2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

70% efter 3 år borde vara garantiärende och inget som ska belasta bilägaren.

Det låter ganska högt jämfört med annan statistik som man ser där det är 95% och uppåt även efter 3 års användning.

Många tillverkare garanterar minst 70% efter 8 år eller 16000 mil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

De billigaste ger redan lägst milkostnad om man räknar på alla kostnader men det är klart om man köper nått konsumentfientligt märkte typ Tesla så blir de svindyra engångsbilar för sina "policys" mot rätten att kunna reparera bilarna.
Det skulle verkligen behövas lagstiftning som ger en tvingande rätt att reparera saker utan artificiella hinder från tillverkarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

- De höjda bränslepriserna svider i mångas plånböcker – men för staten har de ökade momsintäkterna istället blivit ett stort tillskott. Varje månad får staten in en dryg miljard kronor mer visar SVT:s jämförelse.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-tjanar-staten-pa...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

"Tänk på att...

• Den så kallade reallöneökningen behöver inte ha varit lika stor på landsbygden som i storstäderna. Så om bensinpriserna är ungefär desamma på landsbygden som i storstäderna kan landsbygdsbor behöva lägga en större del av inkomsten på bränsle än storstadsbor. Inkomstklyftorna har ökat i Sverige de senaste 30 åren, enligt siffror från OECD."

Ja kanske, samtidigt har landsbygden avfolkats en hel del sedan dess och andra saker har förändrats. Exempelvis har priserna på bostäder skjutit i höjden även på landet, men det hjälper ju inte de stadsbor som bor i hyresrätter exempelvis, och egentligen hjälper det ju inte de som har fått en "ökad förmögenhet" heller då den ju är låst, men deras barn har ju ett fint arv att se fram emot.

Citat:

Samt, det här var när priserna för diesel var uppe i 17 kronor, nu har det ökat med närmre 10 kronor till där, d.v.s. en över 50%.

Jo. Men är det permanent tror du? Ska vi ändra skattereglerna och skapa en massa nya bidrag till folk som ändå har råd att ha bil för en tillfällig situation?

Citat:

Och ska man dra jämförelser åter igen med år så var min förstabil en volvo 850 från just -94, och även med ac gick den att köra under 0.9(officiella siffrorna är 0.6-1.1 från volvo på den årdsmodellen, källa: https://www.auto-data.net/se/volvo-850-combi-lw-2.5-10v-140hp...).

Gick att köra, men snittet var långt över. Min förra bil, en Accord diesel 2009, kunde jag få ner till 0,62 också om jag körde väldigt försiktigt till jobbet mellan typ 70 och 100. På pappret drog den 0,55-0,63 blandat och 0,49-0,55 på landsväg. Normalt låg den på 0,9 dock.

Skrivet av klirre:

1l/mil för en 240 år 1994 var mycket rimligt, då alla bilar från 1988 och framåt var utrustade med elektronisk insprutning plus trevägskatalysator. Förbrukningen minskade några deciliter mot de gamla förgasarbilarna från 70- och tidigt 80-tal

Jo fast artikeln hade en 240 från 1980 som exempel, den drog inte så lite.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Argumentet att lönerna har ökat. så håller jag med om man ej tog hänsyn till inflation. Argument bilarna dra mindre ström, så har behoven att åka längre ökas då butiker, jobb och annat har flytas längre bort.

Du menar att man pendlar längre idag än tidigare? Vad bygger du det på?

Citat:

Egentligen tycker jag diskussion kring priserna är irrelevant. De är vad de är och det handlar om tillgång och efterfrågan.
Dock finns det något som heter skatt och denna har ökas på bensin för vanliga personer av olika anledningar. Senaste argumentet är att vi behöver bygga mer vapen och satsa på militären och behöver då få in skattepengar till detta.

Kommer ökade försvarsanslag att öka skatten på bränsle?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

70% Inte alls troligt att det sker utan att det är mer troligt att något är regelrätt fel på batteriet och i så fall är det garantiärende..

Alternativt en vandringssägnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att avdragsmöjligheter styr att dina pengar används mot att fler jobb skapas. Får du spendera dem som du vill kanske det blir till något utomsockens casino eller någonstans utomlands

Sagt det förr och säger det igen. Dagens skattesystem är ett lapptäcke med mer eller mindre konstiga avdragsmöjligheter. Bättre och enklare borde väl ändå vara en lägre generell skattesats. Dvs, det ska vara lätt att göra rätt (dvs betala rätt skatt). Inga möjligheter till fusk som det är idag. Reseavdraget sägs väl vara felaktigt till minst 50% just för att ingen kan kolla upp att individen följt regelverket.

Skrivet av Semjonov:

Föraktet mot vår regering är massivt på min arbetsplats, massiv skatt på bränsle med helt sjuk reduktionsplikt samt elbilsrabatten är rätt enkla måltavlor som får extremt med hat. Alla förstår t.ex. inte fördelen med att ge "rika" människor rabatt på sin 600-700k bil medans alla andra ska skattas stenhårt ner i rännstenen.

Frågan är ju hur länge folk kommer att knyta näven i fickan, när man inser att man får samma peng i slutet av månaden av att ligga hemma sjuk/vab som att ta sig till jobbet.

Rabatten kommer ju alla till hands oavsett hur du finansierat ditt bilköp, så att säga "bara rika" är väl en sanning med viss modifikation.

Får man samma peng av att vara hemma som på jobbet så bör man kanske fundera på den ersättning man får av arbetet? För majoriteten får långt ifrån i närheten av samma peng att vara hemma som att arbeta...

Skrivet av ronz:

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

Mycket man "hör" via andrahands eller tredjehandskällor. De bilar som man ser har ju betydligt bättre kapacitet än så kvar efter den tiden. 8 år eller 16000 mils garanti brukar ju många ha också tillsammans med 80+ kapacitet kvar.

Det vore intressant att veta vilka saker som sak börja kosta på en elbil med tanke på att vi tagit bort det element som alstrar största kostnaderna i ICE-bilarna... En elbil ska ju bli (i stort sett) servicefri till skillnad från en traditionell bil. Som referens, service på en VW som är ett par år nu, 12 tkr för att byta lite oljor i den...

Eller ickeargumentet "elbilar brinner"... För bensin och diesel är inte brännbara vätskor och i vissa fall väldigt lättantändliga och skapar stora verkningar samt föroreningar i miljön när de brinner (eller när man försökte släcka dem)...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du menar att man pendlar längre idag än tidigare? Vad bygger du det på?

Bilåkande är bättre att prata om än enbart pendla. Och detta får det göra undersökningar på hur den har förändras. När det gäller pendling så spelar många saker in som utbyggnad av kollektivtrafik, var jobben finns etc.
Annan trafik så handlar det om butiker har flyttat eller kommit närmare, om fler saker kräver att man närvarar etc.
Alla spekulationer faller in under GIGO, Garbage in, garbage out.
Detsamma gäller det med att fordon drar mindre, då man behöver använda mer maskiner idag än förr då arbetskraften är så dyr. När jag var liten man gick för sig själv och gjorde sitt arbete. Idag så måste man åka runt på en törstig ATV då ens tid är så dyr.

Men jag tycker hela resonemanget är konstigt. Det man bör fokusera på är skatterna, sedan får priset bli som det blir. Har alla i hela värden samma skatter så blir det rättvist konkurrensmässigt. Sedan kan man prata om glesbygdsstöd som kollektivtrafik, trängselavgifter i stan.

Skrivet av snajk:

Kommer ökade försvarsanslag att öka skatten på bränsle?

Kommer vi få igenom en sänkning när de ska satsa miljarder på skola, vård och omsorg, polis och sist bygga upp mängder med vapen och riktigt bränsletörstiga stridsvagnar, flygplan, båtar och annat?
Det är nog just där skon klämmer mest. Sedan kan man ha en pseudodiskussion om att det handlar om miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast artikeln hade en 240 från 1980 som exempel, den drog inte så lite.

Du har helt rätt, jag läste inte artikeln innan jag kommenterade...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mitt tillägg i debatten är att man måste kolla på realpriset för bensin och bil överlag som transportmedel. Med detta menar jag att om man jämför med t.ex 1984 års löner och drar av för inflation så kommer realkostnaden vara en helt annan än vad den är idag.

Därmed skulle man kunna se om det _faktiskt_ har blivit dyrare med bil eller ej. Skulle så vara fallet kan man likväl hävda att bil som transportmedel varit billigt fram tills idag. Möjligvis är det sedan inte orimligt att elbilar överlag blir ett dyrare transportmedel vilket i sig är något vi helt sonika för leva med. Problemet vore om det blev ofantligt mycket dyrare än till exempel det var 1984, eller annat år, med bil.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja kanske, samtidigt har landsbygden avfolkats en hel del sedan dess och andra saker har förändrats. Exempelvis har priserna på bostäder skjutit i höjden även på landet, men det hjälper ju inte de stadsbor som bor i hyresrätter exempelvis, och egentligen hjälper det ju inte de som har fått en "ökad förmögenhet" heller då den ju är låst, men deras barn har ju ett fint arv att se fram emot.

Möjligtvis, men är ju fortfarande en betydande del människor som bor på landsbyggden. Den svenska urbaniseringen är ju inte att folk flyttar in till storstäderna längre, utan att svenskarna flyttar till mindre tätorter: https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/b...

Skrivet av snajk:

Jo. Men är det permanent tror du? Ska vi ändra skattereglerna och skapa en massa nya bidrag till folk som ändå har råd att ha bil för en tillfällig situation?

Vem vet, vill bara påvisa att det senaste årets höjning av bränslepriserna troligtvis påverkar fler människor mer än vad man tror, trots folk förminskning av låginkomstintagares livssituation här.

Skrivet av snajk:

Gick att köra, men snittet var långt över. Min förra bil, en Accord diesel 2009, kunde jag få ner till 0,62 också om jag körde väldigt försiktigt till jobbet mellan typ 70 och 100. På pappret drog den 0,55-0,63 blandat och 0,49-0,55 på landsväg. Normalt låg den på 0,9 dock.

Aha nej förlåt jag var nog otydlig. Jag snittade under 0,9 med den, men den gick att köra så lågt som 0,8 om man körde som den snåla student jag var. Jag är dock uppvuxen på landet så en majoritet av körandet där var landsväg.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1ntos:

Mitt tillägg i debatten är att man måste kolla på realpriset för bensin och bil överlag som transportmedel. Med detta menar jag att om man jämför med t.ex 1984 års löner och drar av för inflation så kommer realkostnaden vara en helt annan än vad den är idag.

Därmed skulle man kunna se om det _faktiskt_ har blivit dyrare med bil eller ej. Skulle så vara fallet kan man likväl hävda att bil som transportmedel varit billigt fram tills idag. Möjligvis är det sedan inte orimligt att elbilar överlag blir ett dyrare transportmedel vilket i sig är något vi helt sonika för leva med. Problemet vore om det blev ofantligt mycket dyrare än till exempel det var 1984, eller annat år, med bil.

Jo, men det finns ju många aspekter att tänka på, beslut att ta och antaganden att göra när man sammanställer statistik liksom. Många av siffrorna man hittar om man söker på bränslepriser över tid eller liknande utgår från 1980, råkade det bara bli så eller är det för att det är efter oljekriserna på sjuttiotalet och revolutionen i Iran som priserna började stiga rejält? Varför väljer man att utgå därifrån liksom? Det känns lite som att "klimatskeptiker" ofta försöker visa att temperaturerna inte alls ökar så mycket genom att sätta index från 2008 (har jag för mig) då det var ett abnormt varmt år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Möjligtvis, men är ju fortfarande en betydande del människor som bor på landsbyggden. Den svenska urbaniseringen är ju inte att folk flyttar in till storstäderna längre, utan att svenskarna flyttar till mindre tätorter: https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/b...

Jo absolut. Delvis lär det bero på att bostadsmarknaden och bostadspolitiken är en sådan skitstorm förstås. Men likväl så innebär att bo i ett samhälle att man är mindre beroende av en bil, även om samhället inte är en storstad.

Citat:

Vem vet, vill bara påvisa att det senaste årets höjning av bränslepriserna troligtvis påverkar fler människor mer än vad man tror, trots folk förminskning av låginkomstintagares livssituation här.

Tja kanske. Men det känns som det är viktigt att skilja på prisutvecklingen för bränsle i stort och prisutvecklingen de senaste veckorna som är något helt annat, och har helt andra orsaker förstås. Sannolikt lär den enorma prisökningen nu gå tillbaka rejält när kriget är över, vad som än händer.

Citat:

Aha nej förlåt jag var nog otydlig. Jag snittade under 0,9 med den, men den gick att köra så lågt som 0,8 om man körde som den snåla student jag var. Jag är dock uppvuxen på landet så en majoritet av körandet där var landsväg.

Problemet med bränsleförbrukning är ju att det varierar. Jämför man dagens WLTP med föregående NEDC så är WLTP mer realistisk i alla fall för dagens bilar. Men NEDC kanske inte var lika "generös" när den kom på åttiotalet för då var den kanske mer realistisk, bilarna hade inte samma accelerationsförmåga exempelvis så NEDC klena accelerationer kanske var mer realistiska då, AC var inte standard så det kanske inte var så konstigt att man körde med den avstängd och så vidare. På åttiotalet hade man heller inte samma möjligheter att styra saker i sådan detalj, dieselgate hade inte kunnat hända då exempelvis, vilket borde innebära att man inte kunde anpassa exempelvis motorstyrning så mycket för olika situationer utan man fick göra en kompromiss som fick duga för allt liksom.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, men det finns ju många aspekter att tänka på, beslut att ta och antaganden att göra när man sammanställer statistik liksom. Många av siffrorna man hittar om man söker på bränslepriser över tid eller liknande utgår från 1980, råkade det bara bli så eller är det för att det är efter oljekriserna på sjuttiotalet och revolutionen i Iran som priserna började stiga rejält? Varför väljer man att utgå därifrån liksom? Det känns lite som att "klimatskeptiker" ofta försöker visa att temperaturerna inte alls ökar så mycket genom att sätta index från 2008 (har jag för mig) då det var ett abnormt varmt år.

För att det är väldigt konstigt att jämföra med just då det var oljekris, man kan välja typ vilket år som helst förutom det du valde:
http://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/pris-olja-utveck...

När jag var liten så pratade folk om att oljan en dag skulle ta slut och det skulle bli vårt samhälles förfall. Få personer jag kände trodde ny alternativa energikällor skulle hinna mogna innan dess. Men man levde på och hoppades och visste att oljepriserna en dag skulle skena iväg. Jag ser hela denna diskussion lite irrelevant då det är en naturligt förlopp som folk har vetat i över 50år att det kommer att ske.

Däremot så är oljan av en märklig orsak dyrare i sverige än de flesta andra länder när man lägger på lite för fraktkostnad och detta är extremt konstigt. Alla argument som inte har ordet skatt eller miljöregleringar i sig går väldigt snabbt konstatera att de inte är orsaken till fenomenet.
Då är frågan varför ska sverige ha högst skatter i världen, är det för att vi typ har minst skog i världen per invånare och vi därför kompenserar våra utsläpp för detta? Jag håller med om slutsatsen, men jag betvivlar på att vi har så otroligt lite skog i sverige som binder koldioxid. Detsamma kan det vara så att sverige är ett av världens mest lättbebodda områden som gör att vi inte behöver åka så långt? Vi kanske har ett av världens bästa klimat med mildra vintrar och riktigt bra klimat för att odla, där man kanske kan odla tomater utomhus året om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Däremot så är oljan av en märklig orsak dyrare i sverige än de flesta andra länder när man lägger på lite för fraktkostnad och detta är extremt konstigt.

Stämmer detta? Du får gärna hänvisa till lite källor.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Du får gärna hänvisa till lite källor.

Med olja så syftar jag på foscilolja som används bränsle. Alltså en förkortning på besin och disel. Säkerligen är matolja och liknande också dyr.

Nu skrev jag dyrare i sverige än de flesta andra länder vilket man inte ens behöver en källa på att detta i princip gäller för allt som mat. Men en källa:
https://www.expressen.se/dinapengar/priserna-skenar-norden--b...

Det intressanta är dock att jämföra bränslepriserna emot de länder som vi framförallt konkurrerar med. Ju närmare de ligger ju mer konkurrens blir det.

*edit2*
En källa där man kan undra., varför är så många andra länder så mycket billigare. http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med olja så syftar jag på foscilolja som används bränsle. Alltså en förkortning på besin och disel. Säkerligen är matolja och liknande också dyr.

Fossil olja är inte en förkortning på bensin och diesel. Olja är en råvara som används vid framställning av t ex bensin och diesel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att det är väldigt konstigt att jämföra med just då det var oljekris, man kan välja typ vilket år som helst förutom det du valde:
http://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/pris-olja-utveck...

Det blir ju ganska tydligt att man väljer 1980 för att det är just då priserna började stiga rejält. Mellan ungefär 1900 och 1973 ökade priserna på olja knappt alls, sen började de stiga något med den första oljekrisen 1973 men tog fart ordentligt först 79-80 vid den andra oljekrisen under sjuttiotalet. Då kan man säga: "Titta oljan har gått upp med X procent sedan 1980, katastrof!" När man hade kunnat ha i princip samma X för oljepriset sedan 1900.

Citat:

När jag var liten så pratade folk om att oljan en dag skulle ta slut och det skulle bli vårt samhälles förfall. Få personer jag kände trodde ny alternativa energikällor skulle hinna mogna innan dess. Men man levde på och hoppades och visste att oljepriserna en dag skulle skena iväg. Jag ser hela denna diskussion lite irrelevant då det är en naturligt förlopp som folk har vetat i över 50år att det kommer att ske.

Ja det är absolut en aspekt. Oljan har inte tagit slut (än) men den lättåtkomliga oljan utgör ju en allt mindre del och således blir det dyrare att ta fram det från oljesand, med fracking och liknande.

Citat:

Däremot så är oljan av en märklig orsak dyrare i sverige än de flesta andra länder när man lägger på lite för fraktkostnad och detta är extremt konstigt. Alla argument som inte har ordet skatt eller miljöregleringar i sig går väldigt snabbt konstatera att de inte är orsaken till fenomenet.

Så är det inte, inte om man räknar bort skatter och utblandningen med förnybart. Och även med skatter och förnybart medräknat så ligger vi inte så dåligt till jämfört med andra nordeuropeiska länder.

Citat:

Då är frågan varför ska sverige ha högst skatter i världen, är det för att vi typ har minst skog i världen per invånare och vi därför kompenserar våra utsläpp för detta? Jag håller med om slutsatsen, men jag betvivlar på att vi har så otroligt lite skog i sverige som binder koldioxid. Detsamma kan det vara så att sverige är ett av världens mest Tätbeodda områden som gör att vi inte behöver åka så långt?

Vi har inte världens högsta skatter. Vi har hyfsat höga skatter på inkomster men de har minskat ganska kraftigt det senaste decenniet ungefär och nu ligger vi väl ganska lika andra välfärdssamhällen, men företagsskatten är riktigt låg i Sverige och vi har ingen fastighetsskatt, förmögenhetsskatt eller arvsskatt.

Citat:

Vi kanske har ett av världens bästa klimat med mildra vintrar och riktigt bra klimat för att odla, där man kanske kan odla tomater utomhus året om?

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Har vi ett bra odlingsklimat? Jämfört med Grönland då eller? Våra importerade grönsaker kommer till stor del från Italien, Spanien och Nederländerna och de har alla bättre odlingsklimat än oss exempelvis.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fossil olja är inte en förkortning på bensin och diesel. Olja är en råvara som används vid framställning av t ex bensin och diesel.

Det finns ett ord som heter semantik. Genom att använda detta så kan man skriva t.ex. olja och det är underförstått att man inte pratar om oliv, hud, matolja och annat i en diskussion kring bensinpriser.
Men du kanske syftar på att oljepriserna till oljeraffinaderi inte är högre. Och det har du nog rätt i, då skatter plus utspädning av etanol etc tillkommer efteråt. Men det blir också en semantisk diskussion, då man i sammanhanget brukar prata om priserna vid tank för kund. Och jag har många polare som dagligen åker till tyskland och konstigt nog är bränslet billigare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns ett ord som heter semantik. Genom att använda detta så kan man skriva t.ex. olja och det är underförstått att man inte pratar om olivolja i en diskussion kring bensinpriser.

Pratar man om olja i en tråd som handlar om bensin så håller jag helt med dig om att man inte menar olivolja. Det är lika självklart tycker jag att man inte menar bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja kanske. Men det känns som det är viktigt att skilja på prisutvecklingen för bränsle i stort och prisutvecklingen de senaste veckorna som är något helt annat, och har helt andra orsaker förstås. Sannolikt lär den enorma prisökningen nu gå tillbaka rejält när kriget är över, vad som än händer.

Det är inte alls säkert, även om det fysiska krigandet troligen snart är över kan sanktionerna och motsanktionerna fortgå under lång tid. Ryssarna kan sälja sin olja och gas till Kina, Saudiarabien verkar ovilliga att öka produktionen, Venezuela är tveksamma att handla med USA, Iran lär småle ifall vi börjar tigga olja av dem... förvisso har USA egna oljefyndigheter som de kan börja nyttja i stor skala, men frågan om vad som händer i Europa? Varje norrman till pumparna?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men du kanske syftar på att oljepriserna till oljeraffinaderi inte är högre. Och det har du nog rätt i, då skatter plus utspädning av etanol etc tillkommer efteråt.

Det var precis det jag menade. Det kan vara svårt att veta vad du menar när du inte använder vedertagna uttryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det blir ju ganska tydligt att man väljer 1980 för att det är just då priserna började stiga rejält. Mellan ungefär 1900 och 1973 ökade priserna på olja knappt alls, sen började de stiga något med den första oljekrisen 1973 men tog fart ordentligt först 79-80 vid den andra oljekrisen under sjuttiotalet. Då kan man säga: "Titta oljan har gått upp med X procent sedan 1980, katastrof!" När man hade kunnat ha i princip samma X för oljepriset sedan 1900.
Ja det är absolut en aspekt. Oljan har inte tagit slut (än) men den lättåtkomliga oljan utgör ju en allt mindre del och således blir det dyrare att ta fram det från oljesand, med fracking och liknande.
Så är det inte, inte om man räknar bort skatter och utblandningen med förnybart. Och även med skatter och förnybart medräknat så ligger vi inte så dåligt till jämfört med andra nordeuropeiska länder.
Vi har inte världens högsta skatter. Vi har hyfsat höga skatter på inkomster men de har minskat ganska kraftigt det senaste decenniet ungefär och nu ligger vi väl ganska lika andra välfärdssamhällen, men företagsskatten är riktigt låg i Sverige och vi har ingen fastighetsskatt, förmögenhetsskatt eller arvsskatt.
Nu förstår jag inte vad du pratar om. Har vi ett bra odlingsklimat? Jämfört med Grönland då eller? Våra importerade grönsaker kommer till stor del från Italien, Spanien och Nederländerna och de har alla bättre odlingsklimat än oss exempelvis.

Varifrån kommer argumentet om att skatter ska justeras så drivmedel alltid ska vara en konstant procent av inkomst? Någon femårsplan?
Tänk om allt skulle jämföras på samma sätt, ta till exempel pris/transistor år 1990 mot pris/transistor 2022 på en processor. Att det blir billigare att förflytta sig är en stor tillväxtfaktor, samtidigt som dyra drivmedel höjer priset på ALLT som ska transporteras.

La till argument
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

70% Inte alls troligt att det sker utan att det är mer troligt att något är regelrätt fel på batteriet och i så fall är det garantiärende..

Alternativt en vandringssägnen.

Nja, det finns vissa modeller och vissa serier som haft stora bekymmer med just batteridegradering. Så det handlar om mer än en vandringssägen. Däremot är detta just modellspecifika fel och inte kopplat till li-ion-batterier som sådana, vilket enkelt bevisas av andra modeller som trots många körda mil uppvisar minimal degradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Varifrån kommer argumentet om att skatter ska justeras så drivmedel alltid ska vara en konstant procent av inkomst? Någon femårsplan?

Äntligen någon som säger detta självklara! Vad ska vi ha ekonomisk tillväxt till om denna ändå inte ger några förbättringar. Målsättningen måste vara att priset för transporter som andel av vår inkomst hela tiden ska minska.

Permalänk
Medlem

Om kärnvapenavtalet mellan Iran och USA går igenom kan vi förvänta oss att bensinpriserna sjunker kraftigt då iran sitter på fjärde största oljereservaten i världen och de säljer gärna några extra fat till västvärlden.
Diskussionerna var i sitt sista skede i Wien men har nu ett uppehåll pga kriget i Ukraina.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-11/iran-nucle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle ha en elcykel.

Men om vi pratar pris på flytande bränslen så tänkte jag på att e85 har gått upp mest procentuellt sett sista tiden, för att år sedan var det överlägset billigast även om man räknade med högre konsumtion men i dag är det snudd på dyrare än bensin. E85 kostade kring 11 kr i början av 2021 nu är den uppe i över 20 kr med bra marginal, rek är 29,64 kr.

Cykelhatare här som köpte en el-cykel i februari. Börjat cykla med den nu till jobbet för att sparar på bensin. 23 km dit, ca 1 timma, och 23 km hem på cykelbana och inte alls så tråkigt som jag trodde det skulle vara. Härligt att bara vara ute och motionen blir rätt lagom. Testat två dagar och kommer fortsätta om vädret tillåter. Det enda negativa är hästskit, sträckor med snö/is och de där fordonsstoppen som förstör flytet när man ska igenom men det är bara att växla ner i god tid så man inte förstör växeln och ibland få leda cykeln igenom. Varför kan de inte vara 10 cm bredare i gliporna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yrfhar:

Cykelhatare här som köpte en el-cykel i februari. Börjat cykla med den nu till jobbet för att sparar på bensin. 23 km dit, ca 1 timma, och 23 km hem på cykelbana och inte alls så tråkigt som jag trodde det skulle vara. Härligt att bara vara ute och motionen blir rätt lagom. Testat två dagar och kommer fortsätta om vädret tillåter. Det enda negativa är hästskit, sträckor med snö/is och de där fordonsstoppen som förstör flytet när man ska igenom men det är bara att växla ner i god tid så man inte förstör växeln och ibland få leda cykeln igenom. Varför kan de inte vara 10 cm bredare i gliporna?

Det blir bra vardagsmotion och du kommer nog snart att cykla utan motorn på så länge du inte har motvind men vad är det för hinder som du kan fastna med växeln på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Haha det är okej, ibland är det svårt att se när folk är sarkastiska / skämtsamma på nätet!
Ja något är ju hål i huvudet när jag betalade för min 2017 BMW 335xD 2767:- i årsskatt och nu betalar jag nästan 3300:- för min mazda 3 och 118 hästar mildhybrid..

Som jag misstänkte så höll sig värdena på de lågt skattade "för" reggade bilarna med stora motorer otroligt väl, hade fått samma om inte mer pengar än vad jag sålde 335:an för 2019..

Men att det skulle bli sådan här brist och slagsmål efter specifika modeller hade jag aldrig kunnat förutspå i min vildaste fantasi.

Jag har en Mazda 3 -18 120hk automat som tillverkades sista månaden innan nya modellen kom, så absolut sista facelift modellen av den gamla typen, har rullat 13k mil nu och den har inte besökt verkstad än för några fel bara servicar och nya vinterdäck/sommardäck och skivor/klossar fram har fått bytas, häromdan hade jag en snittförbrukning på min dagliga pendlingssträcka på 0.49 där jag kör blandat 80-100-120 väg 4,8 mil enkel resa.

Jag var ju helt klart sugen på den nya modellen men kunde inte motivera att betala +100k för ny design och snäppet modernare interiör, min bil har också android auto/apple carplay och rattvärme osv.. som är standard nu på nyare mazda modeller, dock saknar min backkamera men den kleggar ju bara igen av salt på vintern ändå.

frugan har en toyota yaris hybrid 2019 och de där hybridbilarna är rena bluffen när du ska pendla motorväg/landsväg, har lånat den ett par gånger när min varit på service och de lägsta jag har fått ner den i under samma pendlingssträcka är 0.47...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har sett på min lokala Lidl att många tankar gratis el, står att man får tanka medans man handlar, men folk står i kö för att få tanka bilen gratis där. Sen sitter de i bilarna 30 minuter eller mer.

Hur länge kommer Lidl tillåta detta?

Permalänk
Medlem

Annan teori varför bensinen är dyr:

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies