Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Leaf 2017 vs 2019?

Skilljer 30k i priset. Liknande mil runt 6000.

2018 ser betydligt bättre ut och batteriet är större.

Jag har beslutsångest då det bara är frugan som ska ha den till jobbet.

Vad innebär 2019 i övrigt, bättre infotainmentsystem? Jag hade kört på 2019 då batteriet är större, nyare och framtida köpare troligen tänker likadant. De större batterierna är mer eftertraktade.

Mina fem cent. Provkör den också om det inte redan skett.

Skrivet av Hymer:

Hon tycker båda är fula så det spelar ingen roll. Jag som vägrar betala mer för en bil som hon bara ska åka till jobbet med. 😅

Och ändå tittar du på en Leaf? Om priserna håller i sig någotsånär sen vi tittade för ett år sedan så snackar vi 170-200 papp för en 2019 om inte mer. För 200 kan du få en 2020 års elbil, 50kw+ i storlek på batteri, snabbladdning och Apple carplay. Men tror Leaf är en rätt lättsåld pjäs framgent.

Finns ju bilar för halva priset som är rena elbilar, men då är det med hyra på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ok, jag förstår. Jag får väl helt enkelt infinna mig i att långsamt äta sunkig korv på laddstationens mack i 3 år framöver nu, eftersom jag inte hade råd med en Tesla och valde en budget-elbil som saknar de där extra 5 kilometrarna till det där Michelin-stjärnmärkta haket 🤡

Du har _totalt_ missat vad jag skriver.

Tesla har ju utmärkt med många laddare med deras SuC-stationer. Men det är ju läget på Teslas SuC som är skit och åt helvete trist. Är ju precis detta jag klagar på! Är ju rena aslfaltstristessen när man laddar hos Tesla.

Effektivt med Tesla SuC? Ja, visst. Men så in i helvete tråkiga omgivningar (oftast, finns undantag som alltid).

Vad jag skulle vilja se;

Att kommuner och byar som vill ha besök från turister som åker in till centrum av byarna för att äta och se servärdeheter ser till att sätta upp 50 kW-laddpunkter vid parkeringarna vid torgen eller turistbyrån, etc. Det är perfekt med 50kW om man stannar för en halvtimmes/timmes lunch. 11 kW AC är för långsamt, och snabbladdare på 150-350 kW alldeles för snabbt. Någonstans runt 50-70 kW är däremot helt perfekt för denna typ av stopp.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tesla har ju utmärkt med många laddare med deras SuC-stationer. Men det är ju läget på Teslas SuC som är skit och åt helvete trist. Är ju precis detta jag klagar på! Är ju rena aslfaltstristessen när man laddar hos Tesla.

Effektivt med Tesla SuC? Ja, visst. Men så in i helvete tråkiga omgivningar (oftast, finns undantag som alltid).

Vad jag skulle vilja se;

Att kommuner och byar som vill ha besök från turister som åker in till centrum av byarna för att äta och se servärdeheter ser till att sätta upp 50 kW-laddpunkter vid parkeringarna vid torgen eller turistbyrån, etc. Det är perfekt med 50kW om man stannar för en halvtimmes/timmes lunch. 11 kW AC är för långsamt, och snabbladdare på 150-350 kW alldeles för snabbt. Någonstans runt 50-70 kW är däremot helt perfekt för denna typ av stopp.

Eftersom jag besökt en del icke-Tesla stationer så kan jag bekräfta allt detta även för Ionity/Mer och liknande. Ofta är det vid en mack som inte är nära något annat och dom måltider jag främst får i mig under mina turer är korv från Circle K, för det är helt enkelt det enda som finns. Så det gäller inte bara Tesla, det gäller samtliga laddstolpar.. Tyvärr.. Jag hade gärna sett något liknande som du beskriver

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ok, jag förstår. Jag får väl helt enkelt infinna mig i att långsamt äta sunkig korv på laddstationens mack i 3 år framöver nu, eftersom jag inte hade råd med en Tesla och valde en budget-elbil som saknar de där extra 5 kilometrarna till det där Michelin-stjärnmärkta haket 🤡

Eller också tar man en promenad till någon restaurang i närheten, alternativt har en elsparkcykel som man kan ta fram och därmed åka en lite längre sträcka och hitta något bättre, vid längre laddstopp.
Har flera ställen vid SUC:ar, där jag tar en lite längre promenad till någon trevlig restaurang och planerar att skaffa en elsparkcykel att ha i bagaget i sommar. Hatar snabbmat på mackarna... och är trött på att ofta äta McDonalds, Max, Burger King etc. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Var inne på en zoe redan för 5 år sedan när andrabilen inhandlades. Tyvärr landade vi på en bensin 208, men nu när bensinpriset sticker fick jag äntligen igenom en uppgradering.

Har kikat på I3 i ett par år, men bakdörrarna lyckas jag inte sälja in här hemma (2 barn i stol) så efter mycket funderande har jag nu skrivit på privatleasing på en e-208. Ingen raket eller speciellt rolig, men ett stort komfortlyft jämfört med föregående modell. Skall bli extremt skönt att slippa den trötta bensinmotorn.

Hade gärna haft en något större och framför allt snabbare/roligare bil, men eftersom jag gärna undviker allt som försöker se ut som terrängbilar känns marknaden begränsad. Kikade på ID3, men där sticker ju kostnaden minst 1000:-/mån direkt.

Skulle vara kul om någon har erfarenhet/åsikter på e-208

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad jag skulle vilja se;

Hehe ok. Jag trodde för en stund att diskussionen övergick till den vanliga "bilen-med-längsta-räckvidd-vinner-alltid-och-det-är-såklart-Tesla" argumentationen, men nu förstår jag vad du menar! Ber om ursäkt för lite snabba slutsatser där..

Ja, placeringen av snabbladdstationerna är väl lite tråkig vart man än tittar. Ionity har ofta en mack intill, men det är knappast något fancy eller omväxlande.

Problemet är väl kanske att det skulle kosta mycket mer om de installerade tex Ionityladdarna vid större köpcenter och mer attraktiva områden. Ett annat problem är att Sverige är en glesbygd i överlag. Så fort man lämnar städerna så finns bara åker, skog och ännu mer skog. Även mackarna är en bristvara, jämfört med andra länder. Så vart ska man placera dessa snabbladdare liksom.. Dessutom är det en bra bit mellan städerna rent generellt.

Ionity har placerat ut sina (relativt få) laddare rätt strategiskt ändå, om man tittar på kartan i Chargefinder. Lagom avstånd mellan laddarna som räcker till och blir åtkomliga för de flesta elbilarna på marknaden och dess räckvidd, för att exempelvis ta sig från Stockholm till Malmö eller Göteborg.

Inom några år kommer vi säkert se många fler laddnätverk i köpcenter, varuhus och nära nöjen samt turisthak. Tills dess får vi stå ut med en korv eller svindyr macka på CirkleK medans man tittar på Netflix i bilen 😀 Inte mig emot. Hellre en avslappnande paus mitt ute i ingenstans än maraton-körning i 5 timmar i sträck med risk för trötthet som kan leda till olycka.

Edit: Lite OT, men jag har varit med om två gånger i mitt liv där jag blev tvungen köra bil i ca 5 timmar i sträck utan paus och det är inget jag rekommenderar såvida man inte är yrkeschafför. Ena gången höll jag på att somna vid ratten, vilket var bland det läskigaste jag varit med om. Kunde slutat riktigt illa. Jag gör aldrig om det igen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ionity har placerat ut sina (relativt få) laddare rätt strategiskt ändå, om man tittar på kartan i Chargefinder. Lagom avstånd mellan laddarna som räcker till och blir åtkomliga för de flesta elbilarna på marknaden och dess räckvidd, för att exempelvis ta sig från Stockholm till Malmö eller Göteborg.

Inom några år kommer vi säkert se många fler laddnätverk i köpcenter, varuhus och nära nöjen samt turisthak. Tills dess får vi stå ut med en korv eller svindyr macka på CirkleK medans man tittar på Netflix i bilen 😀 Inte mig emot. Hellre en avslappnande paus mitt ute i ingenstans än maraton-körning i 5 timmar i sträck med risk för trötthet som kan leda till olycka.

Edit: Lite OT, men jag har varit med om två gånger i mitt liv där jag blev tvungen köra bil i ca 5 timmar i sträck utan paus och det är inget jag rekommenderar såvida man inte är yrkeschafför. Ena gången höll jag på att somna vid ratten, vilket var bland det läskigaste jag varit med om. Kunde slutat riktigt illa. Jag gör aldrig om det igen.

Inga problem!

Jo, även Tesla har ett bra nät med väl utspridda SuC för att täcka precis hela Sverige och Norge.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=73.885338123141...

Inget fel ur det perspektivet. Klagar inte på det.

Men som sagt; miljöerna och matutbudet vid de flesta Tesla SuC är ju tristare än tristast! På sin höjd CK, McD, BK, Max, etc. Man tröttnar rätt snabbt på den människofientliga snabbmaten och den trista oinspirerande asfaltsöken.

Vill man ha trevliga inspirerande stopp längs vägarna så måste bättre laddmöjligheter till. Annars kommer vi elbilister alltid få en sämre reseupplevelse och tråkigare matpauser än fossilbilister.

Tror som sagt på många 50 kW laddpunkter skulle locka in (el)bilister till byarna. Annars är risken att dessa städer och byar som i dag får turister längs semestervägar, kommer tappa detta när alla går sakta över allt mer till elbilar.

Gällande långpendling så har jag många gånger kört ca 10 timmar non stop när jag pendlade till Norge (jobbade i Stavanger inom oljeindustrin i många år). Oftast tog jag en paus halvvägs, men ibland blev det sträckkörning. Men då körde jag oftast själv, eller med polare som jobbade där. Då kunde jag/vi blåsa på. Var familjen med så blev det dock lite fler pauser på vägen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dez:

Skulle vara kul om någon har erfarenhet/åsikter på e-208

Grannen har en. I början hade han oftare lånebil, det var alltid en ny bil på parkeringen. Det vart till exempel motorras redan efter några veckor. På sistone verkar den rulla på på bra, han kör mycket småresor flera gånger om dagen.

Jag vet att det är mycket problem med appens kontakt med bilen generellt. Sen verkar verkstäderna inte riktigt utbildade på bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Eftersom jag besökt en del icke-Tesla stationer så kan jag bekräfta allt detta även för Ionity/Mer och liknande. Ofta är det vid en mack som inte är nära något annat och dom måltider jag främst får i mig under mina turer är korv från Circle K, för det är helt enkelt det enda som finns. Så det gäller inte bara Tesla, det gäller samtliga laddstolpar.. Tyvärr.. Jag hade gärna sett något liknande som du beskriver

I Mjölby så finns det iaf en Rasta brevid CK om man laddar vid ionity-laddare längs den vägen. Sedan om Rasta är så mycket bättre än CKkorv, men de har lite annan mat att välja på, hade gärna sett fler alternativ än bara mack-korv som blir riktigt tråkigt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad innebär 2019 i övrigt, bättre infotainmentsystem? Jag hade kört på 2019 då batteriet är större, nyare och framtida köpare troligen tänker likadant. De större batterierna är mer eftertraktade.

Mina fem cent. Provkör den också om det inte redan skett.

Och ändå tittar du på en Leaf? Om priserna håller i sig någotsånär sen vi tittade för ett år sedan så snackar vi 170-200 papp för en 2019 om inte mer. För 200 kan du få en 2020 års elbil, 50kw+ i storlek på batteri, snabbladdning och Apple carplay. Men tror Leaf är en rätt lättsåld pjäs framgent.

Finns ju bilar för halva priset som är rena elbilar, men då är det med hyra på batteriet.

Jag hittar då ingen 2020 elbil för 200. Du får gärna länka mig den. Leaf verkar ju vara den billigaste som finns om man inte vill ha en Zoe med hyra och det vill jag inte.

Jag vill hålla min månadskostnad så låg jag bara kan då bilen bara som sagt ska rulla en 2 mil om dagen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag läste något om att de använder adapters i USA för att kunna ladda vilken bil som helst i Teslas laddare. Är det någon som sett eller hört något om detta i Sverige ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga problem!

Jo, även Tesla har ett bra nät med väl utspridda SuC för att täcka precis hela Sverige och Norge.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=73.885338123141...

Inget fel ur det perspektivet. Klagar inte på det.

Men som sagt; miljöerna och matutbudet vid de flesta Tesla SuC är ju tristare än tristast! På sin höjd CK, McD, BK, Max, etc. Man tröttnar rätt snabbt på den människofientliga snabbmaten och den trista oinspirerande asfaltsöken.

Vill man ha trevliga inspirerande stopp längs vägarna så måste bättre laddmöjligheter till. Annars kommer vi elbilister alltid få en sämre reseupplevelse och tråkigare matpauser än fossilbilister.

Tror som sagt på många 50 kW laddpunkter skulle locka in (el)bilister till byarna. Annars är risken att dessa städer och byar som i dag får turister längs semestervägar, kommer tappa detta när alla går sakta över allt mer till elbilar.

Gällande långpendling så har jag många gånger kört ca 10 timmar non stop när jag pendlade till Norge (jobbade i Stavanger inom oljeindustrin i många år). Oftast tog jag en paus halvvägs, men ibland blev det sträckkörning. Men då körde jag oftast själv, eller med polare som jobbade där. Då kunde jag/vi blåsa på. Var familjen med så blev det dock lite fler pauser på vägen.

Tror också att fler laddstolpar inne i städerna behövs där 50 kW är fullt tillräckligt. Sen behövs även laddare med mindre effekt för de som stannar längre eller bor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag vill pusha för Chippen2188's youtubekanal https://www.youtube.com/channel/UC7jw9qD4gHVaAHjAsnU0xhQ/vide... (hoppas jag som 3e part får göra reklam) där får man se lite real life scenarion på olika elbilar.

Samma här, riktigt bra jobbat av Christoffer! Väldigt intressanta videon med mycket info och tester av realistiska scenarion (långa körningar, räckvidd, laddning mm). Kul med lite längre videon också, perfekt att ha i bakgrunden när man passar lillgrabben hemma eller slöjobbar

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag hittar då ingen 2020 elbil för 200. Du får gärna länka mig den. Leaf verkar ju vara den billigaste som finns om man inte vill ha en Zoe med hyra och det vill jag inte.

Jag vill hålla min månadskostnad så låg jag bara kan då bilen bara som sagt ska rulla en 2 mil om dagen.

Nej jag ser att de som jag ramlade över för 160 var privatpersoner med hyra. Friköpt 220 - För två månader sedan… Marknaden ändras fort onekligen. Kvd kanske är vad man får hoppas på. Det ramlar ju in lite bilar nu som gått på två års leasing.

Kalkylen med batteri får man göra utifrån den personliga situationen om man äger eller inte. Köpa för 130(2019) istället för 200 och sen betala 800-900kr månaden där värdeminskningen på batteriet också ligger på 750kr/mån inför friköp. Kan dock förstå känslan av att man vill äga hela bilen.

Här med friköpt batteri men inte den uppdaterade inredningen: https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_zoe_r110_41_k...

Jag tycker nog att denna är vettigast utifrån vad jag hittar: https://www.blocket.se/annons/stockholm/nissan_leaf_e__62_kwh...

Större batteri, dock lite många mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror också att fler laddstolpar inne i städerna behövs där 50 kW är fullt tillräckligt. Sen behövs även laddare med mindre effekt för de som stannar längre eller bor där.

Håller med dig helt. Bägge möjligheterna behövs i en kombination.

Laddare med 50kW DC är perfekt för besökare och turister som åker förbi för att besöka sevärdheter eller för att ta en paus och äta på restaurang.

För boende i städerna, och för turister som bor på hotell över natten, så är uttag med 11 kW AC det som är mest lämpligt och fullt tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag missat det här, eller är det en ny feature på Chargefinder? Man ser hur många procent bilarna har laddat på upptagna laddare. Iallafall på Ionity. Smart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har jag missat det här, eller är det en ny feature på Chargefinder? Man ser hur många procent bilarna har laddat på upptagna laddare. Iallafall på Ionity. Smart!

https://i.ibb.co/8rMZRXT/Screenshot-20220311-114809-Charge-Finder.jpg

Smart, då slipper man ta den där anklagande promenaden när man ska se hur många % andra bilar har

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

https://i.ibb.co/8rMZRXT/Screenshot-20220311-114809-Charge-Finder.jpg

Ja, det är en ny funktion sedan någon månad tillbaka.

Chargefinder är den absolut bästa webbsidan och appen för laddare. Utvecklas hela tiden med nya funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Smart, då slipper man ta den där anklagande promenaden när man ska se hur många % andra bilar har

Haha ja den biten har jag aldrig ens tänkt på (då jag inte ens börjat köra elbil ännu). Kan tänka mig att man känner sig lite som en inkräktare att gå fram till alla bilar för att läsa av laddarna.

Skrivet av martinot:

Chargefinder är den absolut bästa webbsidan och appen för laddare. Utvecklas hela tiden med nya funktioner.

Ja den verkar grym! Konstigt ändå att inte ens Ionity's egna app visar denna info med procenten. Står bara "upptagen" eller nåt sånt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Synd bara att man inte kan betala via den och starta laddning, helst till rabatterade priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Synd bara att man inte kan betala via den och starta laddning, helst till rabatterade priser

Problemet med appar som har sånna funktioner är väl att det kräver ett visst samarbete mellan bolagen, så då blir det automatiskt en dyrare kWh kostnad via tredjepart. Nån måste ju stå för transaktionsavgiften mm.

Ionitys app verkar iofsig väldigt enkel att använda när man redan sparat ett betalkort. De gånger det inte strular dvs.. som det tydligen pratas om också..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes Chargefinder är riktigt jävla bra. Min go to sida/app definitivt. Hoppas Circle K snart blir uppdaterade i den appen så man kan se om de är upptagna eller inte (förutom Circle Ks egna app).

Sen PlugShare för lite bilder och rapporter från folk som laddat på stationer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag läste något om att de använder adapters i USA för att kunna ladda vilken bil som helst i Teslas laddare. Är det någon som sett eller hört något om detta i Sverige ?

I Sverige behövs ingen adapter eftersom det är standardkontakt. I USA har Tesla en egen kontakt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jo, den har man ju gjort ett antal gånger!

Skrivet av Dizzö:

Yes Chargefinder är riktigt jävla bra. Min go to sida/app definitivt. Hoppas Circle K snart blir uppdaterade i den appen så man kan se om de är upptagna eller inte (förutom Circle Ks egna app).

Problemet med CKs app och statusfunktion är att den ofta inte stämmer. Vet inte hur många gånger laddare stått som "gröna" i CK-appen, men när man kommer fram så är minst en av laddarna trasig. Frågar andra elbilister på plats, som visar sig haft exakt samma problem. Checkar appen igen för att se om status på den ändrat sig, men den jäkla laddaren står ändå fortfarande som "grön" och tillgänglig. Skit... Man blev ditlurad helt i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I Sverige behövs ingen adapter eftersom det är standardkontakt. I USA har Tesla en egen kontakt.

Var nog inte det han syftade på, adapter från Tesla egna till standard. Så tolkade jag det iallafall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Var nog inte det han syftade på, adapter från Tesla egna till standard. Så tolkade jag det iallafall

Fast... hur skulle detta fungera eg.? Tesla går ju på ID hos bilen, så vad identifierar sig 3de-partsbilar som, vem faktureras? I call bullshit!

Permalänk
Medlem

Kia E-Niro 2022, privatleasing pris?

Någon som hört något om priset på nya e-niro? Privatleasing är det jag är ute efter. Läste lite specs om den, och den verkar bli väldigt intressant val i år! Då vårt leasing avtal tar slut i augusti.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... hur skulle detta fungera eg.? Tesla går ju på ID hos bilen, så vad identifierar sig 3de-partsbilar som, vem faktureras? I call bullshit!

Det gör man via deras app i telefonen när man inte har en tesla.
Nu kan man inte ladda vanliga bilar på alla tesla stationer än och inte säkert det blir så heller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Det gör man via deras app i telefonen när man inte har en tesla.
Nu kan man inte ladda vanliga bilar på alla tesla stationer än och inte säkert det blir så heller.

Det finns flera ställen Runt i Europa där vem som helst kan ladda på SuC

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns flera ställen Runt i Europa där vem som helst kan ladda på SuC

Finns ändå rätt många Tesla SuC som är öppna för andra bilar nu i Nederländerna, Frankrike och Norge, enligt Chargefinder iallafall (finns ett filter för det):

Visa signatur