort eller väldigt gamla, men det måste ju vara en bråkdel.

Vad är det för spel som verkligen kräver 30xx?

Permalänk
Bildexpert

Man vill spela i höga upplösningar. Annars hade jag haft kvar mitt 1070.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hög upplösning? Flera skärmar? 120hz+ (dvs man vill ha minst 120fps+)?

Vi är på ett entusiasmforum.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag är bara nyfiken varför det är sådan hets att köpa nya grafikkort?
Jag trodde först detta hade med mining att göra men efter att läst på så är nya graffikort spärrade för sådant (LHR).

Jag har själv ett GTX 1080 och märker inga nämnvärda FPS-drops utan allt flyter på även i nya spel med 60 FPS+
I competetive spelar man ändå inte på max settings då det är mer fördelaktigt att stänga av många effkter m.m. och då kommer jag lätt upp i 200 FPS.

Jag sitter lugnt i båten minst 2-3 år till.

Så jag undrar varför det är sådan hets och varför så många vill köpa nya graffikkort?
Jag förstår de som sitter med söndriga kort eller väldigt gamla, men det måste ju vara en bråkdel.

Du spelar inte i 1440p va?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Min GPU klarar inte att hålla DL2 i 1440p och allt maxat över 60FPS konstant. Dessutom har jag inte RayTracing. Det är min anledning, väntar dock på nästa gen.

Permalänk
Medlem

Finns dom med högre krav än dig...betydligt högre krav till och med. Lite som att säga att alla borde cykla istället för att köra bil för att det fungerar för dig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mycket är nog nyhetens behag och att man ser prestandasiffrorna på dom nya korten och man blir sugen på att ha det värsta för tillfället som med all ny teknik. Vissa har samma hets med nya Iphone modeller att dom måste ha iphone 13 även fast 10,11,12 funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

Precis som de andra säger, högre upplösningar (1440p eller 4K) med minst 60 FPS kan vara svårt att uppnå med nyare grafiktunga titlar. Där kan 3070 eller kanske t.om 3080 vara minimumkrav ibland. Vi är ju även som sagt på ett entusiastforum för hårdvara.
Den stora mängden människor sitter fortfarande på 1000-serien eller lägre.

Sen skadar det inte med funktioner såsom Raytracing (eyecandy om man vill ha det) eller DLSS heller.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Gick från GTX 770 till RTX 3060 Ti. Lirar på en 4K-TV med 120 Hz och inte ens RTX 3090 klarar ju 4K i 120 Hz i många nya spel så behov av högre grafikprestanda finns alltid.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Eller 4k för den delen heller

Permalänk
Medlem

Jag vill helst inte ligga under 90fps, märke skillnad mellan 70 och 90. Sen vill man ju få ut så mycket man kan av skärmen. Många spel jag lirat nu ligger ofta och nosar på 160 fps så nu finns ingen idé att byta GPU. Skärmen klarar max 165 sen bromsar den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Hets och hets. Jag har ett AMD R9 390X. Det börjar bli tungt att driva spel med lite mer krävande grafik i 60 fps.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem

Har man ett 1080 så kanske det inte är sån jättehets att uppdatera till det senaste, men det finns ju de som ligger kvar på ett 1060, 970, R9 290, RX 480/580 eller liknande, eller t.o.m. ett GTX 660 Ti.

Eller de som vill bygga en helt ny dator som inte haft stationär innan.

Eller så kanske man har ett grafikkort som gått sönder.

Eller så vill man köra raytracing, eller köra i mer än 1080p, ja du fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Väldigt många VR-spel ifall man har ett högupplöst headset. Upplösningen kan vara högre än en 4k-skärm och under 90 fps kan folk bli illamående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag spelar i 1440P!
Kanske får sänka någon enstaka effekt/inställning ibland men väldigt sällan

Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns dom med högre krav än dig...betydligt högre krav till och med. Lite som att säga att alla borde cykla istället för att köra bil för att det fungerar för dig.

Vad är det för krav man har då? Jag är nyfiken.

Skrivet av Ureet:

Väldigt många VR-spel ifall man har ett högupplöst headset. Upplösningen kan vara högre än en 4k-skärm och under 90 fps kan folk bli illamående.

Vad är det för VR-spel som kräver bättre menar du? Jag har testat VR-chatt och det flyter på bra trots det är dåligt optimerat

Enda spelen du behöver mer än 60 fps är väl multiplayer eller competitive och där sänker man i 99% av fallen grafiken? Eller vad menar du med illamående?

Permalänk
Medlem

Därför att jag är "grafikkåt"
Jag vill spela på högsta inställningarna. Jag vill ha bra fps.
Jag har en hög upplösning.
3080 är inte tillräckligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Varför antar du att alla som köper nya grafikkort sitter på GTX1080 som du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Mycket är nog nyhetens behag och att man ser prestandasiffrorna på dom nya korten och man blir sugen på att ha det värsta för tillfället som med all ny teknik. Vissa har samma hets med nya Iphone modeller att dom måste ha iphone 13 även fast 10,11,12 funkar lika bra.

Ja 100% detta lite som är min poäng.
Jag förstår inte varför man verkligen måste ha dessa nya korten. Om folk sitter kvar med sina gamla kort minskar efterfrågan och då måste dem sänka priserna. Det är hype/hets som driver upp priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Varför antar du att alla som köper nya grafikkort sitter på GTX1080 som du?

Nä finns väl dem som sitter på äldre/sämre kort eller trasiga och dem förstår jag självklart.

Men jag har känslan att det finns en stor massa som sitter och vill uppgradera på 1080/2070/80 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Nä finns väl dem som sitter på äldre/sämre kort eller trasiga och dem förstår jag självklart.

Men jag har känslan att det finns en stor massa som sitter och vill uppgradera på 1080/2070/80 serien

Jag satt på ett 1080Ti och det räckte inte till helt enkelt, inget mer med det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av padinni:

Vet inte om jag skulle säga krav, men jag märker tydligt av om min framerate går under c:a 110 fps i många spel. Siktar på att ha 130+ konstant, och det är inte alltid lätt i 1440p och krävande spel. Rent av omöjligt i många lägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Vega 56, det är nätt och jämnt att den orkar med nyare titlarna i 60fps 1440p. Har tänkt skaffa mig en 4k-skärm i framtiden med, så då blir nog allt ett problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte om jag skulle säga krav, men jag märker tydligt av om min framerate går under c:a 110 fps i många spel. Siktar på att ha 130+ konstant, och det är inte alltid lätt i 1440p och krävande spel. Rent av omöjligt i många lägen.

Ja förstår då är det mer en ”nice to have”.
Antar det är single-player spel då?

Tack för ett icke passivt-aggressivt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av padinni:

Ja förstår då är det mer en ”nice to have”.
Antar det är single-player spel då?

Till stor del, men vissa icke-tävlingsinriktade multiplayer också. Minecraft RTX har det blivit några vändor i MP till exempel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Man kan ställa samma fråga om alla möjlig produkter. Måste man ha en dyr bil eller stor TV etc. Förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Helt klart för att ha möjligheten att skryta.

Permalänk
Medlem

För att man vill ha ordentlig framerate, 60 är sällan tillräckligt för mig, får ont i ögonen i snabbare spel. Mitt 3070 är egentligen för klent för mig i 1440p, men det var det jag fick tag på. Spelar man bara CS så spelar det så klart mindre roll vad man har, men det finns ju många spel som är snäppet mer krävande.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Räcker ju att se på prestandaindexen varför man vill ha nytt kort. Dessutom får man ju nästan det samma för sitt 1080 nu som när man köpte det. En annan aspect är ju encoding och rendering och där är det en dråplig skillnad mellan gamla Pascal och Ampere.

Mer än dubbel spelprestanda från 1080 till 3080. Dessutom har man ju fram till nyligen kunnat tjäna pengar på sitt kort innan el-kostnaderna sprang till himmels.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Hets är ju en rejäl överdrift. Jag hade ett 5700 XT tidigare och var hyfsat nöjd med det. Hade inte alls tänkt uppgradera, framförallt inte när jag såg hur priserna stack iväg, men då jag spelar t.ex. MSFS som är oerhört krävande på grafiken och det damp ner ett erbjudande som var avsevärt mycket lägre prismässigt för tidpunkten så hoppade jag på och köpte ett 6800 XT. Hade jag inte hunnit paxa ett hade jag inte sörjt det utan väntat till bättre tider. När jag idag ser att situationen inte blivit bättre och utsikterna att det alls kommer bli bättre inom överskådlig tid så är jag faktiskt glad att jag tog chansen när den kom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Spela i 4k MED AA och alla inställningar på max. Eller som jag som har en 144hz skärm. då vill jag gärna hamna över 144fps så ofta som möjligt helst alltid, även i de mest krävande scenarierna.
Sedan finns de som verkligen har snabba 240hz skärmar. de vill givetvis spela över 240 fps så ofta som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16