Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Behöver du en dator nu eller närmsta månaderna så köp en nu.
En M2-baserad mini kanske är vad nästa event kommer ge tillsammans med andra baseline-produkter.
Men det kan vara allt mellan någon månad bort och sedan har du leveranstider att ta hänsyn till för nya produkter.
Folk väntar fortfarande på MBPs sedan release-datum under senhösten tror jag.

Men en M2 kommer säkert inte skilja sig så mycket om man inte har prestandabehovet idag.
Skulle jag gissa så kan det vara 2 till cores och bättre IO-förutsättningar för fler skärmar etc. och kanske en något snabbare singlethread-prestanda. Det mesta av detta får du ju med studion också om du har det behovet.

Edit: Nu tänkte jag ur min situation. Har du kanske inte ett fast arbete och regelbunden inkomst och detta köp är därför ett stort köp. Då skulle jag väntat.

Personligen vill jag inte köpa en Generation 1-produkt så jag väntar i vilket fall som helst.

Jag har egentligen inget behov utan det är snarare ett vill-ha-begär. Har nyligen smått gått över till Apple igen efter typ 13 år. Har idag en PC med i5 9600K, 16GB och ett gammalt RX570 4GB (sålde RTX 3080 och köpte konsoler istället). Spelar gör jag därmed på konsol och på datorn använder jag nästan uteslutande till surfning och ibland något litet indie-spel som bara finns till PC.

Man känner lite att eftersom det inte blev någon ny Mac Mini nu så kanske Apple 1. Släpper en om några månader - eller 2. Tycker att M1 räcker gott och väl. Dom har ju fortfarande inte migrerat över Mac Pro till M1, vilket dom hintade om igår, så kanske finns inget behov av högre prestanda i Mac Mini? Då finns ju, som du säger, redan Mac Studio i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har varit lite sugen på en Mac Mini men inväntade gårdagens event. Nu visade det sig att det inte blev någon uppdaterad Mac Mini (räknar inte Studio). Mac Mini är ju ändå snart två år gammal, men samtidigt kommer jag inte göra något som ens kräver M1 Pro.

Blev det bättre eller sämre tillfälle att köpa en Mac Mini nu?

Bästa tillfället att köpa en Mac är alltid när den är relativt ny - dels för att modeller inte tenderar att sjunka i pris över tid, dels för att det optimerar livstiden du får ut av maskinen ifall du behåller den tills den inte längre stöds av nya OS-versioner. Men som du beskriver din användning skulle jag nog inte vara särskilt orolig för att köpa en M1-Mac idag: det är objektivt sett en väldigt bra dator, men den är inte längre helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dom har ju fortfarande inte migrerat över Mac Pro till M1, vilket dom hintade om igår, så kanske finns inget behov av högre prestanda i Mac Mini? Då finns ju, som du säger, redan Mac Studio i sådana fall.

Trodde de sade att de var deras sista i m1 lineupen? Tolkade det som att nästa event kommer handla om m2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Trodde de sade att de var deras sista i m1 lineupen? Tolkade det som att nästa event kommer handla om m2?

Det kan ju vara så förstås, dom sa inte specifikt att det gällde M1 utan snarare att det bara är Mac Pro som inte har Apple Silicon. Det kan förstås vara M2 i den.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bästa tillfället att köpa en Mac är alltid när den är relativt ny - dels för att modeller inte tenderar att sjunka i pris över tid, dels för att det optimerar livstiden du får ut av maskinen ifall du behåller den tills den inte längre stöds av nya OS-versioner. Men som du beskriver din användning skulle jag nog inte vara särskilt orolig för att köpa en M1-Mac idag: det är objektivt sett en väldigt bra dator, men den är inte längre helt ny.

Att köpa en Mac Mini 18 månader efter att den släpptes känns ju lite jobbigt i min nörd-hjärna. Ny teknik finns alltid runt hörnet, men nu har det trots allt gått 18 månader.

Å andra sidan, precis som du säger, så har jag ju egentligen inget behov som kräver att jag inväntar en ny version med eventuellt högre prestanda. Jag tror mig även klara mig på den I/O som finns, då min skärm får agera hubb för mus/tangentbord och hörlurar (trådlösa USB). Det är nog bara lagring som jag tänker mig att jag behöver utöka via en eller två portar.

Så länge det går bra att få ut 120Hz till skärmens DP-port så tror jag att jag har täckt in alla mina behov (har för mig att jag läste att det gick med USB-C till DP?).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag sålde min Windows-dator idag och har beställt en Mac Mini. Jag valde 8GB versionen med 256GB av den enkla anledningen att det jag gör som är mest krävande är att kolla på Youtube med Chrome.

Spännande!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

När jag spelar CS på http://play-cs.com på min Air M1 så låter ljudet knastrigt, typ som att man har för liten buffer size. Har ni också det? Vad kan man göra för att lösa det?

I Chrome är det knasterljud, men i Safari får jag inget ljud alls.

Visa signatur

1

Permalänk
Inaktiv

Mac mini M1 eller iMac 24 med M1? Samma dator bortsett från basmodellen av iMac 24. Behöver troligen inte mer än 8 GB RAM och 256 GB SSD men det känns ändå fel att snåla vid val av iMac 24 då det blir dyrt att uppgradera i framtiden. Mac mini M1 känns inte lika jobbig att köpa baserat på nuvarande behov eftersom det blir billigare att uppgradera den. Samtidigt ska man köpa all kringutrustning som man inte behöver tänka på med iMac 24 (främst skärm som är svårvalt).

Kommer Mac mini M1 flyta på lika bra som iMac 24 med inbyggd skärm? Hade hoppats att Apple skulle släppa en billigare skärm och även om den var billigare än XDR så var den långt ifrån billig och därmed utesluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Mac mini M1 eller iMac 24 med M1? Samma dator bortsett från basmodellen av iMac 24. Behöver troligen inte mer än 8 GB RAM och 256 GB SSD men det känns ändå fel att snåla vid val av iMac 24 då det blir dyrt att uppgradera i framtiden. Mac mini M1 känns inte lika jobbig att köpa baserat på nuvarande behov eftersom det blir billigare att uppgradera den. Samtidigt ska man köpa all kringutrustning som man inte behöver tänka på med iMac 24 (främst skärm som är svårvalt).

Kommer Mac mini M1 flyta på lika bra som iMac 24 med inbyggd skärm? Hade hoppats att Apple skulle släppa en billigare skärm och även om den var billigare än XDR så var den långt ifrån billig och därmed utesluten.

Mac mini har ju stöd för högre uppdateringsfrekvens tack vare att du kan använda en annan skärm, så "flytet" blir mycket bättre på Mac Mini. Men det blir ju inte lika stilrent som en iMac förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Mac mini har ju stöd för högre uppdateringsfrekvens tack vare att du kan använda en annan skärm, så "flytet" blir mycket bättre på Mac Mini. Men det blir ju inte lika stilrent som en iMac förstås.

Både mac mini och imac 24 har väl 60Hz som max output, vilket är vad dom kör den imacs skärm på också?
Eller kan man får 120Hz om man kopplar in en 1080p eller nåt sånt?

@anon315148 Prestandamässigt gör det nog ingen skillnad, låt du önskemålet på skärmens storlek styra.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Både mac mini och imac 24 har väl 60Hz som max output, vilket är vad dom kör den imacs skärm på också?
Eller kan man får 120Hz om man kopplar in en 1080p eller nåt sånt?

Ska väl klara 1440p@144Hz vad jag vet. Kan köra min MacBook Air M1 i över 60Hz på min 1440-skärm här. Däremot lär det vara sämre med 4k-skärmar.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma skillnad som Iphone 5 och Iphone 13, dvs inte mycket nytt introducerat eller skillnad i performance som ny-installerad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Både mac mini och imac 24 har väl 60Hz som max output, vilket är vad dom kör den imacs skärm på också?
Eller kan man får 120Hz om man kopplar in en 1080p eller nåt sånt?

@JaneDoe Prestandamässigt gör det nog ingen skillnad, låt du önskemålet på skärmens storlek styra.

Jag kör själv 3440x1440 (ultrawide) i 120Hz med USB-C till DisplayPort och det fungerar utmärkt. Det är bara HDMI som är låst till lägre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Asahi Linux har nu släppt alphaversionen för M1:
https://asahilinux.org/2022/03/asahi-linux-alpha-release/

The Register har provat att installera:
https://www.theregister.com/2022/03/22/asahi_hands_on/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ska väl klara 1440p@144Hz vad jag vet. Kan köra min MacBook Air M1 i över 60Hz på min 1440-skärm här. Däremot lär det vara sämre med 4k-skärmar.

Skrivet av nu1mlock:

Jag kör själv 3440x1440 (ultrawide) i 120Hz med USB-C till DisplayPort och det fungerar utmärkt. Det är bara HDMI som är låst till lägre.

Där ser man! Jag hade ingen aning, i min 4k-bubbla.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Själv kommer jag att skicka in min M1 MBP 13". Beter sig som skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Själv kommer jag att skicka in min M1 MBP 13". Beter sig som skit.

Om du inte beskriver ditt problem har ditt inlägg inget värde för oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om du inte beskriver ditt problem har ditt inlägg inget värde för oss

Hen har utförligt beskrivit sina problem tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Där ser man! Jag hade ingen aning, i min 4k-bubbla.

Mac Mini (och säkerligen alla andra M1) klarar 4K 120Hz utan problem så länge man använder DisplayPort, så din 4K-bubbla sprack rätt snabbt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Om du inte beskriver ditt problem har ditt inlägg inget värde för oss

Va? Det har jag väl gjort, eller? "Förminskande kommentarer" i sann Flashbackanda har inget värde för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Va? Det har jag väl gjort, eller? "Förminskande kommentarer" i sann Flashbackanda har inget värde för mig.

Uppdatera gärna i tråden hur allting löser sig framöver. Nyfiken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rågren:

Hen har utförligt beskrivit sina problem tidigare i tråden.

Skrivet av spacedebree:

Va? Det har jag väl gjort, eller? "Förminskande kommentarer" i sann Flashbackanda har inget värde för mig.

Rågren svarade redan sakligt.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Rågren svarade redan sakligt.

...och jag ville förtydliga vad jag tyckte om sättet den tidigare kommentaren hade skrivits på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Uppdatera gärna i tråden hur allting löser sig framöver. Nyfiken

Absolut, hoppas på en utbytesenhet - men oddsen för att få en sådan är nog låga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Mac mini har ju stöd för högre uppdateringsfrekvens tack vare att du kan använda en annan skärm, så "flytet" blir mycket bättre på Mac Mini. Men det blir ju inte lika stilrent som en iMac förstås.

Skrivet av jonasc:

Både mac mini och imac 24 har väl 60Hz som max output, vilket är vad dom kör den imacs skärm på också?
Eller kan man får 120Hz om man kopplar in en 1080p eller nåt sånt?

@JaneDoe Prestandamässigt gör det nog ingen skillnad, låt du önskemålet på skärmens storlek styra.

Har inga problem med 60Hz eller 24-tum. Har egentligen inga större problem med Mac mini heller mer än att det är jobbigt att välja skärm och sånt.

Funderar nu på att inte spendera för mycket på "framtidssäkra" och istället spara de pengarna och uppgradera tidigare vid behov. Funderar nu på basmodellen av iMac 24 (väljer till tangentbordet med TouchID och Gigabit Ethernet på strömadaptern). Lär knappast märka att den har sjukärnig istället för åttakärnig grafik. Däremot oroar jag mig lite för att den bara har en fläkt och ingen heatpipe som mellanmodellen har. Samtidigt har ju MacBook Air ingen fläkt alls med samma processor och Mac mini har också bara en fläkt. Skillnaden är väl att de inte har en inbyggd 24-tum skärm på 4.5K att driva. Fast frågan är om det är ett verkligt problem. Mac mini ska ju driva en extern skärm osv.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en basmodell av Mac mini M1 (dvs 8/256GB) som primär arbetsdator för mina mac-relaterade arbetsuppgifter ett tag nu. Den var egentligen tänkt enbart som labbmaskin för att se hur M1 beter sig (därav basmodell), men efter att ha tröttnat totalt på mitt jetplan till MBP från 2019 så gick jag över helt. Det blev lite kämpigt med virtuella maskiner pga minnet, och snapshots pga diskutrymmet. Men den har ändå klarat det galant.

Nu har jag äntligen fått hem en 14" MBP med M1 Pro, 32GB RAM och 1TB disk och det är nog helt klart den bästa mac jag använt. Min 2019 är redan raderat och inlämnad på jobbet. Det kommer vara lite meckigt att inte kunna virtualisera äldre OS på den, men besväret att rota fram en gammal 2013 eller installera upp det i en VM på windowsburken får vara värt det, jag går inte tillbaka.

Det enda jag har problem med är egentligen Apples envishet att låsa HDMI till 60hz vid 4k.. macOS i 100+ hz är jäkligt nice, synd att inte kunna utnyttja stora skärmen till det. Nästan så att jag är sugen på att köra den i 1440p istället för 4k för att kunna köra 120hz... Lär ju inte ändras heller med tanke på hur länge M1 har funnits utan att det fixats, det blir kanske en feature i nästa release?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det går alltid att köra DisplayPort via USB-C för högre Hz, men det kräver ju att man har en ledig utgång (eller dongel).

*Edit: Det hjälper ingenting om det t.ex. är en TV man ska koppla till förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har kört en basmodell av Mac mini M1 (dvs 8/256GB) som primär arbetsdator för mina mac-relaterade arbetsuppgifter ett tag nu. Den var egentligen tänkt enbart som labbmaskin för att se hur M1 beter sig (därav basmodell), men efter att ha tröttnat totalt på mitt jetplan till MBP från 2019 så gick jag över helt. Det blev lite kämpigt med virtuella maskiner pga minnet, och snapshots pga diskutrymmet. Men den har ändå klarat det galant.

Nu har jag äntligen fått hem en 14" MBP med M1 Pro, 32GB RAM och 1TB disk och det är nog helt klart den bästa mac jag använt. Min 2019 är redan raderat och inlämnad på jobbet. Det kommer vara lite meckigt att inte kunna virtualisera äldre OS på den, men besväret att rota fram en gammal 2013 eller installera upp det i en VM på windowsburken får vara värt det, jag går inte tillbaka.

Det enda jag har problem med är egentligen Apples envishet att låsa HDMI till 60hz vid 4k.. macOS i 100+ hz är jäkligt nice, synd att inte kunna utnyttja stora skärmen till det. Nästan så att jag är sugen på att köra den i 1440p istället för 4k för att kunna köra 120hz... Lär ju inte ändras heller med tanke på hur länge M1 har funnits utan att det fixats, det blir kanske en feature i nästa release?

Behöver du köra hdmi då? Varför inte köra displayport istället? En USB-c/Thunderbolt adapter till displayport kostar någon hundring och då kan du köra högre refresh rate i 4k

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Behöver du köra hdmi då? Varför inte köra displayport istället? En USB-c/Thunderbolt adapter till displayport kostar någon hundring och då kan du köra högre refresh rate i 4k

Skrivet av nu1mlock:

Det går alltid att köra DisplayPort via USB-C för högre Hz, men det kräver ju att man har en ledig utgång (eller dongel).

*Edit: Det hjälper ingenting om det t.ex. är en TV man ska koppla till förstås.

Precis, jag har inte DisplayPort Verkar inte som att någon lyckats med konststycket Thunderbolt > DP > HDMI heller.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Precis, jag har inte DisplayPort Verkar inte som att någon lyckats med konststycket Thunderbolt > DP > HDMI heller.

Nej, det verkar Apple ha begränsat via mjukvara av någon oförklarlig anledning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skriver detta inlägg på en ny 16 tums MBP m1 max =D gg