Permalänk
Medlem

Det finns inget biologiskt behov av att inta kolhydrater. Man kan inta noll gram kolhydrater och överleva utan problem. Både fett och protein är livsnödvändigt däremot. Grönsaker t.ex. är bra men inte för att de innehåller kolhydrater utan på grund av vitaminer, mineraler och fytokemikaler och så vidare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vilket ger dig ett kaloriunderskott, såklart: 0,2*107(Fläskfile)*+496*0,5(Bea)=269 kcal+ Grönsaker (Grönsaker = försumbart i sammanhanget)

*)hmm: det där verkar vara en faktor 10 fel, vilket borde ge snarare 462 kcal för måltiden i fråga, vilket sannolikt fortfarande ger ett kaloriunderskott...

Ja, du har räknat på 20g fläskfilé. Det blir man nog inte så mätt på

Lycka till med din LCHP! Kommer bli miljonär

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tror vi kan släppa LCHF-sidospåret som har varit uppe ett antal ggr. i tråden. Det blir bara bråk och meningslöst "jag har rätt, du har fel"-tjafs.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det finns inget biologiskt behov av att inta kolhydrater. Man kan inta noll gram kolhydrater och överleva utan problem. Både fett och protein är livsnödvändigt däremot. Grönsaker t.ex. är bra men inte för att de innehåller kolhydrater utan på grund av vitaminer, mineraler och fytokemikaler och så vidare.

Hjärnan behöver glykogen som den fixar själv så det beror på hur man ser på saken.

Ni är inte bortglömda men en lång nattning fick mig att prioritera HLL framför 1 timma letande av källor.

Permalänk
Medlem

Japp. Det primära med mitt inlägg var ju inte huruvida jag hamnade på kaloriunderskott eller ej, utan att suget efter mer försvinner. Och att jag tycker för mycket om mat (pasta) och godis för att i längden hålla på med framförallt kolhydratslös kost.

Men resonerar lite såhär; notera att detta våldsamt förenklade resonemang funkar för mig:

Gå ner i vikt en månad - ät exakt helt som du vill i 11-47 månader innan behovet att gå ner några få kilon uppkommer igen... (se dock * och **)

* = Förutsätter att träningen fungerar (älskar att träna)..
** = Så länge jag inte går in i väggen igen för då orkar jag naturligtvis inte träna utan äter snacks, snask och chokladbollar och glass istället, så då måste jag istället gå ner i vikt i tre månader istället när jag tagit mig upp ur träsket..

Edit: ligger fortfarande på uppnåbar målfart, avtagande kurva i snitt skyller jag på restaurangbufféer till lunch (och viktnedgång naturligtvis).

Permalänk
Medlem

Vi kämpar på och för mig funkar det bra när jag äter mycket grönt och mindre skräp. Inte ovanligt kanske.
Jag tränar mycket och tänker på att inte kompensera för mycket för det, då jag ska gå ned i vikt.

Permalänk
Medlem

Fakta de lux

"Hur går man ned i vikt på bästa sätt?"

"Hur går man snabbt ned i vikt?"

"Hur går man ned i vikt och lyckas behålla den nya målvikten?"

Det är tre bra frågor som jag tänkta försöka svara på här.

Om vi tar frågan om att gå ned i vikt på bästa sätt så handlar det om att göra det planerat och att vara målmedveten. En vettig takt på viktnedgången är 0,5 kg/vecka. Det klarar många av, och det är inte speciellt svårt att klara av det om man veta vad som krävs för att kunna göra det.
Ska man gå ned i vikt så behöver man få i sig mindre energi än man gör av med. Vilken metod man använder spelar kanske ingen roll så länge man ser till att få i sig näringsämnen mm.
Vet man även att man kan råka ut för bakslag, att man kan fastna på en viktplatå ett tag mm, så är man beredd på att det. Men till slut så hoppar vikten ned ett snäpp och så kan man känna att man är på banan igen.
Det här sättet är det bästa sättet. Få i sig lite mindre energi var dag än man gör av med.

På frågan om att gå ned snabbt i vikt anser jag att man ska fundera på varför man ska göra det. Om man lyckats prestera en vikt man inte trivs med så har den troligen inte uppnåtts snabbt.
Bättre då att inse att viktnedgången ska få ta lite tid, och börja med att fundera på vilka förändringar man behöver göra för att vända på det hela. Att sluta äta är inte rätt sätt, då kroppen tror att det är kris, och då får man andra problem.

På frågan om hur man lyckas behålla målvikten när man nått den så anser jag att man ska behålla de goda vanorna man troligen skapat sig.
Det handlar framför allt om att vara medveten om vad det är som gör att man går upp i vikt och inte utsätta sig för det i onödan. Sedan se till att de goda vanorna känns lustfyllda. Om jag inte tycker om broccoli så kommer jag inte att äta broccoli, även om jag vet att de är nyttiga. Jag skulle göra saker och äta saker som jag tycker om.

Så, med denna lilla början så kan jag gå till mig själv.
Jag ska gå ned i vikt till månadsskiftet maj/juni. Det är ca 13 kg som jag ska gå ned, vilket jag vet är möjligt bara jag lägger manken till. Men, och jag säger men, det är inte lätt. Jag började starkt den 27 december 2021 på 93 kg och gick ned till 88 kg. det var inte så svårt, men sedan har jag gått upp lite och det är en utmaning att gå ned i vikt.
Varför anser jag att det är en utmaning att gå ned i vikt nu?
Svaret är ganska enkelt: Jag är inte tillräckligt fokuserad på uppgiften. Jag tror att det löser sig, men det går alltför långsamt. Jag behöver tänka på energi in och energi ut. Varje dag.
Jag vet exakt vad jag behöver göra för att gå ned i vikt. Ändå gör jag inte rätt saker. Jag är fullt medveten om det.
Från 93 till 76 kg...det är mitt mål.

På måndag, den 14 mars ska jag ha ett allvarligt samtal med vågen. Jag ska stirra på vågens visare och flina, och säga "om en vecka så, om en vecka...".
Så, mina mål nu då:
1. Väga mig på måndag den 14 mars.
2. Äta frukost, lunch och middag, men mindre portioner.
3. Dra ned på onyttiga saker, dvs öl, vin, sprit, bullar, godis, glass, chips, nötter, ostbågar mm. Dvs sådant som är onödiga saker, men som man kan unna sig ibland. Detta "ibland" behöver vara "ibland" och inte dagligen.
4. Träna lite olika saker och inte kompensera det med att dra i sig onödiga saker. Spinning, promenader, löpning är min melodi just nu.
5. Väga mig den 21 mars och se att vågen visar mindre än en 14 mars.

Jag använder ingen app för att registrera det jag äter, men ska kanske börja med det. Kanske.

Det här var lite fakta de lux...från mig, till er.

//Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Är ju inte så svårt att räkna ut själv:

10g fett+100g kolh.= 10*9 (kcal/g)+100*4 (kcal/g)=509 kcal
35g fett+10g Kolh.= 35*9+10*4=355 kcal

509 > 355... så vad ska vi diskutera nu?

För mig(!) funkar inte t.ex. LCHF (Jag har testat och blev än fetare), om det funkar för dig... så funkar det väl för dig... Oavsett vad jag tycker?

Det viktiga här är väl att vi finner en metod för att skapa kaloriunderskott som funkar för en själv: sen om det är Tallriksmetoden, Medelhavskost (som f.ö. evidensen pekar på skulle vara den mest effektiva för långsiktig minskning av fettmassa), Lågkolhydrat-kost, Extrem träning, Ingen-glass-metoden eller skippa gul lök (som innehåller mycket "socker") är väl helt ointressant: så länge som det inte är uppenbart att det ger ett självskadande beteende?

Evidens saknas för att hur man fördelar kalorierna mellan olika födoämnes-grupper (Protein/Kolhydrater/fett) skulle ha ngn signifikant påverkan på långvarig viktnedgång.

(Källor: 1177.se, livsmedelsverket, nordiska näringsrekommendationerna (NNR): Googla själv: mitt kall i livet är inte att presentera information till dig! Men för att slippa en LMGTFY-länk: NNR2012: https://www.norden.org/sv/node/59850)

Det jag inte fattar med LCHF är: att enligt det resonemanget så borde alla typ 1 diabetiker vara extremt smala och må fantastiskt bra (...strax innan de dör av insulinbrist och följderna av att inte ha insulin i kroppen?)

Om man nu ska "Hitta på" en diet (bli inte upprörd: ta det för vad det är: ett resonemang) så borde väl Low Carb High Protein (LCHP(TM): för att "mynta begreppet", (remember: It started here!)) vara en mer logisk "kombo"?

De flesta är överens om att protein är bra för (att bibehålla) muskelmassan.

Ingen här påstår att LCHF inte funkar för DIG!
Eller att LCHF inte funkar (så länge som det skapar ett kaloriunderskott):
Det som ifrågasätts är, enligt min tolkning, påståenden att man kan äta hur mycket som helst (oändligt med kalorier) utan att det påverkar vikten p.g.a. ngn form av "magi" med "insulin" och fördelning av intaget mellan kolhydrater/fett/protein/tomma kalorier.

Lite samma som Viktväktarna: Om det funkar för dig att få "väg & mät" ditt intag "förenklat" och du vill betala för det, och det funkar för dig, GÖR DET! Vissa saker funkar ju bättre om det kostar pengar (Nocebo), så länge det funkar och det inte skadar dig.... (tvärtom: viktnedgång är högst sannolikt högst hälsosamt för alla oss tjockisar)

Personligen var min "Tankeställare" (som fick mig att fundera) att väga och mäta intaget (jag är ingenjör) och sen värdera det mot "Uttaget":
Är det värt att äta 40g grillchips? Det motsvarar (för mig) 2 km löpning
(en "normal påse" är ca 275g: 500*2,75= 1375 kcal; vilket motsvarar (för mig) ca 14 km löpning (knappa 1,5h):
Vilket är lättast för en "soffpotatis": Låta bli att äta en påse chips... eller springa 1½mil?

När jag gjort det _tankesprånget_ så blev det lätt för mig!

Och även att det "uppenbara" blev "uppenbart" även för mig: OM man förväntar sig en stor förändring i resultat (vikt), så krävs det sannolikt en förändring av "inparametrarna"! Ingen förändring== inget förändrat resultat!

f.ö. det alla "dieter" är överens om ( på det stora hela) är att "tomma kalorier" (dvs kalorier som inte ger några som helst näringsämnen) inte är optimala för viktnedgång (sen om vi kallar dem "socker", "snabba kolhydrater" , alkohol eller något annat spelar väl mindre roll: så länge de är "tomma")

1 dl (kokt) broccoli=55g
100g kokt broccoli= 26 kcal
1 dl kokt broccoli= 0,55*26= 14,3 kcal

1 dl socker= 90 g
100g socker= 405 kcal
1 dl socker= 364 kcal

Så: med andra ord du kan äta 2,5 liter (!) broccoli per deciliter socker! Vilket tror du att du blir "Mättast" av?

Vilket ger dig ett kaloriunderskott, såklart: 0,2*107(Fläskfile)*+496*0,5(Bea)=269 kcal+ Grönsaker (Grönsaker = försumbart i sammanhanget)

Låt oss inte glömma bort det primära: Det viktigaste är att BESTÄMMA SIG för att gå ner i vikt (och acceptera att det kräver en föndring)

Ocxh framförallt: kan vi inte släppa vår "stolthet" och bara låta tråden vara en inspration till de som faktiskt vill gå ner i vikt: utan att debatera "åsikter"?

*)hmm: det där verkar vara en faktor 10 fel, vilket borde ge snarare 462 kcal för måltiden i fråga, vilket sannolikt fortfarande ger ett kaloriunderskott...

509 är mer än 355. Ja. Men om du läser hans påstående så säger han att man lagrar mindre fett om man äter 509 kalorier, än om man äter 355 kalorier. Eftersom 355 kalorier var mer fett. Och fett enligt honom är det som stoppas in under magen som fett!
Hade han skrivit att man lagrar mindre av att äta mindre så hade jag också hållit med.

Permalänk
Medlem

För övrigt.. jag kämpar inte ens för LCHF som diet. Jag kämpar för att poängtera att just socker gör oss tjocka. Men den var svår att få igenom utan att folk vill ha fakta på 😂 någon gjorde ett antagande om att diabetiker bör vara smala. Det är bara gå och fråga första bästa, vissa är smala och vissa är inte smala.
Jag har ett par stycken jag pratar med då och då. Vissa bekämpar med sprutor, andra bekämpar med kost. De som kämpar med strikt kost är de som också är smala.
Därtill är vissa väldigt vältränade, och då ser man heller inte så ”smal” ut.

Jag menar att socker gör oss tjocka -> socker är glukos och fruktos (snabba tomma kalorier) -> pasta är också glukos vilket är tomma kalorier.

Så för de som har svårt att hålla vikten så kan det hjälpa att utöver låta bli godiset, att även dra ner på pastan och brödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

För övrigt.. jag kämpar inte ens för LCHF som diet. Jag kämpar för att poängtera att just socker gör oss tjocka. Men den var svår att få igenom utan att folk vill ha fakta på 😂 någon gjorde ett antagande om att diabetiker bör vara smala. Det är bara gå och fråga första bästa, vissa är smala och vissa är inte smala.
Jag har ett par stycken jag pratar med då och då. Vissa bekämpar med sprutor, andra bekämpar med kost. De som kämpar med strikt kost är de som också är smala.

Jag menar att socker gör oss tjocka -> socker är glukos och fruktos (snabba tomma kalorier) -> pasta är också glukos vilket är tomma kalorier.

Så för de som har svårt att hålla vikten så kan det hjälpa att utöver låta bli godiset, att även dra ner på pastan och brödet.

Det är klart att du blir ifrågasatt när du sprider myter. Det är inte socker som gör oss feta - det är oftast högprocessad mat, d.v.s. mat som är lätt att äta för mycket av, och som oftast är en blandning av högbelönande kolhydrater och fett.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Nej det är inte just socker som gör att folk blir överviktiga, tyvärr är det så enkelt som att det intas för mycket energi.

Nej det är inget fel på pasta eller bröd, tomma kalorier? Det enda som det är tomt på är faktan i dina påståenden.

Följ den diet som du gillar och hjälper dig gå ned i vikt, men hitta inte på och vilseled varför viktnedgång sker, alternativt sluta trolla.

Permalänk
Skrivet av Totteman:

Det handlar framför allt om att vara medveten om vad det är som gör att man går upp i vikt och inte utsätta sig för det i onödan. Sedan se till att de goda vanorna känns lustfyllda. Om jag inte tycker om broccoli så kommer jag inte att äta broccoli, även om jag vet att de är nyttiga. Jag skulle göra saker och äta saker som jag tycker om.

1. Väga mig på måndag den 14 mars.
2. Äta frukost, lunch och middag, men mindre portioner.
3. Dra ned på onyttiga saker, dvs öl, vin, sprit, bullar, godis, glass, chips, nötter, ostbågar mm. Dvs sådant som är onödiga saker, men som man kan unna sig ibland. Detta "ibland" behöver vara "ibland" och inte dagligen.
//Thomas

Vettiga insikter tycker jag. Om man har övervikt och är medveten om att man äter och dricker för mycket onyttiga saker så kommer resultaten visa sig om man bara plockar bort dom sakerna och tränar regelbundet. Sen är motivation alltid en nyckel, hur man får den är olika för alla. Jag jobbar alltid mot delmål som inte sträcker sig mer än 4 veckor i taget. Steg 1 var att börja träna regelbundet, steg 2 var att sluta med alkohol och snacks osv.
Du ska tappa mycket vikt på relativt kort tid. Har du lagt in nån styrketräning tex? Sluta med snackisen är nog en nyckel för dig men kan vara psykiskt jobbigt. Önskar dig lycka till iaf och hoppas du klarar dina mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det är klart att du blir ifrågasatt när du sprider myter. Det är inte socker som gör oss feta - det är oftast högprocessad mat, d.v.s. mat som är lätt att äta för mycket av, och som oftast är en blandning av högbelönande kolhydrater och fett.

Skrivet av Osueco:

Nej det är inte just socker som gör att folk blir överviktiga, tyvärr är det så enkelt som att det intas för mycket energi.

Nej det är inget fel på pasta eller bröd, tomma kalorier? Det enda som det är tomt på är faktan i dina påståenden.

Följ den diet som du gillar och hjälper dig gå ned i vikt, men hitta inte på och vilseled varför viktnedgång sker, alternativt sluta trolla.

Tycker nog det är rimligt att påstå att man blir tjock av socker. Men ni som vill förespråka ”man kan äta bara godis och ändå gå ner i vikt” - gör det ni, men sluta ge falska förhoppningar till de som faktiskt försöker. Det är en förenklad bild att säga att man blir det av socker, men det är lika sant för det.

Ni förstår fortfarande inte min poäng, jag säger inte emot att man intar för mycket eller för lite. Jag säger att det är lättare att inta mindre om man äter annat än socker.

Ni är väldigt duktiga på att läsa alldeles för lite och tolka själva. Ni tror att jag argumenterar för någonting helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Det som gör folk feta är dålig disciplin (om vi bortser från den lilla mängd med sjukdomar som orsak). Man blir inte tjockare för att man äter 1500 kcal av kolhydratrik kost än 1500 kcal av något annat slag. Visst kan vissa vara hungrigare om de äter en kost över en annan men man måste inte äta för mycket bara för att man är hungrig.

Dålig disciplin kan göra en person tjock oavsett diet, det är bara att de kräver olika grader av disciplin för att lyckas med.

Att få vettig disciplin är enligt mig att föredra eftersom det kommer hjälpa till i andra delar av livet.

Permalänk
Medlem

-3kg sedan nyår, eller, 2.5 kanske. Har blivit mycket vabbande etc, Covid igen (6 veckor mellan), lite sämre disciplin på jobbet också (guldnougat till kaffet) . Har renoverat/byggt, prioriterat pizza istället för att slösa tid på matlagning. Ursäkter, ursäkter.

Jag går ner om jag jobbar, inte bara för att jag rör mig mer utan för att jag äter mycket mindre (sällan frukost, liten lunch). Hemma äter jag mer sett över dagen.

Har mutat mig till framgång (nämnt tidigare) men nu har jag inte haft tid eller ork till det. Funderar på om en 8700k kan funka som muta tro.

Sätter 1 månad späk på det. Inget godis på jobbet i 1 månad (11 april), så förtjänar jag en 8700k (och har väl nästan betalt den också, mtp automatpriser)

Så får vi se om vågen håller med också.

(jaja, en 8700k landar väl på 1500+ kanske, men jag måste ta i här känner jag)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det som gör folk feta är dålig disciplin (om vi bortser från den lilla mängd med sjukdomar som orsak). Man blir inte tjockare för att man äter 1500 kcal av kolhydratrik kost än 1500 kcal av något annat slag. Visst kan vissa vara hungrigare om de äter en kost över en annan men man måste inte äta för mycket bara för att man är hungrig.

Dålig disciplin kan göra en person tjock oavsett diet, det är bara att de kräver olika grader av disciplin för att lyckas med.

Att få vettig disciplin är enligt mig att föredra eftersom det kommer hjälpa till i andra delar av livet.

Tack! Du är ju alltså med på det jag försöker förklara! Vissa kan vara hungrigare på en viss kost över en annan. Det kan vara värt att prova att äta mer mat och mindre godis. Det kan vara så att man blir mättare.
Jag har ju liksom aldrig sagt emot att 1500 kalorier av nånting inte är mer än 1500 av någonting annat.

Så varför, tror du, att vissa personer inte har tillräckligt bra disciplin då? Och hur kan man hjälpa människor med att öka disciplinen för att de ska orka hålla träning och kost?

Jag tror ju inte på metoden: tillåt dig själv att äta vad du vill så länge du mäter exakt kalorier.
Jag tror däremot på metoden: skapa dina egna förutsättningar för att göra det enkelt att lyckas. Dvs. Handla inte hungrig, ha inte godis hemma, ta bort saker som kan fresta. Ha träningskläder framme, ha allt som motiverar dig framme och tillgängligt.

Jag tror inte man kan beskylla människor för att bara ha dålig disciplin. Vi blir konstant påverkade av miljön runtomkring oss. Om miljön gör det enkelt att beställa pizza och titta på tv, så är det det vi gör. Det är lättare att sälja socker än att sälja disciplin om du förstår mig?

Slutligen, det är lätt för oss som redan har kontroll på vikten att peka finger på andra och säga: ”det är busenkelt, bara börja äta hälsosamma saker och börja träna 7 dagar i veckan så blir du smal och stark! Sluta vara så lat”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Tycker nog det är rimligt att påstå att man blir tjock av socker. Men ni som vill förespråka ”man kan äta bara godis och ändå gå ner i vikt” - gör det ni, men sluta ge falska förhoppningar till de som faktiskt försöker. Det är en förenklad bild att säga att man blir det av socker, men det är lika sant för det.

Ni förstår fortfarande inte min poäng, jag säger inte emot att man intar för mycket eller för lite. Jag säger att det är lättare att inta mindre om man äter annat än socker.

Ni är väldigt duktiga på att läsa alldeles för lite och tolka själva. Ni tror att jag argumenterar för någonting helt annat

Varför skulle man inte kunna äta bara godis och ändå gå ned i vikt, förutsatt att man ligger på kaloriunderskott?

Du skriver rakt ut att det är socker som gör folk feta, det stämmer helt enkelt inte.
Tomma kalorier? vad menar du? Och vad skulle vara fel med att äta pasta eller bröd, eller för den skull socker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Tack! Du är ju alltså med på det jag försöker förklara! Vissa kan vara hungrigare på en viss kost över en annan. Det kan vara värt att prova att äta mer mat och mindre godis. Det kan vara så att man blir mättare.
Jag har ju liksom aldrig sagt emot att 1500 kalorier av nånting inte är mer än 1500 av någonting annat.

Så varför, tror du, att vissa personer inte har tillräckligt bra disciplin då? Och hur kan man hjälpa människor med att öka disciplinen för att de ska orka hålla träning och kost?

Jag tror ju inte på metoden: tillåt dig själv att äta vad du vill så länge du mäter exakt kalorier.
Jag tror däremot på metoden: skapa dina egna förutsättningar för att göra det enkelt att lyckas. Dvs. Handla inte hungrig, ha inte godis hemma, ta bort saker som kan fresta. Ha träningskläder framme, ha allt som motiverar dig framme och tillgängligt.

Varför har vissa personer inte tillräckligt bra disciplin? Det finns nog massvis med anledningar till det, men man får inte bättre disciplin genom att försöka undvika situationer där man måste träna på det.

Men jag håller med om att man bör såklart göra det som krävs för att man skall nå ett bra resultat, det är endast resultat som räknas i vår värld. Om det är att inte ha godis hemma, äta LCHF eller vad som helst det är man behöver göra för att lyckas.

Det ändrar däremot inte det faktum att det är dålig disciplin som gör att man måste göra det enklare för sig, tidigare behövde jag också göra det enklare för mig genom att inte ha öppnade paket med snacks, godis eller kakor hemma. Men jag tar helt på mig att det berodde på min dåliga disciplin och försöker inte skylla ifrån mig, nu har jag lyckats bättre på den tillräckligt mycket för att det inte är ett problem.

Skrivet av Zioban:

Jag tror inte man kan beskylla människor för att bara ha dålig disciplin. Vi blir konstant påverkade av miljön runtomkring oss. Om miljön gör det enkelt att beställa pizza och titta på tv, så är det det vi gör. Det är lättare att sälja socker än att sälja disciplin om du förstår mig?

Det du beskriver där är dålig disciplin, att falla för det enkla valet man från början inte ville göra. Jag kanske skall tillägga att det finns nog människor som inte bryr sig huruvida de är överviktiga eller inte eller hellre väger mer, dålig disciplin blir det ju bara om man genuint vill väga mindre.

Skrivet av Zioban:

Slutligen, det är lätt för oss som redan har kontroll på vikten att peka finger på andra och säga: ”det är busenkelt, bara börja äta hälsosamma saker och börja träna 7 dagar i veckan så blir du smal och stark! Sluta vara så lat”

Jag har varit överviktig efter en lång tids sjukdom, jag har fortfarande några kilo fett kvar att gå ned och några kilo muskler att gå upp innan jag når optimaltillståndet och det sker sakta men säkert. Varför blev jag överviktig när jag var sjuk? Därför att jag inte orkade ha disciplinen att tänka på vad jag åt medan jag var sjuk så då var det bättre att äta vad som helst istället för att bli undernärd (i början av perioden åt jag ingenting på dagarna alls utan det blev bara middag när frun kom hem vilket var dåligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Varför skulle man inte kunna äta bara godis och ändå gå ned i vikt, förutsatt att man ligger på kaloriunderskott?

Du skriver rakt ut att det är socker som gör folk feta, det stämmer helt enkelt inte.
Tomma kalorier? vad menar du? Och vad skulle vara fel med att äta pasta eller bröd, eller för den skull socker?

Därför att om du äter godis så kommer du inte klara av att ligga på ett underskott. Det är mitt argument.
Du räknar matematiken helt rätt. Jag försöker sätta det i ett verklighetsperspektiv. Är det rimligt att tro att man kan äta bara godis och hålla ett underskott? Är det rimligt att diskutera saken och rekommendera det till någon som försöker gå ner i vikt?

Jag har redan förklarat, kan förklara igen. Socker och pasta innehåller inget fiber, det innehåller få näringsämnen, du blir mindre mätt, du blir fortare hungrig.

Men absolut, om du har benhård disciplin och vill gå ner i vikt genom att bara äta godis så kommer jag inte stoppa dig.

Därför förenklar jag saken och skriver att socker gör folk tjocka… indirekt! Tillräckligt begripligt eller känner du att du vill leka språkpolis ett tag till eller kan vi försöka vara något pragmatiska i frågan framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför har vissa personer inte tillräckligt bra disciplin? Det finns nog massvis med anledningar till det, men man får inte bättre disciplin genom att försöka undvika situationer där man måste träna på det.

Men jag håller med om att man bör såklart göra det som krävs för att man skall nå ett bra resultat, det är endast resultat som räknas i vår värld. Om det är att inte ha godis hemma, äta LCHF eller vad som helst det är man behöver göra för att lyckas.

Det ändrar däremot inte det faktum att det är dålig disciplin som gör att man måste göra det enklare för sig, tidigare behövde jag också göra det enklare för mig genom att inte ha öppnade paket med snacks, godis eller kakor hemma. Men jag tar helt på mig att det berodde på min dåliga disciplin och försöker inte skylla ifrån mig, nu har jag lyckats bättre på den tillräckligt mycket för att det inte är ett problem.

Det du beskriver där är dålig disciplin, att falla för det enkla valet man från början inte ville göra. Jag kanske skall tillägga att det finns nog människor som inte bryr sig huruvida de är överviktiga eller inte eller hellre väger mer, dålig disciplin blir det ju bara om man genuint vill väga mindre.

Jag har varit överviktig efter en lång tids sjukdom, jag har fortfarande några kilo fett kvar att gå ned och några kilo muskler att gå upp innan jag når optimaltillståndet och det sker sakta men säkert. Varför blev jag överviktig när jag var sjuk? Därför att jag inte orkade ha disciplinen att tänka på vad jag åt medan jag var sjuk så då var det bättre att äta vad som helst istället för att bli undernärd (i början av perioden åt jag ingenting på dagarna alls utan det blev bara middag när frun kom hem vilket var dåligt).

Fint, här börjar vi närma oss problemet med individualismen. Vissa har för dålig disciplin. Vissa har för dålig disciplin ”enligt dig”. Vissa har för dålig disciplin ”enligt samhället”.

Tråden handlar om viktnedgång och hur man kan göra för att lyckas och angripa problemet.

De som säger emot och säger att socker har ingenting med saken att göra, hjälper inte diskussionen framåt. Ni hjälper heller inte med att säga ”disciplinen saknas, skaffa disciplin”.

Du säger att jag beskriver ”dålig disciplin”, men det är i sig bara dålig disciplin enligt dina mått mätta. Om du har gjort en resa och förbättrat din disciplin och klarat sig igenom en övervikt, all lycka och glädje till dig!

Jag håller också med er, matematiken stämmer, energi in och energi ut. Men det är inte ett realistiskt sätt att se världen. Försök tala om för en kakälskare att han kan äta kakor och gå ner i vikt så länge han bara äter en halv kaka om dagen och om han misslyckas så har han dålig disciplin.

Jag är nog lite mer positivt inställd och tror faktiskt att det finns metoder som underlättar. Det är heller inte lätt att säga till någon att ”träna på disciplinen så löser det sig automatiskt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Fint, här börjar vi närma oss problemet med individualismen. Vissa har för dålig disciplin. Vissa har för dålig disciplin ”enligt dig”. Vissa har för dålig disciplin ”enligt samhället”.

Tråden handlar om viktnedgång och hur man kan göra för att lyckas och angripa problemet.

De som säger emot och säger att socker har ingenting med saken att göra, hjälper inte diskussionen framåt. Ni hjälper heller inte med att säga ”disciplinen saknas, skaffa disciplin”.

Du säger att jag beskriver ”dålig disciplin”, men det är i sig bara dålig disciplin enligt dina mått mätta. Om du har gjort en resa och förbättrat din disciplin och klarat sig igenom en övervikt, all lycka och glädje till dig!

Jag håller också med er, matematiken stämmer, energi in och energi ut. Men det är inte ett realistiskt sätt att se världen. Försök tala om för en kakälskare att han kan äta kakor och gå ner i vikt så länge han bara äter en halv kaka om dagen och om han misslyckas så har han dålig disciplin.

Jag är nog lite mer positivt inställd och tror faktiskt att det finns metoder som underlättar. Det är heller inte lätt att säga till någon att ”träna på disciplinen så löser det sig automatiskt”.

Nej, vi som säger emot säger inte att socker inte har någonting med saken att göra. Vi säger emot dig som hävdar att det är "socker som gör folk tjocka" vilket är felaktigt på samma sätt som det inte är fett som gör folk tjocka heller. Du kan tjata hur mycket du vill om att det är att vara språkpolis men det är det inte, det handlar om att uttrycka sig korrekt. Med din logik så hade vi kunnat säga att "vatten dödar dig".

Permalänk
Medlem

Jag älskar socker.

Äter mycket bröd, pasta, ris. Flera byttor glass i veckan.
Jag äter också 2g protein/kg kroppsvikt och håller mig i kaloribalans utan problem. Inga problem med prestandan på de 7-10 träningspass jag kör i veckan.

Man ska inte slänga sig med absoluta påståenden som är felaktiga om man vill vara trovärdig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fast Internet med random människor är inte heller en källa till fakta, så man ska inte lyssna på dig heller. Har du koll på vad ketos är och vad som händer i kroppen? Kalorier in och kalorier ut i all ära men det finns mer att ta hänsyn till. Blodsocker och insulinnivåer spelar roll för vad som händer i kroppen.

Något som verkligen spelar roll för kroppskomposition är sköldkörteln och nivån av aktivt sköldkörtelhormon, T3. För lite insulin begränsar leverns förmåga att konvertera inaktivt sköldkörtelhormon T4 till den aktiva formen T3, med följd att ämnesomsättningen går ner.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, vi som säger emot säger inte att socker inte har någonting med saken att göra. Vi säger emot dig som hävdar att det är "socker som gör folk tjocka" vilket är felaktigt på samma sätt som det inte är fett som gör folk tjocka heller. Du kan tjata hur mycket du vill om att det är att vara språkpolis men det är det inte, det handlar om att uttrycka sig korrekt. Med din logik så hade vi kunnat säga att "vatten dödar dig".

Öh nä? Vatten innehåller inga tomma kalorier. Så den där liknelsen är inte alls i linje med min logik.

Nu är du ju bara putt?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Uppdatering:
Morgonens vikt: 95,4
-7,9kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn, har dock vattenfastat senaste 2 dygnen.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Öh nä? Vatten innehåller inga tomma kalorier. Så den där liknelsen är inte alls i linje med min logik.

Nu är du ju bara putt?

Tror han syftade på att man kan dö om man dricker för mycket vatten på kort tid vilket stämmer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Nu är du ju bara putt?

Problemet är att ditt resonemang inte är logiskt, menar du en sak, skriv då det. Eller skall vi gissa oss till vad du egentligen menar?

Kolhydrater ger energi vilket kan används för arbete.
Att du inte blir mätt av pasta eller bröd innebär inte att det gäller för alla andra.
Jag skriver inte att det är bra att äta bara pasta eller bara socker, eller att du måste äta något av dem för att må bra ,utan menar på att bägge är helt ok i en varierad kost för en frisk individ, även under viktminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppdatering:
Morgonens vikt: 95,4
-7,9kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn, har dock vattenfastat senaste 2 dygnen.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Wow, vilken diciplin! Hatten av för bra pannben där!

Jag har två veckor kvar till nästa vägning men jag hoppas passera 90kg då. Känns bra i "bälttrycket" som har minskat betydligt senaste dagarna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Nu är du ju bara putt?

Det du säger att bara för att man kan äta för mycket energi av kolhydrater så är det socker som gör folk tjocka. Skall den logiken gälla är det också korrekt att säga att bara för att man kan dricka vatten tills man dör så gör vatten att folk dör. Det är helt klart sant att man kan bli tjock av att äta för mycket kolhydrater på samma sätt som man kan dö av att dricka för mycket vatten, men det gör inte de absoluta påståendena "socker är det som gör folk tjocka" eller "vatten är det som dödar folk" korrekta.

Om du menar att "överkonsumtion av socker gör folk tjocka" så är det väl bättre att säga det istället för något som betyder något helt annat?

Permalänk
Medlem

Oj, vad mycket som skrivs. Jag slipper gärna ta del av detta.

Tack för mig i denna tråd. Jag har mycket att bidra med, men det känns inte som att jag ska lägga mitt krut här. Jag har lite koll och skriver faktabaserad, och använder mig inte av personangrepp.

Jag önskar er en fin fredag och helg när den kommer.

Hälsningar Thomas