Hur kriget i Ukraina påverkar svenska aktörer

Permalänk
Melding Plague

Hur kriget i Ukraina påverkar svenska aktörer

Vi har hört oss för med speditörer, återförsäljare, distributörer och prisjämförelsesajter för att se hur de påverkats och hur de agerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hej! Den rådande situationen är av förståeliga skäl anledning till många känslor och tankar, men i den här tråden uppmanar jag till att diskutera sakfrågan (det vill säga påverkan på lokala aktörer inom IT-branschen) och hålla god ton.

Och som vi nämner i artikeln, självklart är det här extremt sekundärt till det mänskliga lidandet. Vi vill på intet sätt få det att framstå som att de följder det har lokalt här i IT-branschen delar dignitet med civilbefolkningens situation. Däremot tycker vi fortfarande att det finns ett intresse i att faktiskt undersöka vad påverkan är, om någon.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kan meddela att virkespriset kommer att gå upp med 20-30% de kommande veckorna, vilket kommer att drabba samtliga branscher som levereras med träemballage som pall eller låda.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Kan meddela att virkespriset kommer att gå upp med 20-30% de kommande veckorna, vilket kommer att drabba samtliga branscher som levereras med träemballage som pall eller låda.

Vilka aktier ska man köpa då?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vilka aktier ska man köpa då?

SCA? Line, hook and sinker på artikeln -- slutklämmen med prisjakt och pricerunner var sjukt intressant. Bra jobbat!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vilka aktier ska man köpa då?

Kan redan vara försent, de flesta i branschen visste detta i slutet av förra veckan, SCA och holmen har redan gått upp 10% sedan förra veckan. Skulle dock förvänta mig 15% uppgång till. Känns dock fel att gynnas av en sådan inhuman situation.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Kan redan vara försent, de flesta i branschen visste detta i slutet av förra veckan, SCA och holmen har redan gått upp 10% sedan förra veckan. Skulle dock förvänta mig 15% uppgång till. Känns dock fel att gynnas av en sådan inhuman situation.

Köp och sälj och skänk vinsten till Ukraina?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Igår när jag var på McDonalds hade de slut både på cheddarost och vegoburgare. Slut på soja sa de. Kan det ha med kriget att göra?

Permalänk
Medlem

Långsiktiga påverkan på halvledarbranschen är att mycket av världsproduktionen av neon till halvledarbranschen finns i Ryssland och Ukraina. Wikipedia nämner 90% av industribehovet i USA kommer därifrån.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tur att det bara är en kris då och inte nåt värre

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Trigger:

Tur att det bara är en kris då och inte nåt värre

Valet av ord i rubriken är mer för att inkapsla mer än bara kriget då det ju har följdeffekter utanför den aktiva krigszonen vilket är det vi behandlar i artikeln. Vi benämner det som händer som krig/krigszon i artikeln dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av UndaC:

Valet av ord i rubriken är mer för att inkapsla mer än bara kriget då det ju har följdeffekter utanför den aktiva krigszonen vilket är det vi behandlar i artikeln. Vi benämner det som händer som krig/krigszon i artikeln dock.

Jag förstår, men hajade till direkt på ordvalet.. Det låter som en beskrivning kommen direkt från Putin om det som händer.

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av clnr:

Långsiktiga påverkan på halvledarbranschen är att mycket av världsproduktionen av neon till halvledarbranschen finns i Ryssland och Ukraina. Wikipedia nämner 90% av industribehovet i USA kommer därifrån.

Nu var det några dagar sedan jag sist kikade på det riktigt ordentligt, men från vad jag sett påstår åtminstone flera tillverkare att de sitter på rätt ordentliga lager. Det är nog inte helt otänkbart att man lärt sig något från när priserna sköt i höjden 2014. Verkar även vara lite blandade siffror som cirkulerar, senast idag rapporterade Reuters att det rör sig om drygt 50 procent (men för hela världen).

Med det sagt är det helt klart ett större problem desto längre kriget pågår och är definitivt en aktuell fråga det med

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Trigger:

Jag förstår, men hajade till direkt på ordvalet.. Det låter som en beskrivning kommen direkt från Putin på det som händer.

Det är väl ändå att ta i från tårna...

Jag har ändrat till "kriget" nu om det på allvar är så att någon faktiskt för för sig att tolka in någon illvilja från vår sida så hoppas jag att vi därmed kan lämna den diskussionen bakom oss.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Intressant att tåg via transsibiriska refereras flera gånger. Jag ställer mig tveksam till att utebliven tågfrakt genom Ryssland har någon som helst inverkan på oss här i Sverige och EU. Då lär ju dyrare drivmedel vara en desto större faktor. En fraktcontainer på tåg från Kina hela vägen hit var ju löjligt dyr kontra båt redan innan kriget, men visst, båtfrakt är ju också flerfaldigt mycket dyrare nu än för ett par år sen...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Starric:

Intressant att tåg via transsibiriska refereras flera gånger. Jag ställer mig tveksam till att utebliven tågfrakt genom Ryssland har någon som helst inverkan på oss här i Sverige och EU. Då lär ju dyrare drivmedel vara en desto större faktor. En fraktcontainer på tåg från Kina hela vägen hit var ju löjligt dyr kontra båt redan innan kriget, men visst, båtfrakt är ju också flerfaldigt mycket dyrare nu än för ett par år sen...

Många varor fraktas absolut med båt och flyg men som före detta inköpare men även när vi tex. köpt musmattor till SweClockers egna butik här så kan jag intyga att tåg absolut används i ganska stor utsträckning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Intressant att tåg via transsibiriska refereras flera gånger. Jag ställer mig tveksam till att utebliven tågfrakt genom Ryssland har någon som helst inverkan på oss här i Sverige och EU. Då lär ju dyrare drivmedel vara en desto större faktor. En fraktcontainer på tåg från Kina hela vägen hit var ju löjligt dyr kontra båt redan innan kriget, men visst, båtfrakt är ju också flerfaldigt mycket dyrare nu än för ett par år sen...

Crossdock med tåg är jättevanligt. Du får jämföra mot priset att flyga godset, inte skeppa. Där det finns bra tågförbindelse så är pris per hastighet oslagbart.

Källa: jobbat på DHL 10 år, Schenker 8 år och frugan på PostNord

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Många varor fraktas absolut med båt och flyg men som före detta inköpare men även när vi tex. köpt musmattor till SweClockers egna butik här så kan jag intyga att tåg absolut används i ganska stor utsträckning.

Intressant. Jag har aldrig ens fått det alternativet från våra speditörer när det gäller varor från Kina. Även för mindre, flygbara leveranser har jag endast sett båt eller flyg användas i min bransch. Tåg har jag endast stött på vid försäljning till Ryssland, och det har inte alltid varit helt lätt. Men det skiljer säkert beroende på vad man skickar och vad för avtal man har

Skrivet av talonmas:

Crossdock med tåg är jättevanligt. Du får jämföra mot priset att flyga godset, inte skeppa. Där det finns bra tågförbindelse så är pris per hastighet oslagbart.

Källa: jobbat på DHL 10 år, Schenker 8 år och frugan på PostNord

I see. Som sagt har jag aldrig stött på det själv. Och när jag sen sett siffror på vad en container på transsibiriska skulle gå på, tillsammans med skicket på järnvägsnätet, så har jag helt enkelt tänkt att det inte är så aktuellt. Men det kanske är så att det bara är vissa delar av järnvägsnätet som används flitigt för internationell frakt och inte hela sträckan?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Tåg brukar vara snabbaste fraktsättet efter flyg. Just Ryssland får inte använda många containerskepp längre så tågen åker nog fortfarande men med varor till Ryssland och vi får använda skeppen.

Permalänk
Medlem

Varför köper folk bilbatterier? Marin/fritd eller helst djupcykelsbatterier är gjorda för att kunna djupurladdas och överleva.
Lifepo4 batterier är såklart ett av det dyraste och bästa alternativen.
Eller så har folk helt enkelt väldigt mycket bilar utan fungerande batterier?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför köper folk bilbatterier? Marin/fritd eller helst djupcykelsbatterier är gjorda för att kunna djupurladdas och överleva.
Lifepo4 batterier är såklart ett av det dyraste och bästa alternativen.
Eller så har folk helt enkelt väldigt mycket bilar utan fungerande batterier?

Visste inte att folk gjorde detta. Men med bilbatteri och konverter får man ju 230V ett tag åtminstone om övriga elnätet slås ut. Vet inte riktigt vad folk ska ha det till, ladda mobilerna kanske. Så barnen kan spela. Jag har ett par extra batterier till båten (AGM), de kostar ju lite mer om man bara ska ha dem i beredskap, man kan väl få två billiga bilbatterier för samma kostnad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, även min arbetsgivare kör endel med tåg.

Kostnaderna har precis som allt annat gått upp rejält. Innan COVID var det kanske 50000 för en container till sjö (inklusive litet transport i Kina och hamn) till att öka till 80000 för ett år sedan till att nu ligga snäppet under 200000. För tåg liknande ökningar, från 75000 för en container till 140000 förra vintern till c.a. 7000 per pall (iofs tunga pallar). Uppemot 4 ggr så mycket per kg som för ett år sedan som redan det var nästan dubbelt mot 2020.

Billigare än flyg, 1/3 av tiden för sjötransport och mindre risk att grejerna ligger och rostar i tre veckor i Malaysia under omlastning. Nu med kriget svårare förstås.

Värre är nästan hur ledtiderna ökats och tillförlitligheten i estimerad ankomst försämrats. Vår digitala värld förväntar sig att alla datum som finns i system faktiskt stämmer.

Som de flesta andra här inne - detta går givetvis inte på något sätt jämföra med den misär som skapats av Putin och Ryssland för Ukraina och dess invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Starric: Tåg brukar vara snabbaste fraktsättet efter flyg. Just Ryssland får inte använda många containerskepp längre så tågen åker nog fortfarande men med varor till Ryssland och vi får använda skeppen.

Jo men det brukar också vara så att flyg väljs pga att det är snabbt och smidigt. Då får det kosta lite mer. Båt används för att det är billigt. Så för långa internationella frakter hamnar tåg i ett ingenmansland där det är långsammare än flyg och dyrare än båt. Jag är personligen inte emot tågfrakt alls, men i min ringa erfarenhet så används tåg via Ryssland väldigt lite. Men uppenbarligen intygar flera att så inte är fallet i det stora hela

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo men det brukar också vara så att flyg väljs pga att det är snabbt och smidigt. Då får det kosta lite mer. Båt används för att det är billigt. Så för långa internationella frakter hamnar tåg i ett ingenmansland där det är långsammare än flyg och dyrare än båt. Jag är personligen inte emot tågfrakt alls, men i min ringa erfarenhet så används tåg via Ryssland väldigt lite. Men uppenbarligen intygar flera att så inte är fallet i det stora hela

Används nog en hel del så längre leveranstider överlag är nog att räkna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Igår när jag var på McDonalds hade de slut både på cheddarost och vegoburgare. Slut på soja sa de. Kan det ha med kriget att göra?

Blåband hade slut på curry i någon månad. Tror inte det har med krig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Igår när jag var på McDonalds hade de slut både på cheddarost och vegoburgare. Slut på soja sa de. Kan det ha med kriget att göra?

Skrivet av Nozomi:

Blåband hade slut på curry i någon månad. Tror inte det har med krig att göra.

Säg inte det. Kom väl någon rapport om att ryska och ukrainska sjömän stod för ungefär 14.5% av världens manstyrka till sjöss.
DET påverkar ju garanterat export och import.
https://www.ics-shipping.org/press-release/russian-and-ukrain...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Intressant. Jag har aldrig ens fått det alternativet från våra speditörer när det gäller varor från Kina. Även för mindre, flygbara leveranser har jag endast sett båt eller flyg användas i min bransch. Tåg har jag endast stött på vid försäljning till Ryssland, och det har inte alltid varit helt lätt. Men det skiljer säkert beroende på vad man skickar och vad för avtal man har

I see. Som sagt har jag aldrig stött på det själv. Och när jag sen sett siffror på vad en container på transsibiriska skulle gå på, tillsammans med skicket på järnvägsnätet, så har jag helt enkelt tänkt att det inte är så aktuellt. Men det kanske är så att det bara är vissa delar av järnvägsnätet som används flitigt för internationell frakt och inte hela sträckan?

Det är inte alltid kunden ser att det går på järnväg. Säljs som lastbil, sen lyfts hela trailern på en vagn o fraktas några hundra mil.
Och i andra fall lyfts det fram jättemycket för att sälja "gröna mil".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kriget kommer påverka mer än man tror. Inte minst då EU är beroende av Ryssland inte bara vad gäller olja/gas, även olika mineraler/spannmål osv. Vad händer om galningen Putin bestämmer sig för att vända på steken och börja med sanktioner mot EU? Sett redan nu hur bland annat stora biltillverkare i Tyskland fått stoppa produktionen pga brist på reservdelar osv. Om det är prisrally på olja/gas nu, vad tror ni händer om Putin stänger kranarna? Man märker tydligt hur sårbar världen är. Först två år av pandemi och nu detta.

Permalänk
Medlem

Det är helt kört.
Materialpriserna har stigit.
Rostfritt material har på grund av nickel blivit extremt dyrt.
Vi kommer få öka våra produktpriser med minst 40%
Kunderna är inte glada. Och detta är bara början.
Kommer bli svårt att få tag i material också.

Så snart är jag nog utan jobb.

Detta är slutet av västvärlden som vi känner till.
Total ekonomisk kollaps på G.
Folk blir utan jobb.
Ingen kommer att ha råd med något.
Sälj allt och lev på inget.

Den goda tiden är över.

Slutet är nära.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken